De set van Marco

Gestart door PM95, januari 28, 2009, 11:48:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: xander32 op november 16, 2014, 21:21:30
.., direct goed, een 12 inch.
Dat gaat dan vast ook een relatief forse kast worden?
De maten zijn bekend ,
1100x400x510 mm h/b/d , de voorkant is dus 400 mm breed en de achterkant 250 mm .

Met de driver en schotten (3x) + loodbitumen houd ik ongeveer 127 liter netto over .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Floris

Dat loodbitumen, dat is een m ix van een teerachtige substantie met daadwerkelijk lood erin verwerkt?
Hoe wordt dit straks bevestigd in de kast?

Totaal geen achtergrondkennis van luidsprekers, maar kun je ook " overkill" crieeren door teveel van dit soort materiaal aan te brengen?

bas focal marantz

Vifa's die ik heb gehad haalde 40hz, de philips breedbander waar ik nu mee speel 45-50hz.
Ik kom net iets ter kort.

Ik zou de coax niet tot het uiterste in het laag door laten lopen, daar hebben we grotere woofers voor :-D

klankmatig vindt ik dat een woofer die wappert en ook nog mid moet weergeven niet lekker klinken.

Het geplaatste foto'tje is een mooie speaker.


Citaat van: TurboMarco op november 16, 2014, 22:57:19
De maten zijn bekend ,
1100x400x510 mm h/b/d , de voorkant is dus 400 mm breed en de achterkant 250 mm .



Het gewicht nog niet :wink:

xander32

Een flinke kast dus. Gepoort?

Citaat van: TurboMarco op november 16, 2014, 22:57:19
De maten zijn bekend ,
1100x400x510 mm h/b/d , de voorkant is dus 400 mm breed en de achterkant 250 mm .

Met de driver en schotten (3x) + loodbitumen houd ik ongeveer 127 liter netto over .

TurboMarco

#844
Citaat van: Floris op november 16, 2014, 23:35:56
Dat loodbitumen, dat is een m ix van een teerachtige substantie met daadwerkelijk lood erin verwerkt?
Hoe wordt dit straks bevestigd in de kast?

Totaal geen achtergrondkennis van luidsprekers, maar kun je ook " overkill" crieeren door teveel van dit soort materiaal aan te brengen?

Hierbij een link:
http://www.speakerland.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=931&virtuemart_category_id=48&Itemid=92

Loodbitumen platen bevatten geen lood maar zijn wel zwaar en dempen daardoor effectief paneelresonanties van de luidsprekerbehuizing. De platen hebben een dikte van 4 mm, zijn eenvoudig met een Stanleymes op maat te snijden en hebben als afmeting 25 x 33 cm. Ze zijn zelfklevend en daardoor zeer eenvoudig aan te brengen.

Overkill bestaat in dit geval dus niet , de conus moet resoneren en niet de behuizing .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: xander32 op november 17, 2014, 06:50:45
Een flinke kast dus. Gepoort?
Ja gepoort , simulaties moeten uitwijzen wat de diameter en lengte gaat worden , of dat er meerdere poorten gebruikt gaan worden .
De schotten zorgen naast paneelstijfheid ook ervoor dat staande golven in een dergelijke lange kast tegengegaan worden .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: bas focal marantz op november 17, 2014, 01:05:40
Vifa's die ik heb gehad haalde 40hz, de philips breedbander waar ik nu mee speel 45-50hz.
Ik kom net iets ter kort.

Ik zou de coax niet tot het uiterste in het laag door laten lopen, daar hebben we grotere woofers voor :-D

klankmatig vindt ik dat een woofer die wappert en ook nog mid moet weergeven niet lekker klinken.

Het geplaatste foto'tje is een mooie speaker.

Het gewicht nog niet :wink:
Ik ben het helemaal met je eens , daarnaast heeft die coax maar een beperkte Xmax van 3-3 mm , de datasheet van de 12 CX zegt 2 mm , en het verschil met de 12 CX-L is dus een iets hogere Xmax .

Aangezien ik nu nog een 15 inch Beyma (GB15) over heb kan ik daar evt nog een sub van maken , de coax kan dan actief  gewisseld worden vanaf 50 Hz - 12 db .
Maar ik wil het eerst horen zonder de sub  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Floris

#847
Citaat van: TurboMarco op november 17, 2014, 10:12:07
Hierbij een link:
http://www.speakerland.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=931&virtuemart_category_id=48&Itemid=92

Loodbitumen platen bevatten geen lood maar zijn wel zwaar en dempen daardoor effectief paneelresonanties van de luidsprekerbehuizing. De platen hebben een dikte van 4 mm, zijn eenvoudig met een Stanleymes op maat te snijden en hebben als afmeting 25 x 33 cm. Ze zijn zelfklevend en daardoor zeer eenvoudig aan te brengen.

Overkill bestaat in dit geval dus niet , de conus moet resoneren en niet de behuizing .

Okee, duidelijk verhaal.

Is dit mogelijk ook in overweging te nemen?

http://www.dakzaken.nl/dz-plaklood-300-grafiet.html

Dit met name vanwege het element gewicht.

Misschien een beetje doorschieten, maar mdf is als materiaal niet erg meewerkend wanneer er op geplakt moet worden is mijn ervaring, lees op termijn loop je het gevaar dat het geplakte materiaal weer loskomt.
Ik zou daarom op die delen die beplakt moeten gaan worden even een laagje grondlak aanbrengen als tussenbuffer.

TurboMarco

Ik heb inmiddels het mdf in de globale maten laten zagen .
En dat ziet er zo uit :
4/ 50,1x110.
2/ 25x110.
2/ 40x110.
10/ 40x49,5.

De Volvo waarin dit vervoert werd lag gelijk een paar centimeter dichter bij de grond  :evil:

De keuze is op 22mm mdf gevallen , ik wil de boxen straks nog kunnen verplaatsen .
Morgen breng ik de voor gezaagde platen naar de meubelmaker ,deze doet de platen verstek zagen .

Ik pieker nog steeds over de afwerking , laat ik deze nu spuiten (of ik doe het zelf) , of fineren met echt hout fineer ??
Formica spreekt mij ook wel aan , maar de combinatie van lakken en formica lijkt mij ook wel wat  :yes: (zie voorbeeld afbeelding)

Vooral in die kleurstelling vind ik het wel apart .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jowa

Ziet er zo ontzettend stoer uit.
Worden ze qua formaat vergelijkbaar?

WimPeu

WOW dat ziet er goed uit.  :-o
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marantz 81

Mooi  :kwijl: ja doen die kleurstelling  :yes:

Vinyl_Fuchs

Mooie speaker in het vooruitzicht, ik zou persoonlijk voor een zwarte buitenkant kiezen.
Veel succes met bouwen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Citaat van: jowa op november 23, 2014, 00:19:48

Worden ze qua formaat vergelijkbaar?
De vorm + netto inhoud word vergelijkbaar met de Tannoy Glenair 15 .

Ik ben gisteren begonnen met de bracing , ik kon ze net op tijd klaar krijgen .De gatenzaag is nu echt op zijn eind .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)