Vraag: is het beter / kan het kwaad om de versterker altijd aan te laten?

Gestart door kromsam, januari 17, 2021, 01:37:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kromsam

Dag allen! Ben al een tijd niet meer op het forum geweest, maar nu stuitte ik op het volgende. Op een YouTube ronde kwam ik een aantal video's tegen over het aan of uitlaten van je spullen. Nu vroeg ik me af; wat zijn de opvattingen op het forum hierover? Ik heb een (door SB_Marantz himself: https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=16960.msg332666 ) gereviseerde Marantz 2226B met een Chord Mojo als voorversterker.

Hier zijn de video's van PS Audio over het onderwerp:


https://www.youtube.com/watch?v=v3-z2grAmP8

https://www.youtube.com/watch?v=99t2p_EtoxQ

https://www.youtube.com/watch?v=BDBa3asBm2I

De man heeft er wel kaas van gegeten en lijkt te zweren bij het altijd-aan principe. Mijn oude Marantz heeft geen stand-by knop natuurlijk, maar ja bij iedere keer aan/uit 'voel' ik wel even die hoge spanning door het ding lopen, en dat voelt niet goed. Hij zit overigens direct in het stopcontact, zonder 'powerbrick' oid.

Het lijkt mij interessant, want erg handig, en je zou m alleen al aanlaten voor de verlichting. Wat denkt men hier: doen? Beter geluid? Kunnen de oudere beestjes dat ook aan? Ik ben benieuwd!

Ik zou dan bijvoorbeeld de speaker-system keuzeknoppen kunnen gebruiken als een soort stand-by knop. Zodat het wel lekker stil blijft.

Frits Denon

In jouw geval heeft SB de problemen met solderingen en zo er zeker al uitgehaald. Bij een originele vintage receiver kunnen door temperatuursverschillen die verbindingen juist storingen veroorzaken. Dat kan bij jou nu eigenlijk niet meer gebeuren. Dus uitzetten hoeft geen probleem op te leveren.

Speaker schakelaars uitzetten om niks meer te horen begrijp ik niet. Bij dicht volume hoor je niks meer te horen. Verder gevaarlijk om zo de speaker switchen te gebruiken. Je volume zou zomaar eens ver open kunnen staan bij het inschakelen. Een verbrande tweeter is dan geen zeldzaamheid.

Ik schakel zaken altijd met het volume op nul. Dan weet ik zeker dat er niks fout kan gaan.

Ik heb altijd wel het idee dat een op temperatuur spelende versterker beter klinkt. Op volume draaien wacht ik altijd even mee. Maar dat is een gevoel, geen technisch feit bij mij.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sonsan

Ik heb de filmpjes bekeken en zoals hij het verteld klinkt het best wel logisch. Zijn advies is om de aparatuur wel in standby modus te zetten. Dan blijft er toch een klein beetje spanning op de electronica staan volgens hem en is dat beter dan alles spanningsloos maken om bij het weer aanzetten een piek te creëren.

Dat vraag ik me ook, al een tijdje af over mijn (plasma) tv. Ik zet deze altijd op standby met de afstandsbediening om deze daarna helemaal uit te schakelen. Bij deze Panasonic zit aan de voorzijde geen aan/uitknop maar aan de achterzijde. Zouden ze daarmee al aangeven dat de tv ook niet helemaal uit hoeft?
Als ik in de specificaties kijk is het verschil in verbruik tussen standby en volledig uit ook maar marginaal:
Standby: 0,30W
Uit: 0,25W
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

JohnWx

Citaat van: sonsan op januari 17, 2021, 11:27:56
Ik heb de filmpjes bekeken en zoals hij het verteld klinkt het best wel logisch. Zijn advies is om de aparatuur wel in standby modus te zetten. Dan blijft er toch een klein beetje spanning op de electronica staan volgens hem en is dat beter dan alles spanningsloos maken om bij het weer aanzetten een piek te creëren.

Dat vraag ik me ook, al een tijdje af over mijn (plasma) tv. Ik zet deze altijd op standby met de afstandsbediening om deze daarna helemaal uit te schakelen. Bij deze Panasonic zit aan de voorzijde geen aan/uitknop maar aan de achterzijde. Zouden ze daarmee al aangeven dat de tv ook niet helemaal uit hoeft?
Als ik in de specificaties kijk is het verschil in verbruik tussen standby en volledig uit ook maar marginaal:
Standby: 0,30W
Uit: 0,25W

PSaudio maakt mooie spullen volg hem ook maar soms praat hij onzin


Hij zegt ook altijd interne bekabeling van je speakers en versterker cd speler veranderen door dikker/beter
Ik zei toen dan haal je toch het ontwerp idee van de ontwerper weg
Toen wij PSaudio verkochten gingen wij er toch ook geen andere bekabeling in maken/zetten

helaas geen reactie terug
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

kromsam

Citaat van: Frits op januari 17, 2021, 09:18:39
Ik schakel zaken altijd met het volume op nul. Dan weet ik zeker dat er niks fout kan gaan.

Maar natuurlijk, het was wat laat. Die speaker switch gebruik ik als mijn koptelefoon gebruik :)

tbanis55

Als de receiver / versterker altijd aan staat heeft dat als voordeel dat - thermisch gezien - de belasting gering is en de levensduur ten goede komt.
Dat betekent niet dat je apparatuur in korte tijd zomaar stuk kan gaan als je hem elke dag aan en uit hebt gezet.

Overigens heb je bij het inschakelen te maken met z.g.  inschakel verschijnselen (inrush current) wat evenzo - op de langere termijn (jaren!)  een probleem kan geven maar hoeft niet altijd zo te zijn afhankelijk van de dimensionering van de componenten.

Voor de beeldvorming: mijn oude Körting buizen radio uit midden jaren '50 doet het ook nog steeds zonder problemen.

Kortom niet echt een probleem om de apparatuur na gebruik uit te zetten of gewoon op stand-by te laten.

gr.

Ton