NR1200 vervormt bij hoog volume

Gestart door theedge33, september 29, 2023, 15:56:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

nog maar is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

En om de basis dingen etc. en uitleg kijk is of www.breem.nl


Is wel ontnuchterend voor de hobby
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AudioPhillie

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2023, 10:56:30Inderdaad per kanaal, inclusief een grote zak zout korrels, want ook daar nemen fabriekanten vaak een loopje mee en geven soms zelfs de waarde op bij 10% vervorming  :-o
Hoe dan ook maakt het niet uit hoe de aansluiting naar de speaker gedaan wordt, het komt uit 1 voeding !

Passieve Bi-Amp = gescheiden hoog en laag uit 1 voeding, 1 versterker

Actieve Bi-Amp = gescheiden hoog en laag uit 2 voedingen (dus 2 versterkers, een op het hoog bijvb. een buizen versterker, op het laag een krachtige Solidstate versterker) en GEEN crossover filters in de speakers, want dat regelen de versterkers.

Bi-Wire = niks......

Ik ga liever niet in discussie over passive Bi-wire / Bi-amp en dan de "hoorbare" resultaten, maar jij benoemd dat je nu Bi-amp gebruikt, heb je dan ook twee versterkers ?
Ik weet niet wat Full Wire Bi-amp is  :no: 

Ook het gebruik van 2 verschillende draden voor hoog en laag, staat het Net vol mee, zowel voor als tegenstanders.
Dit zijn discussies van vele honderden pagina's.
Ik weet een ding zeker, de speaker draden fabriekanten verdienen er goed aan  :wink:

En, als jij verschil hoort, prima, dan is het doel bereikt, daar gaat het om, wat JIJ waarneemt in jou kamer !



Bedankt voor je uitleg! Toch weer een fractie wijzer geworden  :-D

Het zou dus om passieve Bi/amping gaan in mijn geval. (PM14 KI Mk2)
Maar het verschil was echt veel te groot om het aan mijn "wens psychy" toe te kunnen schrijven. Dat effect ben ik zeer bekend mee.
Het geluid ging van kaal & futloos naar zeer gedetailleerd en diep. Te veel verschil om aan mijn zeer kleurrijke fantasie te kunnen wijten.

Maar of het nu wel of niet een interessante discussie betreft in dit specifieke NR 1200 geval, mijn idee dat je van deze amp niet meer kan verwachten (al dan niet in deze setup) blijft staan.


"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

CBdicX

Inderdaad, op de gemiddelde woonkamer afstanden is het prima te doen met 1.5/2.5mm.
4mm kost een berg meer maar voegd niets toe.
Ook zilver, of zilver/koper, versus koper doet niets behalve je bankrekening verlagen, en ik heb het allemaal geprobeert, voor mij  :no:
CCA moeten we maar vergeten, dat is aluminium, zo soepel als een eikenhouten deur, en een (te) hoge weerstand boven de 5 meter, wel lekker goedkoop.

AudioPhillie

Citaat van: JohnDavids op oktober 02, 2023, 11:35:12En om de basis dingen etc. en uitleg kijk is of www.breem.nl


Is wel ontnuchterend voor de hobby

Dank!
Voor ik dat heb bestudeerd ...
Dan zien jullie mij over een paar maanden hier weer terug  :-D

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

CBdicX

#95
Citaat van: JohnDavids op oktober 02, 2023, 11:35:12En om de basis dingen etc. en uitleg kijk is of www.breem.nl


Is wel ontnuchterend voor de hobby

Zijn meerdere site die zeer ontnuchterend voor onze hobby werken, Audioholics is er ook zo een.
Ik zie Gene DellaSala als een broer die ik nooit heb gehad  :-D
Cheap Audioman op Youtube is er ook zo een, zeer neutraal en houden een (audio) spiegel voor, mooi dat dat er ook is.

CBdicX

#96
Citaat van: AudioPhillie op oktober 02, 2023, 11:48:39Bedankt voor je uitleg! Toch weer een fractie wijzer geworden  :-D

Het zou dus om passieve Bi/amping gaan in mijn geval. (PM14 KI Mk2)
Maar het verschil was echt veel te groot om het aan mijn "wens psychy" toe te kunnen schrijven. Dat effect ben ik zeer bekend mee.
Het geluid ging van kaal & futloos naar zeer gedetailleerd en diep. Te veel verschil om aan mijn zeer kleurrijke fantasie te kunnen wijten.

Maar of het nu wel of niet een interessante discussie betreft in dit specifieke NR 1200 geval, mijn idee dat je van deze amp niet meer kan verwachten (al dan niet in deze setup) blijft staan.




