Tweaken..... zal het uiteindelijk toch nog goed komen?

Gestart door KayaRahnee, mei 24, 2015, 14:34:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KayaRahnee

Eindelijk, na heel wat opknapwerk van m'n living, (die tevens luisterruimte is)  en vooral het blijkbaar daaraan gekoppelde wachten op alles en iedereen, is de ruimte op een paar details na afgewerkt en ben ik nu toch reeds een tijdje aan muziek spelen toegekomen.

De PrimaLuna op "Triode" stand. Bron is voorlopig de Marantz CD 6004 die via een apogee wyde eye coaxiale kabel word geholpen door de Eastern Electric Minmax DAC plus, waarvan de buis op actief staat.
Samen met de ProAc D18 speakers vormt dit een zeer muzikale combinatie, echter ...... in mijn oren is het hoog een beetje "te" nadrukkelijk aanwezig, wat opvallend zeg maar.
Het geluid beschrijven is voor mij moeilijk, maar om toch een beeld te schetsen: iel, soms ook op het randje van scherp, vaak opvallend en wat weinig attack/body. 
Zo heb ik destijds deze combi nooit horen spelen in de luisterruimte van de verkoper.
Deze vaststelling maakt me momenteel wat wispelturig, steeds CD wisselen, schuiven met de speakers, toe in of recht geplaatst,  speakers van plaats wisselen (linker speaker rechts, rechter/links) zodat de tweeters i.p.v. naar binnen naar de muurzijde gericht zijn, de ProAc 's zoals bij Audio Physic gebruikelijk is schuin achterover geplaatst ........
Intussen heb ik de afstand tussen zij- en achterwand van  85 cm van zijmuur  (gemeten middelput speaker) tot 65cm teruggebracht en 110 v/d achtermuur (gemeten tot front speaker) verkleint naar 90 cm wat toch al wel resulteerd in een betere basweergave.
Sommige van deze ingrepen hebben dus wel wat invloed op het geluid maar niet spectaculair genoeg om mij tevreden te stemmen.
Er staat een mooi podium, dat dan weer wel. Stemmen worden ook zeer mooi weergegeven.
Maar er is geen beleving bij het luisteren, ik raak niet betrokken in de muziek, geen live gevoel zeg maar.
's Avonds, wanneer ik genoodzaakt ben om via de B&W P5 hoofdtelefoon te spelen gebeurt al wel meer wat ik zoek/wil.
Dan zit ik wel in de concertzaal en beleef het optreden, zelfde muziek, zelfde bron maar Aune T1 hoofdtelefoonversterkertje van zo'n 160 euro, speakertjes voor op het hoofd van 300 euro en het wat opdringerige opvallende geluid maakt nu plots plaats voor een rustig geluid met mooie warme bassen en een zijdezacht hoog.
Er staat me een niet makkelijke opdracht te wachten als ik het zo inschat, misschien heb ik wel wat vroeg conclusies getrokken maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik ga zeker nog verder met de PrimaLuna, alsook de ProAcs krijgen nog alle kansen.
Aan mij om op zoek te gaan naar oplossingen, zoek ik het bij de kabels, de buizen, plaatsing of de akoestiek? (waarvoor reeds 2 panelen op mirror points zijn geplaatst, evenals systeemplafond. gordijnen en vloerkleed moeten nog worden aangebracht) ..... vragen, vele vragen.
Misschien word het toch vervangen van versterker/bron/speakers, maar dan is dat maar zo, hoort ook wel bij de hobby zeker.
Maar zoals het nu is is het echt genieten nog wat ver weg.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Rob46

Jammer dat je na al die energie, kosten en tijd nog niet tot het gewenste resultaat bent gekomen. Maar goed; ook deze hobby heeft kennelijk zo zijn charmes. Volhouden, je zal vanzelf wel tegen een oplossing 'aan lopen'....

KayaRahnee

Citaat van: Rob46 op mei 24, 2015, 20:35:53
Jammer dat je na al die energie, kosten en tijd nog niet tot het gewenste resultaat bent gekomen. Maar goed; ook deze hobby heeft kennelijk zo zijn charmes. Volhouden, je zal vanzelf wel tegen een oplossing 'aan lopen'....

Perfect verwoord zoals ik het nu voel.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Maurice

Plaats eens wat foto's van hoe de ruimte er nu uit ziet? Zoals ik het lees zou je akoestiek nog te hard zijn, wat je eigenlijk zelf ook al suggereert door nog gordijnen en vloerkleed te noemen. Gooi eens een deken op de grond en luister eens of dat wat verbetert.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

KayaRahnee

Citaat van: Maurice op mei 24, 2015, 22:06:08
Plaats eens wat foto's van hoe de ruimte er nu uit ziet? Zoals ik het lees zou je akoestiek nog te hard zijn, wat je eigenlijk zelf ook al suggereert door nog gordijnen en vloerkleed te noemen. Gooi eens een deken op de grond en luister eens of dat wat verbetert.

Foto's kan nu even niet, sony fototoestel doet het niet meer, zodra een vriend van me tijd heeft zal hij dat voor me komen doen.
Vloerkleed komt er eerstdaags, de molton drapperiën zijn al een maand in bestelling maar niks meer van gehoort.
Dinsdag zal ik de gordijnenmevrouw vriendelijk verzoeken om er wat haast achter te zetten.
Akoestische aanpassingen zullen zeker wenselijk / nuttig kunnen zijn maar een harde ruimte zou ik het hier niet noemen,  Rockfon systeemplafond, akoestische panelen, kast achter speakers voorlopig met vlokkenschuim gevuld. Vloerkleed en gordijnen komen er ook nog alsook akoestisch panelen achter speakers mer rockwool 223. moeten nog worden gemaakt.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

TurboMarco

Ik ben van mening dat een DSP met room-correctie dé oplossing bied .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Het is een mogelijke actie, of het naar de gewenste verbetering zal leiden van het eindresultaat is nog maar de vraag. Het zal wellicht de tonaliteit wat verbeteren, maar de gevolgen aangaande de (fijne) dynamiek ervaar ik steevast als een verslechtering.

Citaat van: TurboMarco op mei 25, 2015, 01:44:03
Ik ben van mening dat een DSP met room-correctie dé oplossing bied .

Cornelis1921

Tweaken is het tegenovergestelde van het hebben van rust, en van tweaken is de uitkomst niet altijd zeker en definitief. ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

KayaRahnee

Citaat van: Cornelis1921 op mei 25, 2015, 09:29:11
Tweaken is het tegenovergestelde van het hebben van rust, en van tweaken is de uitkomst niet altijd zeker en definitief. ;-)

Inderdaad, ik word er zeker niet rustiger van.
Ik ga de basis akoestiek nog wat proberen te optimaliseren en wanneer dat niet het gewenste resultaat geeft zal ik drastische maatregelen moeten nemen.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zoldar

Wat simpele zaken.
Ff phase omdraaien van een van de speakers.
Probeer het eens aan ye sturen met je receiver of andere amp. Kijken of dat hetzelfde beeld geeft.
Bass poorten dicht, soms kunnen de poorten vreemd reageren met je kamer. In mijn geval loppt het laag  erder door en strakker met poorten dicht.

Ik heb overigens prima luna om precies die reden links laten liggen. Te weinig punch en power in bet laag. Maar heb er ook niet echt mee geexperimenteerd.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

TurboMarco

Citaat van: xander32 op mei 25, 2015, 07:32:20
Het is een mogelijke actie, of het naar de gewenste verbetering zal leiden van het eindresultaat is nog maar de vraag. Het zal wellicht de tonaliteit wat verbeteren, maar de gevolgen aangaande de (fijne) dynamiek ervaar ik steevast als een verslechtering.
Een slecht geluid kan je alleen maar beter maken ,daarvoor heb je wel effectieve  middelen nodig .
Een filteraanpassing kan ook , maar dan ben je met een passieve EQ bezig met toleranties van 5-10%  dit is niet de meest efficiënte manier van een signaal te bewerken , maar helaas wel de meest voorkomende wijze .
Natuurlijk zal je met een actief systeem ook niet tot een goed resultaat komen als de akoestiek  dramatisch is ,dan zal je de akoestiek echt moeten veranderen .
Een andere versterker met bijvoorbeeld toonregeling zal ook niet gaan helpen , want met de toonregeling daarvan kan je niet nauwkeurig te werk gaan .
Kortom toonregeling met passieve componenten gaat niet werken . 
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Zoldar op mei 25, 2015, 10:12:53


Ik heb overigens prima luna om precies die reden links laten liggen. Te weinig punch en power in bet laag. Maar heb er ook niet echt mee geexperimenteerd.
De Prima Luna versterker die ik hier over de vloer gehad heb voldeed geheel niet aan jouw beschrijving , sterker nog diegene die hem mee bracht was er vol van overtuigd dat deze versterker leidde tot een overdaad aan laag .

Vreemd niet ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zoldar

Zeker. Kamer en smaak bepalen meer dan de amp. Maar ik heb ook het gevoel dat de pm prologue one sterk reageert op de speaker die er aan hangt.

Ik heb er een gehoord in een forse luisterruimte aan een master monitors. Maar ook bij een vriend van mij met wharfede diamonds is het beeld een beetje forward en soms wat iel.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

KayaRahnee

Citaat van: Zoldar op mei 25, 2015, 10:12:53
Wat simpele zaken.
Ff phase omdraaien van een van de speakers.
Probeer het eens aan ye sturen met je receiver of andere amp. Kijken of dat hetzelfde beeld geeft.
Bass poorten dicht, soms kunnen de poorten vreemd reageren met je kamer. In mijn geval loppt het laag  erder door en strakker met poorten dicht.

Jongens jongens, wat een klote baaldag zeg.
Vanmiddag even wandeling gaan maken met m'n hond ..... omver gereden door een auto, ambulance richting spoed, 1 losse tand, ik tand stuk en schouder terug in de kom gezet.
Aan tandproblemen doen ze niks op spoed wegens geen tandarts aanwezig ...... spoed?
Juist terug thuis.
Gelukkig had de hond niks.
Van tweaken en schuiven van speakers zal de eerste dagen geen sprake zijn vermoed ik.

Enfin terug verder met het klankprobleem...

Fase omdraaien, kan/mag dat zomaar?
Zie ook phase aanduiding op de DAC, wat doe ik daarmee?
Na het experimenteel opstapelen van vlokkenschuim vlak achter de speakers ben ik al wat meer tevreden over de bas weergave. Ik ga met rest rockwool 223 en bitumen golfplaat die ik nog heb liggen 2 hoge akoestische "zuilen" maken en de werking daarvan beoordelen.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

jowa

Sterkte met herstel. Dat is nu belangrijker dan het geluid goed krijgen.