De set van Marco

Gestart door PM95, januari 28, 2009, 11:48:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

 stupid Wat is het meestwaarschijnlijke lot van deze luidspreker, Marco?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marantz 81

Dat is balen ,wat ga je nu doen ?

TurboMarco

Ik ga eerst testen met de 12 inch Beyma units , eerst maar eens zien of die voldoende laag weer kunnen geven .

Als dat niet naar mijn zin is kijk ik verder .
Voorlopig kan ik de komende tijd nog luisteren naar mijn huidige speakers ,ik heb namelijk met de koper van mijn laag kasten afgesproken dat ik deze pas weg doe wanneer de nieuwe klaar zijn .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: TurboMarco op november 08, 2014, 22:04:09
Ik ga eerst testen met de 12 inch Beyma units , eerst maar eens zien of die voldoende laag weer kunnen geven .


Fs 43hz  en Qts 0,27  met een grote bassreflex kast zou je misschien 40hz kunnen halen. 150 liter schat ik en de poorten wat langer maken.

Of gesloten met flink wat boost.

Maar je weet zelf denk ik ook wel wat mogelijk/haalbaar is.

TurboMarco

Hoi Bas ,

Ik kreeg het advies van de verkoper dat 120 liter gepoort voor voldoende laag zou zorgen , maar goed daar kom je maar op 1 manier achter .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: TurboMarco op november 05, 2014, 21:07:24
De laagkasten + ev heb ik inmiddels verkocht (pfff .. dat ging snel!).
Van de topkasten maak ik misschien een paar slanke zuilen met diezelfde inhoud of ik verkoop de units los .
De laagkasten inclusief Visaton woofers heb ik gelukkig nog weten te behouden , de koper daarvan heb ik kunnen overtuigen en hij begrijpt mijn situatie goed .
Dus ik ga de W300S betrekken in mijn nieuwe ontwerp , de Beyma 12CX-L gaat dan in een 60 ltr inhoud en de Visaton W300S 150 ltr Basreflex , daarmee kom ik op 29 Hz -3db  terwijl ze nu in een 100 ltr inhoud zitten met 32 Hz -3db , ok het verschil is niet echt groot ...maar net dat kleine beetje extra is mooi meegenomen.
Het rendement verschil los ik dan wel op met de actieve versterker module .
Voor mij zijn die Visaton's namelijk helemaal het einde , en om daar verbeteringen in te gaan zoeken heb ik dan ook geen behoefte aan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Thanks Cor  :-)

Ik heb trouwens ook al iemand gevonden die de enorme houtplaten op maat en onder de juiste hoek kan zagen , ik ben er alleen nog niet over uit welk materiaal ik ga gebruiken.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

#818
 stupid MDF? Maar waarschijnlijker een nog zwaarder materiaal. I.i.g. veel succes èn plezier toegewenst bij deze klus. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Floris

MDF; goedkoop, makkelijk te verwerken en omwille van de effen structuur goed te lakken
Het kan wel " werken" , ook een beetje afhankelijk hoe je de houtverbindingen doet/maakt.
Wil je vormvaster houtmateriaal hebben, kom je op multiplex uit.
Ben je een liefhebber van de tekening van het hout, lees het kunnen zien van de nerf, kies dan voor MP.
wel dan beitsen ipv lakken.

Voor beide houtsoorten (alhoewel mdf eigelijk nephout is)geldt; hoe dikker hoe vormvaster.
18 mm lijkt me het minste wat je zou moeten gebruiken.

TurboMarco

Ik zat eigenlijk aan minimaal 22mm te denken , het voordeel van mdf vind ik dat het heel gemakkelijk te bewerken (lees zagen + frezen ) is .
Het spuiten van mdf kan wel heel lastig zijn .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Floris

Jij bent geloof ik van de afdeling " als je het doet, doe het dan goed": neem dan 40 mm mdf.. :-D

gekhied: mdf is idd goed te verwerken, wel stoffig!!
(omdat het eigenlijk restzaagsel van de houtindustrie gemengd met lijmen en harsen is)
ik heb meerdere voorbeelden gezien van mdf meubels die naar een (goede) autospuiter gingen , en fraai in de lak terug kwamen, dus het kan wel.
zelf geen ervaring met mdf spuiten.

een luidspreker gemaakt van multi/berkentriplex is ook wat voor te zeggen, zeker zoals eerder gemeld als je echt het hout van de box wilt terug zien.

afdeling overbodig: werk met echt goede zaagapparatuur, omwille van de nauwkeurigheid en dergelijke.
een beetje zelf aan de gang gaan met een decoupeerzaag gaat 'm echt niet worden, daar krijg je nooit mooie maatvoering van/mee.
een goede circelzaag met geleider is het minimum wat je nodig hebt.

of zoals je aangeeft een professional met bijbehorende zaagapparatuur.

jrm

Of betonplex, oftewel extra stevig multiplex wat gebruikt wordt voor beton bekisting.

Floris

Betonplex is ook een optie, alleen dat plaatmateriaal is flink prijzig.
In feite hetzelfde als multiplex, op de afwerklaag na; een speciale epoxycoating.
Deze coating geeft een extra sterke huidlaag aan de plaat, maar de huidlaag is van zichzelf vooral glad, en dat is precies de reden waarom het in de betonstort wordt gebruikt, beton krijgt er geen vat/grip op.
Uiteraard veelal gebruikt bij betonbekistingen.

Mocht je het overwegen, let op; het basismateriaal van betonplex is meestal multiplex, maar soms spaanplaat.
Wanner je kiest voor verlijming bij de bouw lijkt me dat niet ideaal, daar spaanplaat een open structuur heeft, houtlijm " verdrinkt" als het ware daarbij , iig tov gebruik van multplex.

TurboMarco

40 mm MDF klinkt goed  :yes:

En dat gaat het hem ook worden .
Ik heb nog data van Beyma zelf gevonden .
http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas_Tecnicas/000000584.PDF
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)