Luidspreker keuze

Gestart door tbanis55, december 31, 2020, 13:28:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tbanis55

Keuze maken....

Hallo allemaal!
Om te beginnen nu alvast de beste wensen voor 2021!

Inmiddels is mijn 2270 "gepromoveerd" naar de 2e verdieping....
Hiervoor in de plaats een PM15S1 (qua design past dit wel bij de CD 5003).
FM radio houdt er immers (op termijn) bij Ziggo mee op.

Nu nog eens kijken (of luisteren...) naar een vervanging voor de B&W DM2a's.

Maar voordat.... juist....
even laten kijken en uitspuiten van mijn oren (dat doe ik om de paar jaar...).
En jawel dat helpt: meer hoge tonen!

Tja, dan pas kan je - binnen zekere grenzen - een luidspreker beoordelen.

gr.
Ton

p. s. mochten er leden zijn met aanbevelingen : laat maar weten!
Dit onder het motto "don't stick to your own conclusions"...

JohnWx

Citaat van: tbanis55 op december 31, 2020, 13:28:45
Keuze maken....

Hallo allemaal!
Om te beginnen nu alvast de beste wensen voor 2021!

Inmiddels is mijn 2270 "gepromoveerd" naar de 2e verdieping....
Hiervoor in de plaats een PM15S1 (qua design past dit wel bij de CD 5003).
FM radio houdt er immers (op termijn) bij Ziggo mee op.

Nu nog eens kijken (of luisteren...) naar een vervanging voor de B&W DM2a's.

Maar voordat.... juist....
even laten kijken en uitspuiten van mijn oren (dat doe ik om de paar jaar...).
En jawel dat helpt: meer hoge tonen!

Tja, dan pas kan je - binnen zekere grenzen - een luidspreker beoordelen.

gr.
Ton

p. s. mochten er leden zijn met aanbevelingen : laat maar weten!
Dit onder het motto "don't stick to your own conclusions"...

Ik ben vanaf gister into the Klipsch  HB
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AlexH

Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

Frits Denon

Wat denk je te missen met jouw B&W's?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

VANZOMERENG

#5
Wellicht handig om je budget te vermelden.

Er is gewoon teveel keus om je goed te adviseren, omdat ik je smaak niet weet, wat is je budget,
wat is de reden waarom de B&W weg moeten en hoe het zit met je akoestiek etc..

Niettemin een aantal tips

Nette prijs voor Audio Physics speakers 2e-hands
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=177442.0

Rond de 1.000 euro p/p (informeer bij de forumsponsor H&C hiero) de Acoustic Energy A309
mag het wat meer kosten de Acoustic Energy A509 en hij levert ook speakers van Fyne Audio
en wellicht zijn de modellen  F501, F502 de moeite waard.

Tannoy - 2e-hands op dit forum
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=17576.0

Frits Denon

Komende van B&W DM2A mag er wel wat laag in zitten, denk ik.

Verder de opmerking van Tbanis55 over wat meer gewenst hoog kan ik als 64-jarige zeker onderschrijven. Ik ben daarvoor uiteindelijk bij Elac terecht gekomen. Mijn eerste ervaring met een vloerstaander was de Elac FS 187Hobo HiFi Special Edition. Die zetten met hun speciale tweeter een heel mooi breed en diep beeld neer. Hier wat meer info daarover: http://elac.ro/ELAC_technology.html

Het laag is verrassend goed (Elac eigen) door de poort aan de achterzijde die eventueel met een plug afgedicht kan worden als je ze helemaal in een hoek moet zetten (liever niet, een speaker moet wat ademruimte hebben). Bas blijft zeker aanwezig doordat de speaker middels pootjes een berekende afstand heeft t.o.v. de vloerplaat. Daar zit n.l. nog een down firing poort.

Maar een combi met bijvoorbeeld de Elac BS244 en een goed afgestelde sub is ook een niet te onderschatten optie. Heb ik hier in mijn set boven ook staan en met een BS244.3 (+sub) in de set beneden bij de TV vannacht naar de Edwin Evers band gekeken en geluisterd op een flink volume. Genieten!

De Hobo's zijn overigens beschikbaar, ze staan op MP. ik stuur ze nu aan met mijn gereviseerde vintage Scott tuner/versterker setje en dat klinkt top.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

mountainbiker

#7
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SB_Marantz

Feitelijk is het onmogelijk om jou van een goed advies te voorzien.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: VANZOMERENG op januari 01, 2021, 10:45:52
Wellicht handig om je budget te vermelden.

Er is gewoon teveel keus om je goed te adviseren, omdat ik je smaak niet weet, wat is je budget,
wat is de reden waarom de B&W weg moeten en hoe het zit met je akoestiek etc..

Niettemin een aantal tips

Nette prijs voor Audio Physics speakers 2e-hands
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=177442.0

Rond de 1.000 euro p/p (informeer bij de forumsponsor H&C hiero) de Acoustic Energy A309
mag het wat meer kosten de Acoustic Energy A509 en hij levert ook speakers van Fyne Audio
en wellicht zijn de modellen  F501, F502 de moeite waard.

