7.1 dvd

Gestart door thom, februari 03, 2007, 16:40:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

thom

ik heb een keer geprobeert 7.1 geluid te krijgen, wat oude boxen erbij gezet. maar het is nog moelijk om uit alle 7 de speakers geluid te krijgen. dus mijn vraag: moet je voor 7.1 geluid ook een dvd-speler hebben met 7.1 uitgang of kan dit ook digitaal???

Stadium III

in princiepe kan het digitaal omdat 5.1/6.1 ook gaan door hetzelfde kabeltje alleen je reciever moet het ondersteunen

Maar wil je echt gecodeerd 7.1 matriaal kunnen weergeven moet je ook dvd's hebben waar dat opstaat
Verder ken ik alleen nog maar 6.1 dvd's zoals blade 2 en 3 en LOTR
Heb je die niet heb je kans dat een 6.1 dvd uitgetrokken wordt naar 7.1 dus het back signiaal wordt veranderd

Verder kun je in je reciever als je een 7.1 opstelling hebt staan wel een geluidsmode's kiezen die 7.1 uitmixt.

Verder zit er op mijn dv 7600 wel een 7.1 uit ,ook voor sacd is dat de bedoeling ,maar verder zou ik voor 5.1/6.1 dvd digitaal gaan


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

thom

achter op de reciever zitte speciale ingang voor 7.1. maar zal het eerst een digitaal proberen. maar als ik bijv radio eropaan zet komt er vaak maar uit 5 luidsprekers geluid en uit de andere 2 maar weinig. kan de reciever niet ombouwen naar 7.1 of moet het ook 7.1 uitgezonden worden naar de versterker?

Stadium III

Ok

wat voor reciever heb je en wat voor dvd speler/cd speler
Want dan kan ik je denk ik verder op weg helpen

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

thom

reciever is een sr-3001, en me dvd is een yamaha s520. weet dat het geen marzantz dvd is maar diekomt nog wel. wil eerst een paar goede frond speakers hebben maar ik morgen voor ga kijken en luisteren.

Stadium III

ok een 3001 is een 7 kanalige reciever dus je kunt hier een 7.1 opstelling mee maken
Als je een 5.1 film aanzet dan zal je back rear niet gebruikt worden omdat die niet mee ingemixt is aldus 5.1
Wat je dan kunt doen is een andere geluidsmode aanzetten om geluid uit de back te krijgen maar dit wordt meestal niet mooier

Als je verder de tuner gebruikt kun je met de ingeprogameerde surround optie's geluid uit alle speakers krijgen maar dat zal nooit veel zijn als je een dolby pl II of zoiets aanzet
Wat je wel kunt doen is 5ch / multie ch stereo aanzetten dan moet je overal hetzelfde uitkrijgen.

Heb je verder wel in je setup menu de rear back aangezet ???

Verder kun je je yamaha digitaal verbinden met je 3001.

Stadium III


Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

thom

ik heb me yamaha al digitaal aangesloten. ik de 7.1 instellingen heb ik in het menu ook gedaan en je hebt gelijk overedat er bij dolby  en neo maar uit 5 luidsprekers komt erkomt wel wat uit maat niet veel. en het al stereo chn werk met alle speakers. maar ik vroeg me of of die dat zelfkon ombouwen maar dus nog maar effe wachten op de toekomst voor de 7.1film's.

Stadium III

Wacht maar op 7.1
Maar ik zeg wel : beter een mooie 5.1 dan een slechte 7.1

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

thom


Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Darkman

7.1 bestaat idd nog niet 6.1 is de max, waarbij het zesde kanaal mono wordt weergegeven over 2 speakers en dus 7.1 wordt genoemd. Jouw receiver zal dus enkel het 6e kanaal benutten als er ook een dvd wordt afgespeeld die 6.1 is opgenomen, te herkennen aan DTS-ES en Dolby Digital -EX ( matrix of discrete, waarbij discrete de voorkeur heeft)


Een thx ultra II receiver zal wel ten alle tijde alle 7.1 speakers + sub aansturen ongeacht of je nu een 5.1 of 6.1 dvd afspeelt. Hierbij verdeelt hij het geluid van de 2 rears meer over de op dat moment 3 beschikbare kanalen verdeelt die weergeggeven worden over 4 speakers. 

Ik ga binnenkort ook naar 7.1 toe, al ga ik eerst even testen met 6.1 om te kijken of dat al een voldoende bevredigend resultaat biedt.

Stadium III

Ik heb zelf met een 6.2 opstelling gewerkt en ik vondt dat ik het 6e kanaal zeer weinig gebruikte en voor mij nutteloos was
Dus weer terug naar 5.1

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Darkman

Citaat van: Stadium III op februari 28, 2007, 18:50:34
Ik heb zelf met een 6.2 opstelling gewerkt en ik vondt dat ik het 6e kanaal zeer weinig gebruikte en voor mij nutteloos was
Dus weer terug naar 5.1

Stadium III

Klopt, maar jij hebt ook geen THX ultra II met ASA ( Advanced speaker array) modus. Ik heb zelf zojuist van het weekend mijn 7.1 setup aangesloten en zodra ik de THX ultra II modus activeer krijg ik dus constant 7.1 geluid.

Ter test hannibal Rising gekeken en ik vond er een dimensie bij gekomen. Zodra ik hem weer op 5.1 zette viel er gewoon iets weg. Het is niet dat je echt merkt dat er kanalen bij zijn gekomen .. het geluid klinkt gewoon completer, en dat hoort ook het moet een geluidsbubbel zijn en niet het idee dat je constant iets van achter je hoort komen.

Dus ik ben super tevreden. 

Stadium III

dat is mooi dat je tevreden bent
Ik hebd e 6.1 opstelling gemaakt met een sr 6300 mijn voorganger
Die was helemaal niet THX geceritificeerd,maar ik blijf bij 5.1

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

MadVillain

Heb zelf ook een hele tijd een 7.1  opstelling gehad (>1,5 jaar). Buiten het feit dat het veel plaats in beslag neemt vond ik het, vergeleken met 5.1, niet echt een bevredigende opstelling.
Ik had veel met instellingen op de versterker geprutst. Maar dat mocht ook niet baten.
*Om alle kanalen in werking te krijgen gebruikte ik altijd de optie es/ex op de afstandbediening voor m'n sr4600.*

Nu ben ik gewoon weer terug naar 5.1 gegaan. En om eerlijk te zijn mis ik die 2 extra kanalen totaal niet!

Misschien dat het over een jaar (of 2) met HD-dvd/Blu-Ray en al die HD audioformaten er verandring in gaat komen.
hello
Ik kan eigenlijk al niet wachten!