Welke versterking voor muziek?

Gestart door Zoldar, december 05, 2011, 18:29:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geintegreerde versterker, HT-versterker, VV/EV combi, Buizen zegt u het maar

HT-versterker, je kunt veel bereiken met room correction en het zijn gewoon goede versterkers
0 (0%)
Geintegreerde versterker, transistor, prima oplossing met de focus alleen op muziek, minder poespas is ook minder vervorming
17 (58.6%)
Geintegreerde versterker, buizen, de muzikaliteit en openheid in het midden wegen voor mij zwaarder dan mega-bass
2 (6.9%)
Voor- en Eindversterker, alles scheiden, meer flexibiliteit en meer kwaliteit, de eindbaas in versterking
10 (34.5%)

Totaal aantal stemmen: 29

Zoldar

Dat roomcorrectie zijn nut heeft gaat er bij mij wel in. Bij wie kan ik het een keer horen?

Wat er niet ingaat is dat alle versterkers hetzelfde klinken en dat je dus met een willekeurige versterker of receiver klaar bent. Daarvoor heb ik er teveel van geluisterd (5 transistor, 3 buizen). En in ik ben natuurlijk een miereneuker eerste klas die het juist in die verschillen zoekt.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

pameijer

#31
Ik ben zelf miereneuker 2e klas, en vind nog steeds dat verschillende versterkers absoluut anders klinken. Ben het nu thuis met verschillende units aan het testen (gelukkig goede winkels hier in Groningen) met dus steeds dezelfde akoestiek, zelfde speakers, kabels, bronnen etc., en het ìs gewoon anders. Room correction is wmb alleen nodig als je echt een dikke bassbubble hebt, anders zie ik het nut niet.

Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: er bestaat niet zoiets als "hoe het geluid nu echt bedoeld was door de muzikant"! Hoe het uiteindelijk klinkt is o.a. afhankelijk van (en hier gaan we): de gebruikte microfoons in de studio, de lengte van de nagels van de gitarist (echt waar, ik ben gitarist, zelfs het vijlen/polijsten v.d. nagels scheelt al), heeft de zanger goed geslapen en net een peuk op, hoeveel opnamesporen worden er gebruikt, wat is de akoestiek van de studio enz. enz. Vervolgens, heeft u weleens een mengpaneel gezien? Honderden knopjes die allemaal het geluid beïnvloeden, regelt de geluidstechnicus tijdens en na de opname. Na de opname wordt de mastertape gemastered door o.a. de productieleider, een technicus, iemand van de platenmaatschappij en wordt het geluid weer veranderd (tegenwoordig vaak verkloot dankzij de loudnesswar, omdat het allemaal ook goed moet klinken op de autoradio). Ik hoor regelmatig rasechte audioten het hebben over de plaatsing van de instrumenten (de soundstage, mooi 3-dimensionaal blabla, ik hoor de piano 2 meter achter en 1 meter boven de zangeres) terwijl de opname oorspronkelijk op meersporen was, bv. eerst de bas en drum, later de gitaren en daarna de zang eroverheen gedubt. Dan zet je jezelf wel lekker voor schut.

Ergo, als iedereen zich met het plaatje bemoeit, mag jouw installatie en huis dat ook wel doen. Streven naar zuivere weergave is onzin, want er bestaat geen referentie!!! Ik streef er naar dat het bij mij thuis goed klinkt, en dat ik het mooi vindt, en daar gaat het om. Amen. En kom nu maar op met de reacties  HB
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

still life

Citaat van: pameijer op december 06, 2011, 15:37:17
Ik ben zelf miereneuker 2e klas, en vind nog steeds dat verschillende versterkers absoluut anders klinken. Ben het nu thuis met verschillende units aan het testen (gelukkig goede winkels hier in Groningen) met dus steeds dezelfde akoestiek, zelfde speakers, kabels, bronnen etc., en het ìs gewoon anders. Room correction is wmb alleen nodig als je echt een dikke bassbubble hebt, anders zie ik het nut niet.

:no:
je speakers blijven mss wel mooi staan & zien er steeds hetzelfde uit, maar ze vormen een uiterst variabele factor in je vergelijken..

schreef het al eens eerder, waar je naar zit te luisteren is:
hoe versterker x of y omgaat met de steeds wisselende load of het impedantiegedrag: Z van je speakers ifv de muziek & het bijhorende volume..

ook de versterkers onderling zullen/kunnen aanzienlijk verschillen qua specs & gevoeligheid..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

TurboMarco

Citaat van: Zoldar op december 06, 2011, 15:14:31


Wat er niet ingaat is dat alle versterkers hetzelfde klinken .
Niemand doet hier die stelling .

Wat er bij mij niet in gaat is de stelling dat hoe minder poespas hoe minder vervorming er is .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

#34
Citeerschreef het al eens eerder, waar je naar zit te luisteren is:
hoe versterker x of y omgaat met de steeds wisselende load of het impedantiegedrag: Z van je speakers ifv de muziek & het bijhorende volume..

stupid

CiteerIk hoor regelmatig rasechte audioten het hebben over de plaatsing van de instrumenten (de soundstage, mooi 3-dimensionaal blabla, ik hoor de piano 2 meter achter en 1 meter boven de zangeres) terwijl de opname oorspronkelijk op meersporen was, bv. eerst de bas en drum, later de gitaren en daarna de zang eroverheen gedubt. Dan zet je jezelf wel lekker voor schut.

:-D :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Tsja het is me wel weer een discussie en wat is de "waarheid".Roomcorrectie ik weet het niet hoor. Was niet van plan daar geld aan te spenderen.Verschil in geluid van versterkers? Ik heb er drie staan en heb daarmee de volgende ervaringen in combinatie met speakers.Bij de Denon pma 300v heb ik het idee dat hij kwa volume meer geluid produceerd naarmate hij warmer word.De volumeknop draai ik na verloop van tijd ook altijd iets terug!! Op de Wharfedale speakers met een impedantie van 6 ohm klinkt hij,vind ik tenminste, bagger terwijl ik hem op de Missions van 8 ohm super vind klinken.Op die speakers van 20 jarige oud klinkt alles trouwens goed volgens mij .Ook een keer een tweedehands Onkyo tx900 recievertje op aangesloten was ook ok. De Marantz pm 35 anniversery edition vind ik bijvoorbeeld iets helderder klinken dan mijn pm40 terwijl het wattage wel iets lager ligt.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

Citaat van: mountainbiker op december 06, 2011, 19:03:04
Tsja het is me wel weer een discussie en wat is de "waarheid".

Citeerschreef het al eens eerder, waar je naar zit te luisteren is:
hoe versterker x of y omgaat met de steeds wisselende load of het impedantiegedrag: Z van je speakers ifv de muziek & het bijhorende volume..

:yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

VANZOMERENG

Citaat van: pameijer op december 06, 2011, 15:37:17
Ik ben zelf miereneuker 2e klas, en vind nog steeds dat verschillende versterkers absoluut anders klinken. Ben

Ergo, als iedereen zich met het plaatje bemoeit, mag jouw installatie en huis dat ook wel doen. Streven naar zuivere weergave is onzin, want er bestaat geen referentie!!! Ik streef er naar dat het bij mij thuis goed klinkt, en dat ik het mooi vindt, en daar gaat het om. Amen. En kom nu maar op met de reacties  HB

Helemaal mee eens
Ook "live-muziek" klinkt elke keer anders, de zaal is qua akoestiek steeds verschillend en ook hier ben je qua geluid overgeleverd aan de nukken, grillen en vakmanschap van de man achter de knoppen.
Verder is het voor de meesten ook niet weggelegd het verschil te horen tussen een Yamaha-vleugel en een Steinway, of het verschil tussen een Gibson of een Fender.

Kortom, er bestaat geen referentie en dus ook niet een neutrale weergave.
Wat wel bestaat is een persoonlijke beleving van de muziek, die zodanig is,
dat het een gevoel van werkelijkheidsbeleving geeft of de "werkelijkheid" doet vergeten.
En hiervoor is geen peperdure installatie voor nodig maar "iets" wat meer tussen je oren afspeelt.



joep

Een HT-versterker is niet gemaakt om naar muziek te luisteren. Het kan wel. Maar de muziek kwaliteit vergelijken tussen een stereo en een HT-versterker is natuurlijk niet eerlijk. Maak eerst de keuze tussen stereo en HT en ga dan voor een versterker shoppen.

VANZOMERENG

Doe mij maar een doodgewone integrated amp en er mag ook nog wel een toonregeling op  :-D

Aparte voor- en eindversterkers zijn waren alleen voor een klein handje aan audiofielen interessant
die zulke abnormale moeilijk aan te sturen speakers hadden en met het bestaande aanbod aan integrated
niet uit de voeten konden.
Zulke krachtcentrales waren toen niet practisch in 1 kast onder te brengen  :-D

Tegenwoordig is het technisch geen moeilijke opgave meer (denk aan schakelende voedingen, klasse D etc..)
om integrated Amps te maken die meer als 250W continu aan 8 Ohm leveren, beide kanalen uitgestuurd en in staat zijn het vermogen te verdubbelen bij 4 Ohm en ook bij 2 Ohm nog voldoende power en stroom kunnen leveren.

Losse eindversterkers zijn relatief duur, denk aan dubbele behuizing, dubbele verpakking, extra handling
etc., los van nog eventuele extra aan te schaffen exotische powercords en interlinks.

De enige redenen op losse EV en VV te kopen is om je eigen ego te strelen  :-D,
want het staat wel stoer en high-endig.   (hier is trouwens niks op tegen)





JohnWx

Citaat van: mountainbiker op december 06, 2011, 19:03:04
Tsja het is me wel weer een discussie en wat is de "waarheid".Roomcorrectie ik weet het niet hoor. Was niet van plan daar geld aan te spenderen.Verschil in geluid van versterkers? Ik heb er drie staan en heb daarmee de volgende ervaringen in combinatie met speakers.Bij de Denon pma 300v heb ik het idee dat hij kwa volume meer geluid produceerd naarmate hij warmer word.De volumeknop draai ik na verloop van tijd ook altijd iets terug!! Op de Wharfedale speakers met een impedantie van 6 ohm klinkt hij,vind ik tenminste, bagger terwijl ik hem op de Missions van 8 ohm super vind klinken.Op die speakers van 20 jarige oud klinkt alles trouwens goed volgens mij .Ook een keer een tweedehands Onkyo tx900 recievertje op aangesloten was ook ok. De Marantz pm 35 anniversery edition vind ik bijvoorbeeld iets helderder klinken dan mijn pm40 terwijl het wattage wel iets lager ligt.

jij bent ook nog eens een muziek liefhebber heb ik het idee


dat een versterker anders klinkt met andere speakers snap ik gelukkig :-P


dit blijven altijd "ik hoor het wel ik hoor het niet" discussies en vind dat gegeven zeer interessant niet of het wel of niet zo is maar de overtuiging wel of niet  :yes:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Citaat van: joep op december 06, 2011, 19:36:35
Een HT-versterker is niet gemaakt om naar muziek te luisteren. Het kan wel. Maar de muziek kwaliteit vergelijken tussen een stereo en een HT-versterker is natuurlijk niet eerlijk. Maak eerst de keuze tussen stereo en HT en ga dan voor een versterker shoppen.
Iedere geluidsdrager is gemaakt om naar muziek te kunnen luisteren ,dus waar jij die onzin vandaan haalt is mij een compleet raadsel  :-o

Ik wil je uitnodigen voor een versterker vergelijk,kijk onderstaande link er maar even op na :
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=22725.0

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Heeft iemand trouwens nog de link naar Hypex Ncore gezien en het artikel gelezen ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

Hey de welbekende Sony waarmee je alles weet  :-D

Marvin

Citaat van: Marco op december 06, 2011, 22:04:13
Heeft iemand trouwens nog de link naar Hypex Ncore gezien en het artikel gelezen ?
Ja.