TV geluid via een oude Superscope receiver.

Gestart door Hoewie Loewie, oktober 10, 2021, 13:01:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoewie Loewie

Hoi. De vraag wordt vaker gesteld: kan ik mijn TV geluid via mijn versterker laten gaan. Uiteraard afhankelijk van welke TV en versterker je hebt, kan het in de meeste gevallen wel. Omdat ik mijn TV geluid via een vintage Superscope R-1240 receiver heb lopen en ik anderen wellicht kan helpen met hun setup, dacht ik dit topic maar eens aan te maken.

Mijn TV is een Philips 40PFK5500 met de aansluitingen zoals in het bijgevoegde plaatje.

Zoals je ziet vier HDMI ingangen. Daarop zitten aangesloten: een Denon Blu-ray speler, een KPN kastje voor digitale TV, een Apple TV3 en een oude Sony harddisc-recorder. Het geluid van al deze apparaten gaat dus via HDMI naar de TV.

Verder zit er een 3,5 jack hoofdtelefoon-uitgang op de TV. Ik heb een eenvoudig 3,5 mm jack naar stereo-tulp kabeltje geplugd tussen deze uitgang en de TAPE-ingang van de Superscope. Het leuke van mijn Philips TV is dat je het volume van de hoofdtelefoon-uitgang afzonderlijk in het menu kunt regelen (met de afstandsbediening). Het volume van de Superscope staat op een vaste instelling (stand 5 van 11), het eigen volume van de TV op nul (mute) en ik regel het volume dus op de hoofdtelefoonuitgang van de TV. Dit alles geeft een uitstekend resultaat en is zeer makkelijk in bediening. Op de Superscope overigens, zitten een vintage set Philips GL565 boxen aangesloten.

Zie foto voor mijn opstelling.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl