vervangen van mijn SR7008

Gestart door dmeerpa, oktober 11, 2023, 10:23:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmeerpa

Omdat ik andere prioriteiten had lange tijd weggeweest van het forum, omdat anders het upgrade virus toeslaat  clown1

Ik was aan het denken aan de SR8015, meer dan degelijke versterker maar inmiddels wel al een jaartje of 3 oud en ik las dat de DAC (AKM AK4458 32-bits D/A-omzetters) in de loop der jaren een downgrade kreeg (door afbranden AKM  fabriek). En ik al las dat dit te merken was aan het geluid.
Doch overal zelfs op de Marantz site wordt deze DAC nog expliciet vermeld, of hebben ze deze inmiddels terug geïmplementeerd. Doch vond al een betrouwbare winkel die een 2dekansje verkoopt aan 2000€.

Andere optie is wachten op de Cinema 30, maar het is koffiedik kijken wat die gaat kosten, al lees ik iets van 5000€ en dan is de vraag hoeveel beter zijn dien zijn ten opzichte van de SR8015 die je voor 60% minder kan scoren vandaag.

Mijn oog viel ook op de Denon AVC-A1H. Een receiver waar ik denk niks verkeerd kan over gezegd worden (of het is zijn prijskaartje). Al zou je die na onderhandelen moeten kunnen scoren voor 5500€ wat nog een smak geld is.
Hier is mijn schrik vooral dat ik bij stereo weergave de Marantz klank zou missen. Idealiter zou ik die even moeten kunnen in huis uittesten, maar heen en weer sturen van een verpakking van om en bij de 40kg is niet zo evident.

De vraag is ook zal die dure Denon veel beter klinken dan een SR8015, want ik vermoed dat die geen problemen heeft met mijn speakers aan te sturen, wat zelfs vandaag al het geval is met de SR7008, als ik de Rotel RB991 toevoegt die toch heel wat vermogen onder de motor heeft (250W/ch bij 6ohm), voegt die niks toe wat met vroegere receivers wel eens het geval was.

Spijtig genoeg vind ik niet echt info over de kwaliteit, je hebt de fanboys die niks slecht kunnen zeggen na hun dure aankoop, en dan heb je deze die receivers vergelijken op basis van specs. Ik wil vooral weten hoe klink deze in stereo in vergelijking met een Marantz.

Feit is dat ik vandaag nog steeds 7.1 speel (en een 2de zone in de keuken). Als er genoeg versterkte uitgangen zijn wat bij deze 3 het geval is, zou ik wel een 3de zone maken in mijn bureau.

Het hele DTSx, Auro3D en Dolby Atmos verhaal heb ik niet echt gevolgd. Of ik die richting uit wil weet ik nog niet, grootste punt daar is het esthetische aspect van de kabels naar de luidsprekers aan het plafond.
Een vals plafond (spandoek) zou dan handig zijn, maar ik heb net een nieuwe keuken gezet en ben volop bezig overal nieuwe laminaatvloer te leggen.



Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Uit nieuwsgierigheid toch ook even naar de Cinema 40 aan het zien (ook één gezien aan 1999€).
Al vind ik geen ervaringen over deze in vergelijking met de SR8015. Wel mensen die het over het mindere vermogen hebben en de gebruikte voeding die van de SR8015 beter zijn.
De vraag is wel (gezien de SR7008 het aankan), of het verschil in vermogen merkbaar verschil zou geven. Feit is dat de Cinema betere DAC's en HDAM's heeft dacht ik.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Marvin

Feit is, dacht ik....
Vind ik wel een leuke!

Ik denk dat als je tevreden bent, je snel weer van het forum moet verdwijnen!!  :-D
Een gemis, maar zo is het toch?

dmeerpa

Citaat van: marvin op oktober 11, 2023, 16:53:49Feit is, dacht ik....
Vind ik wel een leuke!

Ik denk dat als je tevreden bent, je snel weer van het forum moet verdwijnen!!  :-D
Een gemis, maar zo is het toch?

