Ohm Ivo's stereoset

Gestart door Ohm Ivo, april 23, 2018, 00:12:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Het geld ben je zo weer vergeten, vanaf nu weer ouderwets genieten 🎶

Rob46

Citaat van: xander32 op oktober 01, 2020, 22:08:26
Het geld ben je zo weer vergeten, vanaf nu weer ouderwets genieten [emoji445]
[emoji106][emoji108]

Ohm Ivo

Dank voor de reacties, mensen!  We zijn weer volop aan het genieten van de set en die 300euro zijn we al vergeten. Mijn vrouw was daar nog sneller overheen dan ik. De Pm14 is het absoluut waard om gerepareerd te worden.

@jowa: Portugal is een prachtig land. Wij wonen in het noorden. Daar is het groener, kan ik je aanraden! Hoedanook, fijn dat je zo'n goeie vakantie hebt gehad...

Groet van Evert  byebye

Ohm Ivo

Een kleine update...
Geen veranderingen in de set, wel een kleine verandering in het geluid, naar aanleiding van een discussie over de perfecte frequentiecurve in een ander forum. Het schijnt dat veel mensen een frequentieverloop volgens Bruël en Kjaer verkiezen. Zie foto, van t net geleend.
Vervolgens heb ik het volgende gedaan:

1-eerst vlakke curve krijgen via de RTA  van de Behringer,
2-met de 31bands GEQ deze curve gefinetuned op het gehoor en mbv Room EQ Wizard,
3-vervolgens met de 10bands PEQ een Bruel-Kjear curve overheen geshaped,
4-deze gefinetuned op het gehoor maar ook mbv Room EQ Wizard.

Daar luister ik al enkele maanden naar, was vergeten het hier te vermelden. Het bevalt mij erg goed! De set is nu nog meer een alleseter geworden, zonder dat alles meer hetzelfde is gaan klinken.

Foto1: Bruel en Kjaer curve
foto2: muziekinstellingen ter verkrijging vlakke curve plus finetuning,
foto3: muziekinstellingen waarbij de BK-curve over de bestaande eq is geshaped.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Hallo mede-audioten! :-D

Maar eens een update....

Ik was aan het afwassen onder het genot van een muziekje, toen het geluid er ineens mee ophield. :x  Er was een kink in de setup laptop->Zoom Audiointerface-> Behringer DEQ 2496 -> Apogee minidac-> Marantz pm14-> T+Aspeakers gekomen. Wat bleek: mijn Behringer DEQ overleden! :-o :x frusty En dat na ruim 6 jaar trouwe (vrijwel volcontinu) dienst. Balen! Een jaar geleden ofzo ging mijn Behringer upsampler na 14 jaar trouwe dienst ook ineens hemelen. Zo wordt mijn stereo setup wel steeds simpeler.  :eerie:

Door de interface direct in de minidac te prikken had ik weer geluid, maar geen room correction meer. En dat was meteen te horen en beviel me niks. nopompom Dus eerst gekeken of er een quick fix was voor de Behringer. Gegoogled op veel voorkomende storingen, het apparaat opengeschroefd en gekeken of er visueel iets mis was. Alles zag er prima uit. Vervolgens gevoeld aan de diverse draadbruggen en de kabeltjes van de stroomtoevoer. Alles zat stevig vast.
Ook het losschroeven van de powersupplyboard en van de chipboard (om te kijken of de printplaat ergens contact maakte met de behuizing) leverde niks op. Overigens zag het apparaat er inwendig prima uit en de chips waren totaal niet warm (eerste waar ik aan voelde nadat hij het begaf. De meest waarschijnlijke kandidaat voor reparatie is de powersupply. Misschien een rotte elco. Maar zelf ben ik helaas niet technisch genoeg om zoiets echt op te sporen en te repareren. Dus het apparaat gaat in de opslag. Misschien vind ik later wel iemand hier in Portugal die het kan repareren.

