4 luidsprekers als front aansluiten op Marantz SR5003

Gestart door Djanssen, januari 16, 2024, 09:28:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Djanssen

Dag allemaal,
Misschien een triviale vraag, maar ik heb al enkele jaren een 7.2 Marantz AC-receiver SR5003 en vervang deze nu door een nieuwe. Ik zou de oude Marantz nog wel willen gebruiken voor een andere ruimte waar ik wat meer opties heb mbt luidsprekeraantal. Er is een Bi-amp mogelijkheid in het toestel; maar ik zou graag een extra set luidsprekers (2 cantons) als extra fronts willen gebruiken. Maar kan je 4 luidsprekers als front gebruiken? Dus de extra aansluiting die ik in mijn vroegere 5.2 opstelling nooit gebruikte nu gebruiken voor extra frontjes?
Zoals gezegd een triviale vraag maar graag advies? Ik las in handleiding hoe de bi-apmp aansluiten, maar ik denk dat dit niet het zelffde is, toch? Mijn luidsprekers hebben slechts 1 + en 1 - aansluiting, dus niet de mogelijkheid om tweet en woofer afzonderlijk aan te sturen.
Alvast bedankt

Frits Denon

#1
Ik hoop dat ik je goed begrepen heb. In elk geval: Bi ampen is een versterker voor laag en nog 1 voor hoog. Maar jouw speakers hebben maar 1 aansluit mogelijkheid, zoals jij schreef, dus dat valt af.

4 speakers als fronts op jouw oude SR aansluiten moet geen probleem opleveren, je hebt front A en front B, zie ik. instellen zal even een dingetje zijn. Maar daar kom je dan vast wel uit.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

Ik heb al bijna een jaar 4 front luidsprekers op speakers a en b.
Was er uit nieuwsgierigheid mee begonnen. Het bevalt me zo goed dat het zo blijft.

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Djanssen

Dank jullie voor de snelle respons op mijn vraag. Dus blijkt dat het perfect mogelijk is, goed! Frits Denon gaf aan dat het wat "instellen" vereist, maar zeker doenbaar. NB, voor jou was het een testje dat blijft. Was het inderdaad maar zo simpel als  de draadjes verbinden? Moet je dan  A designeren voor bv FL en de B is dan FR? Of is het wat ingewikkelder dan dat, en wat met de instellingen in de versterker nadien? Nogmaals bedankt

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Djanssen

Was zeer nuttig. Ik ga het uitproberen. Ben nieuwsgierig wat de AUTO SETUP (Audyssey MultEQ®) hiermee gaat doen, of gaat dit uberhaupt wel?
Verder heb ik nog dit ontdekt. In de nieuwe ruimte waar de oude SR5003 zal gezet worden, mis ik een actieve sub woofer en helaas ook het budget voor een nieuwe. Ik zou dan alle frequenties doorheen mijn luidsprekertjes moeten sturen (5 speaker hebben een onderste frequentie bereik van 44 Hz, en een setje kan 22Hz). Een passieve sub woofer is er wel, maar kan ik hier iets mee bij de SR5003?
Wederom bedankt