Ik begrijp niet waarom ze (de audio fabriekanten) dit nog steeds Bi-Amp noemen, Bi = 2, dus 2 Amps, en niet 1 waar dubbele draden aan gehangen wordt.
Bi-Wire is dan de enige ware benaming.

Zo zou het wat duidelijker zijn:

1) Bi-wire = 1 voeding (1 versterker), enkele draad gescheiden naar hoog en laag.
2) Bi-amp = 2 voedingen (2 losse versterkers), enkele draad gescheiden naar hoog en laag, dan wel actief of passief.

Dan blijft de receiver nog over, die wel meerdere versterker modules heeft, maar nog altijd 1 voeding, dus Bi-Wire.
Sterker nog, bij een "Bi-amp" schakeling in een receiver gaat naar beide versterker modules exact hetzelfde Fullrange signaal.

Er was ooit eens 1 Onkyo receiver die de mogelijkheid had om naar de ene module een ander signaal te sturen dan de ander.
Dus de een deed puur laag, en de ander puur mid/hoog, wel moest je dan de crossover filters uit de speakers halen.
Dit was al een stap dichter naar ware Bi-amp, maar dan wel weer 1 voeding.

Is maar in 1 serie geleverd dus was geen suc6..........


AudioPhillie

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2023, 12:13:13Ik begrijp niet waarom ze (de audio fabriekanten) dit nog steeds Bi-Amp noemen, Bi = 2, dus 2 Amps, en niet 1 waar dubbele draden aan gehangen wordt.
Bi-Wire is dan de enige ware benaming.

Zo zou het wat duidelijker zijn:

1) Bi-wire = 1 voeding (1 versterker), enkele draad gescheiden naar hoog en laag.
2) Bi-amp = 2 voedingen (2 losse versterkers), enkele draad gescheiden naar hoog en laag, dan wel actief of passief.

Dan blijft de receiver nog over, die wel meerdere versterker modules heeft, maar nog altijd 1 voeding, dus Bi-Wire.
Sterker nog, bij een "Bi-amp" schakeling in een receiver gaat naar beide versterker modules exact hetzelfde Fullrange signaal.

Er was ooit eens 1 Onkyo receiver die de mogelijkheid had om naar de ene module een ander signaal te sturen dan de ander.
Dus de een deed puur laag, en de ander puur mid/hoog, wel moest je dan de crossover filters uit de speakers halen.
Dit was al een stap dichter naar ware Bi-amp, maar dan wel weer 1 voeding.

Is maar in 1 serie geleverd dus was geen suc6..........



Wederom dank voor je uitgebreide uitleg.
Dit begreep/wist ik ongeveer wel. Maar ik verwachtte eigenlijk dat de voeding gewoon niet volledig belast zou worden op het moment dat je een serieuze versterker met speakers A en B optie hebt waarvan je enkel 1 aansluiting gebruikt. Toch een soort dubbele versterker in 1 kast ging ik altijd van uit. Niet wat signaal betreft maar wel wat vermogen aangaat.
Ofwel dat je door te bi-ampen (passief) het vermogen van de voeding dus wel optimaal/volledig gaat benutten.
Zoals je het mij nu hebt uitgelegd inderdaad redelijk BS dus dat hele passieve bi-amp verhaal. Dat had ik dan van Marantz toch weer niet verwacht. Zeker niet in geval van de premium line amps.

Maar het verklaar nog niet het extreme geluidkwaliteit verschil wat ik tussen mijn eerder gemelde setup's heb geconstateerd. Ik zal toch nog eens gaan testen om alles alleen over speaker A uitgang te laten lopen. Mijn nieuwsgierigheid hoe dit nu wel zit is er niet minder op geworden.

Ik heb wel besloten alle technische lesstof die mij hier werd aangereikt nog even voor de komende donkere en koude maanden te bewaren   :-D

"Velen houden van eerlijkheid, zolang er gezegd wordt wat de ander wil horen"

CBdicX

#98
Citaat van: AudioPhillie op oktober 02, 2023, 13:32:30Wederom dank voor je uitgebreide uitleg.
Dit begreep/wist ik ongeveer wel. Maar ik verwachtte eigenlijk dat de voeding gewoon niet volledig belast zou worden op het moment dat je een serieuze versterker met speakers A en B optie hebt waarvan je enkel 1 aansluiting gebruikt. Toch een soort dubbele versterker in 1 kast ging ik altijd van uit. Niet wat signaal betreft maar wel wat vermogen aangaat.
Ofwel dat je door te bi-ampen (passief) het vermogen van de voeding dus wel optimaal/volledig gaat benutten.
Zoals je het mij nu hebt uitgelegd inderdaad redelijk BS dus dat hele passieve bi-amp verhaal. Dat had ik dan van Marantz toch weer niet verwacht. Zeker niet in geval van de premium line amps.

