Revisie nodig? PM80Mkii

Gestart door Jeroen O, oktober 08, 2021, 11:07:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen O

Beste forum lezers. Ik ben al een poos slapend lid van dit informatieve forum en heb inmiddels ingelezen over de o.a. de PM80Mkii , welke ik ook bezit.
Ik heb deze versterker destijds nieuw aangeschaft in 1993 . De versterker heeft mij tot nu toe nimmer in de steek gelaten!.
Vanaf de aanschaf hingen er  Missison 730 boxen aan maar deze heb ik 5 jaar geleden vervangen door Etudes MP2 ( vintage high end luidsprekers, geheel gerestaureerd). Het blijkt een goed huwelijk. Ik denk echter dat de versterker wel aan een opfris beurt toe is. De keuze selectie schakelaar moet ik soms even "jutteren" om goed kontakt te laten maken en ik als ik het goed lees is het doorsolderen en elko's vervangen na zoveel jaar erg verstandig en zal dat ook ten goede komen van het geluid?

Zijn er mensen op dit forum die mijn versterker een service beurt kunnen geven en hem weer helemaal fris weten te krijgen ? Ik woon nabij Tilburg.
met vriendelijke groeten, JEroen



   

Marvin

Nou goeie morgen dan, fijn dat je wakker bent en je vraag hier stelt.
Er zal vast iemand zijn de je de goeie weg in stuurt!

Welkom.

franciscus88

Beste Marantzkenners,

Ik heb dit forum al vaak geraadpleegd voor adviezen, maar nu is het tijd om ook zelf een account aan te maken.

Om met de deur in huis te vallen: mijn geliefde Marantz PM80MKII is afgelopen jaren een aantal keren gerepareerd. Helaas komt iedere keer na ongeveer een jaar weer hetzelfde probleem naar boven: op de phono-stand valt het geluid aan één kant weg. Ik heb de kabels gecheckt, maar het ligt echt aan de versterker.

Tot zover mijn kennis. Ik ben een leek die zijn lot in handen legt van monteurs. Volgens de laatste monteur is de schakelaar ooit een keer onherstelbaar beschadigd door een prutsmonteur. Hij gaf aan dat ik die het beste kan vervangen als ik wil voorkomen dat het probleem zich blijft voordoen.

Mijn vraag aan jullie: weten jullie of dit een haalbare missie is? En of het de moeite/kosten waard zal zijn?
Daarnaast: waar haal ik in vredesnaam een originele PM80MKII schakelaar vandaan?

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen!

Vriendelijke groet,
Frank

CBdicX


Dit is nu net waarom ik een hekel heb aan oude of oudere electronische apparatuur.
Er is vaak wel wat aan de hand of gloort aan de horizon.

Heb 2 jaar terug een Nakamichi cassettedeck gekocht (de beroemde RX 505), eigenlijk al met in gedachte, nou, ik weet het niet, en ja hoor, na nog geen week spelen werkte het draai mechanisme niet meer.

Nog geen 4 weken geleden een gebruikte Denon stereo versterker gekocht, om extra kanalen aan te sturen voor de X4700H, en ja hoor, een week geleden ruist het linker kanaal opeens  :-(
Rechts is goed dus ik hou die Denon voor evt. het Auro VOG kanaal of als het een software update is DSU V3 wat er aan gaat komen.

Maar meer ellende gehad met gebruikt kopen dus komt er nu een Denon PMA 900HNE  :-D
Deze gaat de de 2 Front kanalen doen en de X4700H de rest van de 9 kanalen.

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: NB op juli 22, 2022, 10:53:54
Als het alleen op de Phono stand is, kun je misschien een los phono voorversterkertje gaan gebruiken.
Die zijn vanaf een zacht prijsje al te koop.

https://www.amazon.nl/Phono-voorversterker-thuismetalen-voorversterker-niveaubediening-audioplatenspeler/dp/B08D8K4Q2X/ref=sr_1_25?adgrpid=1341404654856474&hvadid=83838105654730&hvbmt=be&hvdev=c&hvlocphy=159014&hvnetw=s&hvqmt=e&hvtargid=kwd-83838160533807%3Aloc-129&hydadcr=17260_2174634&keywords=phono+preamp&qid=1658479854&sr=8-25

Vind dit wel grappig als vertaling, zal wel uit het Chinees zijn:

"Zeer lage geluidsontwikkeling"

Tja, 20 euro, ik zie wel eens prijzen van +10.000 euro voor een phono versterker.
Een Gold Note PH1000 kost je 10.900 euro (ja, de punt staat goed  :wink: )........

Maar zal je er geen buil aan vallen aan die AK-750S, ik heb zo'n DAC blokje van 19,00 euro, heb zelf nooit verschil kunnen waarnemen vergeleken met een NA11S1 die toen tegen de 4000,00 euro was.
Maar dat kan zeker aan mij liggen  :-o

NB

Ik vermoed dat " lage geluidsweergave" een scheve vertaling uit het Chinees is.
Maar bedoelde dit phono dingetje uitsluitend als voorbeeld.
Niet als aanrader, zeg maar.
Maar net als met alles, kun je het net zo duur maken als je wilt.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

#7
Citaat van: NB op juli 22, 2022, 11:57:02
Ik vermoed dat " lage geluidsweergave" een scheve vertaling uit het Chinees is.
Maar bedoelde dit phono dingetje uitsluitend als voorbeeld.
Niet als aanrader, zeg maar.
Maar net als met alles, kun je het net zo duur maken als je wilt.

Begrijp ik, en zal zeker een oplossing zijn als een phono niet lekker meer werkt.
Kan je in ieder gaval weer lekker plaatjes daaien  :yes:
En al je gespaart hebt kan je die belachelijke Gold Note kopen.
Die 10.900 euro gaan echt het getik van de platen niet weg toveren, of slecht opgenomen spul goed lanten klinken.

Zoals je Yankees zeggen: "Crap in, Crap out" hoe duur je het ook maakt  :-D

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

Citaat van: Vinyl_Fuchs op juli 22, 2022, 16:37:12
Crap. :wink:

Wat bedoel je 😉😉
Ik vond het meer een Grap dan een Crap 😁👍

Hoewie Loewie

Citaat van: franciscus88 op juli 20, 2022, 20:05:25
op de phono-stand valt het geluid aan één kant weg.

Volgens de laatste monteur is de schakelaar ooit een keer onherstelbaar beschadigd door een prutsmonteur. Hij gaf aan dat ik die het beste kan vervangen als ik wil voorkomen dat het probleem zich blijft voordoen.
Hoi. Welke schakelaar bedoel je? Die van de bronkeuze of de MM/MC schakelaar?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl