Welke DAC?

Gestart door QuattroNL, mei 14, 2011, 14:22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

QuattroNL

Tja, dan heb je een leuke versterker en dito mediaplayer maar het kan beter. Versterker en afspeler upgraden kan maar is prijzig. Beter is dan om er een leuke DAC tussen te zetten. Maar welke?
Budget zal het uiteindelijk wel bepalen maar dan nog, wat is er op de markt voor dat geld?

Wat ik zoek: een (uiteraard) goeie DAC voor max. 400,- (die van 1000,- zal vast beter zijn maar dat laat de directie en ikzelf niet toe nonono).
Wat ik nu heb: Marantz SR7200 (ja, ook erg goed in 2-kanaals) en een Popcorn mediaspeler welke prima lossless audio afspeelt (mp3 is not done voor mij). Hier komt mogelijk nog een Logitech Squeezebox Touch bij welke al een aardig goede DAC heeft.
Qua bekabeling heb ik een set Oehlbach cinch kabels (1m) en een Oehlbach toshlink (1m) hiervoor liggen.
CD-speler is eigenlijk niet (meer) aanwezig omdat ik al mijn lossless muziek stream van de NAS naar de Popcorn.

Dus mijn vraag is: welke goeie DAC is er voor 400,- te krijgen? 2e hands is geen probleem (heeft zelfs de voorkeur).
Hebben alle DAC's minimaal 2 inputs (optisch en coaxiaal)? Dat is toch ook wel een vereiste.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WimPeu

Ik heb wel eens gehoord dat de Arcam Delta DAC wel aardig was.... :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

QuattroNL

Citaat van: WimPeu op mei 14, 2011, 14:44:31
Ik heb wel eens gehoord dat de Arcam Delta DAC wel aardig was.... :wink:
Ha! Dat ding was wel geinig totdat ik eens de specs opzocht. Da's nou niet bepaald hi-fi zeg maar (18-bits DAC geloof ik). Die is dus verbannen naar zolder en nu zoek ik een echte  8-)

Als nieuwe DAC lijkt dit wel een leuk apparatos:
http://www.wifimedia.eu/catalog/dacmagiccambridgezwart-p-712.html
Iemand ervaring mee?
Qua budget prima maar een betere 2e hands zou leuker zijn.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WimPeu

Heb ik ook gehad. hele mooie veelzijdige DAC. eigenlijk kun je je geen buil vallen als je €400,- wilt uitgeven. MF V-DAC nog ietsjes goedkoper en ook erg goed.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op mei 14, 2011, 15:38:25
Ha! Dat ding was wel geinig totdat ik eens de specs opzocht. Da's nou niet bepaald hi-fi zeg maar (18-bits DAC geloof ik). Die is dus verbannen naar zolder en nu zoek ik een echte  8-)

Als nieuwe DAC lijkt dit wel een leuk apparatos:
http://www.wifimedia.eu/catalog/dacmagiccambridgezwart-p-712.html
Iemand ervaring mee?
Qua budget prima maar een betere 2e hands zou leuker zijn.

wat is er mis met 18 bits ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op mei 14, 2011, 21:02:13
wat is er mis met 18 bits ?
Het zijn er twee teveel.  :-P
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: f.luisteraar op mei 14, 2011, 21:06:31
Het zijn er twee teveel.  :-P

dan sampled die toch ver buiten het gehoor die ruis  :angel:


volgens mij maakt het ontwerp een goede dac  niet het chippie dus voeding componenten etc.etc.
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op mei 14, 2011, 21:16:04
dan sampled die toch ver buiten het gehoor die ruis  :angel:


volgens mij maakt het ontwerp een goede dac  niet het chippie dus voeding componenten etc.etc.

Het is een samenspel zoals zoveel dingen in het leven.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

JohnWx

Citaat van: WimPeu op mei 14, 2011, 21:46:38
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112147.0

:wink:

tis niks
zit geen "opsmuk" aan of in


NOS mini DAC De NOS mini DAC is een digitaal naar analoog converter zonder enige opsmuk. Zo wordt geen processing toegepast om het signaal te bewerken zoals upsampling en bitconversie. Wel heeft deze omzetter ongelooflijke snelle dacs aan boord met hoge nauwkeurigheid. Eén en ander vertaalt zich in snelle stijgtijden maar belangrijker, de totale afwezigheid van "pre en post ringing" zoals dit bij veel upsampling ontwerpen terug te vinden is. Hieronder staan voorbeelden  van de weergave van diverse impulsvormige signalen zoals deze worden weergegeven door een dure upsampling DAC en vergeleken met de NOS mini DAC
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Goed stel oren, goed stel luidsprekers

WimPeu

de totale afwezigheid van "pre en post ringing" zoals dit bij veel upsampling ontwerpen terug te vinden is.

Dat hoor ik dus steeds bij mijn Cambridge CD/DAC. Die sampled standaard op naar 24-bit/384kHz. Wordt soms helemaal gek van de pre en post ringing hier.... :-o
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Haha, het verbaast me dat jij überhaupt nog wat hoort met al dat gedrum van je.  :wink:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

WimPeu

Mij ook... 8-) Dan nog zo'n bas figuur naast je die alleen maar standje 10 kent....of was het 11.... frusty
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Mexicaanse Hond

Citaat van: WimPeu op mei 14, 2011, 21:57:10
Mij ook... 8-) Dan nog zo'n bas figuur naast je die alleen maar standje 10 kent....of was het 11.... frusty
Ik heb juist altijd zo'n last van die drummerd naast me.  :-D
Goed stel oren, goed stel luidsprekers