Maar het verklaar nog niet het extreme geluidkwaliteit verschil wat ik tussen mijn eerder gemelde setup's heb geconstateerd. Ik zal toch nog eens gaan testen om alles alleen over speaker A uitgang te laten lopen. Mijn nieuwsgierigheid hoe dit nu wel zit is er niet minder op geworden.

Ik heb wel besloten alle technische lesstof die mij hier werd aangereikt nog even voor de komende donkere en koude maanden te bewaren   :-D



De gemiddelde a-b speaker schakeling is gewoon hetzelfde als een Y-splitter, je deelt het vermogen in 2en en schiet er dus niets mee op.
Daar 4 vermogen hongerige speakers aan hangen is wachten op een probleem 🥵

Je zou een a-b schakeling ook als een passieve Bi-Amp kunnen zien, ondanks dat het zo niet genoemd wordt, maar technisch gezien het zelfde is als een Bi-amp schakeling in welke versterker of receiver dan ook.
Dat is ook een veredelde Y-splitter.

Vergeet niet dat dit allemaal commercie is, ook voor Marantz, ze willen verkopen.
De kopers willen nu eenmaal het liefste dubbele speakers terminals, en hetzelfde voor speakers, speakers met Bi-amp mogelijk verkopen beter dan zonder.
Daarbij gemeld dat de echt dure speakers, de high end jongens, 10.000 euro en meer, vaak maar alleen de L/R aansluiting hebben, niet de Bi-amp, zo ook met de dure versterkers.
Dat zegt dan toch wel iets over dat Bi-amp verhaal........

RHK

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2023, 11:56:03Inderdaad, op de gemiddelde woonkamer afstanden is het prima te doen met 1.5/2.5mm.
4mm kost een berg meer maar voegd niets toe.
Ook zilver, of zilver/koper, versus koper doet niets behalve je bankrekening verlagen, en ik heb het allemaal geprobeert, voor mij  :no:
CCA moeten we maar vergeten, dat is aluminium, zo soepel als een eikenhouten deur, en een (te) hoge weerstand boven de 5 meter, wel lekker goedkoop.

Niet altijd; https://www.ruconnected.nl/speakerkabel-rol/. een zeer goede speakerkabel voor een betaalbare prijs.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#100
Citaat van: RHK op oktober 02, 2023, 16:35:54Niet altijd; https://www.ruconnected.nl/speakerkabel-rol/. een zeer goede speakerkabel voor een betaalbare prijs.


Ik zie hier een ofc kabel maar dan met 4 aders van 2.5mm, dus een goed bruikbare kabel ook voor langere afstanden.

Wel een redelijke prijs mocht je dit voor Bi-amp / bi-wire willen gebruiken, en makkelijk in gebruik in 1 kabel.

Ik kan op Amazon 2x 2.5 mm ofc kopen voor 18.29 euro voor 10 meter, 60.99 euro voor 50 meter, gratis verzonden......

JohnWx

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2023, 17:21:05Ik zie hier een ofc kabel maar dan met 4 aders van 2.5mm, dus een goed bruikbare kabel ook voor langere afstanden.

Wel een redelijke prijs mocht je dit voor Bi-amp / bi-wire willen gebruiken, en makkelijk in gebruik in 1 kabel.

Ik kan op Amazon 2x 2.5 mm ofc kopen voor 18.29 euro voor 10 meter, 60.99 euro voor 50 meter, gratis verzonden......

Prijspakker +++
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RHK

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2023, 17:21:05Ik zie hier een ofc kabel maar dan met 4 aders van 2.5mm, dus een goed bruikbare kabel ook voor langere afstanden.

Wel een redelijke prijs mocht je dit voor Bi-amp / bi-wire willen gebruiken, en makkelijk in gebruik in 1 kabel.

Ik kan op Amazon 2x 2.5 mm ofc kopen voor 18.29 euro voor 10 meter, 60.99 euro voor 50 meter, gratis verzonden......

Wat jij wil
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


RHK

Citaat van: CBdicX op oktober 02, 2023, 20:10:56Nee, niet ik, Amazon  :-D

Je kan er dus 2 x 5mm van maken bij RU, heb ik gedaan. Top!
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*