Cinema 40 of 50?

Gestart door jackflash, februari 03, 2024, 15:55:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Een display zoals een Rotel RAP-1580 vind ik wel wat hebben :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2024, 10:44:13Een display zoals een Rotel RAP-1580 vind ik wel wat hebben :-)

Inderdaad, zo te zien waar wij de TV voor aan moeten zetten laat de Rotel op het display zien.
Het is niet meer van deze tijd dat wanneer ik Internet Radio gebruik, ik 2 lijnen text zie die dan af en toe naar links lopen om de volledige text te laten zien  :no:

Het lijkt wel een Atari......  :-D

dmeerpa

Citaat van: Frits Denon op februari 10, 2024, 09:37:45Als je naar de nummering kijkt zou je verwachten dat de 50 boven de 40 gepositioneerd is. Maar dat is dus niet zo. Een afleesbaar (op afstand?) scherm zou altijd mijn voorkeur hebben.
Zo vreemd vind ik het niet, dat deden ze al lang met hun premium reeks, zo is de MARANTZ SA-7S1 de betere van de SA15S2.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 09, 2024, 23:35:34Het zou overstandig zijn de keuze te laten bepalen of een receiver in elkaar geknutseld is in Japan, Vietnam, China, Malysie, of waar dan ook.

In het geval van een versterker of receiver, maar ook speakers, is het zo dat in dit geval Marantz bepaald hoe iets in elkaar gezet wordt, volgens hun specs gebeurd dat.
En of er nu een paar Japanse of Vietnamese vingers het werk doen maakt niet uit, als de specs maar gevolgd worden.
Wel is het zo dat de Japanse vingers vele malen duurder zijn dan die Vietnamese, maar een vinger is een vinger, en als beide vingers doen wat er voorgeschreven staat zal het eind product het zelfde zijn.

Marantz en andere fabrikanten zijn bekent met het stigma binnen de audio wereld, dat zodra er "Made in Japan" op staat, dat product als beter wordt gezien, en met een hogere prijs verkocht kan (moet) worden.

Made in China/Vietnam/ noem maar op, kan net zo'n hoge kwaliteit hebben als Made in Japan, ALS de fabrikant dit nodig vind of wil.
Dan nog zal dat zelfde product goedkoper geproduceerd kunnen worden dan in Japan, daar is nu eenmaal de levens standaard de hoogste van heel Azië (en Europa, en ik denk zelfs van de wereld), dus alles is vele malen duurder dan uit andere (buur) landen, maar niet per definitive beter.

Voordat China de fabriek van de wereld werd, exporteerde Taiwan vanaf de jaren 1960 veel goedkope artikelen naar het Westen met het label Republiek China. Ze waren goedkoop geprijsd en goedkoop gemaakt. Jaren later, toen China (het Chinese vasteland) begon te exporteren, volgde het in principe hetzelfde model als Taiwan. Het Westen is dus al tientallen jaren blootgesteld aan goedkope producten van lage kwaliteit uit een land dat ....... heet. China.

Toen Japan goederen (Honda, Sony, etc.) begon te exporteren naar het Westen, werden ze beschouwd als inferieur aan westerse producten. Net als de Duitse Volkswagen. Na verloop van tijd deden deze fabrikanten twee belangrijke dingen ... (1) ze huurden de beste Amerikaanse reclamebureaus in om hun imago bij westerse consumenten te verbeteren en (2) nadat ze de westerse markten hadden betreden, pasten ze hun producten voortdurend aan, specifiek voor die markt.

Het is dus vooral een perceptie dat we hebben, maar vergeten we niet dat Japanse mensen meestal een zeer goede werkethiek hebben en zeer obsessief zijn over de dingen die ze doen.
En dan krijg je vaak producten van hoge kwaliteit, waar producten uit China misschien wel meer kwaliteit issues kan hebben.

Geen idee waar de componenten worden gemaakt, als dat ook verschillend is, dan is de vraag hoe zit het met de kwaliteit van de gebruikte grondstoffen voor het maken van weerstanden, condensatoren, transistors, enz...

Als daar verschil op zit, zie ik dat wel invloed hebben op het aantal pannes en de levensduur van die producten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

jackflash

Het is de C40 geworden! Na wat onderhandelen heb ik 'm voor 1700 kunnen kopen. Erg blij mee.

