Bi-amp zin of onzin ?

Gestart door CBdicX, januari 07, 2012, 08:21:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 02, 2012, 18:15:24
Nee fijne vent,...  :-D

Een DC is gewoon een twee-weg coaxiaal puntbrun ding wat ook nog eens functioneerd als toeter....

Ehh, hoorn....   :-o

zie maar 1 woofer


toch wel bi-wireamp
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: marvin op februari 02, 2012, 18:12:06
Hoezo zou het op een twee-weg geen zin hebben maar een drie-weg wel?

bij een 2-weg: vormt het hoog enkel de tweeter, & dat stelt geen vermogenvragen..

CiteerHoezo meer vermogen?

meer: liefst telkens x2 (dubbel)..  :-D

CiteerZolang beide versterkers, gebruik makend van dezelfde voeding of niet, hoog en laag moeten versterken zal  het geen meer vermogen creeëren.
Dat doe je pas wanneer je aktief filterd voor de EV, dan verdeel je hoog over één kanaal en laag over het andere.

agreed, het echte multi-ampen waar je meerwaarde mee haalt..  :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Citaat van: John Wx op februari 02, 2012, 18:16:57
zie maar 1 woofer

Zo te lezen is er met je beeldscherm niets mis....  HLP

JohnWx

Citaat van: still life op februari 02, 2012, 18:20:50
Citaat van: marvin op februari 02, 2012, 18:12:06
Hoezo zou het op een twee-weg geen zin hebben maar een drie-weg wel?

bij een 2-weg: vormt het hoog enkel de tweeter, & dat stelt geen vermogenvragen..

CiteerHoezo meer vermogen?

meer: liefst telkens x2 (dubbel)..  :-D

CiteerZolang beide versterkers, gebruik makend van dezelfde voeding of niet, hoog en laag moeten versterken zal  het geen meer vermogen creeëren.
Dat doe je pas wanneer je aktief filterd voor de EV, dan verdeel je hoog over één kanaal en laag over het andere.

agreed, het echte multi-ampen waar je meerwaarde mee haalt..  :angel:


punt 1 zo logisch  :yes: thx


Gelukkig heb ik een 3-weg  hello met gesloten kamers  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

iglo73

nogmaals, ik ben een leek, dus vergeef me mijn wellicht domme stellingen....

als ik probeer logisch te beredeneren, en er nog steeds vanuit ga dat NR1601 7-trappen heeft, elk 50w op een bepaalde weerstand....
dan is het toch logisch dat je op volume stand "X" (=vermogen) met twee trappen in actie, 2x zoveel vermogen naar de speakers stuurt...?!?!?
dan zou je toch ook meer/beter/strakker/gedefinieerder, of hoe je het dan ook wilt noemen, geluid uit je speakers moeten krijgen?!?!?

ik ga een 5.0 opstelling gebruiken, dus gebruik theoretisch max 5x50W, ipv de 7x50W die de unit kan leveren...

of sla ik nu de plank kompleet mis??

gr

Marantz 81

Probeer het gewoon uit ,meningen verschillen  :-)

Je hebt wel meer buffer van 4 condesatoren i.p.v 2  byebye

Niber

Citaat van: Marantz 81 op februari 02, 2012, 22:38:10
Probeer het gewoon uit ,meningen verschillen  :-)

Je hebt wel meer buffer van 4 condesatoren i.p.v 2  byebye

stupid
Paar meter van dat koperdraad kost je ook de kop niet.

Wel je bevindingen posten hier. Ik ga het zelf binnenkort ook proberen (PM5003 heeft a+b kanaal).
Moet dan alleen mn vrouw gaan leren dat dan "de eerste drie blauwe lampjes moeten branden, ipv de eerste twee".  clown1
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

still life

Citaat van: iglo73 op februari 02, 2012, 20:45:18
als ik probeer logisch te beredeneren, en er nog steeds vanuit ga dat NR1601 7-trappen heeft, elk 50w op een bepaalde weerstand....
dan is het toch logisch dat je op volume stand "X" (=vermogen) met twee trappen in actie, 2x zoveel vermogen naar de speakers stuurt...?!?!?

