PM 7004 of PM KI Pearl lite.

Gestart door Yorki, februari 24, 2012, 14:02:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

obiwan

Citaat van: the limp man op februari 24, 2012, 19:57:27
Ik heb de PM6004 en de PM7004 thuis beluisterd, maar was er niet kapot van. Mede door het saaie hoog en overheersend middengebied.

Zat juist naar de pm 6004 te kijken voor aansturing van de MA RX 6. Speel veel rock en pop. Heb er nu een NAD achter. Kun je wat meer over de 6004 zeggen?

rexp

Zou je dat nou wel vragen aan de limp man? Hij lijkt me vrij duidelijk in zijn mening over de 6004 en 7004.

the limp man

Citaat van: rexp op maart 09, 2012, 22:09:59
Zou je dat nou wel vragen aan de limp man? Hij lijkt me vrij duidelijk in zijn mening over de 6004 en 7004.

Nee zou die eigenlijk niet moeten doen  :-D, maar ik heb ze allebei gehoord (zowel thuis als in de shop. Ik zal mijn best doen om een zo eerlijk mogelijke review te geven (het is wel wat langer geleden dat ik de 7004 gehoord heb)

PM6004/pm7004/RDAC met Dynaudio Excite X12

Mooi stereobeeld, de Marantz is wel rustiger en betrekt de luisteraar niet zo bij de muziek. Het hoog is mooi met veel detail, maar wel wat te rustig. Het midden is met de RDAC wat te aanwezig (op de D2X is dat wat minder). De marantz is niet zo muziekaal als de Rotel. Het laag is strak zonder de extra drive van de rotel). De PM6004 met de D2X is in het middengebied best scherp.


*Zoals je in de review misschien wel kan lezen, is dat ik de stemmen van de Marantz versterkers niet mooi vindt, dit geld niet alleen voor bovengenoemde versterkers, maar ook voor de SR6004 en zelfs de SR7005 (gehoord bij Rob). Dit is overigens niet alleen gebaseert op het geluid in mijn eigen ruimte, maar ook op wat ik in de winkel gehoord heb.

Speeddemon

Maar eh, heeft er nou al iemand de PM7004 met de KI Pearl Lite 1 op 1 kunnen vergelijken?

Ik heb zelf de 5004, 6004 en 7004 alleen in een winkel kunnen testen, waarbij de 5004 wel erg door de mand valt als té verbloemend/'smudgy'. Het luistert rustig weg, maar zet je er een vergelijkbaar geprijsde NAD C316BEE toont al veel meer detail.
Ik vond toen de 6004 en 7004 erg aan elkaar gewaagd (op Focal 816V's en Monitor Audio RX8's) en de Rotel RA-06 SE leek nog net een tikkie beter.

Maar algemeen, het verbaast me hoe weinig 'pro' reviews er zijn van de 7004 an sich. Want zo'n Belgische site reviewt hem icm de SA7003 en een stel 'mismatched' Boston Acoustic speakers. Met alle respect, maar aan een versterker van destijds 700 euro ga je geen BA hangen. Dan beklaagt de reviewer zich erover dat het geheel nogal 'bassig' klinkt. Well, dûh!  frusty

Na alle goede berichten ("beste speakers voor hun geld") over de A360's van BA, ben ik ze eens gaan testen, op een Yamaha receiver (staan vaak bekend om slank laag en pittig hoog), en het was echt een boom-boom-box met nauwelijks mid-detail en een gebrek aan strakheid. In their defense, er leek zelfs een pot sub-laag in te zitten, dus de ideale speaker als je Wesley, Barry of Dylan heet, op je 25e nog steeds petjes en Nike Air Max draagt en een 3e hands Golf II GTI met duurdere velgen dan de auto zelf voor de deur hebt staan met een tribal-sticker of No Fear logootje achterop.  :roll:

Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

JohnWx

Citaat van: Speeddemon op augustus 05, 2012, 12:40:26
Maar eh, heeft er nou al iemand de PM7004 met de KI Pearl Lite 1 op 1 kunnen vergelijken?

