Cinema 40 en banaanstekkers

Gestart door pvanosta, maart 29, 2024, 20:48:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pvanosta

Hallo, first-time poster. Ik heb net nieuwe stereo luidsprekers geinstalleerd en betere luidsprekerkabels gekocht ter vervanging van de naakte draad die in de Cinema 40 geschroefd was. Die nieuwe kabels hebben banaanstekkers, waarvan ik dacht dat die sowieso geaccepteerd zouden zijn. MAAR: ik krijg de rode en zwarte pluggen niet uit de binding posts achteraan de Cinema 40. Mis ik iets? Moet ik meer kracht / gereedschap gebruiken?

Alle info is welkom,
Patrick

Marvin

Welkom Patrick.

Wacht maar even met hamer en beitel tot er iemand is die je een bevredigend antwoord heeft gegeven!

Emiel77

#2
Ehm.. al geprobeerd de binding posts op de Cinema 40 iets los te draaien?
Nog lulliger: de af fabriek geplaatste rubberen inserts er al uit gehaald?
Andere optie is ook gewoon de naked draad aansluiting, zie het probleem niet zo eigenlijk.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

pvanosta

Citaat van: Emiel77 op maart 29, 2024, 21:51:14Ehm.. al geprobeerd de binding posts op de Cinema 40 iets los te draaien?
Nog lulliger: de af fabriek geplaatste rubberen inserts er al uit gehaald?
Andere optie is ook gewoon de naked draad aansluiting, zie het probleem niet zo eigenlijk.
Naked draad is geen oplossing, aangezien ik daarvoor mijn nieuwe dure kabels moet vernietigen. Het probleem is/was met de rubberen inserts die er niet uit wilden. Ondertussen met wat meer energie opgelost en de banaanstekkers zitten op hun plek. 

CBdicX

#4
Het gebruik van wat voor stekker dan ook, banaan, vork en andere exoten, verhoogt alleen maar de weerstand, welk "bijzonder" metaal er ook gebruikt wordt, met name vork/spade zit vaak erg los.

Kale draad in een terminal is de meest zuivere vorm van een verbinding.
Iets er tussen doen (aan beide kanten) knaagt alleen maar aan de kwaliteit van een (dure) kabel.
Het beste zou zijn de speakerkabel rechtstreeks op het filter solderen, maar dat is practisch gezien niet te doen.

Ok, een banaan of vork is makkelijk, en staat veel fraaier dan een kale draad, maar het beste is kaal in de terminal.
Wel een nadeel(tje)  aan de versterker kant, wat Gene ook zegt beneden, er zit een risico in dat een niet goed getwiste draad contact maakt met de kast, dat wil je natuurlijk niet.
Ik heb dit werkelijk nog nooit gehad, als je de lengte aanhoud dat de draad 1mm uit de termainal steekt is er niets aan de hand, en goed twisten.
Maar "makkelijk" is anders, dat zijn de bananen .......

Terminal dopjes verwijderen:

Simpel, een 2-3 mm schroef in het gaatje drukken, kwart slag naar rechts draaien en je trek de dop er zo uit.
In het geval van een dichte dop, oa Yamaha gebruikt dit, dan als je van de zenuwen niet je nagels eraf gebeten hebt, de nagel achter de dop en plop, hij ligt zo op de grond.
Bij geen nagels het puntje van een nagelschaar er achter.

NB

Citaat van: pvanosta op maart 30, 2024, 08:38:24Naked draad is geen oplossing, aangezien ik daarvoor mijn nieuwe dure kabels moet vernietigen. Het probleem is/was met de rubberen inserts die er niet uit wilden. Ondertussen met wat meer energie opgelost en de banaanstekkers zitten op hun plek. 

Logisch dat je bang was de boel te slopen....
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

dmeerpa

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25