Dolby Atmos over TreuHD vs Dolby Atmos over DD+, en beeld kwaliteit streaming

Gestart door CBdicX, december 18, 2023, 11:11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Er zit verschil in Dolby Atmos en Dolby Atmos die via streaming zoals Disney / Netflix / HBO gedaan wordt.

(Beeld en geluid kwalieit van streamers in post 5)

Atmos via streamers is DD+ met "Atmos" in 5.1, NIET object gestuurd en niet TrueHD.
Het is Dolby Surround zonder hoogte kanalen, en zonder Surround Back, en voor alles boven 5.1 extraplotie, dus het creeeren wat er niet is.
Ook is DD+ een behoorlijke stap naar beneden tov TrueHD maar makkelijker te streamen vanwege de lage bitrate.

Het staat wel leuk om in het scherm Dolby Atmos te zien bij de streamers, maar er zou gewoon DD+ moeten staan, want meer dan dat is het helaas niet.
Zet je receiver maar eens op INPUT ipv OUTPUT in de speaker keuze als dat mogelijk is, er komt gewoon 5.1 binnen, niet meer.
Zouden ze wel 100% Atmos/4K gaan versturen, dan zullen ze 10tallen GB door de glasvelzel moeten gaan persen, gaan ze niet doen.
Dolby Vision, ook door streamers gebruikt, is wel een aardige stap omhoog van 1080P, maar kan zich niet meten met 4K.

Er zal wel verschil zichtbaar zijn tussen 1080P en Dolby Vision, DV als beter.

Verschil tussen DD+ en DD+ Atmos is nihiel, behalve dan de toevoeging van (refurb) hoogte kanalen en Surround Back  in DD+ Atmos.
DD+ Atmos vs Atmos TrueHD is zeer groot.


Dolby Digital Plus is widely used by streaming and broadcast services to deliver surround sound audio at lower bitrates.

Stereo audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 96-128 kbps.

5.1-ch audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 192-256 kbps.

Dolby Atmos audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 384 and 768 kbps.

Dolby Atmos over TrueHD averages around 6,000 kbps when a 48kHz sampling rate is used.
But Atmos can be encoded losslessly at up to 24-bit/192kHz, which results in bit rates that can go as high as 18,000 kbps


Dolby Atmos over TrueHD zal vandaag de dag (nog) niet mogelijk zijn, net als 4K, om dat te streamen.
Wil je dus volledig object gestuurd Atmos, en de hoogste audio kwaliteit met 4K beeld kwaliteit, zal je nu nog steeds via Blu-ray moeten kijken.

Tenzij er een in en uitpak codec bedacht wordt die Atmos TrueHD / 4K 100% kan reproduceren.

JohnWx

Lees graag je reizen in HT land

Maar voor mij :
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RHK

Citaat van: CBdicX op december 18, 2023, 11:11:06Er zit verschil in Dolby Atmos en Dolby Atmos die via streaming zoals Disney / Netflix / HBO gedaan wordt.

Atmos via streamers is DD+ met "Atmos" in 7.4, maar NIET object gestuurd en niet TrueHD.
Niet object gestuurd is eigenlijk Dolby Surround met een toevoeging voor de hoogte kanalen, echter blijft het voor alles boven 5.1 extraplotie, dus het creeeren wat er niet is.
Ook is DD+ een behoorlijke stap naar beneden tov TrueHD maar makkelijker te streamen vanwege de lage bitrate.

Het staat wel leuk om in het scherm Dolby Atmos te zien bij de streamers, maar eigenlijk zou er DD++ moeten staan, want meer dan dat is het helaas niet.
Zouden ze wel 100% Atmos/4K gaan versturen, dan zullen ze 10tallen GB door de glasvelzel moeten gaan persen, gaan ze niet doen.
Dolby Vision, ook door streamers gebruikt, is wel een aardige stap omhoog van 1080P, maar kan zich niet meten met 4K.