Ik heb zelf de 5004, 6004 en 7004 alleen in een winkel kunnen testen, waarbij de 5004 wel erg door de mand valt als té verbloemend/'smudgy'. Het luistert rustig weg, maar zet je er een vergelijkbaar geprijsde NAD C316BEE toont al veel meer detail.
Ik vond toen de 6004 en 7004 erg aan elkaar gewaagd (op Focal 816V's en Monitor Audio RX8's) en de Rotel RA-06 SE leek nog net een tikkie beter.

Maar algemeen, het verbaast me hoe weinig 'pro' reviews er zijn van de 7004 an sich. Want zo'n Belgische site reviewt hem icm de SA7003 en een stel 'mismatched' Boston Acoustic speakers. Met alle respect, maar aan een versterker van destijds 700 euro ga je geen BA hangen. Dan beklaagt de reviewer zich erover dat het geheel nogal 'bassig' klinkt. Well, dûh!  frusty

Na alle goede berichten ("beste speakers voor hun geld") over de A360's van BA, ben ik ze eens gaan testen, op een Yamaha receiver (staan vaak bekend om slank laag en pittig hoog), en het was echt een boom-boom-box met nauwelijks mid-detail en een gebrek aan strakheid. In their defense, er leek zelfs een pot sub-laag in te zitten, dus de ideale speaker als je Wesley, Barry of Dylan heet, op je 25e nog steeds petjes en Nike Air Max draagt en een 3e hands Golf II GTI met duurdere velgen dan de auto zelf voor de deur hebt staan met een tribal-sticker of No Fear logootje achterop.  :roll:

Nou juist wel met B A zaten toen in de zelfde stal en werd overal mee gedraaid op beurzen zelfs door Kennie dus ik denk dat het een smaak kwestie is

En het beste testen doe je thuis ivm akoestiek
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Speeddemon

Citaat van: John Wx op augustus 05, 2012, 12:43:59
Nou juist wel met B A zaten toen in de zelfde stal en werd overal mee gedraaid op beurzen zelfs door Kennie dus ik denk dat het een smaak kwestie is

Niet arrogant bedoeld, maar dat denk ik niet. (ik schnabbel bij als studio-technicus, SAE gedaan, dus weet wel een beetje wanneer een speaker wel of geen details maskeert).
Ik heb in dezelfde ruimte diverse andere speakers kunnen testen, en een paar Dali Zensor 7's deden alles al beter (online 80 euro duurder, in die winkel even duur!), en puur qua mid/hoog details deden de vergelijkbaar geprijsde Monitor Audio BX5's en Focal 714V's het ook beduidend beter.

Kijk, overdonderen doen die A360's zeker, want qua frequentiebereik gaan ze ver.

Dat gezegd hebbende, klinkt 38Hz-25kHz heel leuk, maar zegt nog niks. Waar liggen de -3dB punten, en wat gebeurt er TUSSEN die 38Hz en 25kHz? Als dat +/- 1dB zou zijn, netjes, maar ik denk dat +/- 10dB realistischer is in dit geval. Verder blijft de transientresponse achter (meer 'fwwhrammmm' dan 'bats') en is de weergave zonder al te veel diepte.
Komt ook nog eens bij dat een flinke low-end boom vaak gekunsteld is (fake) en ten koste gaat van strakker laag-mid. Je kan niet verwachten van een 165mm driver (in een <400 Euro speaker!!!) dat ie zowel 45Hz als 150Hz even strak, solide en vol weergeeft.
Maar goed, on topic, de discussie ging hier over de PM7004 en KI Pear Lite...

en volgens mij (als ik Marktplaats mag geloven) heeft Guest Obiwan eerder een knoop doorgehakt en die verkoopt ie nu alweer...  :?
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Zoldar

Citaat van: Speeddemon op augustus 05, 2012, 12:40:26
Na alle goede berichten ("beste speakers voor hun geld") over de A360's van BA, ben ik ze eens gaan testen, op een Yamaha receiver (staan vaak bekend om slank laag en pittig hoog), en het was echt een boom-boom-box met nauwelijks mid-detail en een gebrek aan strakheid. In their defense, er leek zelfs een pot sub-laag in te zitten, dus de ideale speaker als je Wesley, Barry of Dylan heet, op je 25e nog steeds petjes en Nike Air Max draagt en een 3e hands Golf II GTI met duurdere velgen dan de auto zelf voor de deur hebt staan met een tribal-sticker of No Fear logootje achterop.  :roll:

op het stickertje en petje na, ik voel me aangesproken  :-D
zouden het toch wat zijn die BA met yamahaha?


