De set van Emiel

Gestart door Emiel77, februari 01, 2022, 21:47:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nostra

Waarom vloeken in de kerk?

Ik stream vooral via Spotify voor het gemak.

Ben zot van (sa)cd's te verzamelen en een vinyl junkie.

Ligt er zoveel vinyl op de hifi setup? Absoluut niet.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Ook ik stream voor het gemak, maar wil de vinyl setup ook graag up to date hebben, zoals nu :-D
Stream ook lossless maar is voor mij niet heilig iig, dat ligt voor anderen weer anders he...

Zelf ben ik happy met de gehele setup nu, das alles wat telt ook :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra



Citaat van: Emiel77 op december 06, 2022, 23:10:38
Ook ik stream voor het gemak, maar wil de vinyl setup ook graag up to date hebben, zoals nu :-D
Stream ook lossless maar is voor mij niet heilig iig, dat ligt voor anderen weer anders he...

Zelf ben ik happy met de gehele setup nu, das alles wat telt ook :-D

Streamen is vooral gebruiksgemak.

Ja je het Tidal en Deezer die lossless streamen aanbieden. Maar iedere vorm van media is een andere beleving.

Streamen is relatief vluchtig maar mits zelf een goede lijst gemaakt te hebben kan het ook gewoon tablet of gsm wegleggen zijn en genieten.

Cd's vind ik zelf ook heerlijk, zit wat tussen het streamen en vinyl in vind ik persoonlijk. Je kan ook lekker zappen met de afstandsbediening.

Vinyl is dan weer pure onthaasting in mijn ogen. Naaldje opleggen, op start duwen en klaar tot de ganse vinyl is afgespeeld.

Anyhow het belangrijkste is dat je zelf meer dan tevreden bent van je set en platenspeler naald combinatie.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

zelfde idee hier straemen en cd's zijn inderdaad makkelijk, klint ook goed helemaal niets mis mee
maar soms... wil ik gewoon even de tijd nemen om van een album te genieten, voor mij gaat dat het best met vinyl.
heerlijk medium waarmee je de tijd neemt om gewoon eens rustig van een album te genieten
af en toe ff opstaan, omdraaien of andere plaat er op, hoort allemaal bij de charme van vinyl

voor mij geeft vinyl ook weer net dat stukje extra karakter aan muziek

wat voor de century niet opgaat, maar voor de blue weer wel, het afstellen van een element, gewoon even rustig de tijd nemen om het element af te stellen om daarna van muziek te kunnen genieten, hoort ook bij het karakter van vinyl

voor nu iig de century als daily driver, maar sluit niet uit om toch nog een 2M Black oid aan te schaffen, dan waarschijnlijk in combinatie met een betere headshell ipv de standaard technics

mogelijkheden genoeg, maar doe nu ff wat rustiger met upgrades, het klinkt, voelt en ziet er nu uit zoals ik het wil  :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

En weer wat geleerd...

Er heeft al iemand geexpirimenteerd met alternatieve vervangings styli voor de Concorde Century.
De Ortofon Stylus 40 (wel jammer dat ie zwart is) met Nude FG 70 Stylus zou de Concorde Century nog beter maken dan de 2M Black, niet mijn woorden, ik neem het voor nu ff voor waarheid aan.

Is in iedergeval wel een optie om te overdenken wanneer de stylus aan vervanging toe is.

Verder niets veranderd hier, helemaal tevreden over de Concorde Century :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Of gewoon bij aanschaffen als het budget het toelaat?

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

#126
Dat is een optie, maar daar zijn de vervangings styli net ff iets te duur voor...
(€449 voor de Stylus Century of €499 voor de Stylus 40):-D
Tegen de tijd dat de Century op is kijk ik wel even weer, iig goed om te weten dat er opties zijn.

Ben nog wel aan het overwegen of er niet toch ook een 2M Black met LH-6000 moet komen trouwens, eerst ff zien hoe we financieel het jaar afsluiten ook :-)

Heb ook eens naar de MC opties gekeken, damn dat wordt een duur geintje inclusief MC Transformer...
Denk dat ik wel ff bij de MM blijf, vanavond ook weer heerlijk genoten van de SL-1210GR met Concorde Century :-D

Blijft iig leuk werk diverse opties uit te zoeken ook, ben alleen ook wel benieuwd waar de grens ligt voor de SL-1210GR, ik zou gokken het hogere MM segment, misschien het lagere MC segment ook nog?

