Verslag bezoek bij Fritz de With.

Gestart door Sander, januari 14, 2010, 17:59:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander

Naar aanleiding van mijn bezoek van afgelopen woensdag aan Frits de with.

Hij had gezien dat ik gereageerd had hier op het forum op de topic over de "houten blokjes"

Ik had in dit topic geschreven dat ik niet uitsloot dat het plaatsen van houten blokjes onder je apparatuur effect kan hebben, maar dat het voor mij wel typisch een gevalletje was van eerst horen en dan pas geloven.

Afgelopen maandag kreeg ik in eens een prive berichtje van Fritz de With.
Das best grappig dacht ik, ik ken de beste man niet eens.
Hij nodigde me uit om bij hem langs te komen en de proef op de som te nemen.

Nou uuuuhh jha....... wat zeg je daar nou op als beginnende audio liefhebber.
Ik hoefde er dus niet lang over na te denken om in te gaan op zijn uitnodiging.

Nog wat berichtjes gestuurd over tijd en lokatie en een vriend gecharterd om te rijden en daar ging ik.

Na 1.5 uur rijden vanuit wieringerwerf en de nodige besprekingen in de auto over wat nou te verwachten waren we dan eindelijk in amersfoort.

Er werd opengedaan door een klein jongetje welke ons vriendelijk naar binnen liet.
Het bleek het zoontje van Frits te zijn.
Niet even later kwam Frits zelf naar beneden.
Hij liet ons binnen in zijn luister ruimte.

Wat me meteen al opviel waren de akoestieke aanpassingen in zijn luister ruimte.
Piepschuim blokjes en reepjes in een zo ongelijkmatig mogelijk patroon geplakt aan het plafond.
De gordijnen links en rechts van de luister positie, en natuurlijk het tapijt op de vloer.
En natuurlijk de set.
Nog nooit zo'n mooie set gezien in zo'n intieme setting.
De Marantzen glinsterden mijn kant op.
Je kan echt zien dat er alles aan gedaan was om het beste resultaat te halen uit de set.

Frits gebaarde ons te gaan zitten en na een korte voorstelling aan elkaar kon de luister sessie beginnen.
Hij vertelde dat we eerst maar eens naar wat muziek moesten gaan luisteren om aan de set te wennen.
We zijn begonnen  met een cd van Roger Water ik meen Amused to death om ons nou eens echt het 3d effect van stereo te laten horen.
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik een Hond achter mij hoorde blaffen.
Aangezien ik in de sweet spot zat werd er nog even gewisseld van stoel zodat Michel ook deze ervaring kon mee maken.
We hebben ongeveer een 1.5 uur geluisterd naar diverse muzikanten en muziek stijlen.
Te veel om op te noemen en helaas te onthouden.
Dus Frits als je je geroepen voelt mag je nog een kleine selectie voor me maken ;)

Frits heeft ons slechte en goede opnamen laten horen, ik had zelf ook nog een cdtje mee genomen van Norah Jones (Not Too Late )welke mij thuis altijd behoorlijk kan bekoren, ik dacht jha das best een goede opname die kan ik wel mee nemen.
Helaas tegen mijn verwachtingen in klonk het plat schel en scherp.
Tsja de nadelen van een mooie set.(maar ik zou er meer dan genoegen mee nemen)

De referentie is gezet en we zijn gewend aan de set.
Na een korte pauze voor een drankje was het dan eindelijk zo ver.