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Speeddemon op augustus 05, 2012, 14:18:19
Niet arrogant bedoeld, maar dat denk ik niet. (ik schnabbel bij als studio-technicus, SAE gedaan, dus weet wel een beetje wanneer een speaker wel of geen details maskeert).
Ik heb in dezelfde ruimte diverse andere speakers kunnen testen, en een paar Dali Zensor 7's deden alles al beter (online 80 euro duurder, in die winkel even duur!), en puur qua mid/hoog details deden de vergelijkbaar geprijsde Monitor Audio BX5's en Focal 714V's het ook beduidend beter.

Kijk, overdonderen doen die A360's zeker, want qua frequentiebereik gaan ze ver.

Dat gezegd hebbende, klinkt 38Hz-25kHz heel leuk, maar zegt nog niks. Waar liggen de -3dB punten, en wat gebeurt er TUSSEN die 38Hz en 25kHz? Als dat +/- 1dB zou zijn, netjes, maar ik denk dat +/- 10dB realistischer is in dit geval. Verder blijft de transientresponse achter (meer 'fwwhrammmm' dan 'bats') en is de weergave zonder al te veel diepte.
Komt ook nog eens bij dat een flinke low-end boom vaak gekunsteld is (fake) en ten koste gaat van strakker laag-mid. Je kan niet verwachten van een 165mm driver (in een <400 Euro speaker!!!) dat ie zowel 45Hz als 150Hz even strak, solide en vol weergeeft.
Maar goed, on topic, de discussie ging hier over de PM7004 en KI Pear Lite...

en volgens mij (als ik Marktplaats mag geloven) heeft Guest Obiwan eerder een knoop doorgehakt en die verkoopt ie nu alweer...  :?


Een speaker iets maskeren die mag je uitleggen aan mij, als 25 jaar in en verkoop ervaring hebbende in de bruingoed handel


Jij hebt het over smaak en dat is voor iedereen anders niks meer niks minder, heeft niks te maken of je wat bij klust her en der
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Speeddemon op augustus 05, 2012, 12:40:26

Maar algemeen, het verbaast me hoe weinig 'pro' reviews er zijn van de 7004 an sich. Want zo'n Belgische site reviewt hem icm de SA7003 en een stel 'mismatched' Boston Acoustic speakers. Met alle respect, maar aan een versterker van destijds 700 euro ga je geen BA hangen. Dan beklaagt de reviewer zich erover dat het geheel nogal 'bassig' klinkt. Well, dûh!  frusty

Na alle goede berichten ("beste speakers voor hun geld") over de A360's van BA, ben ik ze eens gaan testen, op een Yamaha receiver (staan vaak bekend om slank laag en pittig hoog), en het was echt een boom-boom-box met nauwelijks mid-detail en een gebrek aan strakheid. In their defense, er leek zelfs een pot sub-laag in te zitten, dus de ideale speaker als je Wesley, Barry of Dylan heet, op je 25e nog steeds petjes en Nike Air Max draagt en een 3e hands Golf II GTI met duurdere velgen dan de auto zelf voor de deur hebt staan met een tribal-sticker of No Fear logootje achterop.  :roll:

Waarom kan je geen 700 euro versterker hangen aan die paar speakers ? graag onderbouwen


En een versterker met slank laag en pittig hoog moet ik nog tegen komen  clown1 dan was die niet goed of stuk aan het gaan 


Vind het allemaal vage kreten en ga je mensen ook nog op hun uiterlijk beoordelen en op hun passie een Golf 2 met dure velgen, vind je dat normaal ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