Er zal wel verschil zichtbaar zijn tussen 1080P en Dolby Vision, DV als beter.

Verschil tussen DD+ en DD+ Atmos is nihiel, behalve dan de toevoeging van (refurb) hoogte kanalen in DD+ Atmos.
DD+ Atmos vs Atmos TrueHD is zeer groot.


Dolby Digital Plus is widely used by streaming and broadcast services to deliver surround sound audio at lower bitrates.

Stereo audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 96-128 kbps.

5.1-ch audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 192-256 kbps.

Dolby Atmos audio in Dolby Digital Plus is typically encoded at bitrates between 384 and 768 kbps.

Dolby Atmos over TrueHD averages around 6,000 kbps when a 48kHz sampling rate is used.
But Atmos can be encoded losslessly at up to 24-bit/192kHz, which results in bit rates that can go as high as 18,000 kbps


Dolby Atmos over TrueHD zal vandaag de dag (nog) niet mogelijk zijn, net als 4K, om dat te streamen.
Wil je dus volledig object gestuurd Atmos, en de hoogste audio kwaliteit met 4K beeld kwaliteit, zal je nu nog steeds via Blu-ray moeten kijken.

Tenzij er een in en uitpak codec bedacht wordt die Atmos TrueHD / 4K 100% kan reproduceren.

Wil niet zeuren, maar dit postte je soortgelijk al in het topic HomeCinema audiotips, en daar zou dit ook eigenlijk wel als meer uitgebreide uitleg in horen, vind ik. Dan houden we het wel wat topicgerichter,dan dat we dat gaan opsplitsen. Weet wel ik ben blij met je vakkundige uitleg, maar hoop dat je mn opmerking deelt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#3
Citaat van: RHK op december 18, 2023, 12:36:19Wil niet zeuren, maar dit postte je soortgelijk al in het topic HomeCinema audiotips, en daar zou dit ook eigenlijk wel als meer uitgebreide uitleg in horen, vind ik. Dan houden we het wel wat topicgerichter,dan dat we dat gaan opsplitsen. Weet wel ik ben blij met je vakkundige uitleg, maar hoop dat je mn opmerking deelt.

Nee hoor, je zeurt niet.
Gezien dat topic over audio tips gaat, en dit over hoe de verschillende Atmos codecs werken, vond ik dit opgesplitst wel prettig voor iemand die de audio tips niet leest, maar geintereseerd is in hoe de 2 Atmos mogelijkheden werken.
De uitleg in jou topic is dan een gevalletje "off topic"  :wink:

Ik zal dat aanpassen en verwijzen naar hier........ HB

RHK

Citaat van: CBdicX op december 18, 2023, 13:38:00Nee hoor, je zeurt niet.
Gezien dat topic over audio tips gaat, en dit over hoe de verschillende Atmos codecs werken, vond ik dit opgesplitst wel prettig voor iemand die de audio tips niet leest, maar geintereseerd is in hoe de 2 Atmos mogelijkheden werken.
De uitleg in jou topic is dan een gevalletje "off topic"  :wink:

Ik zal dat aanpassen en verwijzen naar hier........ HB

We zouden de topicnaam die ik gestart ben ook nog kunnen wijzigen in Home Cinema Film (Audio en Codecs) tips. Dan kan alles wat nog
toegelicht moet worden daar ook in. Join together.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#5
Beeld en geluid kwaliteit voor de streaming liefhebbers, beschikbaar in de hoogste pakketten


Netflix: Atmos DD+ / 4K - Dolby Vision

Disney+: Atmos DD+ / 4K - Dolby Vision - Imax Enhanced

HBO: Atmos DD+ / 4K - Dolby Vision

Sky: was Stereo ( :-o ) nu per 1-12-2023 de eerste film(s) in alleen DD+ / 1080P


Andere diensten heb ik geen gegevens van, deze 4 kan ik zelf testen  :-D