Welke LPF/HPF waarde voor mijn SR8002?

Gestart door jackflash, januari 19, 2024, 08:04:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackflash

Hi, ik blijf hier maar mee stoeien. Er is veel info te vinden op internet, maar niet heel specifiek voor de SR8002 AVR. Ik heb B&W 702S3 front speakers met een frequency respons van 46Hz - 28kHz +/-3dB. Daarnaast een B&W DB4S sub. Het gaat mij even om de instelling LPF/HPF in het instellingen menu van de Marantz, niet over de roll off van de subwoofer zelf. Ik heb de front speakers op small staan. Welke waarde moet ik nu bij LPF/HPF invullen? Mogelijkheden zijn 60Hz tot 180Hz in stapjes van 20.

Ik heb de waarde nu ingesteld op 80Hz. Mijn idee daarachter is het volgende. Speakers gaan tot 46Hz in het laag, maar wel met 3dB correctie. Ik denk dat ik safe zit als ik ervan uitga dat de speakers met enig gemak 65Hz op volledig volume (zonder de 3dB correctie) aankunnen. Als ik het dan naar boven afrond, kom ik op 80 uit in het setup menu van de SR8002.

Ik weet wel dat het cutoff point niet heel abrubt is, maar dat er langzaam 'slope' afgebouwd wordt en er een grensgebied is waar de speakers langzaam afbouwen en de sub langzaam meer laag krijgt toegewezen.

Snap ik het zo goed, of zit ik er compleet naast?

Frits Denon

Volgens mij zit je goed. Maar jouw oren geven het bewijs. Hoe klinkt het?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Ik zou de B&W 702S3 op large en de subwoofer ook op 40 Hz zetten en dan de subwoofer zo instellen op de gain dat je hem pas gaat missen wanneer deze uit staat.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jackflash

Citaat van: Frits Denon op januari 19, 2024, 08:42:16Volgens mij zit je goed. Maar jouw oren geven het bewijs. Hoe klinkt het?

Nou, ik heb steeds het idee dat de sub wat meer mag meedoen. B&W heeft een systeem waarbij je via een app de instellingen van de subwoofer kan doen. En aangezien ik ook B&W speakers heb, kun je die dan in een lijst selecteren, waardoor heel veel instellingen al voor je gedaan worden. Ik vind dat op zich wel prettig, want ik ga er dan van uit dat ze dan zo zijn ingesteld dat ze elkaar perfect aanvullen. Alleen vraag ik me af in hoeverre de auto settings in de app worden overruled of beinvloed door de AVR instellingen.

jackflash

Citaat van: TurboMarco op januari 19, 2024, 12:44:43Ik zou de B&W 702S3 op large en de subwoofer ook op 40 Hz zetten en dan de subwoofer zo instellen op de gain dat je hem pas gaat missen wanneer deze uit staat.



Je bedoelt de subwoofer op 40Hz in het setup menu van de AVR? Die waarde kan ik daar niet kiezen, het is pas vanaf 60Hz. speakers op Large zou betekenen dat je het laag zoveel mogelijk uit de speaker laat komen (zeker in combinatie met 40Hz van de sub), toch? Komt er dan niet een punt (laten we zeggen rond de 45Hz) dat de speakers al flink aan het afbouwen zijn en de sub nog niet echt weergeeft, waardoor je eigenlijk een deel 'mist'?

TurboMarco

Citaat van: jackflash op januari 19, 2024, 13:56:41Je bedoelt de subwoofer op 40Hz in het setup menu van de AVR? Die waarde kan ik daar niet kiezen, het is pas vanaf 60Hz. speakers op Large zou betekenen dat je het laag zoveel mogelijk uit de speaker laat komen (zeker in combinatie met 40Hz van de sub), toch? Komt er dan niet een punt (laten we zeggen rond de 45Hz) dat de speakers al flink aan het afbouwen zijn en de sub nog niet echt weergeeft, waardoor je eigenlijk een deel 'mist'?
De sub instellen op 40 Hz waarbij de x-over van de versterker gerust op 60 Hz mag staan, de sub filtering is toch het eindpunt.
Wanneer de main speakers af beginnen te vallen bij 45 Hz en de sub op 40 Hz staat pak je hooguit wat room gain weg, rond dat bereik zit 9 van de 10 keer toch wel een bult in de frequentie curve.
Voor de zekerheid kan je dat meten met een simpele db meter en een frequentie sweep generator

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

#6
Naar mijn mening moet een subwoofer "sub frequenties" weergeven, en feitelijk is dat geen 60-100 Hz maar ruim daar onder.

Frequency Range   Frequency Values
Sub-bass   20 to 60 Hz
Bass   60 to 250 Hz
Low midrange   250 to 500 Hz
Midrange   500 Hz to 2 kHz

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

Citaat van: TurboMarco op januari 19, 2024, 17:36:27Naar mijn mening moet een subwoofer "sub frequenties" weergeven, en feitelijk is dat geen 60-100 Hz maar ruim daar onder.

