Marantz 4300 - Stereo 2 + Quadradial 4

Gestart door Sebastiaan88, oktober 09, 2012, 20:42:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan88

Heb deze net bij mijn vader gevonden. Hij is al jaren niet aan geweest. Maar ik kan mij herinneren dat hij dat wel is geweest en dat alles werkte.

Ik wil hem opknappen en zelf gaan gebruiken voor toekomstige stereo speakers. Mijn vader was eerste eigenaar van dit apparaat en heeft hem dus ergens midden 1970 gekocht.

Ik heb hem nog niet onder stroom gezet. Ik wilde eigenlijk wat advies inwinnen hier wat ik beter eerst kan doen alvorens hem aan te zetten... Uit elkaar halen en stofzuigen?

Zal morgen wat foto's uploaden. Ps: wat een zwaar ding!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Maus

Het beste kun je hem een complete revisie(laten) geven, dan heb je er weer optimaal plezier van.
Hal9000(Rotterdam) of SB_Marantz(Nijmegen) kunnen dit erg goed heb ik begrepen.

Mooie vondst hoor! Hier vind ik dat niet meer op zolder ;)

Sebastiaan88

Dankje voor je reactie. Ik zal Hal9000 eens een berichtje sturen. Zo ver ik weet (mijn vader vertelde dit) is dat de volume potmeter niet goed meer is (kraakt).

Is het beter om hem eerst rustig te laten opwarmen alvorens te spelen en aan de knoppen te zitten enzo?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Maus

Neehoor, volgens mij maakt dat niets uit.
Alleen als hij lang heeft stilgestaan zou ik hem eerst een tijdje proberen aan speakers die je niet heel veel waard zijn. Er kan zomaar iets stuk gaan in de Marantz en vervolgens je speakers.

SB_Marantz

Citaat van: Maus op oktober 09, 2012, 22:13:32
Het beste kun je hem een complete revisie(laten) geven, dan heb je er weer optimaal plezier van.
Hal9000(Rotterdam) of SB_Marantz(Nijmegen) kunnen dit erg goed heb ik begrepen.

Mooie vondst hoor! Hier vind ik dat niet meer op zolder ;)


Ik ook niet.  :-o
Alleen wat sloop cassettedecks en wat andere meuk.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Sebastiaan88

Citaat van: Maus op oktober 10, 2012, 08:34:35
Neehoor, volgens mij maakt dat niets uit.
Alleen als hij lang heeft stilgestaan zou ik hem eerst een tijdje proberen aan speakers die je niet heel veel waard zijn. Er kan zomaar iets stuk gaan in de Marantz en vervolgens je speakers.

Oké dan ga ik hem even stofzuigen voorzichtig, en zet ik er oude speakers aan en dan zien we wel! Zal foto's/video's plaatsen hier.

Zon potmeter is dat een speciale voor marantz of kan ik ermee naar een elektro zaak voor een ander?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

SB_Marantz

Is als ik me niet vergips een viervoudige en deze zijn al tijden niet meer te krijgen.
Misschien NOS op ebay ofzo maar ik betwijfel of dat uberhaupt nodig is.

Er zijn diverse goede spray's op de markt en US reinigers.

Kleinigheidje want elke potmeter gaat op een gegeven moment kraken door oxidatie.
Ook gesloten Alps of Noble's.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Sebastiaan88

Oké. Uit elkaar halen en schoonmaken dus. Elektronica spray oké? Heb nog een busje van de halfords liggen, weet niet of dat te agressief is voor die oude dingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

HAL9000

Leuke  vondst!,  ik heb er nog  wel een paar  liggen  van sloop  quadro  receivers.  hoelang heeft  dit exemplaar  geen spanning gehad?  wellicht anders  met een variac  de  spanning langzaam opvoeren.

Mooi apparaat!.





Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Sebastiaan88

Wauw, dat is hem ja :)

Ik denk een jaar of 5 zonder spanning gestaan, wel gelukkig in een kast dus geen mesthopen stof zo te zien :)

Als je een goede potmeter hebt voor dit type, dan houdt ik mij aanbevolen. Ik ga eerst eens kijken wat hij precies doet, en dan report ik terug hier.

Ik woon in rotterdam zuid trouwens, dus lekker dicht bij ;)

En bedankt voor de PB over Kontakt 390. Zijn andere schadelijker voor deze oude apparaten? Ik heb nog een bus Holts Contactspray liggen (http://www.halfords.nl/shop/auto-onderdelen/auto-elektra/108370)
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

HAL9000

Ik ken dat spul niet!  ik heb hier kontakt staan uit Duitsland gebruik ik al jaren tevreden.
Ik woon Ook rotterdam zuid  bij maashaven in de buurt.  5 jaar is  geen probleem denk ik.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

Citaat van: HAL9000 op oktober 10, 2012, 17:49:31
Ik woon Ook rotterdam zuid  bij maashaven in de buurt. 
Bijna alle Marantzofielen wonen op R,dam zuid, the place to be.  :-D pompom
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Sebastiaan88

Ik woon naast de kuip! Maar die spray die ik aangaf staat op dat het geen residu achterlaat en zonder drijfgas is.

Hier alvast wat verse foto's van de ingewanden:)
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

Sebastiaan88

kan niet per keer zoveel fotos doen? :(
Marantz 4300 die nog gereviseerd moet worden. Pioneer VSX-921-k + HKTS 11bq
Mercedes-Benz 300D 1982

HAL9000

YES!   origineel  is goed :)  moet  gereviseerd  worden en afgesteld.   Heb je weer een super  receiver.
Een na  de  grootste!





Fijne  receivers, wel veel werk om alles  te reviseren, maar eenmaal gedaan  zijn het leuke bakken.  Ik heb zelf  de 4400 heb de  4300  ook een paar keer gehad.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!