Ondertussen zat ik dus zonder roomcorrection. :no: Ik had altijd gedacht dat ik meteen een nieuwe DEQ zou gaan kopen, maar 300 euro vind ik toch wel een beetje veel geld (ook al is het totaal peanuts in audioland). En aangezien ik toch vooral via de pc luister en nauwelijks meer via cd-speler, besloot ik online te gaan zoeken, desnoods naar een betaald programma.
Betaald bleek niet eens nodig. Er is een prachtig (maar voor mij volledig onbegrijpelijk) programma beschikbaar, genaamd "Equalizer APO". Gedownload, geïnstalleerd en ik kreeg hem zelfs werkend, maar bij afsluiten en opnieuw opstarten van het programma was ik alle instellingen weer kwijt. Opnieuw bracht het WWweb uitkomst; er is voor het nerd-programma APO ook een echt bruikbare userinterface ontwikkeld, geheten PEACE-equalizer (Peter's Equalizer Apo Configuration Extension). En die blijkt wél prima te werken; er zit een prachtige 31-bands eq in te zitten die bovendien nóg flexibeler is dan die van de Behringer. Super! pompom pompom pompom

Gelukkig had ik gedetailleerde foto's gemaakt van de schermpjes van de Behringer. Daarop zijn voor het linker- en rechterkanaal de instellingen voor de 31bands eq af te lezen. Deze waarden heb ik ingevoerd in Peace. Daarbij bleek het mogelijk om ook nog een eq voor beide kanalen eroverheen te leggen, en dat heb ik gedaan dmv een Brüel en Kjaer-curve (zie ook mijn vorige posting).
Dus ik heb nu weer fantastisch geluid. Wel ga ik binnenkort nieuwe metingen verrichten met meetmicrofoon en REW, en daarover hier posten.

En ik moet nog nieuwe presets maken voor film en voor hoofdtelefoon. Maar die schermpjes had ik ook gefotografeerd gelukkig. :-)

Het web heeft tegenwoordig ontzettend veel te bieden voor de audioliefhebber, en veel daarvan is volledig gratis! Zo heb ik de gratis audio-editors Audacity en Ocean Audio, een gratis online toongenerator, het meetprogramma REW de gratis eqs APO en Peace. Fantastisch... hello

Foto's: resp instellingen Bruel & Kjaer-curve voor beide kanalen, instellingen linker kanaal en instellingen rechter kanaal.

Groet van een van de schrik bekomen audioliefhebbert vanuit warm Portugal.

Evert

pameijer

Gave post! Bedankt voor alle info. Ik zat toevallig net van de week ook naar gratis RC te kijken. Ik kwam deze tegen: https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html . Meer voor subs bedoeld maar die hebben ook het meeste baat bij EQ.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Vinyl_Fuchs

#171
Top dat je PM14 weer gerepareerd is. Hou haar in ere. Vind trouwens die 300 euro nog wel meevallen. Voor dat geld heb je in ieder geval geen nieuwe vergelijkbare versterker.  :wink:
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Ohm Ivo

Hallo mede-audioten!

Een leerzame audio-ervaring...
Vorige week wilde ik juist een youtube-filmpje starten toen ik een vaag plopje hoorde in het rechterkanaal. Daarna leek het rechterkanaal iets helder te klinken, links was meer timide. Ik hoopte eerst nog dat mijn linkeroor een beetje dichtzat ofzo maar helaas. Ik heb het een uurtje zo gelaten maar ging me gaandeweg meer ergeren aan het geluid. Het trok naar rechts. Wat nu? Rechter kanaal eindversterker defect? Plotseling overlijden van een condensator of weerstandje in de crossover van de rechterspeaker?

In arrenmoede maar met de balansknop de boel een beetje bijgedraaid, maar ik kreeg stemmen e.d. niet meer exact in het midden. Normaal is dat altijd perfect in orde, ondanks het feit dat ik geen centerspeaker heb. Maar nu dus niet; het was onevenwichtig. Vooral bepaalde hogere frequenties leken toch meer van rechts te komen. Dus de stem stond redelijk in het midden maar de s-klanken stonden ineens veel meer naar rechts. Zeer onnatuurlijk. In de instellingen van de pc gekeken maar alles stond goed. Na een uur ofzo ernaar geluisterd te hebben besloot ik naar de eq-instellingen in de PEACE-eqinterface te kijken. Daar bleek dat het rechterkanaal flat was! Bij het opnieuw oproepen van de preset stond alles weer goed en klonk weer als vanouds. Pfoei!

Dit heeft mij wel aan het denken gezet. In veel huiskamers (inclusief de mijne) staan speakers asymmetrisch opgesteld. De ene in de hoek, de andere 3m er vandaan. Dat betekent dat beide speakers niet hetzelfde klinken, en dat dus het geluidsbeeld nadelig beïnvloed wordt.

Nu had ik middels dsp het eea al jaren geleden zo ingeregeld dat beide speakers zoveel mogelijk hetzelfde klonken. Vandaar dat dsp in mijn set het geluidsbeeld verbeterd heeft. Maar dit inregelen is dus al 6 jaar geleden gebeurd en sindsdien had ik eea getweaked aan de eq zonder ooit een nieuwe l-en-r-meting te doen. Het verschil tussen links en rechts qua instellingen hield ik wel in stand, maar toch...

Dus maar REW opgestart (moest ik opnieuw downloaden en installeren wat de oude werkte niet goed meer), vervolgens eerst de linkerspeaker gemeten, vervolgens de rechterspeaker gemeten, beide met eq. Daarna meting gedaan met l+r en  in REW een grafiek gemaakt waarin alledrie over elkaar heen lagen. Daarna heb ik de peace eq zodanig veranderd dat de l en r speaker zoveel mogelijk op elkaar leken. Daar luister ik nu al een aantal dagen naar. Plaatsing is nog iets beter geworden. Hier wordt ik blij van, verbeteringen die geen geld kosten...

Het was best veel werk allemaal, dus toen ik REW afsloot herinnerde ik me dat ik vergeten was om die grafiek te bewaren.... frusty

Groet van Evert



Ohm Ivo

Even een update,

Mijn set wordt steeds simpeler van opzet. Vorig jaar overleed dus de Behringer upsampler na 14 jaar vrijwel continu-dienst. Een paar maanden geleden stierf de Behringer DEQ2496 room corrector na 6 jaar trouwe dienst. En nu heb ik ook de Marantz cd-67 OSE op non-actief gesteld, want de digitale coax-uitgang zit los waardoor de dac de verbinding verliest. Die uitgangscinch is gebroken, er moet dus een nieuwe in. Geen idee of en wanneer ik er werk van ga maken. Draai bijna nooit meer cd's.
Nu heb ik dus alleen nog de Marantz dr-6000 als cd-speler.

En er zit een verandering in de set aan te komen, die bedoeld is als een upgrade. Met die verandering zou de set nóg simpeler kunnen worden.

Wordt vervolgd.

Groet van Evert

Ohm Ivo

Een aantal maanden terug belde een vriend mij op en vertelde dat hij op zoek was naar een nieuwe dac. Zijn Marantz cd-94 was wel erg oud aan het worden. Ik raadde hem meteen de RME ADI-2 Dac Fs aan. Profi-dac met toch huiskamerluxe en een redelijke prijs. Hij besloot hem te kopen en is er zeer gelukkig mee.

Ikzelf had al besloten dat als ik mijn 20 jaar oude Apogee Minidac ooit zou gaan vervangen, dan zou die vervangen worden door de RME. Ik hou van de degelijke bouw en de zinvolle uitrusting gepaard aan de redelijke prijs, van studio-apparatuur (Benchmark is wmb een uitzondering. Die heeft al te veel hifitrekken gekregen vnl door de steeds veel hogere prijs van de opvolgende dacs).

Pas geleden was deze vriend op bezoek bij mij in Portugal. Hij zou hier maar 3,5 dagen zijn, midden in een drukke periode (hij woont in NL en werkt in Zwitserland), dus ik rekende er niet op dat hij zijn RME meegenomen zou hebben.

Maar hij had zijn RME meegenomen! Tenminste, dat dacht ik toen hij hem uit zijn bagage haalde. Het zat anders: deze RME was voor mij! Hij had een tweedehandse op de kop getikt. Wel de FS-versie en met de nieuwe AKM-chip. Hij weigerde te zeggen hoeveel hij voor het apparaat had betaald en ik kreeg het niet uit m gemarteld. Een RME kado gekregen! Ongelooflijk. Hij zei dat hij zo blij was met mijn tip dat hij het mij ook gunde. Ik kan er nog steeds niet over uit...

Aanvankelijk sloot ik de RME nog niet aan, dat wou ik doen als ik tijd had om er echt voor te gaan zitten. Maar ik vond het ook raar dat mijn vriend dan het apparaat dat hij meegesleept had dan helemaal niet in werking zou zien. Dus toch maar de berging in om wat xlr's en rca's op te snorren, de Apogee ontkoppeld en de RME aangesloten. Zodoende stond de RME op de laatste dag van het bezoek zijn werk op de achtergrond te doen.

Dus: de verandering in de set is de komst van de RME. En om helemaal eerlijk te zijn: toen ik schreef dat er een verandering in de set aan zat te komen, toen had ik de RME al (net). Maar toen wist ik nog niet hoe die klonk, en ook niet of het een upgrade betrof.

En hoe klinkt-ie dan? Dat is voer voor een volgende post... byebye

Groet van Evert


jrm

Leuk verslag weer, ik kijk uit naar het vervolg :yes:

Ohm Ivo

Nog even geduld; ik heb wel al 't een en ander beluisterd, maar er zijn nog opnamen die ik in ieder geval nog wil horen voordat ik mijn oordeel geef. Ondertussen alvast wat foto's. Het licht was heel slecht en weinig waardoor de foto's nogal mistig zijn...

Groet van Evert

JohnWx

Citaat van: Ohm Ivo op oktober 11, 2021, 17:40:30
Nog even geduld; ik heb wel al 't een en ander beluisterd, maar er zijn nog opnamen die ik in ieder geval nog wil horen voordat ik mijn oordeel geef. Ondertussen alvast wat foto's. Het licht was heel slecht en weinig waardoor de foto's nogal mistig zijn...

Groet van Evert

Ik vind het zonder te luisteren al een heel mooi en gaaf kastje

Wat ingelezen en mooi apparaat

Geniet ze
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Ohm Ivo

Even wat context:

mijn audio-reis begon in 1985 en in al die tijd heb ik maar weinig gewisseld van digitale bron:
1985: Marantz cd-84,
1999: Marantz cd-67 OSE,
2001: Marantz DR-17
2003: PS Audio SL Three dac (2ehands),
2006: Apogee Minidac (2ehands),
2021: RME ADI-2 Dac Fs (2ehands).

Ik heb wel meer digitale bronnen gehoord (in winkels en op audio-shows), maar nooit in directe vergelijking met andere bronnen, dus dat zei niet zoveel. Hieronder volgt een kort overzicht van de vergelijkende luistertests die ik WEL heb gedaan.

Rond 2000 kwam een vriend langs met een CDA-94 (de losse dac die bij de Marantz cd-94 hoort). We konden allebei geen verschil horen tussen deze 94 met de 67 OSE als loopwerk enerzijds en de 67-OSE op zichzelf anderzijds. Dus in 2000 was wat ons betreft de premium techniek uit 1987 te vinden in een budgetspeler.

De Marantz dr-17 cd-recorder (qua speler een cd-17mk2) deed alles nog een stukje beter dan de 67. Meer detail, meer ruimte, alles klonk vooral audiofieler, maar mooier vond ik het allemaal niet. Ik ergerde me al jaren aan het cd-geluid (hard, scherp en een gat in het midden van het geluidsbeeld) dus in 1990 al had ik een Thorens draaitafel aangeschaft. Al die tijd kon digitaal niet tippen aan analoog.