Als je de juiste keuzes maakt die je tevreden stemmen, kan je best weerstaan aan de upgrade virus hoor.
Het is maar als je zelf niet 100% overtuigd bent, dat je wil upgraden als zaken de hemel worden in geprezen.
Als ik de nieuwe 4K en 8K TV's zie kunnen ze me niet in de verleiding brengen om mijn Pioneer PDP-6080D Plasma buiten te gooien. Ik vind die nog steeds een super plaatje neerzet. 4K content wordt wel meer en meer beschikbaar voor films, maar de laatste tijd kijk ik gewoon veel naar kabel TV (geen 4K), en loop ik met het idee eindelijk Netflix in huis te halen, wel 4K maar zal beperkt zijn maar kost je wel een premium abo al is die blijkbaar ook nodig voor Ruimtelijke audio al heb ik daar op vandaag geenervaring mee of dat echt de moeite loont als je niet de extra hoogte speakers hebt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Marvin

Ja precies...

Als die huidige Marantz de geest nog niet heeft gegeven, je bent er nog content mee, waarom zou die dan vervangen dienen te worden.
Als al die extra opties van de huidige generatie vooralsnog geen prioriteit heeft, dan zou pas vervangen wanneer er mankementen optreden zo een gekke gedachte niet zijn.

RHK

En zelfs met extra hoogte speakers voor Atmos,  merk je weinig verschil. Het Atmos signaal/effect voor de hoogte is nauwelijks merkbaar, Atmos klinkt wel wat dynamischer in het geheel is mijn ervaring.  Met 5.1/7.1 kun je nog steeds prima uit de voeten.
Enfin, forumlid CBdicX heeft er ook uitvoerig mee geexperimenteerd en is ook van de hoogte speakers af, voorzover het nu is  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

Ik heb zelf 4 van die Kef eitjes aan het plafond hangen, voor mijn ruimte vind ik het zeker wel iets toevoegen.
Maar ik heb het enkel gedaan omdat ik met die nieuwe receiver de mogelijkheid had, dan is uitproberen voor mij moeilijk te weerstaan.
Ik heb zo'n complete Kef kht set voor €100 gekocht, dus de kosten waren het ook niet echt.
Die SR14mk2 die ik hiervoor had staan was gewoon echt op, het was daadwerkelijk tijd voor iets nieuws.

dmeerpa

#7
Citaat van: marvin op oktober 11, 2023, 17:20:59Ja precies...

Als die huidige Marantz de geest nog niet heeft gegeven, je bent er nog content mee, waarom zou die dan vervangen dienen te worden.
Als al die extra opties van de huidige generatie vooralsnog geen prioriteit heeft, dan zou pas vervangen wanneer er mankementen optreden zo een gekke gedachte niet zijn.


Wat is content zijn in dit wereldje  :angel:
Content je dat wel, maar het besef leeft ook wel dat ik de receiver vorige maand exact 10 jaar heb, en dat de technologie niet stil staat.
En elke nieuwer model wordt beter onthaald dan zijn voorhanger. Dus na al die generaties zal de Cinema 40 zeker een hele verbetering zijn qua klank. Zo zijn de DAC's en de HDAM's er op vooruit gegaan. 4 en 8K zijn hier nog niet aan de orde, maar als de TV het morgen begeeft wordt het waarschijnlijk een 8K om klaar te zijn voor de toekomst.
Ook zijn design die ik in begin niet mooi vind kan me meer en meer bekoren (in het zwart dan).

De SR8015 werd echt als topper aanzien enkele jaren terug. Dus die zal zeker ook beter zijn.
Echter vergelijkingen tussen de SR8015 en de c40 vind ik niet of is op basis van specs, maar die zeggen niet alles en soms zelfs niks. Mijn Wharfedales zijn 6ohm, de SR8015 is dan 175W en de c40 165W ((6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive). Marantz claimt 70% te leveren bij 5 kanalen, en Audioholics beweren aan de hand van hun metingen dat ze dat zelfs halen met 7 kanalen op zowel Denons & Marantz receivers.

