de meest ideale surroundopstelling

Gestart door mahansz, september 11, 2007, 19:03:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerard

jaja, leuk bedacht. ze ziet me aankomen met een pneumatiche hamer... violent1
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

erwin

Nee  violent1 snap ik niks van,waar is het mis gegaan?

Grtz Erwin.
Citaat van: gerard op december 26, 2007, 22:13:59
voorlopig blijft het bij mij nog stereo!
5.1 lijkt me wel leuk maar mijn vrouw vind 2 luidsprekers meer dan voldoende in de woonkamer, snap je dat nou?? nonono
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

gerard

't is nergens misgegaan :-)
alleen verschillende mening over het inrichten van de woonkamer/luisterruimte :-D
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

SoundZ

#18
 :-D :-D :-D

Joep,  Maurice, Arnoud, bedankt voor de reacties. Ik heb me bescheurd.  :lol: :lol: :lol:

Ik was niet alleen met de kerst, maar helaas niet thuis en heb mijn Tannoys erg gemist. Gelukkig heb ik ook Tannoy in de auto onderweg dat een beetje compenseert. Ook al is het niet hetzelfde.

Back on topic:

Op de site van Dolby Laboratories vindt je betrouwbare info over de juiste opstelling. Direct van de bron:

http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.html

Vroeger hadden ze een PDF met nog uitgebreidere instructies voor een correcte opstelling. De nieuwe FLASH-versie is wat summier. Ik moet grasduinen in mijn vorige computer om hem te vinden. Maar je kunt wellicht met de internet-wayback-machine nog de oude versie van de site met de downloadlink terugvinden.


Stadium III

In princiepe geven ze een standaard opstelling weer die iedereen wel kent .
Verder wordt er het simpele aan acoustic uitgelegd

De flash player vindt ik wel leuk gemaakt maar wel te klein,had wat meer uitleg bijgemogen

deze tekening zegt ook al genoeg
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SoundZ

Dat is het em juist, in de PDF die je voorheen kon downloaden werd ook gesproken over afstand tussen Sub en LF/RF speakers en geschikte plaatsing van de Sub in het algemeen.

Dit ziet er wel gelikt uit, maar helpt niet echt verder. Maar ik zoek verder.

erwin

Een goed geplaatste sub kan toch in principe overal staan of niet?

Grtz Erwin
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

Maurice

Citaat van: SoundZ op december 27, 2007, 10:03:06
Dat is het em juist, in de PDF die je voorheen kon downloaden werd ook gesproken over afstand tussen Sub en LF/RF speakers en geschikte plaatsing van de Sub in het algemeen.

Dit ziet er wel gelikt uit, maar helpt niet echt verder. Maar ik zoek verder.
De opgegeven afstanden helpen je ook niet verder, want dat is volledig afhankelijk van akoestiek en speakers. Zelfde geldt voor de plaatsing van de sub. Bij sommigen kan deze het beste zelfs op een hele andere plaats staan, bijvoorbeeld rechts naast de bank.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Stadium III

Citaat van: erwin op december 27, 2007, 10:15:22
Een goed geplaatste sub kan toch in principe overal staan of niet?

Grtz Erwin

Een goed geplaaste sub staat al goed  :schater: :-P

Maar voor de sub is er in princiepe geen vaste plaats nee
Zo heb je wel stelregels voor je speakers maar subwoofer is meestal geheel ruimte afhankelijk

Ik ben er wel voor om hem in een hoek neer te zetten of eventueel op je luisterplek en dan kruipen maar

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SoundZ

Er zijn ook plaatsen waar een Sub niet moet staan en er zijn ook minimale afstanden (percentueel in de afstand tussen LF en RF) voor een correcte laagweergave.

Je kunt de Sub dus niet zomaar ergens (ofwel overal) plaatsen.


