Bi-amp zin of onzin ?

Gestart door CBdicX, januari 07, 2012, 08:21:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Wat Marvin eerder al opmerkte dat dit forum steeds meer op een viva forum begint te lijken kan ik alleen maar mee eens zijn .
Ik heb zelf eigenlijk ook nog maar weinig zin om te reageren ,ik kan mijn tijd beter ergens anders in steken  8-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marco op januari 23, 2012, 22:59:22
Wat Marvin eerder al opmerkte dat dit forum steeds meer op een viva forum begint te lijken kan ik alleen maar mee eens zijn .
Ik heb zelf eigenlijk ook nog maar weinig zin om te reageren ,ik kan mijn tijd beter ergens anders in steken  8-)

on-topic

Er zijn ook fora waar ze geen verschil horen daar zal het Viva gehalte meer your cup of tea zijn
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Xplod

Ik heb mijn RF-7's op mijn SR5004 ge-biamped en ik moet zeggen ..... het laag is er echt een pak op vooruit gegaan  :yes:
En dat zat niet tussen mijn oren, dat hoorde ik meteen héél duidelijk  :-)
Marantz SR5004 :: PM7004 :: CD6003 :: NA7004 :: UD5007
Klipsch RF-7 :: RC35 :: RB-15 :: RW-12D (sub)
RF-7 on SoundCare Superspikes
Vintage TT Marantz Model 6350 :: Ortofon 2M Red ::
Vintage DCC Marantz DD-82
W&M Audio LS-03 LS cable

JohnWx

Citaat van: Xplod op januari 30, 2012, 23:30:10
Ik heb mijn RF-7's op mijn SR5004 ge-biamped en ik moet zeggen ..... het laag is er echt een pak op vooruit gegaan  :yes:
En dat zat niet tussen mijn oren, dat hoorde ik meteen héél duidelijk  :-)

Geloof je niet  :-P


Veel luister genot kwam je zelf dat het laag er op vooruit ging of kwam de buurvrouw 3 huizen verderop  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

iglo73

ola luitjes!

Afgelopen weekend trotse eigenaar geworden van een NR1601.
Ging eigenlijk voor een NR1402 of een VSX300 (pioneer) kijken, maar door een "laatste model" prijs icm een btw korting toch de NR1601 genomen....

Geen mogelijkheid gehad om gelijk aan te sluiten helaas....
Kabels en hdmi's besteld, komen morgen binnen, en dan avondje tobben  :-D :-D

set-up:
fronts zijn Mission M71, center M7C1i en surrounds ook van Mission (weet even type niet meer)
via HDMI wil ik een AC Ryan en KPN ITV decoder aan de NR1601 hangen

Het manual (eerder boekwerk!!!) is heeeeeeeeel uitgebreid, maar uiteindelijk kwam ik ook op de optie bi-wiring/bi-ampin.
Nu wil ik eigenlijk af van een sub....volgens mij moeten de fronts ook wel genoeg laag kunnen leveren.

Vraag van mijn kant.
Ga ik door de fronts te bi-ampen (dus LF ansluiten op front, HF aansluiten op surround back/speaker C) een betere weergave van laag creeren??

Ben een leek op dit gebied, maar ervanuit gaande dat de front en SB/spC aansluiting een aparte eindtrap hebben, zou ik zeggen dat er meer vermogen naar de speakers gestuurd wordt, en dus meer rendement???

bedankt alvast!!

JohnWx

#50
Citaat van: iglo73 op februari 01, 2012, 21:20:14
ola luitjes!

Afgelopen weekend trotse eigenaar geworden van een NR1601.
Ging eigenlijk voor een NR1402 of een VSX300 (pioneer) kijken, maar door een "laatste model" prijs icm een btw korting toch de NR1601 genomen....

Geen mogelijkheid gehad om gelijk aan te sluiten helaas....
Kabels en hdmi's besteld, komen morgen binnen, en dan avondje tobben  :-D :-D

set-up:
fronts zijn Mission M71, center M7C1i en surrounds ook van Mission (weet even type niet meer)
via HDMI wil ik een AC Ryan en KPN ITV decoder aan de NR1601 hangen

Het manual (eerder boekwerk!!!) is heeeeeeeeel uitgebreid, maar uiteindelijk kwam ik ook op de optie bi-wiring/bi-ampin.
Nu wil ik eigenlijk af van een sub....volgens mij moeten de fronts ook wel genoeg laag kunnen leveren.

Vraag van mijn kant.
Ga ik door de fronts te bi-ampen (dus LF ansluiten op front, HF aansluiten op surround back/speaker C) een betere weergave van laag creeren??

Ben een leek op dit gebied, maar ervanuit gaande dat de front en SB/spC aansluiting een aparte eindtrap hebben, zou ik zeggen dat er meer vermogen naar de speakers gestuurd wordt, en dus meer rendement???

bedankt alvast!!