De Blokjes Blacwood en Padouk werden verwijderd.
Ik ging zitten in de sweetspot en frits zette zijn set aan en het viel meteen op.
Het verschil was groter dan verwacht.
Ik kan het niet verklaren, maar er is zoveel ruimtelijkheid weg.
Het lijkt wel of de muziek ineens tussen de speakers is weggekropen en de scheiding van artiesten is een stuk moeilijker te maken.
Begrijp me niet verkeerd, de set die daar staat klinkt echt niet ineens slecht hoor ik wou dat ik het thuis had staan.
Maar t.o.v. dat wat ik in de uren daarvoor gehoord heb konden ik Frits en Michel alleen maar tot de conclusie komen dat we de blokjes maar weer gouw terug moesten plaatsen.
Zo gezegd zo gedaan.
Nog wat geluisterd en toen was het helaas tijd om afscheid te nemen we moesten nog naar wieringerwerf en het was alweer half 11.
Gouw nog ff 2 cd's gekocht, de 12th edition High end cd van Marantz en de cd van Circle Percusion.
We gaven mekaar een hand en hebben afgesproken 30 januari te komen naar de opname van Kodo.

Frits bedankt voor deze geweldige ervaring.

grtz Sander

Ik wil via deze weg ook nog even duidelijk maken dat het echt de moeite is om naar de opname te komen 30 januari.










Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Martin

Hoe of wie komt er dan op het idee om een houten blokje van een bepaald hout soort er onder te plaatsen wat dan het effect geeft?

Ik heb ook wel eens gezien dat speakerkabels op houtenblokjes rusten om de kabel zo min mogelijk te buigen en ook dat schijnt te werken?

groet Martin.
JVC RS55 /Anthem D2V A2 A5 / Primare BD-32/ Paradigm 11v6 -CC-390 -ADP-390 /Velodyne DD15+ / HTS2600 /STEREO-: Marantz SC-11S1 / SM-11S1 / SA-11S2 / TT-15S1 / ST-15S1 /Paradigm monitor 11 / Supra stekkerblok

Mexicaanse Hond

Leuk verslag, Sander!  :yes:
Ik was ook uitgenodigd, maar ik was nog niet voldoende hersteld van een griepje. Volgende keer ben ik graag van de partij en 30 januari zal ik er ook zijn.

jrm

Mooi verslag, Sander.

Heeft Frits hier ook een filmpje van op youtube gezet?

Sander

We zijn niet bezig geweest met filmen of foto's maken.
De nadruk heeft puur en alleen gelegen op het luisteren van muziek. pompom

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

renes59

Ik mocht ook komen, maar kan pas ergens in februari. Was er graag bij geweest, ben er nogal sceptisch over en geloof het ook niet.
Mooi verslag.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Totofan

Mooi verhaal Sander, ik zelf ben ook niet z'n believer in dit soort tweaken, maar je hebt het nu zelf ervaren dat er toch verschillen zijn. Het zal voor mij ook wel zijn, eerst horen dan geloven. :angel:

Groet Marcel
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

lo

Mooi verslag Sander pompom
Tsja, even wennen hè dat setje van Fritz. Een tijdje geleden ook bij hem op bezoek geweest. Schitterend :yes:.
We hebben toen geen wisseling van tweaks gedaan, maar dit heb ik mogen ervaren bij de set van hifigek Edwin.
Inderdaad ook ik was een non-believer, maar je moet toch erkennen dat je positief verschil hoort. (ik dan tenminste :-D)

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Michel1974

#8
Hallo.

Ja, Ik mocht dus mee met Sander.

Ik werd dinsdag avond gebeld of ik zin had mee te gaan.. Na een (zeer) korte uitleg over waar we nu precies heen gingen kon ik niet anders dan ja zeggen... Dus, zo gezegd, zo ge-dikkie-daan. Hoppekee. Nog geen half zes, onderweg naar Amersfoort.
Onderweg een Whoppertje bij de B.King gepakt, en daar kwamen we inderdaad bij Frits aan.

IK zal niet alles herhalen wat Sander jullie zojuist vertelde, met het was echt ontzettend mooi. Het is eigenlijk lastig onder woorden te brengen, maar de luchtigheid, levendigheid, ruimtelijkheid, helderheid en detaillering wat er uit die set komt.... (on)werkelijk adembenemend.  notworthy

Dat met de blokjes kan ik alleen maar beamen. Ik ben maar een kleine hobby-luisteraar, hoor. Maar het verschil was, hoe onwaarschijnlijk ook, goed hoorbaar.

Je merkt dat Frits dat ook mooi vindt. het ge'tweak'.. blokjes, koperen hulzen, aarding, enz. soms simpele kleine dingen die het verschil maken.

Sander ik zij officieel voor de rest van ons lever verpest..  :wink:  (nu willen we alleen maar meer)
Wat ik thuis heb, niet wat de doorsnee Nederlander heeft staan. En ik ben ook best trots op m'n setje. Maar bij Frits.. in combinatie met de ruimte...  Ik vond het machtig mooi.

Bedankt voor de leuke avond Frits!
En ook Sander bedankt, dat je me uitnodigde!





Marantz PM7001 ki
Marantz SA7001 ki
Pro-Ject Expression III
Orofon 2M Blue
Chario Silhouette 200T

HiFi gek

#9
Gelukkig zijn er nu 2 forumleden die het verschil met of zonder de houten ontkoppelings blokjes ook hebben ervaren .

Ik werd in het begin van mijn eigen topic over die blokjes al niet bepaald geloofwaardig genomen door sommige forumleden .

Nu zijn er dus 2 mensen bij die het grote verschil met hun eigen oren hebben waargenomen en het verschil  (met of zonder blokjes ) duidelijk konden waarnemen .



Gisteren ben ik met mijn eigen blokjes ( de zwarte ) naar een vriend van mij gegaan , die is ook een audio liefhebber ( geen forumlid overigens )
Hij heeft een komplete REVOX - EXEPTION set staan incl Revox boxen .
Onder zijn cd speler werd een forse winst geboekt t.o.v. zijn eigen Qudraspire QX25 ontkoppelaars .
Onder zijn versterker was de winst een heel stuk minder maar altijd nog beter dan met zijn eigen Qudraspire QX25 .


Diezelfde Quadraspire QX25 gebruikte ik zelf voorheen ook onder mijn versterker en cd speler .
Zoals jullie nog wel weten geven de zwarte houten blokjes onder mijn apparatuur een grote winst .




Groeten  EDWIN  B  

viceadmiraal61

#10
ja dat zou het beste zijn ...maar hoe krijg je dan de 6 furutech inbouw stekkers er in en de uitbouw..nee dat
gaat echt niet ..dus is het blok van heel dik hout gemaakt en eigelijk met het zelfde resultaat..dat hout iets
doet is nu wel bekend ..veel belangrijker is de aller beste afscherming die er nu te koop is je kan een mooi
stekkerblok maken ..maar de stekkers die er boven uitsteken verpesten de afscherming ..omdat ze van kunststof
zijn ..bij mijn blok worden ze omringt door koper die weer aan aarde ligt en zo heb je een kooi van faraday
dat is nu het unieke van the six pack ..want zo noem ik het blok ..het wordt hele maal goed als je ook je
kabels omringt met koperen hulzen ..ja zelfs je wandkontact doos..jwx is hier geweest en was overdonderd
hoe nu een installatie kan klinken met al deze twaeks............ben benieuwd naar het verslag
ook dank voor het verslag van the boys uit wieringerwerf echt tof zoals deze mannen zo van ver zijn gekomen
om de houtenblokjes twaeks te beoordelen.....ik zeg het eerlijk het is niet om mijn gelijk te halen..maar is
er een stelling voor of tegen dan er op af en luisteren.....because music matters

WimPeu

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Whisper.nl

Citaat van: WimPeu op januari 15, 2010, 17:36:57
En weer clean   :mrgreen:

Had je (wat verkeerds) zitten roken dan ??

Leuk om te lezen dat een paar houten blokken een prettig verschil kunnen uitmaken.
Ik zal zeker niet nalaten om dit ook eens uit te proberen en zal de uitkomst hier neerzetten.


Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

joep

Zal ook eens een audiëntie moeten plannen.

Whisper.nl

Citaat van: joep op oktober 10, 2010, 13:10:30
Zal ook eens een audiëntie moeten plannen.
HB

Ik ben benieuwt.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet