Instellingen SR7013

Gestart door sonsan, november 30, 2022, 16:34:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik heb sinds kort de SR7013 in gebruik. Waar ik niet uitkom, staat ook niet in de handleiding, is het toewijzen van de zones.

Ik gebruik enkel een 5.1 set, zonder extra speakers of zones.

Na het doorlopen van de installatie wizard staat de receiver onder het kopje "Luidsprekers/Verst. Toewijzen" op 7.1 + Zone2.
Er is geen instelling die enkel 5.1 is, wel een 5.1 + zone2 + zone3. Maar deze laatste is niet gekozen. Ik heb wel netjes aangegeven dat ik enkel 5.1 gebruik maar blijkbaar komt dan een 7.1 + zone2  uit.

Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

#1
Citaat van: sonsan op november 30, 2022, 16:34:34
Ik heb sinds kort de SR7013 in gebruik. Waar ik niet uitkom, staat ook niet in de handleiding, is het toewijzen van de zones.

Ik gebruik enkel een 5.1 set, zonder extra speakers of zones.

Na het doorlopen van de installatie wizard staat de receiver onder het kopje "Luidsprekers/Verst. Toewijzen" op 7.1 + Zone2.
Er is geen instelling die enkel 5.1 is, wel een 5.1 + zone2 + zone3. Maar deze laatste is niet gekozen. Ik heb wel netjes aangegeven dat ik enkel 5.1 gebruik maar blijkbaar komt dan een 7.1 + zone2  uit.

Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?

Als je naar menu gaat; kun je verschillende  luidsprekerinstellingen kiezen onder instellingen-handmatige set up-verst. toewijzen. Onder 11.1 ch vind je de mogelijkheid 9.1ch (standaard), volgens de manual. Die zou ook kunnen, maar dan denk ik dat alle 9 versterker uitgangen aktief zijn, ook al heb je er 5 aangesloten. Jouw keuze 5.1 + zone2/3 is prima, zo had ik het op mn SR7008 ook met een 5.1 opstelling.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

#2
De receiver kwam zelf met een 7.1 + zone2. terwijl ik tijdens de eerste instellingen heb aangegeven dat ik 'slechts' een 5.1 gebruik.
Ik heb de 5.1 + zone2 + zone3 geprobeerd maar dan is het geluid zachter dan bij 7.1 +zone2. Dat kan ik niet verklaren.....
Heb dus maar weer die 7.1 + zone2 in gebruik. Eigenlijk wil ik gewoon een 5.1 zonder zone. Maar die zit niet in het menu.

Maar als ik de handleiding goed interpreteer zou ik ook de 9.1 kunnen gebruiken, zonder zone. Die word als 'standaard' aangegeven en er staat dit:

"Luidsprekers voor het uitvoeren van audio, worden automatisch geschakeld voor het afspelen van maximaal 9.1-kanaalsbronnen in overeenstemming met het ingangssignaal en de geluidsmodus.

Edit: zojuist geschakeld tussen de drie mogelijkheden (9.1, 7.1 en 5.1) Bij de 5.1 en 9.1 is het volume lager. Nu blijkt bij deze twee dat Audyssey is uitgeschakeld, enkel bij 7.1 + zone2 is Audyssey actief. Ik snap niet waarom dat is.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Zoals ik al zei, die 9.1 ch  kan ook. Dus...Probeer het gewoon, het maakt voor de weergave niet uit. De Auddyssey set up moet je eigenlijk draaien nadat je die luidsprekerinstellingen gekozen hebt. Dat zachte kan je ook herstellen door te kijken wat Audyssey met je decibel config heeft gedaan, die kan je evt wat harder zetten.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

#4
Heb zojuist nog eens Audyssey gedraait maar niks gedaan aan de luidspreker instellingen..... (lees jouw reactie nu pas)
Blijft nu hetzelfde dus. (9.1 en 5.1 geen Audyssey mogelijk en lager volume. Het volume kan ik bij die instellingen niet kiezen omdat Audyssey is uitgegrijst)
Volgende keer nog maar eens Audyssey draaien na het instellen van 9.1.

Blijf het wel vreemd vinden dat je na een Audyssey meting niet zo maar de luidsprekerinstellingen kan aanpassen. Terwijl je bij de metingen gewoon kunt zien hoeveel luidsprekers gemeten zijn...
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Citaat van: sonsan op december 01, 2022, 15:41:03
Heb zojuist nog eens Audyssey gedraait maar niks gedaan aan de luidspreker instellingen..... (lees jouw reactie nu pas)
Blijft nu hetzelfde dus. (9.1 en 5.1 geen Audyssey mogelijk en lager volume. Het volume kan ik bij die instellingen niet kiezen omdat Audyssey is uitgegrijst)
Volgende keer nog maar eens Audyssey draaien na het instellen van 9.1.

