Vreemde eARC instelling

Gestart door CBdicX, oktober 10, 2021, 11:26:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX


Ik maak gebruik van een Sony 4K Oled eARC en een X3700H ook met eARC.

Als je de manual leest van de Sony en Denon staat er dat op beide apparaten eARC actief moet zijn, en ook CEC en/of HDMI Control.
Zet ik beide op eARC heb ik gesodemieter, dan weer wel geluid, dan weer niet.
Ook opstart volgorde maakt verschil, doe ik de aan zet stappen verkeerd, hop, geen geluid.

CEC / HDMI Control aan of uit doet in de geval niets.

Nu het vreemde:

Als ik eARC in de Sony AAN (Automatisch) zet, en in de Denon UIT, dan werkt alles perfect !!
Ik werk graag met ARC omdat ik de Denon op TV AUDIO heb staan, alle HDMI bronnen op de Sony (geeft toch de beste beeld kwaliteit)
Het wisselen op de Sony van bron werkt met visuele boxjes onder het beeld en is prettig.
Ook Netflix en Youtube geven zo de beste beeld en audio kwaliteit, Netflix zelfs Doby Vision en DD Atmos.

Mijn mediasplayer (Zappiti 4K One) doet alles, 4K HDR, Atmos, DTSX, en dit alles via eARC naar de Denon en nooit gaat er iets meer fout.

Zeer vreemd dat eARC in de Denon op UIT moet staan om dit probleemloos te laten werken.   
Anders om, in de Denon AAN, in de Sony UIT, werkt niet, geheel geen geluid......

Schiet mij maar lek  :-o



Marvin

Ik heb dat volgens mij ook uit staan, anders snapt ie de aangesloten zones niet.
Ben nu op m'n werk, zal vanmiddag eens door door dat menu lopen.
Ik begreep er in ieder geval vrij weinig van. De logica erachter zie ik denk ik niet. [emoji23]

Marvin

Hier valt het geluid in de mainzone weleens weg als zone 2 aan of uit gaat.
Mainzone uit en weer aan, alles terug.
Beeld valt even weg als er in één van de zones een scherm wordt in of uit geschakeld.
Vind het maar een vreemd gebeuren met die HDMI, maar het werkt.

CBdicX

Citaat van: marvin op oktober 10, 2021, 11:38:11
Ik heb dat volgens mij ook uit staan, anders snapt ie de aangesloten zones niet.
Ben nu op m'n werk, zal vanmiddag eens door door dat menu lopen.
Ik begreep er in ieder geval vrij weinig van. De logica erachter zie ik denk ik niet. [emoji23]

Nee, logica zit er absoluut niet in.
Komt nog eens bij dat ARC en eARC niet gestandaardiseerd is, dus iedere fabrikant doet wat hij belangrijk vind.
En dat is het vaak zo dat zijn soundbar of wat dan ook wel goed werkt met ARC, maar die van een ander merk niet.

Hoe zou dat nu komen......... ?  :wink:

RHK

Citaat van: CBdicX op oktober 10, 2021, 12:13:29
Nee, logica zit er absoluut niet in.
Komt nog eens bij dat ARC en eARC niet gestandaardiseerd is, dus iedere fabrikant doet wat hij belangrijk vind.
En dat is het vaak zo dat zijn soundbar of wat dan ook wel goed werkt met ARC, maar die van een ander merk niet.

Hoe zou dat nu komen......... ?  :wink:

In mijn eerdere rakties op dit probleem schreef ik dat de softwarematige handshake (zeker van HDMI naar HDMI aansluiting), belabberd is. I.i.g.  bij Marantz is mijn ervaring. Daarom heb ik dus ook al langere tijd alle bronnen op mn tv aangesloten en het geluid gewoon via een optisch touwtje aangesloten naar mn AV........Dat werkt altijd zonder dat de apparaten spontaan aan en uit gaan.    8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#5
Citaat van: RHK op oktober 10, 2021, 16:29:44
In mijn eerdere rakties op dit probleem schreef ik dat de softwarematige handshake (zeker van HDMI naar HDMI aansluiting), belabberd is. I.i.g.  bij Marantz is mijn ervaring. Daarom heb ik dus ook al langere tijd alle bronnen op mn tv aangesloten en het geluid gewoon via een optisch touwtje aangesloten naar mn AV........Dat werkt altijd zonder dat de apparaten spontaan aan en uit gaan.    8-)

Is zeker een goede oplossing als je niet meer wil dan 5.1 DD+
Voor de geluid codecs die meer bandbreedte vragen, TrueHD, Atmos, DTS Master, DTSX, zal je toch via eARC moeten.
Of dan voor 5.1 gaan en de receiver laten upscalen via NeuralX of DSU.
Echter met de echte Height en/of Surround Back kanalen is de kwaliteit meestal beter dan met lagere kwaliteit  "reverb" (Reverberation of nagalm om effecten te creëren die er niet zijn).

Dirk_Hofmans

Ik zit er ook meet te sukkelen. Heb een NR1711 en een Sony 55A90J, die ik ook gebruik als center speaker. Wel, ik zou graag hebben dat de receiver niet telkens mee aanspringt wanneer ik de TV aanzet. Voor het nieuws en dergelijke wil in de speaker van de TV gebruiken.

Dat lukt me niet. Ik heb al alle instellingen van de Marantz geprobeerd en telkens springt die receiver mee aan. Dus als ik de TV aanzet moet ik een halve minuut later de receiver uitschakelen. Dat is vrij slordig, maar ik vind geen andere oplossing. Iemand een suggestie? Ik wil wel lipsync ed via earc, dus die zet ik niet graag uit....

CBdicX

#7
Citaat van: Dirk_Hofmans op november 03, 2021, 13:59:03
Ik zit er ook meet te sukkelen. Heb een NR1711 en een Sony 55A90J, die ik ook gebruik als center speaker. Wel, ik zou graag hebben dat de receiver niet telkens mee aanspringt wanneer ik de TV aanzet. Voor het nieuws en dergelijke wil in de speaker van de TV gebruiken.

Dat lukt me niet. Ik heb al alle instellingen van de Marantz geprobeerd en telkens springt die receiver mee aan. Dus als ik de TV aanzet moet ik een halve minuut later de receiver uitschakelen. Dat is vrij slordig, maar ik vind geen andere oplossing. Iemand een suggestie? Ik wil wel lipsync ed via earc, dus die zet ik niet graag uit....
Probeer eens HDMI control uit te zetten, eARC aanlaten, in de receiver.
Control gaat over communicatie tussen HDMI, o.a. aan en uit zetten, ARC is alleen geluid.