Tannoy - 2e-hands op dit forum
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=17576.0

JA teveel en ook nog in een categorie dat je elke week kan wisselen tweedehands en geen verlies maakt de prijzen blijven constant


bij de laptop en pc's de kleinere van Dell gaat het nergens meer over ivm Corona en thuis werken met de prijzen een Optiplex met 4 gb 500 gb harde schijf 2de generatie i5 250/400 euro uuuhhhhhhhhhhhh
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

tbanis55

Speaker keuze en meer...

Zo zie je maar weer: ieder mens is uniek....
En inderdaad, ik ben niet altijd makkelijk te adviseren (technici eigen?)

n. b.  ondanks negatief advies aangaande de PM15S1, deels niet onterecht, deze toch aangeschaft.
Reden: design past beter dan de (positief geadviseerde) PM17.  Natuurlijk ook de afstandbediening.
Verder heb ik daarin - als elektronica technicus-  het schema eens goed tegen het licht gehouden.
En ja, apparaten uit die periode hebben nogal eens last van slechte soldeerverbindingen a. g. v. ontbreken van lood en dan kan dat ernstig zijn/worden.

Gezien het feit er weinig digitaals in zit, wel de nodige relaiscontacten,  en deze slechts incidenteel gebruikt werd bij de eerste eigenaar gaf uiteindelijk de doorslag.

Terug naar de speakers :  De DM2a's hoeven niet per direct het  huis uit. Alternatief waar aan gedacht wordt is renovatie.
Dus condensators vervangen (die zitten er al meer dan 45 jaar! in) , kasten spuiten (professioneel) en bijpassend luidsprekerdoek.
Elektronica, demontage en montage doe ik zelf.

Bijkomend issue: de console van de platenspeler wordt ook bijpassend gespoten.

Kortom, werk aan de winkel. Tot zeker eind januari wat geduld hebben om eerst bij dealers wat luistersessies aan te gaan.
Wellicht dat zo'n sessie een eye-opener of beter "ear-opener" wordt.....

Wordt vervolgd

gr.
Ton

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op januari 01, 2021, 12:20:09
Kies een klassiek 3 weg systeem met gesloten behuizing. Er gaat een andere wereld voor je open.https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1615701810-elac-el55-3-weg-systeem-8-woofer-nieuwe-foamranden.html?previousPage=lr

Nou dit vind ik nou niet echt een mooie speaker voor hifi dan is de B&W die hij had beter is mijn mening

En deze "3 weg" is niet gebouwd dat er echt een mooie overgang is tussen de drie, omgerekend van deze speaker 99 eurp per paar uit 1985/86 en dan nog niet eens over het filter gehad en de bouw kwaliteiten.

Zou deze snel voorbij laten gaan met Nokia woofers
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xander32

Luistersessies bij een dealer zit er de komende weken iig nog niet in, maar het is wel een goed plan om zo gauw het wel weer kan, zelf te gaan luisteren  :yes:

Citaat van: tbanis55 op januari 01, 2021, 16:17:34
Speaker keuze en meer...

Zo zie je maar weer: ieder mens is uniek....
En inderdaad, ik ben niet altijd makkelijk te adviseren (technici eigen?)

n. b.  ondanks negatief advies aangaande de PM15S1, deels niet onterecht, deze toch aangeschaft.
Reden: design past beter dan de (positief geadviseerde) PM17.  Natuurlijk ook de afstandbediening.
Verder heb ik daarin - als elektronica technicus-  het schema eens goed tegen het licht gehouden.
En ja, apparaten uit die periode hebben nogal eens last van slechte soldeerverbindingen a. g. v. ontbreken van lood en dan kan dat ernstig zijn/worden.

Gezien het feit er weinig digitaals in zit, wel de nodige relaiscontacten,  en deze slechts incidenteel gebruikt werd bij de eerste eigenaar gaf uiteindelijk de doorslag.

Terug naar de speakers :  De DM2a's hoeven niet per direct het  huis uit. Alternatief waar aan gedacht wordt is renovatie.
Dus condensators vervangen (die zitten er al meer dan 45 jaar! in) , kasten spuiten (professioneel) en bijpassend luidsprekerdoek.
Elektronica, demontage en montage doe ik zelf.

Bijkomend issue: de console van de platenspeler wordt ook bijpassend gespoten.

Kortom, werk aan de winkel. Tot zeker eind januari wat geduld hebben om eerst bij dealers wat luistersessies aan te gaan.
Wellicht dat zo'n sessie een eye-opener of beter "ear-opener" wordt.....

Wordt vervolgd

gr.
Ton

TurboMarco

Ik vind de DM2A zo'n beetje het beste wat B&W gemaakt heeft dus kan ik een complete renovatie wel aanbevelen.

Al zou ik deze niet zo snel overspuiten, nee dan zou ik voor een nieuw fineer gaan :yes:
Je ziet dat er steeds meer gerenommeerde merken een remake van voorgaande topspeakers uitbrengen, en met een goede reden.


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)