TurboMarco

Om extra roomgain vd sub te verkrijgen plaats men hem het liefst in een hoek,zo kan je zelfs een hele kleine sub laten knallen,dit is natuurlijk leuk voor HT maar met hifi heeft het weinig van doen.
In het geval van  1 enkele subwoofer die tot een pak hem beet 50 Hz 24db okt speelt maakt het bijna niets uit of je hem nu links of rechts plaatst,tenminste als er geen noemenswaardige akoestische kortsluitingen plaatsvinden.
Maar goed,in 9 van de 10 gevallen is een film zowiezo niet realistisch en dan denk ik dat je ook niet zo heel veel waarde moet hechten aan de opstelling van rears en sub,het is dan net wat je zelf prettig vind.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

marantiegeval

ook nog een tip voor wanneer je een sub dichter bij hebt staan als de L-R speakers.
Er is een fenomeel en dat heet het HAAS effect, stel je voor je staat in een diepe gang met 2 hoofd luidsprekers tegen de wand, en 10 mrt daar voor hangen nog twee speakers. vertraag deze bevoorbeeld 11 mtr en je gehoor(incl hersenprocessor) plaatst deze speakers achter de speakers die aan de muur hangen. zo lijkt het geluid toch uit de hoofd luidspreker te komen.

duss: mijn sub ligt achter mijn zetel en mijn frontspeakers zijn op 5mtr van me vandaan. en ik heb hem ongeveer 6 mtr vertraagd en fase gedraaid.

hoe kan je dit nu tweaken? zet een nummer op met een stevige kickdrum ( phil collins DVD of zo)
en ga rustig zitten op jouw plek, en zorg dat de klop uit je fronts komen met de dreun uit je sub. maar dat het toch lijkt dat alles uit je front speakers komt...

want in bios opstelling met fullrange L R speakers , komt er uit de sub alleen maar effect laag.
dan staat alles wel mooi op tijd.


BOSE: no high's and no lows. bose acoustibras. :evil:

en als je iemand hoort praten dan zit het laag van de stem in de hoek en het gesis komt uit de andere hoek.
de enigste truc is dat de satalieten faserein zijn, je kan ze niet plaatsen, wanneer je een wat goedkoper meerweg systeem hebt, kan je meteen horen waar deze staat... en valt het bioscoop effect weg. THX is ook een roll off van boven de 7Khz zo kan je de speakers minder goed plaatsen.....

criteria voor mijn zijn dan ook coicentrische speakers die flink faserein zijn.

vandaar dat mijn kefs KHT 3005SE prima voldoen aan mijn SR5600.

Heren ga door met het goede werk.

Grt Heino






Djanssen

Dag allemaal,

Misschien is deze vraag "off topic", echter te "triviaal" om een appart topic van te maken. Ik vroeg me af of ik onze toekomstige SR5003 op de grond mag zetten (planken vloer, geen tapijt). Ben verschillende mogelijkheden qua plaatsing aan het nagaan die mijn wederhelft niet te veel op stang jagen. En dan spreek ik nog niet eens over de luidsprekers :-) Maar indien de versterker op de vloer komt te staan, is dat misschien schadelijk voor de receiver qua stof, etc...
Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Daniel

dmeerpa

Citaat van: Djanssen op juni 15, 2009, 11:41:59
Dag allemaal,

Misschien is deze vraag "off topic", echter te "triviaal" om een appart topic van te maken. Ik vroeg me af of ik onze toekomstige SR5003 op de grond mag zetten (planken vloer, geen tapijt). Ben verschillende mogelijkheden qua plaatsing aan het nagaan die mijn wederhelft niet te veel op stang jagen. En dan spreek ik nog niet eens over de luidsprekers :-) Maar indien de versterker op de vloer komt te staan, is dat misschien schadelijk voor de receiver qua stof, etc...
Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Daniel

En wat als je wederhelft de houten vloer gaat reinigen met water  :-o
Ik zou die toch minstens 5 cm hoog plaatsen zodat de bezem, stofzuiger, dweil en water niet in aanraking komen met de receiver.

De luchgaten zitten niet onderaan, dus dat zie ik niet als een probleem.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Djanssen

Beste,

Ik heb een vraagje ivm de front en center opstelling. Ik dacht de center net boven de plasma tv te hangen. En de fronts links en rechts onder op ongeveer 60cm van de rand van de TV. Nu...kan het kwaad de centerbox boven de tv te hangen, daar er altijd wel wat warmte uitstraalt van zo'n plasma TV. En het verschil in hoogte van de center ten opzichte van de fronts is ongeveer een meter, is dit OK? Daar er in de meeste boekjes gezegd wordt dat de center en fronts best op éénzelfde lijn en hoogt geplaatst worden?
Alvast bedankt en vriendelijke groeten

Daniel