Dolby Atmos Enabled vs Dolby Atmos Height speakers. RIP ATMOS......

Gestart door CBdicX, februari 10, 2024, 12:19:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Na uitgebreid testen ben ik tot de conclusie gekomen dat in mijn situatie een Enabled opstelling (plafond kaatsers) beter klinkt en meer het "Atmos" gevoel geeft dan via Height speakers.
Ik heb beide getest waarbij de Height opstelling voor mij duidelijk weergeeft dat het om 2 losse speakers gaat (zie post 2 Dolby uitleg wat ik dus ervaar), en waarbij Enabled duidelijk een breed hoogte gevoel geeft en als 1 zeer brede speaker overkomt.

Dan doet zich nog het fenomeen voor dat een dB test met Height vs Enabled op de zelfde (ruis) volumes, Height 35dB op de luisterplek geeft en Enabled, dus kaatsend, 36.5dB geeft.
Nu maakt die 1.5dB niet zoveel uit maar het geluid is opmerkelijk anders, niet beter of slechter, maar anders.
Height geeft een wat harder geluid waar het met Enabled wat vloeinder klinkt, iets relaxer.
Dat heeft absoluut met reflexies te maken, er zullen door het plafond bepaalde frequenties worden verzwakt en andere versterkt.
Ik vind Enabled voor mij prettiger klinken.

Om een zo goed mogelijk Enabled setup te krijgen heb ik eerst bepaald welke speaker stand op de luisterplek de meeste dB's geeft, en gemeten met de Enabled speakers onzichtbaar achter de TV, maar wel vrij stralend naar het palfond toe.
Mijn luiterplek zit op 2.30 meter vanf de Atmos speakers, in basis een prima afstand.
Dichterbij en (veel) verder weg zal tenkoste gaat van volume en effecten omdat dan de maximale geluidsdruk voor je of achter je zit, een beetje zoals in een 0 zitten met een subwoofer.

Dit kwam eruit:

Rechtop 34,9 dB
80 graden 35,4 dB
70 graden 35,8 dB
55 graden 36,7 dB
30 graden 37,3 dB
20 graden 37,8 dB
10 graden 37,5 dB

De Dolby Enabled speakers die tekoop zijn zitten tussen de 10 en 20 graden.

Na testen met de laserpen kwam voor mijn zitplek er 48,5 graden uit, om daar het maximale eruit te krijgen.
Op de plek waar de laser punt zit op het plafond hou je een spiegeltje plat tegen het plafond, en plat is wel heel belangrijk anders komt de laser punt ergens anders terecht.
Dan kijk je waar deze terechtkomt en pas je de hoek aan tot de gewenste plek beschenen wordt.
Die hoek was bij mij dus 48,5 graden, toch wel ruim af van de 10-20 graden van een "winkel" Dolby Enabled speaker, wat natuurlijk een hoek is die gemiddeld wel werkt maar vaak niet optimaal zal zijn.

(ik zou dus een voorstander zijn van een richtbare Enabled speaker, die er nu niet zijn, dus een tweeter die richtbaar is.....)

Goed, het was even puzzelen met een mal om de speakers inderdaad in die gewenste hoek te krijgen.
Na diverse Atmos testen doorlopen te hebben kinkt het voor mij een stuk beter dan de Height oplossing, en daar kon ik zo weer naar terug stappen, alles hing er nog, maar nee, ik blijft Enabled gebruiken met een mooi breed effecten veld.
Ik gebruik wel een hoge crossover van 150hz, dit wordt door eigenlijk alle Atmos Enabled speaker fabrikanten geadviseerd.
Dit voorkomt dat Enabled geluid teveel versmeerd wordt wat met lagere crossovers gaat gebreuren, lage tonen hebben geen nut voor Atmos.
Het is juist het midden en hoog wat de mens de indruk geeft dat iets van boven komt.

Hier nog wat foto's van dit project........


CBdicX


CBdicX

#2
Hier nog een uitleg van Dolby zelf over Enabled vs Height/Top.......


Will I always get better Dolby Atmos sound with overhead speakers?