De PS-audio dac was oorspronkelijk uit 1995, meen ik, maar hij versloeg de Dr-17 in geluidskwaliteit. Hetzelfde detail enz., maar vriendelijker en vloeiender van toon.

In 2006 kwam de Apogee Minidac, en dat was pas echt een verbetering. Veel vloeiender, muzikaler, opgeruimder en tegelijkertijd meer detail, diepte, en het gat in het midden was ineens compleet weg! Sterker nog, mijn voorkeur voor analoog was ook meteen weggevaagd.

Een ander ding wat ik leerde was dat "pride of ownership" niet meer zo aan mij besteed was. Ik dacht toen nog dat een echt goed digitaal geluid alleen geleverd werd door onbetaalbare, loodzware TEAC-dacs (21kilo) o.i.d., met 3 losse trafo's. De kleine en lichte Apogee maakte daar resoluut een eind aan. Dit onooglijke, eigenlijk lelijke apparaatje zonder voetjes versloeg de toch wel degelijk uitgevoerde PS-Audiodac en de dr-17 in elk opzicht qua geluid...
Eigenlijk is het niet heel raar. Zo groot zijn die signalen niet die er in een dac omgaan. Waarom zou zo'n apparaat loodzwaar moeten zijn?

Afijn, de Apogee was een geweldige verbetering. Vandaar dat ik de 15 jaren daarop volledig tevreden was met deze bron (plus de 67 als loopwerk). Upgrades daarna betrof uitsluitend room correction.

De afgelopen 4 jaar begon ik wel langzaamaan steeds nieuwsgieriger te worden naar de vraag of er nog geluidsverbeteringen zijn bereikt in de digitale techniek. En langzaamaan begon het idee te vormen om de markt maar weer eens in de gaten te gaan houden ter aanschaf van een recenter tweedehandsje. Al in 2017 kwam ik op het spoor van de RME ADI-2 dac (toen nog zonder Fs). Grappig, in 2006 had ik ook al naar RME zitten kijken maar werd het de Apogee.

Redenen om de RME in de gaten te houden waren/zijn:
-mijn vraag beantwoorden naar verbeteringen in digitaal geluid in de afgelopen 18 jaar,
-de RMI heeft parametrische eq aan boord,
-de RME heeft een interessante fysiologische loudnessregeling waar ik benieuwd naar ben,
-crossfeed voor hoofdtelefoonuitgangen,
-...en een gedrukte handleiding!

En toen werd mij dus een jong-tweedehandse RME ADI-2 dac Fs in de schoot geworpen! Uitgerekend in een periode dat ik weinig tijd heb om te luisteren, maar ik klaag niet!

De klank van de RME.

Allereerst viel me op dat de RME lichter van toon is dan de Apogee. De Apogee heeft een dikkere bas en is wat minder helder dan de RME. Dat leidde tot nogal duidelijke verschillen bij muziek met veel diepe bassen, wat op de grote transmissielijnen erg goed hoorbaar was. Voorbeeld: Biosphere. Waar de Apogee altijd indrukwekkende dikke bassen produceerde, liet de RME ineens horen dat de bas uit verschillende tonen bestond waarvan de onderste ultralaag en ultrastrak waren. Ineens trilde er iets mee in het boekenrek links van mij. Nooit eerder gehad.

Ook is de RME gedetailleerder, op een subtiele maar duidelijke wijze. Dit was eigenlijk bij alles te horen wat ik draaide, maar vooral bij klassiek was het indrukwekkend. Er gebeurde een stuk meer in het orkest, maar totaal niet op een analytische wijze. Ik heb vroeger veel plezier gehad van mijn Thorens draaitafel met Denon DL-304 element, maar deze uiterst subtiele detaillering heb ik een platenspeler nooit horen geven.

Ook oude en/of mindere opnamen knapten behoorlijk op via de RME. Ik heb redelijk wat muziek uit de jaren 50, ook wel wat uit de jaren 20, 30 en 40. Vooral jazz en big band. Alles wat ik in deze categorie heb beluisterd klonk interessanter op de RME. In die oude opnames zit toch meer detail dan ik dacht. Het vreemde is dat je tegelijkertijd beter hoort dat het heel oude opnames zijn, én dat ze beter klinken dan eerst. Geweldig!

