De aankoop & het inrichten van een NAS - waar op te letten?

Gestart door xander32, juni 20, 2016, 06:42:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

Citaat van: Faxe op juni 21, 2016, 17:58:55
De manier waarop de muziekbibliotheek getoond wordt in een App is afhankelijk van de server die je gebruikt. In de Marantz App zie ik wat anders als ik Minimserver gebruik in plaats van Mediaserver van Synology.

Anders in de zin van onoverzichtelijker?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Faxe

Minimserver is naar mijn idee de betere van de twee.


Voorbeeld van de Synology Media Server

1e scherm waar je kunt kiezen voor "By Artist"



2e scherm waarin de artiesten getoond worden. Kies in dit geval voor ABC



3e scherm waarin je 1 van de albums kunt selecteren




Voorbeeld van Minimserver

1e scherm waar je kunt kiezen voor "Artist"


2e scherm waar je de artiest kunt kiezen


3e scherm waar je kunt kiezen wat je wil doen


4e scherm wat je krijgt als je gekozen hebt voor albums in vorige scherm



xander32

Van een andere NA11 las ik  dezelfde geluiden aangaande Minimserver vs. de Synology variant.

polleke_cgc

Citaat van: Faxe op juni 21, 2016, 17:58:55
Mijn ervaring is dat bij een te langzame NAS (DS211j) de data niet snel genoeg verstuurd kan worden naar mijn NA11 bij grote bestanden. Dus de snelheid van de NAS (CPU, geheugen etc) doet er wel toe.

De manier waarop de muziekbibliotheek getoond wordt in een App is afhankelijk van de server die je gebruikt. In de Marantz App zie ik wat anders als ik Minimserver gebruik in plaats van Mediaserver van Synology.

Een NAS die er niet in slaagt om data aan 1 MB/s (meer heb je zelfs voor HD-muziek niet nodig : zelfs een DSD 5.6 is max. 1.4 MB/s) continu aan te bieden, moet je inderdaad buitenzwiepen.
Maar mijn DS213J slaagt daar moeiteloos in. CPU heb je daarvoor amper nodig, en geheugen ook niet, op voorwaarde dat je op je NAS geen 30 apps tegelijk laat draaien. Op mijn NAS draait DSM 6 en dat lukt wonderwel.

Ik gebruik wel geen Wifi voor audio (zelfs niet op mijn Melody MCR603  spelertje). Vroeger deed ik dat wel (via routertje dat max. 20 Mb/s kon leveren) en ook dat werkte perfect. Maar bedraad ethernet is stukken stabieler.

pameijer

Voor muziek kun je inderdaad de traagste NAS kopen die er is. Ik heb nog een DS106  ongebruikt in de kast, meer dan geschikt voor muziek streamen. Misschien is Minimserver een wat zwaardere applicatie, en heeft een j-model daar wat moeite mee.

Ik zou zelf eerder een 1-bay NAS kopen, de harde schijven van tegenwoordig gaan tot 8 TB dus daar heb je echt wel genoeg aan. Je hebt al een DS116 voor €160. Voor de backup koop je dan een DS115j voor nog geen €90 excl. harddisk. Totaal €250 excl. disks, zelfs dat is nog goedkoper dan een DS216 (vanaf €280) en dan heb je nog eens échte backup ook, en geen RAID1 wat gewoon zonde is van de schijfruimte IMHO. En als je een vriend/familielid hebt met een Synology met voldoende vrije schijfruimte kun je hem vragen om bij hem de backup van je muziek te plaatsen, geen betere back-up dan een offsite back-up! En kost je niet meer dan een fles wijn en het scheelt je de aanschaf van de DS115j + harddisk.

Sander, laat je niet gek maken. Zolang je geen H.265 4K-streaming met transcoding doet en tegelijkertijd je NAS als download/unrar/webserver gebruikt voldoet bijna ELKE NAS aan jouw wensen. Het belangrijkste is een goed thuisnetwerk en dat heb je volgens mij nu wel.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

HAL9000

Ik heb gewerkt bij QNAP  Ik heb zelf een TS-269L  Met 2x3Tb hitachi hdd's . Ik vind de software van qnap erg prettig veel optisch ook en extra apps.  Synology is van vergelijkbare kwaliteit. Alleen vind ik van synology  dat de bouw kwaliteit wat te wensen over laat.  Echter moet ik eerlijk zijn,  bij qnap zijn die wit plastic dingen ook niet erg stevig.

Let op  ram geheugen en processor.  De OS op die NAS units is vaak uitgebreid  en zodoende neemt dat veel cpu time in beslag waardoor je een trage NAS krijgt (interface).

Ik heb hem nu 2 jaar staat vol met meuk.  je kan er ook een server van maken, download bod etc etc etc.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Matt

Ik heb onlangs een ds216play gekocht met 6TB (2x3TB), tegenwoordig kunnen er makkelijk schijven in van 6TB/stuk. Waardoor zelf een single bay in overweging komt.

Ik heb een externe schijf van 2TB voor Time Machine. Maakt elke week een back up, na 3 maanden bewaard die 1 backup per maand. Ik kan momenteel terug gaan tot half 2012 denk ik...

De nas zelf ga ik vooral gebruiken als muziekserver en opslagmedium (cloud).
Synology heeft ook leuke apps voor iOS en android trouwens.
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Brutus

Volgens mij wordt de soep heter opgediend dan deze wordt gegeten. Heb al ruim 2 jaar een Zyxel NAS......ja, je leest het goed een ZEIKSEL van 90 euro, v.v. 2 WD RED NAS schijven en klaar is Kees. Doet alles staan blu ray films op waar ik zonder haperen naar kan kijken. Muziek geen enkel probleem  hello

Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

De NAS(Synology DS116 & WD Red 3t)  komt vanmiddag al binnen zag ik zojuist.


Ik heb niet geheel helder welke volgorde ik moet hanteren bij het in het gebruik nemen;
eerst de NAS in het netwerk hangen incl. de basisinstellingen (via de laptop) en dan alle content overzetten op de schijf (+/- 900 albums in flac) of juist andersom?

Het overzetten van de content, hoe gaat dat het snelst? Wat sluit ik waarop aan?

Faxe

Eerst NAS in netwerk hangen. Dan installeren/instellen totdat alles staat zoals je het hebben wil. Makkelijkste is denk als het mogelijk is om je muziek bestanden op een externe USB schijf te zetten en deze daarna in je NAS te pluggen.

Zep

*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

rexp

Misschien mis ik iets, maar waarom niet van je laptop rechtstreeks over het netwerk naar je NAS?

xander32

Dank mannen, helder.


Mijn content staat allemaal op een externe hdd.

Citaat van: rexp op september 24, 2016, 11:25:43
Misschien mis ik iets, maar waarom niet van je laptop rechtstreeks over het netwerk naar je NAS?

rexp

Ach so. Ik dacht vanuit mijn eigen situatie, alles op zowel PC, externe disk en NAS.

xander32

... ik hoop dat het enigszins plug & play zal zijn. Ben een ICT noob :roll:.