Leema Tucana 2de hands

Gestart door Samro, februari 12, 2021, 20:40:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samro

Ik heb een Leema Tucana 2de hands gekocht. Als het goed is krijg ik die aankomende week thuis!  pompom

NB

Zo, dat is een sjieke versterker. Ben benieuwd naar je ervaringen ermee.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Samro

Ja ik was erg onder de indruk van deze versterker welke een audiovriend  van me er  rmee speelde op Sonus Faber Amati. Werkelijk fantastisch!. Ok die speakers zal ik nooit kopen  want kosten nieuw € 27.000.  Maar we vonden beide de combinatie beter dan met zijn Mc-intosh 8900m! Ja gek de juiste match maakt veel verschil. We zullen het afwachten.

SB_Marantz

#3
Ik geloof best dat die speakers in zijn akoestiek erg mooi klinken maar wat betreft de beide versterkers ....neen.
Laat ik het zoals bij de feiten houden en ook onderbouwen: Je koopt die versterker omdat jullie die  ''beter'' vonden dan de McIntosh op zijn speakers en akoestiek. (aanname)
Als ik de ''reclamezuil'' erbij pak zie ik het volgende:
Op pagina 13 zie je een afbeelding van een square wave zoals elke versterker versterkt.
Let wel dat dit de mk2 versie betreft.....en laat dus geen overshoot en ringing zien.
Deed de mk1 versie dat wel dan?
En dan wel in een mate dat het hoorbaar wordt?
Wat overshoot hoor je niet, en dat doen best veel versterkers zodra je deze aan de scope hangt met een square wave.




https://www.leema-acoustics.com/images/user/Tucana%20II%20Manual.pdf

Verder is de McIntosh verkozen tot de versterker van het jaar 2017.


https://www.mcintoshlabs.com/Products/Integrated-Amplifiers/MA8900

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=15980.0













Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: Samro op februari 12, 2021, 20:40:22
Ik heb een Leema Tucana 2de hands gekocht. Als het goed is krijg ik die aankomende week thuis!  pompom

Waar speel je nu dan mee ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op februari 18, 2021, 09:58:05
Ik geloof best dat die speakers in zijn akoestiek erg mooi klinken maar wat betreft de beide versterkers ....neen.
Laat ik het zoals bij de feiten houden en ook onderbouwen: Je koopt die versterker omdat jullie die  ''beter'' vonden dan de McIntosh op zijn speakers en akoestiek. (aanname)
Als ik de ''reclamezuil'' erbij pak zie ik het volgende:
Op pagina 13 zie je een afbeelding van een square wave zoals elke versterker versterkt.
Let wel dat dit de mk2 versie betreft.....en laat dus geen overshoot en ringing zien.
Deed de mk1 versie dat wel dan?
En dan wel in een mate dat het hoorbaar wordt?
Wat overshoot hoor je niet, en dat doen best veel versterkers zodra je deze aan de scope hangt met een square wave.




https://www.leema-acoustics.com/images/user/Tucana%20II%20Manual.pdf

Verder is de McIntosh verkozen tot de versterker van het jaar 2017.


https://www.mcintoshlabs.com/Products/Integrated-Amplifiers/MA8900

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=15980.0
Omdat je vaak aan het meten ben een vraag.  Is er een (groot?) verschil tussen de belasting/dempingsfactor van een versterker als je er een bass reflex of een gesloten luidspreker systeem op aansluit?
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#6
Dempingsfactor is een waarde die aangeeft hoe een versterker de speaker dwingt het aangeboden signaal te volgen.
Een waarde van factor 100 word gezien als prima, er zijn exoten zoals de Ruby die 300 hebben en nog stappen hoger, ik heb wel eens een waarde van 500 gezien bij Yamaha.

In hoeverre boven de 100 dit nog iets bijdraagt en hoorbaar is betwijfel ik.
Een Denon 520 die ik heb staan zal rond die 100 zitten, de Ruby die ik had heeft dus 300 maar er was voor mij geen verschil te horen op dezelfde speakers bij gelijk volume.

Onder de 100 kan het "verkeerd" gaan, dit is een bekende eigenschap van buizenversterkers, die zitten vaak ruim onder de 100.
Dan word het na trillen van de woofers minder onderdrukt en gaat de speaker "wollig" klinken.
(misschien is dit het warme geluid  :wink: )
Dit word weer door buizen liefhebbers gewaardeerd en maakt deel uit van de buizen "beleving"  :-)

Sowieso heeft een open speaker meer last van poort ruis dan een gesloten systeem, ook het na trillen van de woofer is meer aanwezig en is wel eens door mij werkelijk gehoord.
Ik vond dat nadreunen niet prettig en dat was met de Ruby !, dus dan gooit het speaker ontwerp roet in het eten, hoe goed een versterker dan ook is qua dempingsfactor.


SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op februari 18, 2021, 11:18:11
Dempingsfactor is een waarde die aangeeft hoe een versterker de speaker dwingt het aangeboden signaal te volgen.
Een waarde van factor 100 word gezien als prima, er zijn exoten zoals de Ruby die 300 hebben en nog stappen hoger, ik heb wel eens een waarde van 500 gezien bij Yamaha.

In hoeverre boven de 100 dit nog iets bijdraagt en hoorbaar is betwijfel ik.
Een Denon 520 die ik heb staan zal rond die 100 zitten, de Ruby die ik had heeft dus 300 maar er was voor mij geen verschil te horen op dezelfde speakers bij gelijk volume.

Onder de 100 kan het "verkeerd" gaan, dit is een bekende eigenschap van buizenversterkers, die zitten vaak ruim onder de 100.
Dan word het na trillen van de woofers minder onderdrukt en gaat de speaker "wollig" klinken.
(misschien is dit het warme geluid  :wink: )
Dit word weer door buizen liefhebbers gewaardeerd en maakt deel uit van de buizen "beleving"  :-)


Als ik even zo vrij mag zijn hier een aanvulling op te geven?  :wink:

First and foremost: De DF wordt door zo goed als elke fabrikant bij 1 Khz opgegeven waar deze totaal niet relevant is.
Zodra een versterker op een speaker aangesloten wordt blijft er van de DF weinig meer over.
Een DF van 30 is meer dan voldoende.

Nu gaan we voor het gemak even naar een wat mij betreft veel belangrijker aspect, De luidspreker en dan met name de woofer en de ophanging daarvan. (stijfheid)
Lees middels google of zo maar eens wat over de Q factor anders typ ik me een ongeluk.  :schater:

En als laatste wederom de akoestiek.

Ik blijf dat maar herhalen want ondanks dat een speaker een voor jou goede laagweergave heeft wordt dat onherroepelijk zeer sterk door de akoestiek beinvloed.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#8
Citaat van: SB_Marantz op februari 18, 2021, 11:34:35

Als ik even zo vrij mag zijn hier een aanvulling op te geven?  :wink:

First and foremost: De DF wordt door zo goed als elke fabrikant bij 1 Khz opgegeven waar deze totaal niet relevant is.
Zodra een versterker op een speaker aangesloten wordt blijft er van de DF weinig meer over.
Een DF van 30 is meer dan voldoende.

Nu gaan we voor het gemak even naar een wat mij betreft veel belangrijker aspect, De luidspreker en dan met name de woofer en de ophanging daarvan. (stijfheid)
Lees middels google of zo maar eens wat over de Q factor anders typ ik me een ongeluk.  :schater:

En als laatste wederom de akoestiek.

Ik blijf dat maar herhalen want ondanks dat een speaker een voor jou goede laagweergave heeft wordt dat onherroepelijk zeer sterk door de akoestiek beinvloed.

Bedankt voor de aanvulling en uitleg.
Doen de fabrikanten dit bij 1 Khz om dan op een hogere DF uit te komen ?

Ik lees wel op het Net dat de onderwaarde van de DF 50 is.....

Natuurlijk is de akoestiek het belangrijkste, maar als een woofer staat te klapperen dan kan je een goede akoestiek hebben, maar dan word al het goede wel verpest (door een lage DF waarde), of heb ik dit verkeerd ?

Zou dit kloppen:

goede woofers - lage DF = slecht
slechte woofers - lage DF = helemaal slecht
goede woofer - hoge DF = uitstekend
slechte woofers - hoge DF = gemiddeld

Dus zal een goed geconstrueerde woofer ophanging totaal niet beïnvloed worden door een lage DF waarde ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dempingsfactor_(luidspreker)

Als dit allemaal klopt natuurlijk, en ik het redelijk begrijp  :-o


Samro

Citaat van: Samro op februari 12, 2021, 20:40:22
Ik heb een Leema Tucana 2de hands gekocht. Als het goed is krijg ik die aankomende week thuis!  pompom
De Leema Tucana is vandaag aangekomen.  Mooi ding blij mee.

CBdicX

Citaat van: Samro op februari 18, 2021, 19:07:18
De Leema Tucana is vandaag aangekomen.  Mooi ding blij mee.

Als ie zo klinkt als ie eruit ziet, zit het wel goed 👍

TurboMarco

Die ziet er fraai uit .Veel plezier er mee.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Samro

#12
Bedankt voor de reacties. De leema moet eerst inspelen. (Op advies vande importeur) .Het is toch een nieuwe geworden namelijk. Ik moet et eigenlijk nog een paar Sonus Faber Amati bij hebben voor het beste resultaat...Maar dat gaat hem niet worden helaas.

Samro

 De Leema Tucana klinkt prachtig nu. Moest eerst wel een poos inspelen zoals ik al zei. Ook een andere verdeeldoos eraan gedaan. Deze versterker laat werkelijk alles horen. Een aluminium verdeeldoos klinkt veel te helder bv. Hoe
dat kan? Geen idee, maar heb er nu een bakelieten stevige met dikke lappkabel selfmade eraan, en op de aarde aangesloten, want zo hoort het met deze versterker. Klinkt schoner en zuiverder. Nu nog sparen voor Sonus Faber Amati's  :-D
Citaat van: Samro op februari 19, 2021, 14:24:04
Bedankt voor de reacties. De leema moet eerst inspelen. (Op advies vande importeur) .Het is toch een nieuwe geworden namelijk. Ik moet et eigenlijk nog een paar Sonus Faber Amati bij hebben voor het beste resultaat...Maar dat gaat hem niet worden helaas.

CBdicX

#14
Citaat van: Samro op maart 04, 2021, 23:50:04
De Leema Tucana klinkt prachtig nu. Moest eerst wel een poos inspelen zoals ik al zei. Ook een andere verdeeldoos eraan gedaan. Deze versterker laat werkelijk alles horen. Een aluminium verdeeldoos klinkt veel te helder bv.

Hoe dat kan?

Geen idee, maar heb er nu een bakelieten stevige met dikke lappkabel selfmade eraan, en op de aarde aangesloten, want zo hoort het met deze versterker. Klinkt schoner en zuiverder. Nu nog sparen voor Sonus Faber Amati's  :-D

Ze hebben eens 20 studenten een middel gegevens waar je hoofdpijn van krijgt, 10 studenten kregen Paracetamol, die andere 10 een wit placebo pilletje.
Alle 20 waren na 30 minuten van de hoofdpijn af.............

Hoe dan ook, jij onderscheid verschil, en dat is de basis van deze hobby, geniet ervan  :-)