Soms waren de verschillen klein. Bij Enya en Art of Noise bijvoorbeeld. De dikke en bij Art of Noise stoffige bas was een fractie strakker, er was iets meer detail, maar veel scheelde het niet. Bij de meeste muziek waren de verschillen echter veel groter dan ik had durven dromen.

Bij klassiek valt op dat het geluidsbeeld van de RME iets groter is dan van de Apogee.

De Apogee was destijds een flinke stap voorwaarts in mijn set, vooral omdat in één klap het gat in het midden verdwenen was. En nu blijkt dat de RME ook zo'n trick up its sleeve heeft...

Na mijn emigratie naar Portugal ben ik qua set vooral bezig geweest met akoestische maatregelen en daarna met room correction. Dat heeft het geluid flink verbeterd. Wat echter bleef was het feit dat bij muziek luisteren op hoog volume de ruimte mee leek te gaan doen. In de hogere middentonen werd het geluid druk, waardoor vooral klassiek werk met veel middentonen nogal doordringend klonken.
Ik heb eea van Vaughan Williams. Nogal middenbetoonde muziek die ook nog eens nogal middentonerig is opgenomen. Bij luid draaien werd het nogal drammerig, terwijl hoog en laag leken te ontbreken. Ik was er altijd vanuit gegaan dat dit met de akoestiek te maken had. Ik wist het ook niet goed weg te krijgen met room correction.
Maar nu: weg is de drammerigheid! Via de RME hoor ik duidelijker waar het misgaat, maar ook dat het veel vriendelijker van toon is geworden en dat het in de opname zit, niet in de akoestiek thuis. Ik kan nu harder draaien dan ooit voordat het geluid achteruitgaat. En als de ruimte gaat meedoen, dan is het in het laag (omdat ik harder draai).

Soms is het verschil zo groot dat het niet meer subtiel te noemen is; zoals bij de soundtrack van Gladiator. De ultrabassen die via de Apogee een indrukwekkende maar redelijk vormeloze brij waren (en veel beter dan op de Marantz dr-17) veranderden op de RME in ultralage, ultrastrakke tonen met een piek op 20hz, zo zag ik in het schermpje van het apparaat.


Zelfs Youtube is fijner geworden, die ik gebruik ipv reguliere televisie. Alles is lichter, gedetailleerder en beter verstaanbaar, ook de filmpjes van mindere kwaliteit. Tegelijkertijd is het geluidsbeeld vriendelijker en smoother. Ik kijk bijvoorbeeld regelmatig filmpjes van Astrum, astronomiegerelateerde onderwerpen. Zijn stem is nogal helder met een randje, dichtbij de microfoon opgenomen. Met de RME blijkt het randje vrijwel weg, uitgesplitst in meerdere tonen, zo lijkt het.

Terwijl ik dit alles typ, schalt Wagner uit de speakers (Otto Klemperer, opname uit 1960) in een kwaliteit zoals die hier nog nooit geklonken heeft. Hoe de RME zich verhoudt tot tijdgenoten zoals Chord, Denafrips, Topping etc. weet ik niet. Ik heb hem alleen vergeleken met mijn oude referentie, de Apogee Minidac. En dan zeg ik: de RME is een absoluut fantastische dac en een veel grotere verbetering dan ik had durven dromen. En dan heb ik de eq, de loudnessregeling, de presets en de andere features nog niet eens uitgeprobeerd. Ik hoop dat hij het heel lang blijft doen en dat ik de komende 15jaar weer onder de pannen ben...

Dus met enige weemoed gaat de Apogee de mottenballen in. Ik hou deze achter de hand mocht ik eens zonder dac komen te zitten.

Groet van Evert

Hoewie Loewie

Interessant en leuk om te lezen. Bedankt voor je verhalen. notworthy

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl