Rendement

Gestart door joep, november 02, 2007, 17:34:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

Wat is het rendement van jouw speaker en welke versterker heb jij er bij nodig?
Mijn speakers zijn de Etude Pallas met een rendement van 90 dB.
Als versterker heb ik een Marantz SR-14 signaal output 105 dB.
Stereo heeft hij 2 x 140 watt aan 8 ohm.
Ik denk dat dit voldoende is, maar wat is het bij 4 ohm?

Stadium III

#1
ik zit op een 89 db
mijn reciever zit op een 110w bij 8 Ώ
en ook een 105 s/n
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maurice

Rendementen moet je altijd samen bekijken met impedantieverloop!

Rendement geeft aan hoeveel geluidsdruk je kunt produceren met 1 watt op 1 meter afstand gemeten. Dit zicht iets over het benodigde vermogen van de versterker. Hoog rendement, lager vermogen nodig en omgekeerd.

Impedantieverloop zegt iets over de stabiliteit die de versterker moet hebben.
Heeft de speaker een strakke impedantiecurve zonder noemenswaardige pieken en dippen, dan zal een versterker het makkelijker hebben dan een speaker met grote pieken en dippen.
De dippen zijn het moeilijkst.

Voorbeeld:
Nominale impedantie speaker: 8 ohm (wordt normaal als makkelijk gezien)
Als deze een dip kent ergens in het frequentiegebied tot 6 ohm, dan zullen de meeste versterkers het niet moeilijk krijgen. Dipt deze tot 4 ohm, dan moet voor dat frequentiegebied het vermogen verdubbeld worden en mag de versterker niet choken (leeglopen). Heb je bijvoorbeeld echt moeilijke speakers (infinity kappa 9) dan kun je geloof ik zelfs een dip krijgen van 0,8 ohm(?), dus moet het vermogen eigenlijk meer dan verviervoudigen! En de meeste versterkers kunnen dat niet aan en kom je automatisch bij de zwaardere versterkers uit met stevige voedingen.

Een speaker met laag rendement (85 dB) en stabiel impedantieverloop rond 4 ohm is dan toch een stuk makkelijker aan te sturen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Hanske

aan de versterker kant moet je dan letten op het verloop van het vermogen bij 8 en 4 en soms 2 Ohm.

Een goede stabiele versterker zal zijn vermogen ongeveer verdubbelen bij halvering van de last tot 4 Ohm en nogmaals verdubbelen bij 2 Ohm.
100 W bij 8 Ohm
200 W bij 4 Ohm
400 W bij 2 Ohm

Of:

100 W bij 8 Ohm
170 W bij 4 Ohm
210 W bij 2 Ohm

Dit geeft aan aan dat het vermogen inzakt bij stijging van de last.

een en ander zegt niks over de muzikale kwaliteiten van welke amp dan ook.

dmeerpa

Wharfedale Opus 2
Gevoeligheid: 90db
Impedantie: 6 Ohm
Vermogen: 250 W RMS

Marantz SR7500
Vermogen: 105 W bij 8 Ohm
               135 W bij 6 Ohm

Frequentie en impedantie curve van mijn linker en rechter front speaker :
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Hanske

#5
Citaat van: Stadium III
en ook een 105 s/n

s/n is de signal/noise ofwel signaal/ruis afstand en heeft geen invloed op het vermogen

TurboMarco

#6
Mijn Seas EX4 luidsprekers hebben een rendement van 83 db 1w/1mtr 4 Ohm nominaal.

Het laag/mid x over @ 500 Hz word aangestuurt door een Nad 218 ev 211,8 wpc @ 8 Ohm /439,2 wpc @ 4 Ohm ,het mid/hoog word aangestuurt door de Audio Alchemy 150 wpc @ 8 Ohm.

Impedantie verloop EX4


Freq verloop:


In beide gevallen vrijwel lineair kan je wel zeggen,voor de meeste versterkers geen probleem dus.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Surrounded

Waarmee en hoe zijn jullie het impedantie- en frequentieverloop van jullie speakers gaan opmeten?
Marantz SR7500, DV6600
B&W M1 front, center en rear
B&W PV1
Panasonic TH-37PV600E

dmeerpa

Citaat van: Surrounded op november 05, 2007, 16:11:40
Waarmee en hoe zijn jullie het impedantie- en frequentieverloop van jullie speakers gaan opmeten?

In mijn geval wordt dit door de fabrikant gedaan. Tijdens de productie worden voor zowel de linker en rechter unit metingen gedaan. In geval er tussen links en rechts een te grote afwijking ontstaat worden de unit vervangen. Bijvoorbeeld bij de 'frequency responce' mag het verschil per frequentie maximaal 1dB zijn.
Ik heb dus voor alle 5 mijn speakers een impedantie- en frequentieverloop

Het enige wat ik gedaan heb is deze ingescand en via Photoshop de linker en rechter impedantie- en frequentieverloop op elkaar geplakt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25