Voor mij is het verschil tussen China / Vietnam en Japan als productieland wel heel erg belangrijk in mijn keuze. Wat hiervoor ook al wordt gezegd: het arbeidsethos in Japan is van een heel ander niveau dan in andere oosterse landen. En ja, de loonkosten zijn er ook een stuk hoger, maar dat neem ik op de koop toe. Ik ben ervan overtuigd dat Japanse spullen echt beter van kwaliteit zijn en dan bedoel ik niet alleen de gebruikte materialen, maar ook de kwaliteitscontroles. Hun Quality assurance afdelingen zitten gewoon goed in elkaar. Niet voor niks dat de alom geprezen six sigma werkmethoden Japanse roots hebben. Het kan toeval zijn, maar met elektronische producten die ik in mijn bezit heb (gehad) die in Japan geproduceerd zijn, heb ik nooit problemen gehad. Maar goed, iedereen moet doen wat goed voor hem/haar voelt en dit voelt goed voor mij.

@CBdicX: ik ga deze ook met 1 eARC verbinden met mijn nieuwe Sony OLED. Je geeft aan dat je een trigger aansluiting gebruikt. Waar gebruik je deze voor en hoe werkt het precies? Ik dacht begrepen te hebben dat je met een trigger aansluiting andere apparatuur ook kan activeren na inschakelen van de receiver?


CBdicX

Citaat van: jackflash op februari 10, 2024, 14:38:44Het is de C40 geworden! Na wat onderhandelen heb ik 'm voor 1700 kunnen kopen. Erg blij mee.

Voor mij is het verschil tussen China / Vietnam en Japan als productieland wel heel erg belangrijk in mijn keuze. Wat hiervoor ook al wordt gezegd: het arbeidsethos in Japan is van een heel ander niveau dan in andere oosterse landen. En ja, de loonkosten zijn er ook een stuk hoger, maar dat neem ik op de koop toe. Ik ben ervan overtuigd dat Japanse spullen echt beter van kwaliteit zijn en dan bedoel ik niet alleen de gebruikte materialen, maar ook de kwaliteitscontroles. Hun Quality assurance afdelingen zitten gewoon goed in elkaar. Niet voor niks dat de alom geprezen six sigma werkmethoden Japanse roots hebben. Het kan toeval zijn, maar met elektronische producten die ik in mijn bezit heb (gehad) die in Japan geproduceerd zijn, heb ik nooit problemen gehad. Maar goed, iedereen moet doen wat goed voor hem/haar voelt en dit voelt goed voor mij.

@CBdicX: ik ga deze ook met 1 eARC verbinden met mijn nieuwe Sony OLED. Je geeft aan dat je een trigger aansluiting gebruikt. Waar gebruik je deze voor en hoe werkt het precies? Ik dacht begrepen te hebben dat je met een trigger aansluiting andere apparatuur ook kan activeren na inschakelen van de receiver?



Prima, als jij denkt dat "made in Japan" jou een betere receiver brengt is dit de goede voor je.

Ik heb mijn "Made in Japan" C40 reeds 1x naar Audio Service moeten sturen, en er staat een 2e keer in de planning ( :evil: ), waar de vorige modellen, ook uit China, Taiwan en Vietnam dit niet 1x hoefde te ondergaan.
Het zelde geld voor mijn in Japan geproduceerde Sony, behoorlijk wat (software) problemen, volgende wordt weer een LG.
Dus ik heb mijn bedenkingen anno nu, over arbeidsethos in Japan, en kwaliteitscontroles.

Maar goed, die trigger gebruik je inderdaad voor het aan en uit schakelen via de receiver van extrene apparatuur, bij mij een SVS subwoofer.
De trigger stuurt een +/- 12 volt spanning waar het apparaat op reageert, een soort aan/uit schakelaar.

Je gaat een hoop audio plezier beleven met de C40, dat is zeker  :yes:

dmeerpa

#21
Citaat van: jackflash op februari 10, 2024, 14:38:44Je geeft aan dat je een trigger aansluiting gebruikt. Waar gebruik je deze voor en hoe werkt het precies? Ik dacht begrepen te hebben dat je met een trigger aansluiting andere apparatuur ook kan activeren na inschakelen van de receiver?

Ook hier gebruik ik een trigger. Deze stuurt in mijn set de Belkin PureAV PF40 powerconsole aan (netfilter + overspanningsbeveiliging). Deze beschikt enkele stopcontacten die vertraagd inschakelen, handig voor mijn poweramp en subwoofer om geven ploffen te geven bij het aanzetten, maar ook omdat deze geen remote heeft om aan en af te zetten (de SVS heeft wel een detectie om hem in slaap te zetten, en aan te gaan als er signaal is, maar heb al willen merken dat hij bij laag LFE signaal niet aangaat).