Dolby Atmos enabled speakers produce slightly diffuse overhead audio that is quite lifelike and, in some cases, preferable to the sound that comes from overhead speakers.
If your ceiling is lower than 2.5 meters (bij mij hangen de Heights op 2.3 meter), overhead speakers----even with wide dispersion patterns----may be too close to the listener's position.
The audio may be distracting because you'll hear exactly which speaker is producing the sound instead of feeling immersed in an atmosphere in which sounds occur naturally overhead.

In this environment, Dolby Atmos enabled speakers are the better choice for reproducing the immersive overhead Dolby Atmos sound you would hear in a movie theatre, where overhead speakers are located high in the auditorium and create a more diffuse soundfield.

Audio experts agree that the overhead layer of sound produced by Dolby Atmos enabled speakers can be preferable to the sound originating from overhead speakers.

Ondanks dat ik denk nu een goede en correct Atmos opstelling te hebben, is alles natuurlijk afhankelijk hoe de Atmos mix in de film gebruikt gaat worden, is dat slecht dan blijft het slecht, maar dat geld voor alles in de audio.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 10, 2024, 12:19:37Na uitgebreid testen ben ik tot de conclusie gekomen dat in mijn situatie een Enabled opstelling (plafond kaatsers) beter klinkt en meer het "Atmos" gevoel geeft dan via Height speakers.

Leuk je ervaringen te lezen, en ik ga misschien deze namiddag ook eens spelen door mijn boekenkastjes eens op het plafond te richten.

Maar een niet onbelangrijk vraagje, wat versta je onder "Atmos"?
Want ik denk dat Atmos eigenlijk 2 dingen is
  • Een meer realistische surround ervaring doordat je in een soort van koepel komt te zitten, wat jij waarschijnlijk al eerder ervaarde met de virtuele speakers. Zelf vind ik die virtuele net een stap achteruit in mijn set, maar misschien komt het omdat ik 4 dipole surrounds heb die mij al heel goed omhullen in surround geluid.
  • De mogelijkheid om objecten precies te lokaliseren, wat mijn inziens enkel kan met DD TrueHD.

Uit wat ik lees, lijkt het vooral dat eerste te zijn die bij jou nu beter werkt door het meer diffuus geluid. Of het hier bij mij veel gaat doen weet ik niet, zoals ik al aanhaalde heb ik dipole's als surround, en ik las al dat dit afgeraden wordt in een ATMOS opstelling, vermoedelijk omdat ze je al rijkelijk omhullen met surround geluid.

Maar hoe zit het met geluiden in hoogte te lokaliseren ?
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#4
Citaat van: dmeerpa op februari 10, 2024, 13:56:11Leuk je ervaringen te lezen, en ik ga misschien deze namiddag ook eens spelen door mijn boekenkastjes eens op het plafond te richten.

Maar een niet onbelangrijk vraagje, wat versta je onder "Atmos"?
Want ik denk dat Atmos eigenlijk 2 dingen is
  • Een meer realistische surround ervaring doordat je in een soort van koepel komt te zitten, wat jij waarschijnlijk al eerder ervaarde met de virtuele speakers. Zelf vind ik die virtuele net een stap achteruit in mijn set, maar misschien komt het omdat ik 4 dipole surrounds heb die mij al heel goed omhullen in surround geluid.
  • De mogelijkheid om objecten precies te lokaliseren, wat mijn inziens enkel kan met DD TrueHD.

Uit wat ik lees, lijkt het vooral dat eerste te zijn die bij jou nu beter werkt door het meer diffuus geluid. Of het hier bij mij veel gaat doen weet ik niet, zoals ik al aanhaalde heb ik dipole's als surround, en ik las al dat dit afgeraden wordt in een ATMOS opstelling, vermoedelijk omdat ze je al rijkelijk omhullen met surround geluid.

Maar hoe zit het met geluiden in hoogte te lokaliseren ?

Dipole speakers zullen zeker Virtual Atmos in de war sturen, met Dipole wordt er al "geknutseld" aan het geluid tov normale surround speakers.
Het is dus niet omdat omdat je omhuld wordt met surround geluid, maar omdat ze uit fase staan, wat dat effect geeft.
En dat verstoort (denk ik) de Virtual Atmos truuk, die zal ook wel werken met iets uit fase te zetten via DSP, hoe anders kunnen ze dat effect bereiken.
En omdat jou Dipole's al uit fase staan zal dit de boel verstoren.

