denon pma2000ae eindtrap gevoelig voor luidsprekers minder dan 8ohm

Gestart door rgsx749, december 07, 2022, 17:39:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rgsx749

hallo, is het zo dat vanaf de denon pma2000ae reeks +- jaar 2008, deze versterkers hebben gevoelige eindtrappen,onlangs een linker kanaal opgestookt met focal aria 948 van 8ohm, was goed door aant drummen maar niet onmenselijk hard , en ineens begaf deze het, rook kwam eraan uit, nu schijnt dat deze versterkers redelijk gevoelig zijn, nou als je de recencies hoord , zou dit juist het omgekeerd moeten zijn ,veel massa power , veel controle , grote voeding en blabla, weet iemand hier meer van  , groetjes

SB_Marantz

Zou niet mogen of een van de eindversterkers was al instabiel door slijtage. Slechte soldeerverbindingen zijn vaak een boosdoener pur sang. Ook kan het zijn dat de versterker al scheef trok als het ware en dus offset genereerde. Heb de specs ook maar even opgezocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Ik heb de 2000ae en de 2010ae. Geven op Elac's met 4 Ohm en loeihard spelen geen krimp.

Pot meter staat dan op 10:00 uur. En dan rabbelen hier de pannen van het dak.

Moet wel zeggen dat de Elac's een behoorlijk recht impedantie verloop hebben.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

SB_Marantz

Citaat van: Frits Denon op december 07, 2022, 19:32:07
Ik heb de 2000ae en de 2010ae. Geven op Elac's met 4 Ohm en loeihard spelen geen krimp.

Pot meter staat dan op 10:00 uur. En dan rabbelen hier de pannen van het dak.

Moet wel zeggen dat de Elac's een behoorlijk recht impedantie verloop hebben.
De focal zou dippen naar 2,5 Ohm. Zou die versterker toch moeten kunnen. Ik blijf bij mijn hier boven geplaatste bericht. Zou ik het ding voor mijn neus hebben kan ik het natuurlijk met 100% zekerheid zeggen. 

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

rgsx749

idd op 10h speelt ie loeihard, ik denk zelf dat ie niet tot 10h ging op die focals, amp is opgestuurd voor herstelling, hersteller zei thans dat het niet de eerste keer was dat hij zo n amp over de vloer kreeg, vandaar mijn vraag, pma2000ivr waren de betere heeft hij mij verteld,  wat bedoel je met een check, hoe kun je zoiets controleren, bedankt voor de respons

SB_Marantz

#6
Ik heb zojuist de gebruiksaanwijzing en het schema bekeken.
Het wordt aangeraden bij het aansturen van slechts 1 speakerpaar geen luidsprekers te gebruiken die onder de 4 Ohm impedantie duiken te gebruiken!

De versterker zou 80 Wpc @ 8 Ohm moeten kunnen leveren.
Verder zag ik dat het ding ramvol fets zit en ook worden er fets als drivers gebruikt wat kan maar ik ben er geen voorstander van.

Ik heb het idee dat deze versterker een dip naar 2,5 Ohm simpelweg niet aan kan. :-o

Resumé: Of mijn eerdere reactie is correct of deze.

Enfin , Je hebt hem al naar een hersteller gebracht en dan eens kijken wat er allemaal stuk is maar ik zou sterk overwegen om naar een stabielere versterker om te kijken.

succes.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Frits Denon op december 07, 2022, 19:32:07
Ik heb de 2000ae en de 2010ae. Geven op Elac's met 4 Ohm en loeihard spelen geen krimp.

Pot meter staat dan op 10:00 uur. En dan rabbelen hier de pannen van het dak.

Moet wel zeggen dat de Elac's een behoorlijk recht impedantie verloop hebben.

Die 4 Ohm is de impedantie dip dus?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

#8
Nee. De Elac's zijn 4 Ohm en komen niet onder de 3 uit.

https://www.servi-q.nl/producten/elac/fs-249-3-vloerstaande-luidspreker/#/specifications

Verder kan ik lang op standje 10 spelen en wordt de amp slechts lauw warm.

Van 8 naar 4 Ohm kan hij zijn vermogen bijna verdubbelen.

Ik heb nog geen enkel moment gehad het gevoel te hebben dat de amp niet lekker zou werken.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

rgsx749

#9
nu speel ik met een Marantz pm8005 voorversterker met 2 monobloks xtz a2 400, d amps zijn dat ik geloof 800w in bridged modus, mijn vraag is kunnen die de 2.8 ohm dip aan van die focals, de set speelt waanzinnig goed, ook zeer soepel met veel controle, dat deed ie met de denon ook , maar nu speelt het iets meer transparant,clean, luchtig, ik denk dat dat door de classe d komt, of moet ik voor een andere versterker gaan, hoe weet je dat een versterker 2.8ohm aankan?? Wanneer komt die dip eigenlijk, als je hard speelt?? of bij piekmomenten

SB_Marantz

#10
Die dip zit er altijd . Dat is het impedantie verloop. Altijd in de lage frequenties waar de versterker ook het meeste stroom moet leveren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A135F met Tapatalk
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Op hoger volume gaat dat dus problemen geven.

(Kleine aanvulling)[emoji16]

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Toch raar. De focals kunnen dippen tot 2.8. De Elac's bij mij tot 3. De Denon's geven hier geen krimp.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

rgsx749

zoals eerder al vermeld denk ik , Zou niet mogen of een van de eindversterkers was al instabiel door slijtage. Slechte soldeerverbindingen zijn vaak een boosdoener pur sang, kijken wat de hersteller zegt, toen ik hem binnenbracht zei hij ook dat de solderingen konden zijn, dat de solderingen vroeger beter waren dan de laatste jaren, dit zou toch niet mogen gebeuren met zo n amp, ik heb hier amps lopen van 1992 die geen krimp geven , oftewel is het brute pech,