PM-90SE service mogelijkheden en service / parts manual

Gestart door jjm.smits, april 29, 2021, 13:38:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jjm.smits

Goedemiddag,

Tja, als ik het begrijp blijk ik in de tijd dat ik nog wat te besteden had (vrijgezel) wat bijzonders in huis gehaald te hebben, een Marantz PM-90SE geïntegreerde versterker. Wat ik niet zo fijn vind aan die bijzonderheid is dat ik nergens geen goede service manual met part nummers kan vinden.. Zo'n 20 jaar geleden (als ik het goed heb) heb ik een keer een reparatie uit laten voeren door een bedrijfje wat er niet meer is, één kanaal was uitgevallen en de (huis) zekeringen vlogen er uit. De puristen onder jullie zullen er van gruwen, maar de versterker heeft verder nooit geen service gehad, qua geluidskwaliteit vond en vind ik het (nog) niet nodig. Heb echter nu 2 ernstige kwalen die na een tijdje op en neer draaien niet weg gaan: het ERNSTIG kraken van de volume pot meter en het deels wegvallen én kraken bij bedienen van de input selector. Ik kom tegenstrijdige berichten tegen of deze pot meter cq selector wel of niet te servicen zou zijn. Graag, heel graag lees ik onderbouwde reacties of:

1: Er ergens (digitaal) een service manual beschikbaar is voor de PM-90SE
2: Zienswijze of volume pot meter en input selector wel of niet (goed) te servicen zijn, of zelfs (niet) te vervangen ivm niet leverbaarheid
3: Ik heb GEEN zin om in discussies van individuen te vervallen over wat goede reparatie bedrijven zijn (dat is in het verleden erg ver gegaan op dit forum) maar ik ben geïnteresseerd in wat adressen waarvan de reparatie kwaliteit als het even kan gepast is aan de high end kwaliteit van deze versterker. Maar geen high end kosten, die kan ik helaas niet meer dragen. Vanzelfsprekend heb ik altijd de door Marantz aangewezen reparateur nog, maar ik heb zo'n voorgevoel dat dit mij wel eens erg veel geld zou kunnen gaan kosten vanwege overhead kosten..

Alvast bedankt voor jullie reacties !

lieven

als je mijn mening vraagt is het na die jaren wel eens nodig voor een grondig beurt. Wil je echter enkel die twee problemen aanpakken moet je die gewoon lossolderen en schoonmaken in een ultrasoon. Mijne is net vandaag kapot gegaan anders deed ik het wel even.

SB_Marantz

#2
De versterker gaat om te beginnen een grondige inspectie beurt krijgen.
Aan de hand daarvan kan ik uitspraken doen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 29, 2021, 20:52:51
De versterker gaat om te beginnen een grondige inspectie beurt krijgen.
Aan de hand daarvan kan ik uitspraken doen.

Dan gaat hij weer zijn werk doen  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jjm.smits

Inspectie en onderhoud aan mijn geliefde versterker (de rib uit mijn lijf bij aanschaf vele jaren geleden is nooit meer terug gegroeid) is inmiddels in vakkundige handen. Dank voor jullie eerdere reactie(s)  byebye

SB_Marantz

De problemen vastgesteld: Uitermate geoxideerde potentiometer en sw .
Driverboards verdienen ook een paar meter tin.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Eerst wat anders afmaken eer deze aan de beurt is maar heb er alle vertrouwen in. 8-)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#8
Citaat van: SB_Marantz op mei 15, 2021, 08:59:34
Eerst wat anders afmaken eer deze aan de beurt is maar heb er alle vertrouwen in. 8-)
Al een stukje op weg. De Panasonic volume pot bleek uitermate smerig. Driver boards waren niet best. Een aantal foto's. Op foto 2 van het driver board kun je alvast een aantal herstelde verbindingen zien.

Er bleek al eens in gewerkt te zijn maar het stikte van de scheurtjes. Ongeveer 70%.
Linker kanaal klaar, volume pot mooi schoon alsmede de selector sw. Rechter kanaal, relais circuit en lijntrap moeten nog.

Note : bias was wel erg fiks verlopen of aan de pots gedraaid. L ch 46 Mv. R ch 9.

L op 20 mV gezet en als rechts klaar is uiteraard ook..

Geen gerecap omdat dat simpelweg niet gewenst was en ook niet nodig.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

#10


Wat mij wel zorgen baarde was de volume pot.
Nog nooit zoveel oxidatie er uit zien komen en de boel dus even met logisch denken aangepakt.
Deze werkt gelukkig weer als een nieuwe. :evil:

De rest volgt.....
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frit1550


SB_Marantz

Citaat van: Frit1550 op mei 31, 2021, 19:56:50
Weer een stukje vakwerk.

Goed bezig!
De versterker is klaar en speelt weer zoals het hoort.
Bias stond er wel heel er naast. Uiteraard strak afgeregeld en een full power test gedaan. 140 Watt @ 8 Ohm.  En nog even een extra duurtest aan de set beneden.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

jjm.smits

#14
Dit weekeinde de PM-90SE weer opgehaald bij SB_Marantz :-)

Passie voor techniek en kwaliteit.. Van tevoren goed bekeken (voor zover mogelijk) en besproken wat absoluut noodzakelijk was om de primaire klacht (heftig krakende volume pot meter en signaal selector) te verhelpen, en wat optioneel verstandig is ook onder handen te nemen. En de daarbij behorende inschatting van te besteden uren natuurlijk wat leidt tot een begroting in kosten. Erg prettig, ook dat we in detail besproken hebben wat ik wel en wat niet wilde laten doen. Het geheel is prima binnen het reparatie budget gebleven, ik koos voor wat grondiger onderhoud, de kosten vond ik gezien de waarde van de versterker zeker te rechtvaardigen.

Vandaag weer in gebruik genomen, dit maal niet meer in een kast ingebouwd !

Hoop dat ik er (als oorspronkelijke eigenaar) nog lang luister plezier mee zal hebben.

Ik kan je SB van harte aanbevelen voor een goede inspectie en reparatie. Niet voor een dubbeltje, maar zeer zeker ook niet tegen een tarief van de door importeur aangewezen zaak.....