'Snelheid' router versus streamen

Gestart door Rob46, maart 23, 2015, 20:44:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Als je een speedtest uitvoerd komen daar cijfertjes uit (download/upload). Wat moet je minimaal hebben om kwalitatief goed te kunnen streamen (muziekdienst zoals Tidal, CD kwaliteit)?

Zoldar

Kun je dat niet op tidal of de site van spotify vinden? Ik zat laatst te kijken naar netflix en wat je daar voor,nodig hebt. Dacht 5mb al genoeg voor beeld dus een flacje zal met minder genoegen nemen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Faxe

Vanaf mijn NAS WAV bestanden naar mijn streamen sturen levert de volgende cijfertjes op:

192 kHz/24bits bestanden rond de 1,2 MB/s
44,1 kHz/16 bits bestanden rond 200 KB/s

Via online muziekdiensten die bestanden aanbieden in cd kwaliteit zal het zo rond de 200 KB/s zijn denk ik op basis van mijn cijfertjes.

polleke_cgc

#3
Kan je makkelijk uitrekenen : 16 bit, 44.1 kHz samplefrequentie, stereo.

is dus 16x44.1x2 : wat dus 1411 kb/s is (voor een WAV in CD-kwaliteit). Deel dat door 8 en je hebt  176.1 kB/s (wat dus overeenkomt met die 200 kB/s van Faxe).

Als je bv. streamt in Flac, wordt een dergelijke file ongeveer voor een 40% gecomprimeerd, en je houdt dus een 105 kB/s over.

Voor 24bit en 192 kHz heb je dus 24*192*2 : 9216 kb/s of 1152 KB/s (of dus 1.125 MB/s).

Dat zijn dus allemaal waarden die een klassiek netwerk (zelfs een oud wifi-netwerk met een N-routertje) zonder problemen haalt. Een bedraad netwerk is normaal een Gbit-netwerk (wat dus in theorie een 125 MB/s kan verwerken). Audio zorgt dus helemaal niet voor een zware belasting van je thuisnetwerk.

Via internet zijn deze waarden ook zonder problemen haalbaar, zeker omdat daar meestal gecomprimeerde formaten (zoals MP3 worden toegepast). Een MP3 op 256 kb/s zorgt al voor een heel behoorlijke kwaliteit, maar een flac op echte CD-kwaliteit is natuurlijk beter.