De set van BrunoD

Gestart door BrunoD, juli 06, 2014, 00:21:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrunoD

Ik zwerf al een tijdje over het forum, vandaar dat het tijd wordt om toch minstens even mijn set te tonen:

Bronnen: Marantz DV6600 + Logitech Squeezebox Touch
DAC/voorversterker : Audiolab M-DAC
Eindversterker: Accuphase A-45
Luidsprekers: Audio Physic Scorpio 25

Dit is het voorlopige eindresultaat van mijn zoektocht van de voorbije jaren.

Voor mij is het lang geleden begonnen, begin jaren '80,  met de CRS2100 draagbare radio cassetterecorder van Marantz-Superscope.  Sindsdien is Marantz er altijd bij geweest.

Toen ik enkele jaren geleden mijn set wilde upgraden, was ik vast van plan om te gaan voor de Premium lijn. Maar door veel, heel veel, te gaan luisteren, is het uiteindelijk bovenstaande combinatie geworden. Stuk per stuk geduldig bijeengesprokkeld, deels tweedehands, deels leuke promoties.

Project voor deze zomer: gaan streamen vanaf een NAS. Er staat hier een leuke Synology 214Play naast mij, klaar om geconfigureerd te worden. Ik ben benieuwd of ik dat ding aan de praat krijg, want het is jaren geleden dat ik nog iets dergelijks gedaan heb.

Verder  ben ik nog aan het uitkijken naar een Marantz voorvesterker en misschien ga ik de M-DAC en SBT wel vervangen door een NA-11S1 of zo. Of misschien stoot ik wel op een mooie buizen-voorvesterker. Heel wat plannen dus, of toch op zijn minst "dromen".

En verder: muziek ...

xander32

Fraaie set, welkom ook :yes:.


Hoe ben je tot deze set gekomen?

jowa

Hele mooie maar ook aparte set.  stupid

Lijkt uit evenwicht door de dikke Accuphase en daarvoor de SQT met de Audiolab voorversterker.
Ik heb zelf ook de SQT en weet dat deze erg goed is.
Audiolab is een merk wat je jammer genoeg niet zo vaak tegen komt. Zeer goede prijs kwaliteitsverhouding.

Upgrade naar NA-11 is zeker de moeite waard. Ik hoor graag wat het je gaat brengen.  :yes:

SC-7S2 of SC-11S1 zijn erg mooie voorversterkers. De eerste meerdere keren kunnen beluisteren en vind het een prachtige voorversterker.

JOEP heeft de SC-11S1 gehad en kan je daar meer over vertellen.


Cornelis1921

Welkom, Bruno! hello Fraaie set zo alles bij elkaar genomen. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pameijer

Wat een gave set zeg, zou ik zelf niet snel opkomen zo! Je geeft aan dat je na uitgebreid luisteren tot de Accu-Audiolab bent gekomen, kun je wat vertellen over deze zoektocht?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Nu ik ook de plaatjes rustig heb bekeken; het lijkt mij een harde ruimte en de opstelling van de speakers is verre van optimaal. Ik zie een grote glaspui tussen/achter de speakers, een tegelvloer, de linker speaker staat in een hoek opgesloten/tegen een fauteuil te blazen, beide speakers staan relatief dicht tegen de achterwand/glazen pui aan dan wel het audiomeubel staat in verhouding ver naar voren.

Daar is echt nog veel winst te behalen, mits je de ruimte (en goedkeuring) hebt om te schuiven  :yes:. En het mooiste daaraan; het kost je niets, slechts wat inspanning :wink:.

Marantz 81

Hele mooie set vooral die A klasse eindbak  :kwijl:

joep

Welkom op het Marantzforum, het forum waar je ook ongestraft over Accuphase mag schrijven.  HB

pameijer

Dat ongestraft moet nog maar blijken
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

BrunoD

Heel wat vragen en reactie, dat had ik niet verwacht, maar heel leuk. Ik probeer te antwoorden.

Het is een lang verhaal om te vertellen hoe de set tot stand is gekomen. Bij mijn zoektocht probeer ik een aantal criteria te hanteren.

De component moet er goed uitzien. Dit is natuurlijk heel subjectief en heeft niets met de geluidskwaliteit te maken. Hoewel: een product met een fijn binnenwerk waarbij de ontwerper geen zorg besteedt aan de verpakking? Ik vind dat het"af" moet zijn.

De component moet goed gebouwd zijn. Een goed ontwerp, degelijke onderdelen, overzichtelijk lay-out, herstelbaar, ...

De meetbare specs van de component moeten goed zitten en de meetresultaten moeten overeenkomen met wat de fabrikant beweert op de specsheet. Hiervoor ga ik op zoek naar betrouwbare tests en reviews op het internet, bvb. bij miller audio research, maar ook heel vaak bij gedreven liefhebbers.

De prijs van de component moet OK zijn. Wat kost het? Prijs/kwaliteitverhouding, inruilwaarde op korte en lange termijn, is de component een tussenstap of een blijver ?

En dan natuurlijk luisteren. Ik heb geen gouden oren, ik heb geen auditief geheugen. Ik ga zitten en luister. Niet analytisch, ik maak zelden aantekeningen. En nu en dan, dan kli(n)kt het gewoon.

Zo zijn bvb de M-DAC en de SBT er gekomen. De A-45 heb ik gekocht over het internet, zonder hem ooit gehoord te hebben. Geen pure gok, want ik vermoedde wel dat hij OK zou zijn op basis van wat ik al gehoord en gezien had van Accuphase. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Van zodra ik hem voor het eerst opzette, was er die "waw dat is het". En dat gevoel is er nog elke dag.

Mijn zoektocht is er dus één van objectief én van subjectief, van systematisch werken én van pure intuïtie. Het plezier van het speuren en ontdekken, en verrast worden.

Daarachter zitten er wel nog een aantal overwegingen.

Kwaliteitsverschillen (op auditief vlak) tussen digitale bronnen lijken mij kleiner dan tussen analoge componenten, of misschien beter gezegd, goedkopere digitale bronnen zitten op hetzelfde kwaliteitsniveau als veel duurdere analoge componenten.
Nog anders gezegd: de luisterruimte, de luidsprekers en de versterker bepalen volgens mij wat je hoort.

En dan is mijn combinatie van bronnen en versterking/luidsprekers dus wel degelijk in evenwicht.

Verder is het mij momenteel totaal niet duidelijk hoe de markt  verder evolueert op het vlak van streaming/DAC/voorvesterking. Ik heb nog geen geschikte combinatie in één component gevonden.
De SBT + M-DAC zijn een zeer tussenoplossing voor een heel haalbare prijs, die ik ook gemakkelijk weer van de hand kan doen zonder groot waardeverlies. Vandaag neig ik meer naar een analoge voorversterker, met een goede streamer/DAC. Zie mijn voorgaande post.

Met het gedeelte eindversterking + luidsprekers ben ik bijzonder tevreden. Hier zal niet snel verandering in komen.

BrunoD

Citaat van: xander32 op juli 06, 2014, 09:24:04
Nu ik ook de plaatjes rustig heb bekeken; het lijkt mij een harde ruimte en de opstelling van de speakers is verre van optimaal. Ik zie een grote glaspui tussen/achter de speakers, een tegelvloer, de linker speaker staat in een hoek opgesloten/tegen een fauteuil te blazen, beide speakers staan relatief dicht tegen de achterwand/glazen pui aan dan wel het audiomeubel staat in verhouding ver naar voren.

Daar is echt nog veel winst te behalen, mits je de ruimte (en goedkeuring) hebt om te schuiven  :yes:. En het mooiste daaraan; het kost je niets, slechts wat inspanning :wink:.

De hardheid van de ruimte valt mee. Er zijn naast de hardere oppervlakken heel wat dempende elementen aanwezig: een zeer hoogpolig tapijt, een grote boekenkast, ... Verder is de ruimte zo'n 45 m² en loopt ze deurloos over in een aantal andere ruimtes.

Je hebt volkomen gelijk dat ik nog moet schuiven met de speakers. Ze zijn mijn meest recente aankoop en ik heb door andere prioriteiten (familie/werk) nog geen tijd gehad om hier echt werk van te maken. Maar dat zal deze zomer zeker lukken.

Momenteel staan ze zo'n 60 cm van de achterwand, daar kan zeker nog zo'n 30 cm bijkomen. De hoek met de zetel zal moeten wachten tot december. Dan vertrekt de assistentiehond die bij ons in opleiding was naar zijn nieuwe baasje, en komt er plaats vrij in de living om te schuiven met de meubels.

En dat met die goedkeuring zal wel lukken, mits een zorgvuldige en voorzichtige aanpak. :yes:

BrunoD

Citaat van: pameijer op juli 06, 2014, 11:47:43
Dat ongestraft moet nog maar blijken

Als dit voor mij kan pleiten: sinds mijn 15de levensjaar droom ik van een Marantz premium set. En die zal er zeker nog komen.
:-D En die was er nu al geweest, was die A-45 niet toevallig voorbijgekomen.  :-D

lo

Mooie set en leuke uitleg verklaringen  HB
Welkom hier op het forum en veel plezier gewenst!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

Citaat van: BrunoD op juli 06, 2014, 22:53:08
De hardheid van de ruimte valt mee. Er zijn naast de hardere oppervlakken heel wat dempende elementen aanwezig: een zeer hoogpolig tapijt, een grote boekenkast, ... Verder is de ruimte zo'n 45 m² en loopt ze deurloos over in een aantal andere ruimtes.

Je hebt volkomen gelijk dat ik nog moet schuiven met de speakers. Ze zijn mijn meest recente aankoop en ik heb door andere prioriteiten (familie/werk) nog geen tijd gehad om hier echt werk van te maken. Maar dat zal deze zomer zeker lukken.

Momenteel staan ze zo'n 60 cm van de achterwand, daar kan zeker nog zo'n 30 cm bijkomen. De hoek met de zetel zal moeten wachten tot december. Dan vertrekt de assistentiehond die bij ons in opleiding was naar zijn nieuwe baasje, en komt er plaats vrij in de living om te schuiven met de meubels.

En dat met die goedkeuring zal wel lukken, mits een zorgvuldige en voorzichtige aanpak. :yes:
Jij moet niets hoor :-).

En zestig cm van de achterwand is al lang niet slecht hoor! Velen komen daar niet aan, maar als je de mogelijkheid hebt, doen. Ik zou er iig. voor zorgen dat de voorzijde van de speakers ruim voor die van het audiomeubel/de tv-dressoir komen te staan. Of schuif je het dressoir naar achteren wanneer je gaat luisteren?

WilliamB

Citaat van: joep op juli 06, 2014, 11:23:30
Welkom op het Marantzforum, het forum waar je ook ongestraft over Accuphase mag schrijven.  HB
En ongestraft over Audio Physic  mag schrijven  HB

Verder welkom op het forum.
Mooie SET  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3