probleem is dat er nogal gegoocheld wordt met vermogenopgaves
de max opgave is doorgaans op 1 kanaal gemeten, met dat 1e kanaal max uitgestuurd bij 1 bepaalde freq

wees gerust: je behaalt nooit die opgegeven 7x50W met je NR
& wsl kun je ook helemaal niet over discrete (aparte) eindtrapjes beschikken


Citeerdan zou je toch ook meer/beter/strakker/gedefinieerder, of hoe je het dan ook wilt noemen, geluid uit je speakers moeten krijgen?!?!?

al wat je kunt verbeteren met meer (dubbel) vermogen is een onvervormd geluid bij hogere volumes

Citeerik ga een 5.0 opstelling gebruiken, dus gebruik theoretisch max 5x50W, ipv de 7x50W die de unit kan leveren...

:no: zie 1ste duiding mijnerzijds..

je kunt veel efficiënter je fronts gaan aanvullen met een actieve sub
da's leuker & zinvoller bi-ampen  :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Perfect_audio

Citaat van: Niber op februari 02, 2012, 23:56:26
Wel je bevindingen posten hier. Ik ga het zelf binnenkort ook proberen (PM5003 heeft a+b kanaal).

Dat is bi-wire, niet bi-amp. A=B, het zijn dezelfde twee versterkers waar je de boel op aansluit.
Let wel op de waarschuwing die achterop staat!!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marantz 81

idd met de pm5003 is het alleen bi-wire ,er zitten 4 relais tussen

2 relais per kanaal waardoor je er 2 speakers per kanaal op kan aansluiten

iglo73

Citeerdan zou je toch ook meer/beter/strakker/gedefinieerder, of hoe je het dan ook wilt noemen, geluid uit je speakers moeten krijgen?!?!?

al wat je kunt verbeteren met meer (dubbel) vermogen is een onvervormd geluid bij hogere volumes
Citeerik ga een 5.0 opstelling gebruiken, dus gebruik theoretisch max 5x50W, ipv de 7x50W die de unit kan leveren...

:no: zie 1ste duiding mijnerzijds..

je kunt veel efficiënter je fronts gaan aanvullen met een actieve sub
da's leuker & zinvoller bi-ampen  :angel:
[/quote]



Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook....wat strakker geluid op hoger volume.
Sub wilde ik nou juist vanaf.

Anywayzzz, heb de hele bende aangesloten zoals besproken, dus zonder sub en de fronts ge bi-amped.
Kan jullie vertellen dat ik blij verrast ben over het laag wat over de hele lijn geproduceerd wordt.
Voor muziek en concerten is het eigenlijk gewoon goed.
Denk wel dat ik wellicht in films sub-laag ga misssen, maar zover ben ik nog niet.

Zal loop week nog even de fronts rechtstreeks knopen en dan jullie het resultaat laten weten.

Wat me trouwens opviel met de NR tov de Onkyo die ik had is dat de surrounds ineens veel meer meedoen; heel apart wat een leven daar ineens inzit?!?!?

Nadeel van de NR vind ik dan weer day je bij de onkyo wat meer controle hebt over de presets, cq makkelijker van surround modes wisselt.
Als ik de NR input nu op auto zet, staat ie vaak in mijn beleving net op de  verkeerde stand....dus bijv input auto is stereo, terwijl ik 'm dan liever op bijv neo6 zou hebben.
De onkyo bleef gewoon in de laatste stand hange....schnappie  :yes: :yes:

Kiedoo

Ik heb er overal op het web naar gezocht.
De een zegt "je merkt niks" de andere "prima sound"

Ik ga de fronts morgen toch maar bi-ampen op mijn SR5006



Of het nu werkt of niet, ik ga die 40 euro voor 6 meter snoer niet weggooien.
Toch een leuke treat met interessante info.
Marantz SR5006
A.C. Ryan Playon HD2
2x KEF IQ5
2x KEF IQ3
1x KEF IQ2c

SB_Marantz

Citaat van: John Wx op januari 22, 2012, 14:54:47
Ja het heeft zeker zin. ipv van bv 90 of 125 watt per kanaal is het 180 - 250 watt per kanaal. En dat hoor je vooral bij lage volumes en diepe bassen. Ik heb het ook gehad en wil dol grag weer terug. Maar ja dan heb ik 2 van de 7.1 speaker voor Jan L..L gekocht.


? dat klopt niet wat je zegt



JJ is back!!  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM