marantz 2270

Gestart door HAL9000, februari 27, 2007, 00:27:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

ik heb sinds vandaag een marantz 2270
het is een oude stereo receiver. bouwjaren 1970/1974
ik heb zoveel receivers gehad en staan. maar deze is een beetje bijzonder.
aangezien mijn vader deze in 1971 heeft gekocht nieuw van zijn vakantie geld.
mijn moeder werkte toen nog en mijn vader ook.
Joeppie we kunnen wat kopen.. nou gelijk het topmodel gekozen in die tijd bij fodor Rotterdam .
hij had er 2 paar marantz G7 speakers bij gekocht
en een duur sony cassettedeck dat het nog geen jaar uithield.. his first and last sony!!  nopompom nopompom puke

me vader en moeder organiseerde vroeger veel feestjes met kei hard muziek. altijd.

de 2270 heeft het +- 10 jaar goed gedaan
toen heeft me vader hem weggedaan. en wat anders gekocht . 2285 2e hands

2270 is naar zijn broer gegaan. die heeft hem ingebouwd en is er een feestje mee gaan draaien. te heet geworden en kapot gegaan.. van familie moet je het hebben  nopompom shutup

hier zijn wat foto's




de receiver is ongeloofelijk zwaar 23.x kilo.
ontvang goed
niet gereviseerd!! moet ik nog doen..
oof niet afgesteld maar dat is prima




mensen die nu een SR receiver hebben van marantz.
vraag ik dit aan.
denken de eigenaars van de Sr receivers van marantz nu
dat hun receivers net zo oud kunnen worden zonder eenig onderhoud?


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

erwin

een stukje emotionele nostalgie is altijd mooi om te hebben.
en nu antwoord op je vraag ,nee ik denk niet dat de huidige versterkers het net zolang vol houden,
degelijkheid en vakmanschap is denk ik een stuk minder
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

TurboMarco

Of de SR receivers oud worden?

Mijn eerste SR1000 is zeker 20jr geworden,wellicht nog ouder maar dat weet ik niet want ik heb hem ingeruild voor een Superscope integrated amp.
Blijft over de SR4300 die is slechts 5jr jong ,en mischien gaat die over een paar jaar vervangen worden voor wat anders,met andere woorden die hoeft helemaal niet zo oud te worden :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

nee ik denk ook niet dat het zo oud kan worden zonder onderhoud.
ach wie weet vinden we over 10 20 jaar toch een dingetje bij piekfijn.


ja nee de SR1000 bedoel ik niet marco
whaha idd zijn dat taaie dingen.
ach het is toch wel fijn om echte kwaliteit te hebben in de woonkamer.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

Citaat van: erwin op februari 27, 2007, 00:33:20
een stukje emotionele nostalgie is altijd mooi om te hebben.
en nu antwoord op je vraag ,nee ik denk niet dat de huidige versterkers het net zolang vol houden,
degelijkheid en vakmanschap is denk ik een stuk minder
van cd spelers weet ik wel heel zeker dat ze niet zo lang meegaan,althans de modellen tot pak em beet 400 euro,maar dat geeft ook niets want er komt weer wat nieuws (bv blue ray)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

erwin

vroeger werd gebouwd tegenwoordig wordt geproduceerd.
de grote massa,sneller, goedkoper en dit gaat denk ik ten kostte van de kwaliteit
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

TurboMarco

Citaat van: erwin op februari 27, 2007, 00:40:53
vroeger werd gebouwd tegenwoordig wordt geproduceerd.
de grote massa,sneller, goedkoper en dit gaat denk ik ten kostte van de kwaliteit
Daar ben ik het niet mee eens,je moest eens weten hoe gerenomeerde merken in China aan de lopende band laten maken (lage lonen) ,en vroeger moest er ook veel geld verdient worden om de big boss van een riant inkomen te voorzien,kijk maar hoeveel oude merken nu nog grote winst boeken,dat kan niet als je 40jr geleden enkel het volk wilde plezieren zonder er zelf rijker van te worden,en die vlieger gaat niet alleen op voor audio.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

erwin

zeker moesten de grote concerns vroeger ook veel geld verdienen .
maar ik denk dat tegenwoordig zo masaal wordt geproduceerd dat dat ten kostte gaat van de kwaliteit van de producten.
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

