Zelfbouwspeaker: Intus

Gestart door D.A.R.R.Y.L., augustus 15, 2007, 11:43:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

D.A.R.R.Y.L.


D.A.R.R.Y.L.


thom


D.A.R.R.Y.L.

#18
De achterzijde + voorzijde:


D.A.R.R.Y.L.

Ff testfilter gemaakt: LET OP --> tweeter is een Noferro 900, en niet de originele HT270 van Vifa.
Gecrossed op 2200 Hz (heb maar uit de intertechnik catalogus de componenten van de Pontus overgenomen, deze geeft dezelfde crossover freq. ;-))
Binnenkort tweede kast bakken en gaan meten aan tweet <--> mid crossover.
Laag en mid aan onderzijde zijn wel goed.
Ff op mono aangehad met wat stevige electronische muziek --> weer highly impressed door de snelheid van deze speaker. En ik denk dat de noferro 900 echt een stap vooruit gaat zijn t.o.v. de ferrofluid gebruikende vifa HT.

Will keep you posted.
Ramon

Maurice

Filter ontwerpen is eigenlijk het moeilijkst, helemaal als je de verschillende rendementen op elkaar af moet gaan stemmen. Jij gaat uit van een bestaand ontwerp?
En het meten, hoe doe je dat?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

D.A.R.R.Y.L.

Hey Maurice,

Bestaand ontwerp uit 1987 van Dr. Hubert.
Rendementen afstemmen is niet zo moeilijk hoor; een goede crossover maken is lastiger ;-)
Ik meet met een Desktop pc met een M-audio Delta 66 + breakout box + Hobbybox / Arta.
Behringer meet mic + tube-100 mic pre-amp.
Tevens ontwerp ik nooit op de as, maar op 15? - 30?.

Maurice

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 19, 2007, 13:34:04
Hey Maurice,

Bestaand ontwerp uit 1987 van Dr. Hubert.
Rendementen afstemmen is niet zo moeilijk hoor; een goede crossover maken is lastiger ;-)
Ik meet met een Desktop pc met een M-audio Delta 66 + breakout box + Hobbybox / Arta.
Behringer meet mic + tube-100 mic pre-amp.
Tevens ontwerp ik nooit op de as, maar op 15? - 30?.
Dus als ik zometeen filters wil hebben, dan moet ik bij jou zijn  :evil:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude


audiof. zonder budget

Even een vraagje... waarvoor die cross op 2200Hz... belastbaarheid, voorkeur,of gewoon omdat het andere filter dit ook gebruikte???
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

D.A.R.R.Y.L.

Crossover op 2200 Hz ligt in dit ontwerp besloten; dat wil niet zeggen dat ik een andere weg ga bewandelen, zeker gezien het andere type tweeter dat erin komt.

WYWH

Eindelijk de tijd gevonden om ze beiden af te maken en een filter te ontwerpen.


Specs:
- 3-weg;
- Bandpass principe voor de woofer, ongefilterd;
- Mid werkt tegen gesloten volume en is alleen 2de orde lowpass gefilterd;
- Wel een zuigkring op de Fs van de mid, omdat de akoestische crossover op 150 Hz ligt en de Fs van de mid is zo rond de 60 Hz;
- Tweet en mid crossen op ongeveer 1900 Hz. Tweet is 2de orde highpass gefilterd en heeft ook een zuigkring op zijn Fs, omdat het een noferro type is;
- Rendement is 88 dB/2,83v/1m;

thom

ziet er mooi uit, ook al een kleur in gedachten. ik zelf ben ook bezig

WYWH

Dank je Thom!
Wordt hoogglans wit met een tintje.