Welkom hier


Mooie set zal genieten worden

Biampen heeft niks te maken met meer laag krijgen
Een speaker heeft een bepaalde range wat hij aan kan qua frequentie
Het enige wat je versterker doet even heel simpel is de tweeter en de woofer bewegen en de ene speaker heeft iets meer nodig dan de andere qua stroom sommige speakers hebben een laag rendement en hebben wat meer nodig maar dan heb je het over een andere speaker als waar jij mee draait



http://www.superfi.co.uk/P-4603-discontinued-mission-m71-speakers.aspx
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

pameijer

Citaat van: John Wx op februari 01, 2012, 22:17:40
Biampen heeft niks te maken met meer laag krijgen
Een speaker heeft een bepaalde range wat hij aan kan qua frequentie
Het enige wat je versterker doet even heel simpel is de tweeter en de woofer bewegen en de ene speaker heeft iets meer nodig dan de andere qua stroom sommige speakers hebben een laag rendement en hebben wat meer nodig maar dan heb je het over een andere speaker als waar jij mee draait

Tsja zie de topictitel..... Bovenstaande opmerking kan dus zowel als zinnig als onzinnig worden bestempeld. Ik heb mijn speakers gebi-amped maar hoor nauwelijks verschil eerlijk gezegd. Koop voor een paar euro standaard luidsprekerkabel bij een onderdelenshop en probeer het zelf even uit, kost erg weinig moeite! En laat hier even weten wat je bevindingen zijn! Succes met deze mooie hobby.  byebye
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op februari 02, 2012, 09:35:15
Citaat van: John Wx op februari 01, 2012, 22:17:40
Biampen heeft niks te maken met meer laag krijgen
Een speaker heeft een bepaalde range wat hij aan kan qua frequentie
Het enige wat je versterker doet even heel simpel is de tweeter en de woofer bewegen en de ene speaker heeft iets meer nodig dan de andere qua stroom sommige speakers hebben een laag rendement en hebben wat meer nodig maar dan heb je het over een andere speaker als waar jij mee draait

Tsja zie de topictitel..... Bovenstaande opmerking kan dus zowel als zinnig als onzinnig worden bestempeld. Ik heb mijn speakers gebi-amped maar hoor nauwelijks verschil eerlijk gezegd. Koop voor een paar euro standaard luidsprekerkabel bij een onderdelenshop en probeer het zelf even uit, kost erg weinig moeite! En laat hier even weten wat je bevindingen zijn! Succes met deze mooie hobby.  byebye

kan soms nut hebben of het idee/gevoel geven dat het strakker/beter maar niet dat je "meer" laag krijgt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: iglo73 op februari 01, 2012, 21:20:14
Nu wil ik eigenlijk af van een sub....volgens mij moeten de fronts ook wel genoeg laag kunnen leveren.

laag doen je m71's wel, maar geen sub-laag
bij film ga je beslist wat missen..

CiteerVraag van mijn kant.
Ga ik door de fronts te bi-ampen (dus LF ansluiten op front, HF aansluiten op surround back/speaker C) een betere weergave van laag creeren??

imho.. niet met die fronts..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op februari 02, 2012, 16:59:35
Citaat van: iglo73 op februari 01, 2012, 21:20:14
Nu wil ik eigenlijk af van een sub....volgens mij moeten de fronts ook wel genoeg laag kunnen leveren.

laag doen je m71's wel, maar geen sub-laag
bij film ga je beslist wat missen..

CiteerVraag van mijn kant.
Ga ik door de fronts te bi-ampen (dus LF ansluiten op front, HF aansluiten op surround back/speaker C) een betere weergave van laag creeren??

imho.. niet met die fronts..



wel met andere ? een speaker heeft een bepaalde max. frequentie je gaat niet meer laag krijgen door biampen of meer vermogen er op te zetten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

still life

Citaat van: John Wx op februari 02, 2012, 17:30:52wel met andere ? een speaker heeft een bepaalde max. frequentie je gaat niet meer laag krijgen door biampen of meer vermogen er op te zetten

bi-amp op een 2-weg heb ik al vaker als waan(on)zin beschreven..  :-D

met andere fronts, (bvb 3-weg's met een lagere gevoeligheid)
kan de NR op volume in ademnood geraken (voor het correct weergeven v/d luidste passages)
dan kan meer vermogen uitkomst bieden..

icm goeie sub-integratie, kan de TS het mankerend bereik v/ze fronts veel makkelijker aanvullen
& ze fronts best single-wired aangesloten laten..

imho een betere oplossing..

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Hoezo zou het op een twee-weg geen zin hebben maar een drie-weg wel?

Hoezo meer vermogen?
Zolang beide versterkers, gebruik makend van dezelfde voeding of niet, hoog en laag moeten versterken zal  het geen meer vermogen creeëren.
Dat doe je pas wanneer je aktief filterd voor de EV, dan verdeel je hoog over één kanaal en laag over het andere.

JohnWx

Citaat van: still life op februari 02, 2012, 17:55:30
Citaat van: John Wx op februari 02, 2012, 17:30:52wel met andere ? een speaker heeft een bepaalde max. frequentie je gaat niet meer laag krijgen door biampen of meer vermogen er op te zetten

bi-amp op een 2-weg heb ik al vaker als waan(on)zin beschreven..  :-D

met andere fronts, (bvb 3-weg's met een lagere gevoeligheid)
kan de NR op volume in ademnood geraken (voor het correct weergeven v/d luidste passages)
dan kan meer vermogen uitkomst bieden..

icm goeie sub-integratie, kan de TS het mankerend bereik v/ze fronts veel makkelijker aanvullen
& ze fronts best single-wired aangesloten laten..

imho een betere oplossing..

HT = sub (liefst 2)  :-D

Waarom 2 weg niet en 3 weg wel, kan effe niks verzinnen waarom niet of wel  HLP
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: marvin op februari 02, 2012, 18:12:06
Hoezo zou het op een twee-weg geen zin hebben maar een drie-weg wel?

Hoezo meer vermogen?
Zolang beide versterkers, gebruik makend van dezelfde voeding of niet, hoog en laag moeten versterken zal  het geen meer vermogen creeëren.
Dat doe je pas wanneer je aktief filterd voor de EV, dan verdeel je hoog over één kanaal en laag over het andere.

Jij hebt toch 1-weg  8-)
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marvin

Nee fijne vent,...  :-D

Een DC is gewoon een twee-weg coaxiaal puntbrun ding wat ook nog eens functioneerd als toeter....

Ehh, hoorn....   :-o