Wil tzt ook nog eens een vergelijk doen tussen vinyl en high res streamen en high res bekabeld op de DAC...
Het album Wish you were here van Pink Floyd is hier wel een goede optie voor... nieuw op vinyl en high res in 24-bit 192 kHz ALAC beschikbaar
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Ha... Pink Floyd fan hier ook...

MC heb ik nog niet uitgeprobeerd persoonlijk en ken ook niemand die het heeft.

Mijn preamp heeft ingebouwde mm en mc phono pré dus scheelt wel aardig wat centen. Ben er wel benieuwd naar. Misschien in de loop van volgend jaar eens eentje aanschaffen. Heb headschells op overschot [emoji1787]

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Emiel77

Zelf zit ik "vast" aan een MM phono stage in de versterker.
Natuurlijk zijn er opties voor een externe Phono versterker of en Step-Up Transformator maar dat maakt het zeker niet goedkoper.

Moet me misschien toch ff meer verdiepen in de Nagaoka MP serie en de Hana high output MC elementen, dat maakt het al weer een stuk betaalbaarder.

Van wat ik zo lees hier en daar zou Nagaoka (MP-500H) of Hana (SH) nog wel eens een betere optie kunnen zijn dan een 2M Black ook.

Voorlopig lekker genieten met de Concorde Century en de opties rustig onderzoeken iig :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Emiel77

Vandaag ff een heerlijk relaxed dagje vinyl luisteren gehad :-D
Tussendoor ook nog even wat controlemetingen gedaan aan de 2M Blue in Technics Headshell, ut beesie is keurig afgesteld (had het vermoeden dat dat niet het geval was gezien het verschil met de Century).

Verbazingwekkend dat ik dan met de Concorde Century (2M Bronze tech in de basis) een zo veel betere muziekervaring heb eigenlijk :-D

Tuurlijk, het kan altijd beter, voor nu is de Century iig mijn sweet spot, de Blue houd ik dan nog wel voor ouder vinyl waar wat meer schade aan is, daar gaat de Blue gewoon makkelijker mee om.

Als mogelijke upgrades houd ik de onder andere de Stylus 40, 2M Black met LH-6000 en Nagaoka MP-500 in gedachten, maar die ga ik voorlopig iig niet aanschaffen, heb met de Century gewoon echt mn sweet spot gevonden na de nodige draaiuren :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Nostra

Altijd mooi nieuws dit...

Had nooit gedacht van me zo te gaan verdiepen in "naalden" .

Vind dit een leuker topic dan het zoveelste kabels doen niet uit topic of in die trend.

En eerlijk is eerlijk, is dankzij jou Emiel [emoji6].

Tof dat er hieromtrent discussie mogelijk is en ik er nog alle dagen over bij leer.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk


Marvin

Met een naald kan me het totaal voorstellen dat het klank bepalend is.
Stukje precisie werk met fysiek contact.

Paul

Citaat van: marvin op december 19, 2022, 15:29:38
Met een naald kan me het totaal voorstellen dat het klank bepalend is.
Stukje precisie werk met fysiek contact.

Krijg de naald maar een verkeerd in bijvoorbeeld je arm  geloof dat je toch anders praat.  :evil:  :-P
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Emiel77

Zelf gelukkig ook weer een hoop bijgeleerd, voor mij was het ook al weer meer dan 20 jaar geleden dat ik uberhaupt iets met draaitafels en elementen gedaan heb, destijds voornamelijk met diverse Stanton elementen op MkII 1200's.

Vorig jaar voor thuis de SL-1210GR aangeschaft met voorlopig een 2M Blue en dan van daaruit verder zoeken :-D
Moet ook de heren bij Ortofon Support nog even noemen, die zijn niet te beroed om je van advies etc. te voorzien.

Natuurlijk zijn er betere elementen, maar die zijn dan ook weer gevoelliger voor vuil en beschadigingen.
Aangezien mijn vinyl collectie deels al op leeftijd is en deels ook nieuw vind ik de Century met Bronze techniek voor nu gewoon de sweet spot heb.

Wie weet besluit ik nog de oude collectie tzt te vervangen en kan een beter element weer meer tot zn recht komen, we gaan het zien.

Denk dat ik me voorlopig ook nog wel even in de techniek van elementen en naalden blijf verdiepen.

@marvin: er wordt wel eens gezegd, het element is het belangrijkste onderdeel van het draaitafel systeem...
@Nostra: discussie is altijd mogelijk op en forum :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

NB

Citaat van: marvin op december 19, 2022, 15:29:38
Met een naald kan me het totaal voorstellen dat het klank bepalend is.
Stukje precisie werk met fysiek contact.

Moet wel goed geslepen worden. En materiaal maakt ook uit.

https://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.