In het geval van mijn belkin wordt deze getriggerd door een invoer spanning van 3~30V DC.

Wat handig is dat je in de instellingen van de Cinema 40 kan ingeven wanneer deze trigger wel of niet moet werken. Je zou kunnen zeggen dat die trigger enkel moet werken als je de input op TV zet. Zodra de ingang niet meer op TV staat valt de spanning weg op de trigger. In mijn geval (gezien ze de sub en AMP moeten opstarten moet de trigger altijd actief zijn als de receiver opstaat.
[edit]en je kan dat voor elk van de 3 triggers afzonderlijk;[end edit]
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

jackflash

Kun je ook bijvoorbeeld met de trigger het volgende:
Als ik de receiver aan zet, moet ook altijd de tv, power amp en subwoofer aan gaan? Sub is via LFe verbonden met receiver, tv via eARC HDMI. En hoe activeer je die trigger, met aparte kabeltjes?

CBdicX

#23
Citaat van: jackflash op februari 10, 2024, 19:13:01Kun je ook bijvoorbeeld met de trigger het volgende:
Als ik de receiver aan zet, moet ook altijd de tv, power amp en subwoofer aan gaan? Sub is via LFe verbonden met receiver, tv via eARC HDMI. En hoe activeer je die trigger, met aparte kabeltjes?

De triggers werken met een mono kabeltje, en ja, mits de tv, power amp en subwoofer een trigger IN heeft, waar ik van uit ga dat hoogstens de power amp en de sub er een heeft.

Hebben die geen trigger IN zal je de  weg van een "One for All" ab in moeten gaan of via een Master/Slave stekkerdoos.
De tv zou via hdmi met de receiver aan en uit gezet kunnen worden.

Maar kijk eerst even of de power amp en de sub een trigger in hebben, dat zou gunstig zijn.

jackflash

Citaat van: CBdicX op februari 10, 2024, 19:47:54De triggers werken met een mono kabeltje, en ja, mits de tv, power amp en subwoofer een trigger IN heeft, waar ik van uit ga dat hoogstens de power amp en de sub er een heeft.

Hebben die geen trigger IN zal je de  weg van een "One for All" ab in moeten gaan of via een Master/Slave stekkerdoos.
De tv zou via hdmi met de receiver aan en uit gezet kunnen worden.

Maar kijk eerst even of de power amp en de sub een trigger in hebben, dat zou gunstig zijn.

Met de sub zit het sowieso wel goed, deze springt automatisch aan en uit als een bron aangezet wordt (en ook weer uit bij uitzetten bron). De power amp is een model 30 van Marantz, dus die zal wel te koppelen zijn met de receiver neem ik aan? Van de andere kant: de power amp moet altijd aan gaan bij aanzetten receiver, maar andersom niet. Dus als ik de power amp aanzet voor stereo muziek, dan hoeft de receiver niet aan te gaan.
TV zal geen trigger hebben neem ik aan. Dus dat blijft dan toch een aparte afstandsbediening.

CBdicX

Citaat van: jackflash op februari 10, 2024, 20:19:54Met de sub zit het sowieso wel goed, deze springt automatisch aan en uit als een bron aangezet wordt (en ook weer uit bij uitzetten bron). De power amp is een model 30 van Marantz, dus die zal wel te koppelen zijn met de receiver neem ik aan? Van de andere kant: de power amp moet altijd aan gaan bij aanzetten receiver, maar andersom niet. Dus als ik de power amp aanzet voor stereo muziek, dan hoeft de receiver niet aan te gaan.
TV zal geen trigger hebben neem ik aan. Dus dat blijft dan toch een aparte afstandsbediening.

Met een One for All kan je 3 apparaten aan en uit schakelen cq bedienen maar vergt wel wat creativiteit  :-)  :wink:

jackflash

Citaat van: CBdicX op februari 10, 2024, 20:47:55n uit schakelen cq bedienen maar

Voorheen gebruikte ik de afstandsbediening van mijn SR8002 voor alle apparaten, ging perfect. Geen idee of 1 van de nieuwere marantz apparaten (model 30 of cinema 40) deze mogelijkheden ondersteunt of dat ik hier dan toch een geheel nieuwe AB voor moet kopen.

Frits Denon

Deze bedoelde ik. Het was even zoeken. :-D
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4