Atmos is voor mij geluiden als regen, vliegtuigen, krakende vloeren van een etage boven je, in stortende gebouwen, en andere effecten die je van boven kan verwachten. 
Dat hoor je echt van boven, en het meer difuus karakter van Enabled vind ik tov Height het voordeel hebben dat het nu een groot veld is, waar bij Height het echt 2 of 4 separaten kanalen zijn, Enabled smeert dit wat meer naar elkaar toe.
Enabled heeft ook wat nadelen, zoals met alles, ieder voordeel heeft ook zijn nadeel, die helicopter die van links naar rechts vliegt blijft met Enabled iets meer gecentreerd, maar dat is maginaal.
Ik heb er nu 2, maar als ik 4 Atmos speakers zou willen gebruiken zou ik zeker voor Enabled kiezen.
Als ik de Atmos demo bestanden afspeel valt 80-90% in het voordeel van Enabled uit.

En ja, object gestuurd Atmos kan ALLEEN met TrueHD, niet met DD+ wat de streamers gebruiken ondanks dat er dan toch Dolby Atmos in het display staat, object gestuurd is Atmos zijn sterke kant, en DTSX.
Ik vraag mij zelfs af of de streamers wel hoogte kanalen in DD+ Atmos mee sturen, want dat is niet te zien, de speaker invoer van Atmos en DTSX blijft blanco omdat dat tot 32 kanalen kan zijn.
Hoogte kanalen (niet als objecten) kan wel met DD+ want die kan tot 15 kanalen herbergen, maar dat worden weer zeer grote data bestanden, en als streamers ergens een hekel aan hebben is het grote data bestanden.

Beste is uiteraard gewoon een BD Atmos disk, als dat goed gemixt is knallen die hoogte speakers.

Als je de speakers richting het plafond richt, gebruik dan wel een hoge crossover, dat versterkt het hoogte gevoel.
Ook voorkomt een +150hz crossover dat lage tonen door de plafond reflexie overal terecht komen, wat weer kamer correctie gaat beinvloeden en andere hoormatige dingen.

CBdicX

#5
Geadviseerd voor Klipsch Enabled RP 500SA II : MINIMAAL 150Hz !!

Deze 150Hz geld ook voor de RP 8060FA II met een grotere woofer dan de 500SA.......

Klipsch zal de Dolby specificaties niet anders toepassen dan voorgeschreven voor Enabled speakers, wat voor iedere Enabled speaker (of omhoog gerichte "normale" speakers) het zelfde zal zijn om het juiste effect te krijgen.
Lage tonen hebben niets te zoeken richting het palfond  als het om reflexie speakers gaat, vandaar dat er vaak (zeer) kleine mid/woofers worden gebruikt.

En om niet iedereen meteen aan de telefoon te krijgen zijn ze bij Klipsch zo slim geweest om gevoeligheid en frequentie bereik bij de Atmos speakers niet te vermelden.
Ik zie het al voor me,

Hallo met Klipsch......
Klant: Eh, waarom moet ik die dure Atmos speakers op minimaal 150Hz zetten terwijl ze 70Hz kunnen ??


FREQUENCY RESPONSE:  Conforms to Dolby Atmos Specifications
SENSITIVITY:  Conforms to Dolby Atmos Specifications


 :-D  :-D


dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 11, 2024, 10:53:37Geadviseerd voor Klipsch Enabled RP 500SA II : MINIMAAL 150Hz !!

Deze 150Hz geld ook voor de RP 8060FA II met een grotere woofer dan de 500SA.......

Klipsch zal de Dolby specificaties niet anders toepassen dan voorgeschreven voor Enabled speakers, wat voor iedere Enabled speaker (of omhoog gerichte "normale" speakers) het zelfde zal zijn om het juiste effect te krijgen.
Lage tonen hebben niets te zoeken richting het palfond  als het om reflexie speakers gaat, vandaar dat er vaak (zeer) kleine mid/woofers worden gebruikt.

