Marantz PM15-S2 schiet in de protection mode

Gestart door Barryvane, december 16, 2023, 16:08:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Barryvane

Beste Leden,
Ik ben nieuw op dit forum, maar al jaren fan van Marantz. Ik heb nu ongeveer één jaar de PM-15S2 en ben er zeer blij mee. Maar sinds kort geeft hij wel wat problemen en ik hoop dat de kennis op dit forum mij kan helpen hiermee. Het probleem is dat je soms een soort harde puls of tik door de luidsprekers hoort en kort erna schiet de versterker in de protection mode met een redelijke klap door de speakers (waarschijnlijk al een mid-range conus gesneuveld hierdoor). Na de harde klap in het geluid daalt het volume naar bijna -100 (dus praktisch stil). Ik heb dit bij 3 verschillende sets luidsprekers getest met verschillende bedrading voor voeding en audio, maar het probleem blijft. Ook zonder luidsprekers aangesloten valt de versterker uiteindelijk in protection mode. Je kan dus met redelijke zekerheid concluderen dat het de versterker zelf is (helaas). Het lijkt wel alsof het eerder gebeurt bij het veelzijdig gebruik van een middentoner/muziek die veel tonen in het midden gebruikt, iets wat verdacht veel past bij het feit dat specifiek een mid-range conus van een speaker is kapotgegaan hierdoor. Heeft iemand hier weleens hetzelfde ondervonden en misschien een oplossing hiervoor of kennen jullie iemand in de buurt van Rotterdam die dit zou kunnen maken. Ik heb ook ergens gelezen dat een servicebeurt na 15 jaar niet overbodig is voor een versterker. Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
Met vriendelijke groet,Barry

JohnWx

Welkom hier

Onderhoud is geen overbodige luxe



Vraag hier wie er in de regio dat wil
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Barryvane

Hoi JohnWx,
Bedankt voor de reactie. Een servicebeurt is ook mijn idee, maar het is wel jammer dat het al moet. Is toch een redelijke versterker, die al na tien jaar ermee klaar is.
Ik had op dit forum een servicerapportage uit 2017 gevonden door HAL9000 van een PM15-S1. Ik schrok eigenlijk een beetje van de kwaliteit en de conclusie. Er staat bij mij ook nog een oudere versterker van Marantz en die speelt nog goed na ruim 25 jaar.
Wie zou ik kunnen benaderen op dit forum om naar deze versterker te laten kijken, een stukje rijden is geen probleem.
Mvgr Barry

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

RHK

HAL9000 repareert ook en woont in Rotterdam, alleen heb ik die al een tijd niet meer op het forum gezien?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

SB_Marantz

DC pulsen zijn levensgevaarlijk voor de luidsprekers maar dat heb je jammergenoeg reeds ondervonden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM