Audyssey Multeq XT Vs Multeq XT32

Gestart door sonsan, november 24, 2022, 14:12:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik gebruik al enige tijd een Marantz SR7007 die Audyssey Multeq XT aan boord heeft. Ik gebruik de SR enkel voor 5.1 en geen nieuwerwetse audioformaten zoals Atmos en Auro3D.
Nu komen er op MP regelmatig 'jongere' Marantz receivers uit de 7000 serie voorbij die de nieuwere Audyssey Multeq XT 32 hebben.

De vraag; is het de moeite om de 7007 om te ruilen voor een jonger model, puur voor de nieuwere (betere?) Audyssey?
M.a.w. is er een hoorbaar verschil tussen deze twee versies Audyssey?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Ik kan het niet 1 op 1 vergelijken.
In de slaapkamer staat een Denon 1910 met een satelliet setje, in de huiskamer een Denon 4700 met een totaal andere luidsprekerset.
Dat X32 van de nieuwe Denon is wel veel uitgebreider, zeker icm de app.
Denk dat je jezelf vooral moet afvragen of je tevreden bent, en of alles werkt zoals het hoort, ook niet onbelangrijk.
Iets van MP halen kan ook een teleurstelling zijn.

sonsan

Ik had ook begrepen dat de XT32 veel uitgebreider is. Maar zoals het nu is ben ik zeker niet ontevreden. En onbekend maakt onbemind......
Maar omdat nu de nieuwe modellen uitgerold gaan worden komen soms leuke 'aanbiedingen' voorbij. Ook met de gedachten dat als er eens een 4K televisie aangeschaft gaat worden wil ik graag de receiver blijven gebruiken.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Ja dat is uiteraard ook zo.
Ik zou HTforum in de gaten houden, daar staan vaak mooie spullen in de verkoop sectie.

sonsan

Ja, daar heb ik dezelfde vraag uitstaan.
Ik wacht wel op een leuke upgrade zoals de SR7012 of hoger. Dan kan ik weer een paar jaartjes vooruit....(4K e.d.)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

#5
Citaat van: marvin op november 25, 2022, 10:02:07
Ja dat is uiteraard ook zo.
Ik zou HTforum in de gaten houden, daar staan vaak mooie spullen in de verkoop sectie.
Vandaag een z.g.a.n. SR7013 opgehaald. Ben ik weer klaar voor de toekomst en kan ik wellicht het verschil horen tussen de XT en XT32.

Is de aanschaf van de Audyssey Editor app nog zinvol?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

fluissie

Ja die is het geld dubbel en dwars waard! , je kan meer zelf tweaken
Marantz av7706 + Marantz mm8077,  Kef r7,Kefci160r ,Focal sr900, svs pb 16 ultra , Philips oled 65 inch , dedicated stroomgroep , isotek polaris fillterblok, audioquest stroom + hdmi+ xlr + ethernet  kabels, verlaagd akoestisch plafond , x box series x

sonsan

#7
Vandaag de SR7013 geïnstalleerd en Audyssey gedraaid.
Het kan suggestie zijn, maar ik hoor toch echt een verschil met mijn vorige receiver die Audyssey XT had.
Kan ook door de combinatie van een modernere receiver en de Audyssey XT32. Klinkt gewoon beter.
Om niet de bekende verbeteringen aan te halen, het klinkt gewoon fraaier. Ook lijkt de sub wat mooier in het geheel te passen.
Geen spijt dus van de aanschaf.

Ik zal me eens verdiepen in de Audyssey app.

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

#8
Na enkele uren luisteren nog steeds positief t.o.v. mijn vorige receiver.
Ik merk vooral dat de subwoofer veel beter geïntegreerd is met de rest van de speakers. Voorheen had ik bij sommige (zeer lage) passages nog wel eens een irritante aanwezigheid van de sub. Dat is nu helemaal verdwenen. Het lijkt of vooral de bassen er positief op vooruit zijn gegaan. Ook lijkt de kanaalscheiding beter.

V.w.b. de Audyssey app twijfel ik nog. De recensies op Android Play Store zijn uitermate negatief over deze app. Daarnaast vraag ik me af of ik deze 'tweak' aanpassingen wel nodig heb.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Ik gebruik de app ook, het meer hoe dan ook een stuk fijner dan via de receiver.
Maar ook de extra mogelijkheden zijn wel erg fijn om te hebben, ook het inzicht wat er dan aangepast is is een leuke wetenschap.
Ja en nogmaals, je kan gewoon veel meer.

Nu is het wel zo dat ik het via een iPad doe, een hele echte Apple dus.

sonsan

Ik zal nog eens een paar YouTube filmpjes bekijken met dit onderwerp.
Het lijkt me sowieso fijner om deze app op een groter scherm te gebruiken dan op een mobiel.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#11
Citaat van: sonsan op november 30, 2022, 14:36:20
Na enkele uren luisteren nog steeds positief t.o.v. mijn vorige receiver.
Ik merk vooral dat de subwoofer veel beter geïntegreerd is met de rest van de speakers. Voorheen had ik bij sommige (zeer lage) passages nog wel eens een irritante aanwezigheid van de sub. Dat is nu helemaal verdwenen. Het lijkt of vooral de bassen er positief op vooruit zijn gegaan. Ook lijkt de kanaalscheiding beter.

V.w.b. de Audyssey app twijfel ik nog. De recensies op Android Play Store zijn uitermate negatief over deze app. Daarnaast vraag ik me af of ik deze 'tweak' aanpassingen wel nodig heb.

Er is een verschil tussen XT32 en XT32 SubEQ.
Gebruikt de receiver XT32 zal er qua subwoofer intregrering niet zoveel veranderen, wel meet je met XT32 tov XT meer plekken, en meer filters, dus meer resolutie.
Echter doet XT32 SubEQ iets wezenlijks anders, en dat is de 2 subs afzondelijk meten en voorzien van een correctie curve.
XT meet wel het volume/afstand van de 2 subs maar ziet het gewoon als 1.

Of er XT32 op zit of XT32 met SubEQ is afhankelijk van het model.

Ik heb XT32 SubEQ en heb wel eens voor de haast 3 metingen laten doen op 1 plek, daarna 8 metingen op 8 plekken, kon geen verschil waarnemen.......  :-o
Maar dat ligt vast en zeker aan mij  :-D

Geen idee of de 7013 XT32 gebruikt, of XT32 + SubEQ ?

sonsan

Mijn 7013 heeft inderdaad XT32 met SubEQ. Ik gebruik echter 1 subwoofer. Dat is in mijn situatie voldoende, de speakers gaan zelf ook al erg laag.

Dat ik verschil merk in de lagere regionen lees ik ook bij Audessey terug:

MultEQ XT32: Onze nieuwste en meest nauwkeurige kamercorrectieoplossing met meer dan tienduizend individuele controlepunten waarmee fijnere details van de problemen van de ruimte kunnen worden vastgelegd en gecorrigeerd. De filters met ultrahoge resolutie worden toegepast op alle kanalen, inclusief de subwoofers, waarbij het meest voor de hand liggende voordeel te horen is in het lage frequentiebereik waar correctie het meest nodig is.

Al bij al merk ik duidelijk het verschil tussen XT en XT32!
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

CBdicX

#13
Citaat van: sonsan op december 14, 2022, 23:49:46
Mijn 7013 heeft inderdaad XT32 met SubEQ. Ik gebruik echter 1 subwoofer. Dat is in mijn situatie voldoende, de speakers gaan zelf ook al erg laag.

Dat ik verschil merk in de lagere regionen lees ik ook bij Audessey terug:

MultEQ XT32: Onze nieuwste en meest nauwkeurige kamercorrectieoplossing met meer dan tienduizend individuele controlepunten waarmee fijnere details van de problemen van de ruimte kunnen worden vastgelegd en gecorrigeerd. De filters met ultrahoge resolutie worden toegepast op alle kanalen, inclusief de subwoofers, waarbij het meest voor de hand liggende voordeel te horen is in het lage frequentiebereik waar correctie het meest nodig is.

Al bij al merk ik duidelijk het verschil tussen XT en XT32!

Meerdere subwoofers wordt niet gedaan om lager te gaan.
Als 1 sub 20 Hz doet, blijft het 20 Hz al zet je er 4 neer van dezelfde serie.
Het "voordeel" van meer subs is dat op meerdere luister plekken een betere sub bass ervaring ontstaat.
Ik moet eigenlijk zeggen, "kan ontsaan", want 100% zeker is dat niet.
De kamer beslist wat er gebeurd met subwoofer(s), waar de pieken en dalen ontstaan, en dat is in het gunstigste geval iets te corrigeren met meerdere subs.

Waar 2 subs een voordeel hebben tov van 1 is gebruik met wat kleienere speakers.
Kleinere speakers krijgen een hogere crossover mee, dus (ruim) boven de 80 Hz.
Staat er dan 1 sub dan ga je die horen, en ook daadwerkelijk kunnnen plaatsen, en gaat die het geluidsbeeld scheef trekken.
2 subs links en rechts lossen dat probleem op, wel kunnen 2 subs weer meer 0 punten introduceren, waar je precies in kan zitten als je pecht hebt.

1 sub op 80Hz op de correcte plek is vaak voldoende, zowel met XT als XT32  :yes:
Met 1 sub wordt er geen SubEQ toegepast, dat werkt vanaf 2 subs, of zoals nu met de nieuwe receivers zelfs 4 onafhankelijke subs !!

Maar het blijft lastig om 1 of +1 subs goed te krijgen in de gemiddelde huiskamer.
Er spelen teveel kamer ontwerp toestanden mee en het is meer een loterij om het geluk te hebben dat het 100% gaat worden, kamer correctie of niet.
Ik heb ze het hele huis door gehad, 1, 2, 4 subs, klein, groot en heel groot met de SVS 16 Ultra, maar echt lekker werd het nooit.
Nu is het redelijk goed, en misschien wel het beste tot nu toe, met 2x 8 inch subs in de rechterhoek, op elkaar en als 1 sub ingeregeld.

XT en XT32 zijn wezelijk niet anders, Audyssey moest van ik dacht 8 bit naar 32 bit software stappen om meer meetplekken te kunnen doen, het was toen gewoon tijd voor een "update".
Die zal er nu ook wel eens aankomen, die XT32 loopt al wat jaren, zal dat wel XT64 gaan heten......
En omdat Audyssey niet echt vlot nieuwe software uitbrengt zit er nu Dirac Live op de nieuwe receivers van D&M, en zeker nodig om 4 subs in te regelen.

De beste vriend van subwoofers is de dB meter.
Zet de sub op de plek waar je wil, en meet hoeveel dB die geeft met subwoofer test tonen, op de luisterplek.
Zet de sub op een andere plek en meet weer op dezelfde plek en kijk welke plek de hoogtste dB waardes geeft.
In de foto mijn lijst van 4 weken terug met meet resultaten in dB van verschillende plekken en opstelling, en de achterkant staat ook nog vol  :-o

Vaak zeer grote dB verschillen met verschillende Hz, lijkt wel een berekening om een raket te lanceren.........  :-D

(de "subwoofer kruip" kan ook, is wat groffer dan meten)

Goed dat je verschil waarneemt tussen XT en XT32, zo heeft een investering nut  hello

RHK

Ik blijf de beste oplossing voor een specifieke sub afstelling toch de Antimode vinden.  :wink:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*