En om niet iedereen meteen aan de telefoon te krijgen zijn ze bij Klipsch zo slim geweest om gevoeligheid en frequentie bereik bij de Atmos speakers niet te vermelden.
Ik zie het al voor me,

Ik heb gisteren ook even vlug mijn boekenkast speakers naar plafond gericht. Dat was totaal geen succes.

Met mijn db-meter het volume voor de front heights aangepast (van +5.0db naar 11.5db) om te matchen met de overige speakers.
3 tests gedaan, de eerste de film Midway (duikende vliegtuigen die de admiraal hoort vanop de brug), dan no time to die (de scene waar de wagen op het plein onder vuur genomen, maar vooral dan voor de klokken). Bij allebei zelfde gevoel het hoogte effect is minder, het is wel boven je, maar het klonk als net boven me, ipv veel hoger, en mijn plafonds zijn 2,7m hoog.

De 3de test toont vermoedelijk het probleem, dat is een test video die een stem in een ruimte op en neer en heen en weer beweegt.
Hierbij viel op dat mijn boekenkast speakers opgesteld als Atmos enabled veel luider klonken dan de rest. Een nieuwe meeting met de db-meter met de test ruis toont dat ze wel goed ingesteld staan...

Uiteindelijk de boekenkast speakers weer terug gezet, wat blijkt bij het opnieuw nameten met de db-meter, kom ik terug uit op +11.5db, vreemd dat er plots 5db bij komt buiten vroeger ik had niks veranderd. Met uw laatste reactie te lezen, besef ik dat ik wel iets heb veranderd, de crossover ... ik had die op 120Hz ipv 80 en lees nu dat het zelfs 150Hz moest zijn.
Mijn conclusie is dat het aanpassen van de crossover de ruis stiller doet klinken, en je dus zonder het te beseffen je heights 5db te luid zet.

En die vaststelling klopt met een ander gegeven dat ik ooit had. Ik had 2 identieke luidsprekers die op gelijke afstand van de luisterplek stonden, maar Audessey zag bij metingen steeds een verschil van 4,5-5db. Uiteindelijk bleek één van de midrange speakers het niet te doen.

Mijn advies is om de crossover zo laag mogelijk te zetten (mss speakers allemaal op Fullrange??) om het volume af te stellen met de db meter, en dan pas op 150Hz te zetten.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#7
Hoe ik het doe, maar daar heeft iedereen zijn eigen methode voor, is inmeten met Audyssey.
Daarna de crossover verhogen voor de  Atmos speakers naar minimaal 150hz (mijn Kef T101 die ik voor Atmos gebruik moeten sowieso op minimaal 120Hz staan), het volume 3dB hoger dan waar Audyssey mee komt voor Atmos.

Volume van de Center zet ook altijd 3dB hoger, die krijgt 40hz van Audyssey, en verhoog ik naar 80.

Andere speakers laat ik met rust maar controleer wel de volumes op de luisterplek, en zijn vaak op een dBtje meer of minder wel ok.

RHK

#8
Audyssey regelt mn fronts en center op full range, large en dat bevalt mij prima, volume wel verhoogd. Enabled (als heights ingemeten) werden op 120Hz gemeten. Zal ze eens op 150HZ zetten en kijken wat het eventueel scheelt. Overigens pas ik altijd wel het een en ander aan na de meting.

Vergeet te zeggen dat ik nu ook een set prachtige nieuwe fronts heb en die mogen best full range ingemeten worden
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Audessey zet mijn fronts op large net als de center, de 4 surrounds zet hij op 40Hz dacht ik. De fronts pas ik steeds aan naar 60Hz (33Hz+50%) en de surrounds naar 90Hz (60Hz+50%)
De center is een verrassing want die gaat op papier maar tot 75Hz +/-3db, die zet ik op 120Hz (75Hz+50%).

Nadien pas ik de niveaus aan met mijn db-meter, enkel de front staat 1db harder, was vroeger ook meer maar na activeren van Midrange Compensation lijken conversaties duidelijker tijdens meer kanaalsweergave.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 11, 2024, 13:03:13Audessey zet mijn fronts op large net als de center, de 4 surrounds zet hij op 40Hz dacht ik. De fronts pas ik steeds aan naar 60Hz (33Hz+50%) en de surrounds naar 90Hz (60Hz+50%)
De center is een verrassing want die gaat op papier maar tot 75Hz +/-3db, die zet ik op 120Hz (75Hz+50%).

Nadien pas ik de niveaus aan met mijn db-meter, enkel de front staat 1db harder, was vroeger ook meer maar na activeren van Midrange Compensation lijken conversaties duidelijker tijdens meer kanaalsweergave.

Wat ik nooooooit doe is de Center hoger dan 80Hz zetten.
Waarom is dat zodra je hoger gaat, of moet (een kleine center), de subwoofer steeds meer gaat "mee praten" met vocalen van de center.
Dat maakt de subwoofer meer traceerbaar waar hij staat door de hoge Center crossover.

Vandaar dat ik een center kies die zo laag mogelijk gaat om in ieder geval op of lager dan 80 kan.

CBdicX

#11
Ik ben toch wel zeer tevreden zoals het nu met de 2 Enabled speakers klinkt, en dat smaakt naar meer  :yes: , ondanks dat ik vaak Atmos slecht geïmplementeerd vind in films.

Ik heb een plannetje om er 6 van te maken, en wel alles aan de voorkant maar in 3 sets onder verschillende hoeken gericht.
De setup wordt dan 4x Enabled en 2x Heights, of  6x Height.
6x Enabled is niet mogelijk in de speaker setup  :-o

Ga dat uitwerken en laat uiteraard weten hoe, en wat dit gaat worden  :lol:

RHK

Interessant zo dat experimenteren. Maar als ik het goed begrijp ga jij de height speakers die je als height hebt ingemeten op lagere hoogte plaatsen. (oorhoogte) Ik heb mn enabled speakers als heights ingemeten terwijl ze op mn fronts stonden. Gek genoeg heb ik ze al eerder ingemeten als enabled en in beide gevallen werden ze door Auydyssey op 120 Hz en +11 Db ingesteld. Alleen lijkt het met de height meting meer effect te geven. :-o
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#13
Citaat van: RHK op februari 11, 2024, 18:58:11Interessant zo dat experimenteren. Maar als ik het goed begrijp ga jij de height speakers die je als height hebt ingemeten op lagere hoogte plaatsen. (oorhoogte) Ik heb mn enabled speakers als heights ingemeten terwijl ze op mn fronts stonden. Gek genoeg heb ik ze al eerder ingemeten als enabled en in beide gevallen werden ze door Auydyssey op 120 Hz en +11 Db ingesteld. Alleen lijkt het met de height meting meer effect te geven. :-o

Neen mijnheer......

Mijn KefT101 hangen achter de TV, 30-40cm onder het 2.4 meter hoog plafond.
De Kefs krijgen -3.5 db volume mee van Audyssey, en ze zijn redelijk gevoelig met 91db.
Is dus een goede combi, gevoelige speakers en kort van het plafond af voor Enabled.

De beoogde 6 Atmos speakers komen iets lager te hangen, ca 10cm.
4 op de zijkant zoals in de foto, en 2 rechtop qua speaker oriëntatie.
De 4 zullen Front en Midden Heights doen, de 2 rechtop gaan dan Achter doen.
(alles dus aan de voorkant )
Die 2 rechtop zullen achterover staan om het geluid zover mogelijk achter de luisterplek te krijgen.

Er zal dan toch weer een stereo amp moeten komen om de extra 2 te kunnen gebruiken, want de laatste Denon heb ik terug gestuurd met een ruis/brom.

Ik kan niet 6x Enabled doen, is niet mogelijk in de setup, het wordt dan 6x Height, of 4x Enabled voor Front en Midden,  en 2x Heights voor Achter.
In den beginne zal ik Midden en Achter als 1 set parallel aansluiten tot de amp er is, wel al met de voor dit doel correcte hoeken.

De bedoeling is een groter gebied boven de luisterplek te krijgen, wat ook de bedoeling is van 6x Atmos.
Hoe het gaat klinken, geeeeeeen idee
ik ga het horen  :yes: 


RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*