Frequency Range   Frequency Values
Sub-bass   20 to 60 Hz
Bass   60 to 250 Hz
Low midrange   250 to 500 Hz
Midrange   500 Hz to 2 kHz



 :gp:


Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

TurboMarco

Voor lfe zet ik zelf de sub x-over van de ht versterker op 60Hz met de main speakers op large, terwijl de high-level input van de sub ingesteld staat tot 35 Hz dit terwijl mijn main speakers af beginnen te vallen aan 40 Hz, de winst van de sub tot 35 Hz zit vooral in het homogene geluidsbeeld zonder boomyness tijdens het beluisteren van muziek, met films zal je dan geen enorme bassen horen wat de één een groot gemis vind en de ander wat rustgevender vind, zelf vind ik explosies in films veel te overdone nopompom , de buurtjes vinden dat trouwens ook. 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op januari 19, 2024, 17:36:27Naar mijn mening moet een subwoofer "sub frequenties" weergeven, en feitelijk is dat geen 60-100 Hz maar ruim daar onder.

Frequency Range   Frequency Values
Sub-bass   20 to 60 Hz
Bass   60 to 250 Hz
Low midrange   250 to 500 Hz
Midrange   500 Hz to 2 kHz

Ja en nee. Voor mij is een sub een aanvulling om de lage frequenties weer te geven die de speakers niet aankunnen.
Wij als liefhebbers hebben vaak grotere front vloerstaanders die toch 32 à 35Hz aan kunnen (+/-3db). Maar gaan we naar boekenplank speakers wordt dat al snel 55Hz of meer.
Dus die Sub-bass geluiden en effecten mis je dan al snel.

Stel dat je de B&W Nautilus Ultimate speakers zou hebben (-6dB at 10Hz and 25kHz), denk je dat je dan nog een sub nodig hebt ? Ik vrees zelfs dat menig subwoofer hier niet tegen op kan. Maar je merkt ook snel dat full range luisprekers die heel laag gaan niet alleen volumineus zijn maar ook met een prijskaartje komen. 2 redenen om een sub te gebruiken.
Al zien we nu wel een neiuw phenomeen en dat is dat mensen meer en meer 2 tot 4sub gaan gebruiken.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#10
Het is toch LPF of LFE voor subwoofers, of wordt hier wat anders bedoelt met LPF / HPF ?

Zelfs de grootste vloerstaanders hebben baat bij 1 of meer subwoofers.
Subwoofers ondersteunen niet alleen laag, maar het midden en zelfs hoog profiteert van een sub.

Een krangzinnig duur system zoals MBL maakt zelfs gebruik van 6 subwoofers, 3 voor links en 3 voor rechts, en die speakers komen echt geen laag tekort zonder subs, die doen wat meer dan alleen voor het laag.
Die 2 "ballonnen" zijn de bass drivers, daar onder en boven de 2 zwarte midden drivers, in het midden de tweeters.

RHK

LPF was lijst Pim Fortuyn  :lol:  Nee, ik denk dat hier bedoelt wordt  Low en High Pass filter.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 19, 2024, 23:09:10LPF was lijst Pim Fortuyn  :lol:  Nee, ik denk dat hier bedoelt wordt  Low en High Pass filter.

Oh, ik had ook eerst even moeten kijken naar de leeftijd van zo'n 8002.
Zat aan Audyssey te denken en zo.....  :no:
Dan zie je hoe makkelijk het is geworden tov dan handmatige gedoe.... :yes:

Emiel77

Zoals gewoonlijk... zie ik het weer anders.
HT vragen en HiFi antwoorden, komt niemand verder mee lijkt me.

Het verheerlijken van bijvoorbeeld audyssey ook.. kort zichtig...

Wat is je doel TS? muziek of HT? twee heel verschillende prioriteiten...

Wederom veel te ver off topic, nog steeds lekker bezig mods... :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

TurboMarco

@ Emiel77

CiteerHT vragen en HiFi antwoorden, komt niemand verder mee lijkt me.
Lees de openingspost nog eens door wellicht kom je dan nog verder

CiteerHet verheerlijken van bijvoorbeeld audyssey ook.. kort zichtig...
Hier word niets verheerlijkt, dat jij dat zo ziet zegt meer over jou dan een ander

CiteerWat is je doel TS?
Nog een keer dan, lees de openingspost nog eens door :wink:

Citeermuziek of HT? twee heel verschillende prioriteiten...
Nog nooit gehoord van meerkanaals muziekweergave? maakt ook niet uit want het is één en diezelfde prioriteit namelijk het streven naar een zo prettig mogelijke weergave, voor de gebruiker welteverstaan.

CiteerWederom veel te ver off topic, nog steeds lekker bezig mods..
Stop nou eens met dat gezuig want het lijkt op een langspeelplaat die blijft hangen, wij "mods" bepalen wel hoe ver iets off topic is.




(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)