Mijn huidige SR7008 is ook 165W/ch (geen idee of die ook de 70% haalt) maar ik merk niet dat het toevoegen van mijn Rotel RB997 voor de fronts ook maar iets doet aan het geluid. De SR7008 heeft 15,000uF voedingscondensatoren. Bij de c40 is dat dacht ik al 22,000uF als ik me goed herinner dus meer reserve in dat geval.

Velen zeggen de SR8015 is beter, maar steeds is dat gebaseerd op het hoger vermogen en de transfo...
Niet onbelangrijk, ik heb hier de Rotel RB997 nog ergens liggen, dus die kan altijd indien nodig ook terug in de set.

Of Atmos of DTS-X nu wel of niet iets of veel toevoegt weet ik niet, heb het nog nooit gehoord. En de kabelzooi zie ik ook niet zitten, daar zou die Atmos virtual of DTS-X virtual mss wel een leuke toevoeging zijn al is het minimaal.

Kortom ik besef dat na 10 jaar de set erop zou vooruitgaan met deze modellen. Is dus vooral de vraag wat is de beste keus wetende dat ik ze vandaag beide voor 1999 kan scoren.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

CBdicX heeft de C40 stevig aan de tand gevoeld, dus die kan er mogelijk nog wat info aan toevoegen. Zelf heb ik de SR7008 ook een paar jaar gehad, was daar best blij mee, maar het audiovirus dreef mij naar aparte voor en eindtrap. Dus de receiver vervangen voor de Marantz AV7706 en Rotel eindbak, geen spijt van, meer detail en dynamiek. De SR7008 speelt nu nog steeds naar volle tevredenheid bij mn beste vriend, als ik bij hem luister, denk ik, dat klinkt nog steeds best goed. :-D 
En wat jij zegt over de doorontwikkeling van de audioapparatuur is zeker waar.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

In speakers is meer winst te halen dan in versterkers, is mijn ervaring.
M<aar daar mag je het niet mee eens zijn. :-D
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

dmeerpa

Citaat van: Frits Denon op oktober 12, 2023, 17:42:15In speakers is meer winst te halen dan in versterkers, is mijn ervaring.
M<aar daar mag je het niet mee eens zijn. :-D

Ben ik zeker mee eens, speakers zijn de grootste upgrade die ik ooit deed.
Al vrees ik dat er in de betaalbare klasse niet veel of zelfs niks is dat mijn huidige Wharfedale Opussen kan overtreffen. De Wharfedale Elysian (wat mij betreft de opvolger is) zal het beter doen, maar je bent enkel voor de fronts 6000 à 7000€ lighter. En de center 3400 en zou volgens sommige zelfs de beste center zijn die ze ooit hoorden. Maar die heeft het formaat van een kleine zuil luidspreker... en surrounds zijn er niet dus boekenkast model ben ik voor 4 stuks ook snel 7000 lichter.

Dat ze beter zullen zijn is een feit, maar is het zoveel geld waard. Maar sluit niet uit dat ik ooit de fronts upgrade door de Elysian 4 in Walnoot uitvoering, want ik weet dat Wharfedale en Marantz een heel goede match is.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

de Cinema 40 is besteld.
Mocht er volgend jaar een C30 komen, dan zie ik wel of ik ga upgraden of niet.
Dat zal denk ik mee afhangen als ik de Rotel moet gebruiken met de C40 of als de interne versterkers de 7 speakers alleen aankunnen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

Citaat van: dmeerpa op oktober 13, 2023, 17:34:47de Cinema 40 is besteld.
Mocht er volgend jaar een C30 komen, dan zie ik wel of ik ga upgraden of niet.
Dat zal denk ik mee afhangen als ik de Rotel moet gebruiken met de C40 of als de interne versterkers de 7 speakers alleen aankunnen.

Je zou zeggen dat de C40 dat alleen zou moeten kunnen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: RHK op oktober 13, 2023, 17:50:33Je zou zeggen dat de C40 dat alleen zou moeten kunnen.
Dat doet de SR7008 ook vandaag, maar in een ver verleden had een SR8002 wel moeite zelfs in puur stereo.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

Volgens opgave stuurt de SR7008 en de C40 allebei 125W per kanaal uit.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*