#39
Citaat van: Speeddemon op augustus 05, 2012, 12:40:26

Na alle goede berichten ("beste speakers voor hun geld") over de A360's van BA, ben ik ze eens gaan testen, op een Yamaha receiver (staan vaak bekend om slank laag en pittig hoog), en het was echt een boom-boom-box met nauwelijks mid-detail en een gebrek aan strakheid. In their defense, er leek zelfs een pot sub-laag in te zitten, dus de ideale speaker als je Wesley, Barry of Dylan heet, op je 25e nog steeds petjes en Nike Air Max draagt en een 3e hands Golf II GTI met duurdere velgen dan de auto zelf voor de deur hebt staan met een tribal-sticker of No Fear logootje achterop.  :roll:
Wat een prachtig proza, Speeddemon! hello notworthy
Maar krachtige taal zegt niet alles en hoeft niet te verduidelijken wat men nu werkelijk bedoeldt. :-D Groet, Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Niber

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 05, 2012, 15:59:04
Wat een prachtig proza, Speeddemon! hello notworthy
Maar krachtige taal zegt niet alles en hoeft niet te verduidelijken wat men nu werkelijk bedoeld. :-D Groet, Cor.

Smaken verschillen.
Ik snap wat hij bedoeld (wat ook smaak gebonden is), maar de manier van schrijven pleit niet voor hem.
Komt beetje over alsof speeddemon vroeger gepest is door "Wesley, Jaimy, en Dylan" en dit nog steeds niet kan verkroppen...
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Marvin

Ben ik net lekker aan het lezen, houden jullie er opeens mee op....

Speeddemon

Citaat van: Niber op augustus 05, 2012, 17:45:22
Smaken verschillen.
Ik snap wat hij bedoeld (wat ook smaak gebonden is), maar de manier van schrijven pleit niet voor hem.
Komt beetje over alsof speeddemon vroeger gepest is door "Wesley, Jaimy, en Dylan" en dit nog steeds niet kan verkroppen...
Nee hoor, 't was gewoon een beetje op z'n Youp van 't Hek's-chargerend bedoeld, wat Cor gelukkig kon waarderen. Kom zelf uit een klein Brabants dorpje en had gewoon dergelijke lui in overvloed in m'n klas zitten. Niks mis mee, maar mijn ervaring is dat het bij 'die lui' bij audio eerder om kwantiteit ("heb 4000 Watt in m'n kofferbak en 2x15" subs, vet ouwe!") dan kwaliteit gaat. En gewoon de pure wetenschap onderkennen dat de gemiddelde auto fysiek te klein is om een 15" subwoofer goed én strak tot z'n recht laten komen.
En "Jaimy" zijn jouw woorden.  :-P

@John, je kan prima goedkopere speakers aan duurdere versterkers hangen. Mij ging het erom dat de enige pro review die ik kon vinden enkele minpunten omschreef, die mijns inziens zeer waarschijnlijk meer aan de speakers te wijten zijn dan aan de apparatuur.

By the way, als je mijn 15-jarige opname- en live technicus-ervaring afdoet met "heeft niks te maken met her en der bijklussen" afdoet, sorry hoor, maar als jij 25 jaar bruingoed ervaring hebt, weet je toch ook dat NAD niet als Marantz klinkt. En dat je dan best mag spreken dat NAD (en Cambridge Audio ook) een pittiger hoog hebben dan Marantz, generaliserend gesproken.
Maar ja, als ALLE versterkers gelijk klinken, en 'slank laag' niet bestaat, waarom zouden we überhaupt nog hifi kopen?!  :roll:

Blijkbaar trap ik hier snel op tenen wat BA speakers betreft, of is John gewoon wars van alles wat neigt naar audofiel geneuzel?
(Begrijp me niet verkeerd, ik ben overwegend ook meer scepticus dan 'blind believer', dus houten volumeknoppen op versterkers schroeven, voor een transparanter laag, of interlink kabels van 2000 euro per meter, neuh dank je...)