TurboMarco

#8


Nu ben ik maar een leek,maar ik zie dat het apparaat de ruimte heeft om zijn componenten onder te brengen,ook zitten de koelelementen aan de buitenzijde geplaatst,en mijn gedachten zijn dan dat het goed ontworpen is om ook nog eens lang mee te gaan,tegenwoordig wil de consument steeds compactere apparaten en het moet er ook nog eens elegant uit zien,mooi voorbeeld is een PM90se/PM95 die heeft een flink vermogen en ze hebben de componenten in een te krappe behuizing geplaatst ,emt notabene de koelelementen in de behuizing,en door de flinke warmteontwikkeling vergroot je op die manier schade aan de componenten,ze hadden zeker met de hoge ruststroom voor een betere warmteafvoer kunnen zorgen,en dat vergroot de levensduur zeer zeker,maar tegenwoordig zijn er nog steeds heel veel fabrikanten/ontwerpers die de klasse A/AB versterkers de koeling heel goed ontworpen hebben,echter de consument zit daar niet om te springen,nu zijn de Ucd's in volle opmars en die schakelingen hebben een dermate hoog rendement dat er meer energie dan in warmte word omgezet,dus ook een compactere behuizing en kleine koelelementen die dus ook weer goedkoper zijn,ander voorbeeld neem een notebook met diezelfde performance als de grote tower,de componenten in de tower hebben veel minder te lijden dan die in de notebook,ook hier is duidelijk dat koeling van groot belang is.

Kan je nagaan ,een nu SR heeft minimaal 5 ch en zit boordevol met electronica,en kan dus ook veel meer,je kan dan niet verlangen dat zon machine even lang meegaat dan een basic apparaat  :wink:,een koelkast (ook wel draagbaar telefoon genoemd) gaat ook langer mee dan de ultra platte,lichte gsm met blue tooth,internet,camera ,etc etc ,ik kan nog wel meer voorbeelden opsommen maar dan word het pas echt een langdradig K*t verhaal  shutup

Kijk hier een voorbeeld van een versterker die als een massaproduct bestempeld mag worden,hij is geassembleerd in China ,en kost nieuw 1650 euro en er word ongetwijfeld behoorlijk aan verdient,kan je van zon NU versterker zeggen dat hij de 20jr niet haalt?


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HAL9000

Citaat van: Marco op februari 27, 2007, 01:37:37


Nu ben ik maar een leek,maar ik zie dat het apparaat de ruimte heeft om zijn componenten onder te brengen,ook zitten de koelelementen aan de buitenzijde geplaatst,en mijn gedachten zijn dan dat het goed ontworpen is om ook nog eens lang mee te gaan,tegenwoordig wil de consument steeds compactere apparaten en het moet er ook nog eens elegant uit zien,mooi voorbeeld is een PM90se/PM95 die heeft een flink vermogen en ze hebben de componenten in een te krappe behuizing geplaatst ,emt notabene de koelelementen in de behuizing,en door de flinke warmteontwikkeling vergroot je op die manier schade aan de componenten,ze hadden zeker met de hoge ruststroom voor een betere warmteafvoer kunnen zorgen,en dat vergroot de levensduur zeer zeker,maar tegenwoordig zijn er nog steeds heel veel fabrikanten/ontwerpers die de klasse A/AB versterkers de koeling heel goed ontworpen hebben,echter de consument zit daar niet om te springen,nu zijn de Ucd's in volle opmars en die schakelingen hebben een dermate hoog rendement dat er meer energie dan in warmte word omgezet,dus ook een compactere behuizing en kleine koelelementen die dus ook weer goedkoper zijn,ander voorbeeld neem een notebook met diezelfde performance als de grote tower,de componenten in de tower hebben veel minder te lijden dan die in de notebook,ook hier is duidelijk dat koeling van groot belang is.

Kan je nagaan ,een nu SR heeft minimaal 5 ch en zit boordevol met electronica,en kan dus ook veel meer,je kan dan niet verlangen dat zon machine even lang meegaat dan een basic apparaat  :wink:,een koelkast (ook wel draagbaar telefoon genoemd) gaat ook langer mee dan de ultra platte,lichte gsm met blue tooth,internet,camera ,etc etc ,ik kan nog wel meer voorbeelden opsommen maar dan word het pas echt een langdradig K*t verhaal  shutup

Kijk hier een voorbeeld van een versterker die als een massaproduct bestempeld mag worden,hij is geassembleerd in China ,en kost nieuw 1650 euro en er word ongetwijfeld behoorlijk aan verdient,kan je van zon NU versterker zeggen dat hij de 20jr niet haalt?



Citeermooi voorbeeld is een PM90se/PM95 die heeft een flink vermogen en ze hebben de componenten in een te krappe behuizing geplaatst ,emt notabene de koelelementen in de behuizing,en door de flinke warmteontwikkeling vergroot je op die manier schade aan de componenten,ze hadden zeker met de hoge ruststroom voor een betere warmteafvoer kunnen zorgen,en dat vergroot de levensduur zeer zeker,maar


ja,
maar als philips zijn best wil doen om een versterker goed te maken hadden ze de koelichamen aan de buitenste zeides gezet, en de voeding middenin.
dat klasse A heet word klopt. dat hoort
maar je ziet een duidelijk verschil.
als je nu marantz USA ontworpen neemt en marantz philips ontworpen.
PM80 vergelijken PM5 6 6? die Pm dingen van de 25 30 jaar oud werken allemaal nog ondanks die grote hitte.
en de pM80's vallen met bosjes kapot. als ze geen onderhoud krijgen.
De pm95 of 90 ken ik niet zo
omdat deze niet veel van verkocht zijn.
maar ik denk als deze iets meer verkocht was. zou je ook bakken met problemen tegenkomen.
er staat wel marantz op. maar een authentiek marantz ontwerp is het niet.

wat je vroeger ook had speciaal iets van marantz!! is dat zij alle componenten appart testen. weerstanden transistoren elko's lampjes connectoren. etc etc etc.
als het exemplaar inelkaar gezet werd in de fabriek. en het was klaar. kreeg het een ultra zware test tegemoet.
werd in een kamer gezet van 50+ graden en op vol vermogen gezet.
voor een bepaalde tijd. als deze kapot ging werd alles weggegooid om bepaalde dingen na. haalde het exemplaar de test werd deze in de doos geztopt en naar de leverancier gestuurd!
dit is kwaliteit!!
als jij als merk het opperste verwacht van jou apparatuur..
met masssa productie kan dat niet.
want massa productie kan je niet massaal gaan testen.
nu bedoel ik niet vincent krell MChintosh die produceren niet massaal

maar die Pm dingen zijn wel massaal geproduceerd!

basis machine?
de 2270 is topmodel uit de receiver serie.
of dan niet basism, meer kanalenversterkers  wat jij bedoelt.
marantz quadro lijn
topmodel (ook in mijn bezit) 4400.
deze leverd echt een minimum van 50watt per mono quadro kanaal. brug je de eindversterkers word het op de dummeyload een voltage van 63volt=265Watt schoon aan de haak..


je ziet vaan bij die SR receivers. nieuwere dan. dat er staat 5 keer 100WaTT. dat kan helemaal niet met een voeding van 250 watt mAX
+ ook nog de LEK spanning, hitte e.d
ik ken iemand die bij mediamarkt werk hier in Rotterdam.
hij zei dat veel surround receivers terug worden gebracht.
omdat de klank slecht is. inputs soms niet werken. of gewoon helemaal niet aan gaat of reageert op de afstandbediening.

als deze dingen getest waren.. waren ze allemaal terug gestuurd.
tenzij er iets gebeurd is met het vervoer.
maar het waren verschillende merken. daar vroeg ik specifiek nog naar
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

#10
Je hebt het steeds over Marantz/Philips maar kijk nu eens naar de Marantz/Denon of je het ook noemen wilt,ze hebben de koelichamen nog steeds aan de binnenkant hoor!
En de oude Marantzen werden ook massaal geassembleerd,Versloot hifi heeft ook de oldies massaal verkocht en had destijds ook de halve winkel daarmee vol staan :wink:.
En ook Krell haalt de 10jr niet zonder een complete revisie,menig KSA50 die je ziet is al een keer gereviseerd.

Wat je zegt dat ieder Marantz onderdeeltje apart getest werd geloof ik geen hol van,wil je mij (ons) daarvan overtuigen dan zal je toch met concrete bewijzen daarvan moeten komen,tot zover ben ik die nog niet tegengekomen.

Met basic bedoel ik dat de oudjes geen procs etc hebben,en de chips die tegenwoordig massaal geproduceerd worden komen oa van Motorola,Philips ,etc  ,en die fabrikanten verkassen ook allemaal naar lage lonen landen,weet je waarom?

Zou jij 45 uur pwk voor 250 euro per maand gaan werken  byebye,nee tegenwoordig wil de consument nog meer hebben voor minder en de fabrikant zal er alles aan blijven doen om de consument tegemoed te komen,ook is het een feit dat de meeste consumenten hun spullen na ca 5jr weer van de hand doen (dan is het onderhand ook wel afgeschreven) dus what the hack met die 20jr .

En nog eens wat anders,ik weet dat jij een behoorlijke antiphatisch bent tegenover Philips producten,ik neem aan dat je Marantz cd spelers dan ook als een gek uit de weg gaat,die zitten namelijk boordenvol met Philips parts.

Dat laatste mag je natuurlijk met een korrel zout nemen aangezien dit onderwerp over versterkers gaat (2270),maar ik moest het wel even kwijt  clown1

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

"" ik ken iemand die bij mediamarkt werk hier in Rotterdam.
hij zei dat veel surround receivers terug worden gebracht. ""

Dan weet die verkoper ook wel te vertellen dat op het moment juist de surround versterkers het meest verkocht worden,tja dan is het ook niet zo gek dat de meeste uitval daar plaatsvind,ik heb van andere verkopers (van de wat meer serieuze audiowinkels) gehoord dat Vincent veelal terug gestuurd worden,en dan voornamelijk naar de afdeling repairs,ook hoor ik van veel gebruikers van Vincent dat ze uitermate tevreden zijn,over tegenstrijdigheid gesproken.........my two cents  :roll:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

gaaf dingetje pompom 

ben zelf ooit eens begonnen met een model 1050


mars :wink:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

HAL9000

ja ik heb het staan in een boek wat de componenten betrefd
ik heb geen scanner zal ooit wel eens een scan maken.

ik zou niet weten van vincent dat dat terug gestuurd word ja/nee.
ik ken iemand heeft zo'n klasse A bak staan van 2700 euro.
hij is er tevreden mee.
hij heeft ook een marantz 2238 staan.

wat betrefd dat mensen na 5 jr al hun spullen weg doen.
klopt maar er zijn ook mensen die de kans niet krijgen om het na 5 jaar weg te doen.

marantz/denon. ik zou niet weten .
marantz/philips is de Pm serie uit de jaren 80 en 90
wat er nu word gemaakt
zeg marantz PM17 e.d
is niet slecht technisch gezien.
als het klinkt.......dat is een ander verhaal
ik denk dat het algemeen heel kaal en dood klinkt

ik heb al twee mensen gehad die een PM7000 die ze een maand geleden hadden gekocht wilde verkopen of omruilen voor een ander omdat het zo mat klonk.


idd neem ik geen marantz cd spelers
heb er maar 2 gehad
en zo snel mogelijk weer weg gedaan.
ik ben sony fan in dat opzicht maar ik had  een high-end merk gezien die ik mooi vond klinken.
kom even niet op de naam (audio recearch???)


tuurlijk werd er vroeger veel geproduceerd maar een verschil met nu.
toen kregen alle versterker receivers tuners cassettedecks e d test te voorduren wilde ze uberhaupt de doos in gaan.
nu is dat niet
het is allemaal KLIK KLAK tik tik tik.. en de computer heeft het inelkaar gezet. en in de doos geplaats.
laat staan de afwerking. en ontwerpen waar marantz veel prijzen mee heeft gewonnen
SM1000
510
tuners
10B nog een??


nu??
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maurice

Citaat van: HAL9000 op februari 27, 2007, 18:38:55
zeg marantz PM17 e.d
is niet slecht technisch gezien.
als het klinkt.......dat is een ander verhaal
ik denk dat het algemeen heel kaal en dood klinkt

ik heb al twee mensen gehad die een PM7000 die ze een maand geleden hadden gekocht wilde verkopen of omruilen voor een ander omdat het zo mat klonk.

Dit is natuurlijk erg afhankelijk van smaak en de rest van de setup. Ken namelijk ook mensen die een PM-7000 niet wilden omdat ie te fel zou klinken.


Maar ik onderschrijf zeker dat de huidige apparaten minder getest worden dan vroeger. Tegenwoordig zijn de productieprocessen sterk verbeterd en worden leveranciers aan steeds strengere kwaliteitsnormen onderworpen. Hierdoor wordt de noodzaak tot testen steeds minder. Hetzelfde gebeurt ook in de automobielindustrie (zie ISO TS 16949).

Daarnaast is de levenscyclus van een apparaat marketingtechnisch een stuk korter geworden. Vroeger wilde men "build to last" zodat ze oneindig dat ding konden blijven gebruiken, tegenwoordig wilt men "build to style", waarbij het ding vervangen wordt als deze niet meer aan de mode voldoet. Het is daarom weggegooid geld om je apparaat toch tegen hoge kosten zo solide mogelijk te maken. Je prijst jezelf uit de markt. Deze ontwikkelingen zie je ook in de witgoed. Whirlpool was vroeger een topmerk die lang meeging. Tegenwoordig opereren ze aan de onderkant van de markt en zijn ze minder betrouwbaar. Miele wasautomaat ging vroeger 30 jaar mee, tegenwoordig worden ze voor 10 jaar gebouwd.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude