Is streaming iets voor de audiofiel?

Gestart door QuattroNL, augustus 30, 2011, 10:35:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

En zolang we nog in de fase zitten om uit te zoeken of er verschil is tussen een Sony versterker van 200 euro en een Marantz voor eind combi clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Het gaat in dit topic toch niet speciaal over Hi-Res streamen maar streamen in zijn algemeen. Even los van de HD streaming kun je zeker op CD niveau muziek vanaf je PC/NAS spelen. Streamen is trouwens wat anders. Dan praat je over muziek direkt van internet streamen...Spotify ed. Hier praten we eigenlijk over netwerk streaming. Mijn ervaring is dat het gelijk aan een Cd speler staat. Kan al met een €300,- kostende Squeezebox. De echte kwaliteit haal je eruit met een DAC en daar kun je het zo gek maken als je wilt. Mijn ervaring was met een Cambrisge Audio Dacmagic en een MF M1 Dac erg goed maar de Marantz SA11 speelde dat wel weg. Een nog betere dac en je zit goed. Toen ik met de Cambridge Audio 840C Cd speler speelde en de Squeezebox op de digitale input van de 840C had hoorde ik geen verschil tussen een CD of dezelfde CD in Flac over het netwerk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 17:50:29
Het gaat in dit topic toch niet speciaal over Hi-Res streamen maar streamen in zijn algemeen. Even los van de HD streaming kun je zeker op CD niveau muziek vanaf je PC/NAS spelen. Streamen is trouwens wat anders. Dan praat je over muziek direkt van internet streamen...Spotify ed. Hier praten we eigenlijk over netwerk streaming. Mijn ervaring is dat het gelijk aan een Cd speler staat. Kan al met een €300,- kostende Squeezebox. De echte kwaliteit haal je eruit met een DAC en daar kun je het zo gek maken als je wilt. Mijn ervaring was met een Cambrisge Audio Dacmagic en een MF M1 Dac erg goed maar de Marantz SA11 speelde dat wel weg. Een nog betere dac en je zit goed. Toen ik met de Cambridge Audio 840C Cd speler speelde en de Squeezebox op de digitale input van de 840C had hoorde ik geen verschil tussen een CD of dezelfde CD in Flac over het netwerk.

nee Wim het gaat over audiofiel streamen  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Draait een echte audiofiel dan geen gewone CD's meer tegenwoordig... :-o  Dacht dat ik ook een echte audiofiel was geworden inmiddels maar heb nog een lange weg te gaan... :gaap:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Audiotic

Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 16:18:35
Streamen kan audiofiel zijn maar ook gewoon makkelijk. Een Cd kan ook op een wekker radio maar ook in een speler van €20.000. De manier van streamen bepaald of een audio purist er ook mee kan leven. Vaak zijn de audio puristen niet erg progressief eerder conservatief HLP. Daarom waagt een merk als Marantz zich volgens mij ook nog niet aan een streamer op het niveau van de SA7. Over een paar jaar...geef die oude mannen even omschakel tijd.. :angel:
gekke is dat puristen als Linn helemaal om zijn. Ze doen enkel nog vinyl en streaming... En maken gelijk maar de beste streamer ter wereld. En leveren de software, dwz de muziek.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Citaat van: John Wx op augustus 30, 2011, 11:12:57
Citaat van: QuattroNL op augustus 30, 2011, 11:11:11
Citaat van: John Wx op augustus 30, 2011, 10:58:18Waarom stream je geen gewone cd's/flac ?

Bijna alle 24 bits komen van het origineel de 16bits cd en maken er alleen maar een eigen sound van naar mijn weten
Als ik de keus heb neem ik de 24-bits versie. Anders is de normale 16-bits versie ook prima.
Onder het mom van 'meer (bits) is beter'  clown1

De 24 bits flacs hebben meestal als bron een SACD of DVD-A.
Geupdsampelde flacs zijn natuurlijk niet bepaald audiofiel.

Ben ik erg benieuwd hoe ze SACD naar een digitaal signaal krijgen  :angel:

Zie hier hoe dat gaat:
https://www.hdtracks.com/files/DSD_to_LPCM.pdf
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Citaat van: QuattroNL op augustus 30, 2011, 15:41:40
We kunnen geloof ik beter een nieuw topic openen met daarin een handleiding hoe SACD files te downloaden, te converteren en af te spelen  :wink:
Kunnen ook de non-believers dat eens proberen  :angel:

Back to the question: is streaming audio (dus ook de high-res 24 bits flacs) audiofiel te noemen? Hoe zien de puristen dat? Is dat vloeken in de kerk of gewoon een logische (door)ontwikkeling van de techniek?