Nogmaals, on topic; wie heeft er allemaal zinnige info/reviews/ervaringen over de PM7004 vs PM KI Pearl Lite? Betaal je gewoon het dubbele voor een ringkerntrafo, koperen chassis en het KI naamplaatje, voor een voor de rest identieke amp? En sowieso, hoe verhoudt de PM7004 zich met vergelijkbaar geprijsde amps naar jullie mening?
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401

Niber

#43
Citaat van: Speeddemon op augustus 05, 2012, 18:43:36
Nee hoor, 't was gewoon een beetje op z'n Youp van 't Hek's-chargerend bedoeld, wat Cor gelukkig kon waarderen. Kom zelf uit een klein Brabants dorpje en had gewoon dergelijke lui in overvloed in m'n klas zitten. Niks mis mee, maar mijn ervaring is dat het bij 'die lui' bij audio eerder om kwantiteit ("heb 4000 Watt in m'n kofferbak en 2x15" subs, vet ouwe!") dan kwaliteit gaat. En gewoon de pure wetenschap onderkennen dat de gemiddelde auto fysiek te klein is om een 15" subwoofer goed én strak tot z'n recht laten komen.
En "Jaimy" zijn jouw woorden.  :-P


Aah meestal kan ik het wel waarderen, maar dan heb ik het verkeerd begrepen.
Maar mbt je kwaliteit/kwantiteit verhaal heb je wel gelijk.

En Jaimy komt inderdaad van mij, is zo'n naam die ook goed bij die andere volkswijk-namen past (waar ik persoonlijk niet zo'n fan van ben).

Maar nu even ontopic.
Heb je al naar reviews gezocht tussen de PM7003 en 8003? Dat zijn de voorlopers er van...

Ik geloof trouwens dat je voor dezelfde prijs (van de KI Pearl Lite) ook wel een PM15s2 kan krijgen. Hifi corner, Groningen en HC hifi, Oostrum (Limburg) schijnen altijd mooie deals te kunnen en willen maken. Als ik dat budget zou hebben zou ik daar blind voor gaan.
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Speeddemon

#44
Citaat van: Niber op augustus 05, 2012, 20:07:15
Maar nu even ontopic.
Heb je al naar reviews gezocht tussen de PM7003 en 8003? Dat zijn de voorlopers er van...

Ik geloof trouwens dat je voor dezelfde prijs (van de KI Pearl Lite) ook wel een PM15s2 kan krijgen. Hifi corner, Groningen en HC hifi, Oostrum (Limburg) schijnen altijd mooie deals te kunnen en willen maken. Als ik dat budget zou hebben zou ik daar blind voor gaan.
Een groot verschil is dat de PM7004 wel de Tri-Tone control heeft, en beide *003's niet.
Een kleiner verschil, maar wat ik persoonlijk soms fijner vind (mijn 1090 amp heeft dat ook, en zijn voorgangers niet), is druktoetsen voor Speaker A/B, ipv een draai-selector. De *003's hebben allebei een draaiselector (potmeter) hiervoor.
Verder, een klein puntje; de *003's zijn beide in China gemaakt, de 7004 in Japan.
Er is trouwens een PM8004, wat een 7004+ringkern trafo is+ luxere speakerterminals, maar die is niet uitgebracht op de Europese markt.

Edit: ik was zelf ook niet op zoek naar een Pearl KI Lite; maar meer naar een versterker rond de 500-600 euro, die beter matcht met m'n Focals dan de Rega Brio-R. Al wen ik daar ook steeds meer aan. Misschien raakt de versterker zelf beter ingespeeld, wat jij, John?  :schater:
(dát is nou iets waar ik vraagtekens bij zet; apparatuur inspelen (speakers daargelaten). Waarom zou de apparatuur beter gaan klinken na x uur, in vergelijking met hoe die ontworpen is? En waarom zou het inspeeleffect netjes ophouden wanneer de app. op z'n best klinkt? Idem met kabels, netsnoeren, etc. inspelen... Ach ja, het 'nadeel' van meer nuchter verstand dan geld zullen we maar zeggen.  :angel: )
Marantz CD6004 | Logitech Squeezebox Touch-->Atlas Equator MKII-->Rega Brio-R-->Kimber 4VS-->Focal 816W

'78 Marantz set:
2100 Tuner | 5030B Cassette Deck | 1122DC Stereo Amp + CD6002 ('09) + Technics SL1401