Over buizen typen voor een buizenversterker

Gestart door themaestro, september 19, 2021, 16:43:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themaestro

Hallo lui,  ik weet niet of ik hier het antwoord vind maar ik wil het graag proberen omdat de kennis alhier behoorlijk breed is.
Ik heb sinds kort een buizenversterker, een Mystère ai11 uit de Primaluna stal. Nu zitten daar o.a. 4 EL34 buizen in van het merk Mullard.
Ik vind het super klinken maar mis wat laag. Nu heb ik gelezen dat een buizen vervanging hier kan helpen. Alleen ben ik helemaal de weg kwijt in het woud der buizentypen. De versterker heeft een auto bias aanwezig dus hoef ik geen instellingen aan te passen. Wat ik graag wil weten is met welk type buis ik kan upgraden. Is er een lijst ergens die te snappen is? Iemand beval bijv. de 6p3s-e buis aan, iemand weer een KT120 of KT150. Kunnen die er zomaar ingeprikt worden? Advies en hulp welkom.
Mochten de MOD's vinden dat dit beter in een andere sectie geplaatst wordt, ga vooral jullie gang.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Paul

Of buizen het verschil gaan maken is een persoonlijks iets, zelf heb ik nooit de verschillen waargenomen wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan.

Een buizen wissel is mogelijk met het type 6550 en KT88, voor een upgrade met KT120 de handleiding goed lezen het kan zijn dat met de aanpassing van de bias een andere aanpassing in de versterker noodzakelijk is.

De keuze in merken buizen is enorm dus lees je in deze materie goed in.

Succes. 👍
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

themaestro

Citaat van: Paul op september 19, 2021, 18:21:18
Of buizen het verschil gaan maken is een persoonlijks iets, zelf heb ik nooit de verschillen waargenomen wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan.

Een buizen wissel is mogelijk met het type 6550 en KT88, voor een upgrade met KT120 de handleiding goed lezen het kan zijn dat met de aanpassing van de bias een andere aanpassing in de versterker noodzakelijk is.

De keuze in merken buizen is enorm dus lees je in deze materie goed in.

Succes. 👍

De leverancier van de versterker kwam zelf met de KT120 suggestie, hij heeft autobias, dus regelt zichzelf.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Vinyl_Fuchs

Ik meen dat je ze kon switchen tussen EL34 of KT88. Naar een KT120 wisselen gaat vermoedelijk alleen m.b.v. een modificatie.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

themaestro

Citaat van: Vinyl_Fuchs op september 19, 2021, 21:06:41
Ik meen dat je ze kon switchen tussen EL34 of KT88. Naar een KT120 wisselen gaat vermoedelijk alleen m.b.v. een modificatie.
Ook als een auto-bias functie op de Mystère zit?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

Vinyl_Fuchs

Als je het zeker wilt weten, raad ik je aan contact op te nemen met Durob B.V. (moederbedrijf achter Prima Luna en Mystère)
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.