tip bij uitvallend kanaal 170dc eindversterker

Gestart door marantz2110, januari 03, 2012, 14:19:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marantz2110

Goedendag heren.
ik heb laatst een 3250 170 setje weten te bemachtigen in nagenoeg mint conditie. de verkoper gaf aan dat van de 170dc af en toe een kanaal uitvalt als de versterker koud is.
Ik heb daartoe de versterker thuis opengehaald en op de voeding print in het midden van de versterker zit een 24vdc relaistje, zie plaatje dat ik van internet heb.
Bij het tikken op het relaistje kwam ik er al snel achter dat het niet goed zat, beide kanalen vielen af en toe weg.

Ik heb vervolgens het printje verwijderd en het relais gedesoldeerd om het kapje eraf te halen. Dit is goed te doen door tandenstokers bij het kapje in te prikken op 3 zijden, op de 4de zijde met een klein schroevedraaiertje het kapje lichten.

Als het relaistje nog op de print zit is het niet verstandig het kapje proberen te lichten, gevaar om andere componenten te beschadigen.

Na het verwijderen van de kap ;

  • de contactjes schoongemaakt met metalclean (andere ontvetter zal ook volstaan) Geen contactspray gebruiken want vele contactsprays laten een vettige laag achter!
  • de contacten met scotch bright opruwen of gewoon de schuurzijde van een simpel schuursponsje loshalen en gebruiken om de contacten op te ruwen
resultaat bij gesloten contacten; weerstand <0,5 Ohm

eventueel zouden de maakcontacten iets bijgebogen kunnen worden en kan het schroefje in de voet van het relais (onder) nog nagetrokken worden, zie plaatje.

het plaatje van het opengemaakte relais toont losse contactlipjes, deze kunnen echter gewoon blijven zitten, het reinigen kan door er met een mesje en tissue tussen te drukken.

oeps  het bericht staat in vintage en niet in techniek.....