subwoofer vervangen voor 2 kleine subwoofers?

Gestart door LeonChame, januari 16, 2021, 23:02:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: marvin op januari 29, 2021, 11:03:00
Heb je met 2 subs ook geen last van.

Heeft niets met 1-2-4 of hoeveel subs dan ook te maken.

De subbassen worden dan (misschien) iets beter verdeeld over de ruimte, maar pieken en dalen blijven bestaan.
Zit je in een 0 dan blijf je in een 0 zitten, al zet je 8 subs neer, die 0 ontstaat door de ruimte (lengte - breedte - hoogte - vorm), daar komt ruimte correctie in actie.
Zal ook niet alles weg halen, maar alles is beter dan zonder want iedere ruimte is nu eenmaal anders.

Ik heb een ruimte correctie van Sennheiser, het effect van met en zonder is werkelijk enorm.
En dan in het voordeel van de correctie  :wink:

CBdicX

#16
Citaat van: LeonChame op januari 29, 2021, 10:19:53
Na veel verplaatsingen van de sub en diverse instellingen, heb ik een mooi geluid waar ik bijna tevreden mee ben.
Het enige wat me "stoort" is dat dat ik links tussen de fronts de subwoofer heb staan. Zit ik links op de bank dan hoor ik de sub harder, dan als ik rechts zit. Dat heb ik dus ook andersom als ik de sub rechts zet. Iemand een idee?

Tja, het "probleem" van de meeste subs, dat je ze toch kan lokaliseren  :-(
Ik neem aan dat je een 80Hz cross-over gebruikt ?
Zo ja, probeer eens lager.
Stel je fronts kunnen 30Hz, zet dan de cross-over van de sub op 40Hz, 10 Hz hoger om een mooie overgang te krijgen.
Lijkt mij dan stug dat je 40Hz wel kunt lokaliseren.

Die altijd voorgestelde 80Hz is een manusje van alles, een THX norm die vaak wel goed werkt.
Maar ook dit ligt weer aan de ruimte......

Mocht je surround speakers hebben die klein van formaat zijn, zal die cross-over veel hoger dan 80Hz liggen.
Ik heb speakers gehad die door Audyssey op 140Hz gezet werden.
Dan gaat de sub tot die 140Hz weergeven, en dat is absoluut hoorbaar met 1 subwoofer.
Dan zijn 2 subs beter, links en rechts van de Fronts, en zal die hoorbare plaatsing effecten weg vallen.

Maar probeer eerst lager dan 80, 40-50-60Hz zal zeker de verdwijntruc doen

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX


Stadium III

Ruimte correctie is idd niks mis mee
Het beste zijn 4 subwoofers in iedere hoek 1 om staande golven weg te krijgen
Maar dat is meestal geen optie
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

LeonChame

#20
Misschien is de oplossing een nieuw audiomeubel laten maken waarin de subwoofer past. Deze in het midden onder de tv. Dan staat die ook recht voor ons.

Stadium III

Eerst eens testen welke plek het beste is voor de subwoofer
Voordat je hem in een meubel gaat zetten ,dit zou niet mijn voorkeur hebben
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: LeonChame op januari 30, 2021, 12:05:07
Misschien is de oplossing een nieuw audiomeubel laten maken waarin de subwoofer past. Deze in het midden onder de tv. Dan staat die ook recht voor ons.

Het punt is, als je een sub hoort maakt het niet uit waar hij staat.
In het midden geeft dan iets minder het links rechts effect, maar hoorbaar zal hij blijven.
Wat je moet doen is de cross-over verlagen.
Heb je speakers die een x-over mee krijgen van boven de 80Hz kan je hoog en laag springen, maar die sub blijf je horen.
Dus speakers die meer bass produceren (dus een lagere x-over), of handmatig de x-over omlaag naar 40-50 Hz.

Ook het in het midden zetten van een sub creƫert weer andere problemen.
In het midden word de bass duidelijk minder krachtig, hij krijgt geen hoek versterking, maar wel weer een meer evenwichtige bass.
Zo is er altijd wel wat met die subwoofers.
Degene die alles goed hebben is mazzel, de meeste kamers veroorzaken problemen.

CBdicX

Citaat van: Stadium III op januari 30, 2021, 08:44:30
Ruimte correctie is idd niks mis mee
Het beste zijn 4 subwoofers in iedere hoek 1 om staande golven weg te krijgen
Maar dat is meestal geen optie

4 subs is een "hoofdpijn dossier".
Alleen in een optimale rechthoekige ruimte zal dit goed werken, maar dan moet de MLP ook weer optimaal zijn.

In een niet rechthoekige huiskamer zullen de problemen alleen maar toenemen.
Ik denk alleen al aan phase en volume regeling voor 4 subs, het elkaar tegenwerken, de een meer bass versterking dan de ander, ect. ect.  :-o
Ik ken geen ruimte correctie die 4 subs, ieder apart, kan afregelen.
Audyssey doet er 2 maar dat is alleen volume en afstand, en begin maar niet voldoende.

RHK

Citaat van: CBdicX op januari 30, 2021, 17:58:47

Degene die alles goed hebben is mazzel, de meeste kamers veroorzaken problemen.

Ik kan er niks aan doen, maar ik heb 2 subs draaien, en bij mij is het goed en geen mazzel. Gewoon ingemeten met de Antimode, maar ik val in herhaling.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Nou, 2 subs goed werkend, ruimte correctie toegepast zonder meet fouten, subs op de goede plek, mlp op de goede plek, is dit mazzel of niet, echt wel 😉

RHK

Daarin verschillen wij van inzicht. De Antimode is niet een apparaat die de subs configureert en dat je dan mazzel hebt, als het dan luistertechnisch goed gelukt is. Daar is wel een uitgebreide ontwikkeling en onderzoek aan vooraf gegaan. Je kan eventueel de site van Anti-Mode eens bezoeken. Eveneens het Antimode topic van Ron op het HT buurforum geeft ook meer duidelijkheid. En by the way, bij mij staan de subs diagonaal tegenover elkaar, waarvan aan de frontzijde de sub in het midden staat........
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 30, 2021, 19:33:48
Daarin verschillen wij van inzicht. De Antimode is niet een apparaat die de subs configureert en dat je dan mazzel hebt, als het dan luistertechnisch goed gelukt is. Daar is wel een uitgebreide ontwikkeling en onderzoek aan vooraf gegaan. Je kan eventueel de site van Anti-Mode eens bezoeken. Eveneens het Antimode topic van Ron op het HT buurforum geeft ook meer duidelijkheid. En by the way, bij mij staan de subs diagonaal tegenover elkaar, waarvan aan de frontzijde de sub in het midden staat........

Ik bedoel mazzel dat iemand de subs kan neerzetten waar het moet, en kan gaan zitten waar moet, en dan een goed corrigerende ruimte correctie, dat vind ik mazzel hebben.
Is helaas voor weinigen weg gelegd, en dan nog de WAF 😉😀

RHK

#28
Ok, ik geef toe, w.b.t. die WAF, daar wordt door de wederhelft veel in geaccepteerd. 2 subs, 4 grote vloerstaanders en geen misselijke center. Maar, ik heb wat afgeklooid, (en jij ook denk ik) voordat ik het met een sub naar mn zin had. Sinds de aanschaf van de Antimode is het soortgelijk simpel als Audyssey de akoustiek laten meten. Beide systemen, en ja, mits goed gemeten, maken het hoorbaar beter. En nu, sinds een aantal maanden, ook gemeten met de Antimode, 2 subs naar tevredenheid laten matchen met de rest van de speakers. Maar ik ga niet naar 4 subs. En de WAF wil dat ook niet, (denk ik)    :-o
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#29
Dit is mijn kamer meting, lijkt mij dat een 17-18Hz sub kopen weinig nut heeft, dat sterft behoorlijk uit in mijn kamer op die plek.
Die 30-40Hz piek is natuurlijk top, die zou ik wel rond de 20 willen hebben.

Heb nu een 30Hz soundbar (Sennheiser Ambeo) en dat rammelt perfect in het voor mij hoorbare bass gebied.
Die Sennheiser is trouwens een verhaal apart, brengt de soundbar naar een andere hoogte  :-)

Dit is een meting van ARC software en microfoon van Paradigm voor subwoofers.