Voor mij is streaming in alle vormen (vanaf CD kwaliteit) audiofiel. Ben ik een purist? Geen idee, maar ik ben niet gauw tevreden.
En het is gewoon een logische doorontwikkeling.
Persoonlijk denk ik dat over 5 jaar alleen streaming en vinyl nog overeind staan.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Niber

#38
Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 17:50:29
Het gaat in dit topic toch niet speciaal over Hi-Res streamen maar streamen in zijn algemeen. Even los van de HD streaming kun je zeker op CD niveau muziek vanaf je PC/NAS spelen. Streamen is trouwens wat anders. Dan praat je over muziek direkt van internet streamen...Spotify ed. Hier praten we eigenlijk over netwerk streaming. Mijn ervaring is dat het gelijk aan een Cd speler staat. Kan al met een €300,- kostende Squeezebox. De echte kwaliteit haal je eruit met een DAC en daar kun je het zo gek maken als je wilt. Mijn ervaring was met een Cambrisge Audio Dacmagic en een MF M1 Dac erg goed maar de Marantz SA11 speelde dat wel weg. Een nog betere dac en je zit goed. Toen ik met de Cambridge Audio 840C Cd speler speelde en de Squeezebox op de digitale input van de 840C had hoorde ik geen verschil tussen een CD of dezelfde CD in Flac over het netwerk.

Dat een squeezebox met MF M1 dac "verliest" van een SA11 is geen schande natuurlijk.
De squeezebox + dac kun je nieuw voor zo'n €750,- nieuw krijgen (moet er naast de analoge interlink die je sowieso bij beide apparaten nodig hebt alleen nog een digitale interlink bij)...en we weten allemaal dat je voor dat bedrag nog geen tweedehands SA11 voor hebt.
Was trouwens wel zwaar onder de indruk van de M1 dac.

* Edit:
Hoorde je trouwens wel verschil tussen een MP3 van 320kb/ps en een gewone cd, beiden aangesloten op de CA840? 320 kb/ps is toch "cd-kwaliteit"?
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

WimPeu

320 is geen CD kwaliteit natuurlijk. Een bestand van 700MB terug brengen naar 100MB dan verlies je hier en daar wat. Ik heb dat nooit vergeleken. Denk idd dat je erg veel moeite moet doen om de verschillen aan te geven. Denk ook dat in een blind vergelijk nogal wat zelf benoemde audiofielen er nat op gaan. :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Zoldar

MP3 is leuk voor bij het joggen of in de auto. Maar voor serieus muziek genot is het inferieur. Ik minacht het.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

WimPeu

Dus jij durft zo'n vergelijk (blind switchen op de zelfde apparatuur zelfde CD) aan. Jij pikt er dan 10/10 keer de 320 versie uit?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Niber

Okey, aangezien je vaak hoort dat 320 cd kwaliteit is. Maar als een normale cd rond de 700 mb is kun je dat natuurlijk niet comprimeren naar 100 mb zonder kwaliteitsverlies. Zit wel wat in...(of het nou wel of niet goed hoorbaar is)

En verder ben ik blij dat ik geen aufiofiele installatie heb en dito oren, kan ik lekker blijven genieten van spotify en MP3tjes waarvan ik het niet de moeite waard vind om de wav te downloaden.
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Cornelis1921

 :angel:
Citaat van: Audiotic op augustus 30, 2011, 18:34:15
Citaat van: QuattroNL op augustus 30, 2011, 15:41:40
We kunnen geloof ik beter een nieuw topic openen met daarin een handleiding hoe SACD files te downloaden, te converteren en af te spelen  :wink:
Kunnen ook de non-believers dat eens proberen  :angel:

Back to the question: is streaming audio (dus ook de high-res 24 bits flacs) audiofiel te noemen? Hoe zien de puristen dat? Is dat vloeken in de kerk of gewoon een logische (door)ontwikkeling van de techniek?

Voor mij is streaming in alle vormen (vanaf CD kwaliteit) audiofiel. Ben ik een purist? Geen idee, maar ik ben niet gauw tevreden.
En het is gewoon een logische doorontwikkeling.
Persoonlijk denk ik dat over 5 jaar alleen streaming en vinyl nog overeind staan.
Is dit niet een al te premature prognose?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

WimPeu

Citaat van: Niber op augustus 30, 2011, 19:03:21
Okey, aangezien je vaak hoort dat 320 cd kwaliteit is. Maar als een normale cd rond de 700 mb is kun je dat natuurlijk niet comprimeren naar 100 mb zonder kwaliteitsverlies. Zit wel wat in...(of het nou wel of niet goed hoorbaar is)

En verder ben ik blij dat ik geen aufiofiele installatie heb en dito oren, kan ik lekker blijven genieten van spotify en MP3tjes waarvan ik het niet de moeite waard vind om de wav te downloaden.

En daar zit'em nou de generatiekloof. Ik voel me soms al schuldig als ik alleen maar een CD download maar jij vind het al een moeite om hem te downloaden laat staan kopen.  :-P
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES