Repareren PM15S1 of aanschaf nieuwe PM ?

Gestart door jjv, mei 10, 2021, 11:56:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jjv

Goedemiddag,
Als jarenlange trouwe Marantz liefhebber heb ik mij noodgedwongen tot dit deskundige forum gewend vanwege een probleem met mijn PM15s1. Deze versterker heb ik in 2006 aangeschaft in combinatie met B&W 804S en de Marantz SA15S1.  Al 15 jaar genoten van de mooie sound.
Echter, de volumeregelaar heeft sinds kort kuren: hij reageert slecht en soms helemaal niet.

Uiteraard zou ik na 15 jaar eens een nieuwe Marantz PM kunnen aanschaffen, maar ik ben zo gehecht aan deze PM 15s1. Kunnen jullie mij adviseren aan het goed reparatie adres of welk type PM een goede vervanger zou zijn ?

NB

Op dit forum zitten wel een paar reperateurs. Ik zou zo'n mooie versterker zeker laten repareren. :yes:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

jjv

Nb, dank voor je snelle en hoopgevende reactie !
Heb je suggesties voor een goede reparatie adres ?

jrm

Heb zelf mijn pm15S1 ook laten reviseren en dat is goed bevallen.

SB-marantz of HAL9000, afhankelijk waar je woont.

sonsan

#4
Dat probleem had ik exact hetzelfde met mijn SR7007. Blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn wat eenvoudig te herstellen is door het vervangen van de volume (rotary)  encoder.
Ik had de receiver gebracht naar de officiële Marantz reparateur: https://www.audioservice.nl

Zie ook:
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=15535.msg300709#msg300709
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Gentleman

Dus jullie advies is repareren van een pm15s1 ipv een nieuwer model?

SB_Marantz

Het risico ligt altijd bij de koper/eigenaar.
Rotary encoders gaan meestal erg snel kuren vertonen.
Vaak zie je bij versterkers uitgekristaslliseerde soldeerverbindingen.
De 2 exemplaren die ik op de tafel heb gehad betrof het simpelweg de hele versterker.
Een enorme klus om die troep te verwijderen en er goede tin op te zetten.
Zo'n 15 s1 s2 smoelt misschien leuk en bij geen afwijkingen kun je er best plezier van hebben maar persoonlijk zxou ik er niet voor gaan.
Ook niet voor de duurdere 11 s1 , s2.
Een kennis kwam er ooit mee aan en de versterker was nog best jong.
Overal scheurtjes in de soldeerverbindingen....een goed recept voor storingen.

Ik weet niet wat zo'n ding tegenwoordig op moet brengen om de doodsimpele reden dat ik niet gecharmeerd ben van het ''Marantz'' na 1980.

Één van de laast nog leuk gebouwde is de oude PM-14.
Ook vaak last van gescheurde verbindingen maar het betreft vaak alleen de beide driverboards.
De tin is beter en dus ook veel beter te herstellen.

My 2,2 Pf.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op mei 11, 2021, 09:35:20
Het risico ligt altijd bij de koper/eigenaar.
Rotary encoders gaan meestal erg snel kuren vertonen.
Vaak zie je bij versterkers uitgekristaslliseerde soldeerverbindingen.
De 2 exemplaren die ik op de tafel heb gehad betrof het simpelweg de hele versterker.
Een enorme klus om die troep te verwijderen en er goede tin op te zetten.
Zo'n 15 s1 s2 smoelt misschien leuk en bij geen afwijkingen kun je er best plezier van hebben maar persoonlijk zxou ik er niet voor gaan.
Ook niet voor de duurdere 11 s1 , s2.
Een kennis kwam er ooit mee aan en de versterker was nog best jong.
Overal scheurtjes in de soldeerverbindingen....een goed recept voor storingen.

Ik weet niet wat zo'n ding tegenwoordig op moet brengen om de doodsimpele reden dat ik niet gecharmeerd ben van het ''Marantz'' na 1980.

Één van de laast nog leuk gebouwde is de oude PM-14.
Ook vaak last van gescheurde verbindingen maar het betreft vaak alleen de beide driverboards.
De tin is beter en dus ook veel beter te herstellen.

My 2,2 Pf.

Heb ik die ooit nog is gebracht of was dat een 16
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

Citaat van: jjv op mei 10, 2021, 11:56:04
Goedemiddag,
Als jarenlange trouwe Marantz liefhebber heb ik mij noodgedwongen tot dit deskundige forum gewend vanwege een probleem met mijn PM15s1. Deze versterker heb ik in 2006 aangeschaft in combinatie met B&W 804S en de Marantz SA15S1.  Al 15 jaar genoten van de mooie sound.
Echter, de volumeregelaar heeft sinds kort kuren: hij reageert slecht en soms helemaal niet.

Uiteraard zou ik na 15 jaar eens een nieuwe Marantz PM kunnen aanschaffen, maar ik ben zo gehecht aan deze PM 15s1. Kunnen jullie mij adviseren aan het goed reparatie adres of welk type PM een goede vervanger zou zijn ?

Ik heb al een zeer grote bewondering voor het punt dat jij 15 jaar doet met een versterker  notworthy

Ik zou zeggen deze verkopen een nieuwe gaan kopen, zijn fraaie stereo versterkers op de markt nu.
En als je niet vast zit aan Marantz moet je eens bij Yamaha gaan kijken met die prachtige VU meters  :-D 
Maar binnen Marantz keus genoeg lijkt mij.

JohnWx

Citaat van: CBdicX op mei 11, 2021, 12:16:11
Ik heb al een zeer grote bewondering voor het punt dat jij 15 jaar doet met een versterker  notworthy

Ik zou zeggen deze verkopen een nieuwe gaan kopen, zijn fraaie stereo versterkers op de markt nu.
En als je niet vast zit aan Marantz moet je eens bij Yamaha gaan kijken met die prachtige VU meters  :-D

Staat dat niet in de hifibranche statuten als je zolang met een versterker doe je niet meer mee  :-D

Wel mooi die VU meters
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CBdicX

#10
Citaat van: John Wx op mei 11, 2021, 12:17:32
Staat dat niet in de hifibranche statuten als je zolang met een versterker doe je niet meer mee  :-D

Wel mooi die VU meters

:-D  :-D

Nou, troost je, de huidige versterkers gaan echt geen 15 jaar mee bij dagelijks gebruik.
Er is tegenwoordig overal "end of life" ingebouwd, dus een van te voren bepaald punt dat er iets kapot gaat wat je dan doet besluiten om iets nieuws te kopen.


NB

Ik ben wel klaar met die negativiteit hier op dit forum. byebye
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: Nb op mei 11, 2021, 12:52:30
Ik ben wel klaar met die negativiteit hier op dit forum. byebye

Nou, suc6 op andere (audio) forums, zal niet meevallen iets te vinden wat altijd positief blijft......

JohnWx

Citaat van: CBdicX op mei 11, 2021, 12:22:30
:-D  :-D

Nou, troost je, de huidige versterkers gaan echt geen 15 jaar mee bij dagelijks gebruik.
Er is tegenwoordig overal "end of life" ingebouwd, dus een van te voren bepaald punt dat er iets kapot gaat wat je dan doet besluiten om iets nieuws te kopen.


Nee klopt zou ook wat zijn als ze wat maken wat heel lang goed en heel blijft.

Geld moet rollen  :gp:


Zit al wel te kijken naar een good old Marantz versterker maar wacht op wat €
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Nb op mei 11, 2021, 12:52:30
Ik ben wel klaar met die negativiteit hier op dit forum. byebye

Je hebt voor en tegen op elk forum

Lees je reviews met veel interesse en reageer zoals ik het zie zou het jammer vinden

Wel goed dat je zegt wat je denkt

Blijf en leer er ook van om dingen anders te formuleren en dingen in waarde te laten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.