Old legend vs fresh tech

Gestart door Zoldar, juni 30, 2010, 19:09:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat klint beter?

CD-10, legende, gebouwd als een tank, kan makkelijk meekomen met nieuwkomers!
13 (48.1%)
SA 7001 KI, vergeet die oude meuk, nieuwere DAC's, goed gebouwd en alle lessen van de oudjes erin verwerkt!
9 (33.3%)
Rega Apollo, ban mij maar, die marantz cd spelers zijn mij te lief ;)
1 (3.7%)
Laat je niet gek maken. Het maakt niets uit. Klinkt allemaal hetzelfde!
4 (14.8%)

Totaal aantal stemmen: 23

Zoldar

Hij staat al een tijdje lekker te draaien. Nu stuurt hij de Tannoy Sixies 603 aan via een Graaf GM50B. Marantz en Buizen gaan absoluut goed samen.   pompom

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Zoldar

#136
Schop!

Dit weekend bij een andere audiofielert geweest om wat muziek te luisteren. Bij hem staat mijn oude Marantz CD52 mkII SE nog steeds lekker Cd's te draaien. Ongeloofelijk, die speler heb ik voor mijn studie gekocht en heeft ook een tijdje in mijn studentenhok gestaan. Er is tegen geschopt, bier gemorst etc. Ding draait gewoon nog prima.
Maar we hebben meteen de kans gepakt om deze oude legende te vergelijken met de Moon 300D DAC.

Setup
Marantz CD52 mkII SE
Moon 300d DAC
PrimaLuna Prologue one
Mission
IC van QED en LS van gamma






Nog voordat we echt gingen vergelijken waren we er wel uit dat de Missions nou niet de meest transparante speakers zijn. In het midden nogal dof, niet ver doorlopend hoog, weinig detail en kastkleuring in de bass. Overall zetten ze wel een aangename klank neer en ze gaan redelijk diep door in de bass. We hebben zo goed en zo kwaad het volume aangepast maar dat was gelukkig niet echt nodig. beide spelers speelden ongeveer even hard.

Even snel een deuntje luisteren en de verschillen zijn niet echt heel groot. De marantz lijkt iets feller te zijn in het hoog. De moon wat luchtiger in het midden. Na 2-3 nummers achter elkaar met de DAC en dan de Marantz kwam er een duidelijk patroon naar boven. Bij de Marantz is alles prima totdat het druk begint te worden. Het wordt niet schell of rommelig. Totdat je hetzelfde met de Moon gaat luisteren. De luidste details zijn er ook maar minder op de voorgrond en met minder glare of vervorming. Dit laat ruimte over voor andere details in de muziek en die beginnen je dan op te vallen. Er zitten meer stemmetjes, cymbals en gitaar rifjes her en der in de opname. Die waren eerst verstopt onder de luidere en wat vervormde details. Ook is het totaalbeeld  veel duidelijker, wat meer rust en duidelijkere plaatsing in het stereobeeld. Qua klank ontlopen ze beide eigenlijk niets. Het zit met name in detail info en het feit dat de Moon geen zooitje maakt van de muziek als het er dynamisch aan toe gaat.

Respect voor de oudjes. Maar de techniek gaat wel verder in hogere resoluties...

ps mijn maatje heeft net een setje Wharfdale diamond 10.1 (2 maanden oud) gekocht. Nu staat er voor minder dan 800 euri een geweldig systeem. Budget bliss.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Maurice

Leuk om te lezen!

Zou eigenlijk mijn cd72SE wel eens tegenover een SA15 willen horen. Iemand?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Citaat van: Maurice op september 01, 2011, 22:24:47
Leuk om te lezen!

Zou eigenlijk mijn cd72SE wel eens tegenover een SA15 willen horen. Iemand?

ROTEL RCD-971 volgens Stereoplay der high end killer  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cornelis1921

#139
 :no:
Citaat van: John Wx op juni 30, 2010, 19:54:26
met alle 3 kan je thuis komen hoor :yes:
Geen van drieën ooit gehoord. Mijn referentie bestaat uit een instapper van Denon, de 252,* en van JVC*, 353 van Denon*, SA333ES van SONY, CD6000LE*, SA8400*, SA8003* en de SA11S1. En hier en daar nog wat 'verdwaalde' spelers tijdens bezoekjes en vergelijkimgen zoal een aantal van SONY, TEAC en de CD6003 en SA7003. De 'bottom line' is dat over smaak niet valt te twisten, zo ook niet over de inhoud van iemands portemonnai. Ik heb op de vierde en laatste keuzemogelijkheid gestemd.
Groetjes, Cor.
* In mijn bezit geweest of dat nog steeds zijnde.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

je koopt tegenwoord 2de hands voor zo weinig toppertjes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.