Blijf het wel vreemd vinden dat je na een Audyssey meting niet zo maar de luidsprekerinstellingen kan aanpassen. Terwijl je bij de metingen gewoon kunt zien hoeveel luidsprekers gemeten zijn...

De audyssey software meet van alles en stemt dat af op jouw speakerconfig, vandaar. Je kan het wel aanpassen in het manual speakermenu, crossover, bass en large  of small enz.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

sonsan

#6
Vandaag nogmaals Audyssey uitgevoerd en nu eerst de toewijzing op 9.1 (standaard) gezet.

De uitslagen waren eigenlijk identiek met de vorige metingen (heb er inmiddels vier gedaan) maar nu blijft de Audyssey inderdaad beschikbaar voor de 9.1 toewijzing. Voor de overige toewijzigen is dus Audyssey niet beschikbaar.

Het verbaasd met hoe constant Audyssey is met zijn metingen. De vier verschillende metingen zijn nagenoeg hetzelfde. Soms verschilt de afstand naar de speakers een paar centimeter maar zelfs de equalizer grafieken zijn nagenoeg allemaal hetzelfde.
Wat me wel opvalt is dat deze receiver aangeeft dat de speaker front links en rear rechts 'uit fase' zijn. Bij de SR7007 kreeg ik die melding niet. Ook de bedrading zeer goed nagekeken maar dat klopt (nog steeds). Gewoon genegeerd dus...

En zoals eerder vermeld, merk ik het verschil tussen Audyssey XT en XT32 goed. Het stereobeeld lijkt veel breder en vooral de lage tonen (sub) zijn veel beter geïntegreerd.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Voorn

Klinkt goed allemaal, mooi speelgoed dus.
Je klinkt tevreden, kan ook niet anders met zo'n reciever! Maar feit blijft wel dat er serieus met auddessey gemeten moet worden voor het beste resultaat.
Ik ga er van uit dat je dik tevreden bent nu?



Verstuurd vanaf mijn HTC U Ultra met Tapatalk

PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

sonsan

#9
Yep, tevreden!

Audyssey is een belangrijk onderdeel van dit systeem. Ik vind echt dat het geluid er een stuk op vooruitgaat.
Na de metingen heb je nog genoeg mogelijkheden om aanpassingen te doen (crossover, Dynamic  EQ en Volume aan of uit e.d.
Twijfel daarom ook nog om de Audyssey Editor aan te schaffen. Vooralsnog ben ik zeer tevreden.

Wel merk ik op dat bij het kijken van de tv het geluid iets hoger moet worden ingesteld, 50 i.p.v. 40. De andere bronnen hebben dit niet.

Wat ik me dan ook afvraag is of de HDMI ingangen identiek zijn of echt bedoelt zijn wat erbij vermeld staat. Zo heb ik de tv nu ingeplugd bij CBL/SAT (de verste HDMI t.o.v. Monitor Out) terwijl ik de tv bij de SR7007 in AUX2 (naast de Monitor Out.)

Dat ik een merkbare verbetering hoor van de lagere frequenties is begrijpelijk nu ik de uitleg van Audyssey lees:

MultEQ XT32: Onze nieuwste en meest nauwkeurige kamercorrectieoplossing met meer dan tienduizend individuele controlepunten waarmee fijnere details van de problemen van de ruimte kunnen worden vastgelegd en gecorrigeerd. De filters met ultrahoge resolutie worden toegepast op alle kanalen, inclusief de subwoofers, waarbij het meest voor de hand liggende voordeel te horen is in het lage frequentiebereik waar correctie het meest nodig is.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Nog geprobeerd om de tv ingang te verplaatsen van CBL/SAT meer richting Monitor Out naar AUX2 maar het volume blijft onverminderd lager t.o.v. de SR7007. Daarbij was stand 40 voldoende, nu moet deze naar 50 voor eenzelfde volume.
Vreemd, de overige bronnen zijn qua volume niet gewijzigd.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Heb je de versterker gerest voor je bent gaan installeren?

sonsan

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Marvin

Ingang spanning aanpassen, dus volume van de bron.
Ben je er vanaf, toch?

sonsan

Was het maar zo makkelijk.....
Ik heb de 4K ontvanger van KPN, de VIP 5202. Die heeft geen bron volume.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50