Marantz Audiophile Test Demo SACD 15th edition

Gestart door cz79, juni 01, 2012, 20:07:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cz79

Eergisteren ben ik op verzoek van Fritz een middag bij hem geweest om een selectie te kiezen (en gedeeltelijk aan te leveren) voor de 15e editie van de Marantz Audiophile Test Demo SACD.
Nadat de selectie gemaakt was, een stuk of 15 á 20 nummers, heeft Fritz nummer voor nummer het MW coding proces laten doorlopen en aanpassingen gedaan.

Dat kostte de nodige tijd maar nagenoeg alle nummers die we hadden gekozen waren al niet slecht maar zijn echt nog wel beter geworden, en geloof me ik vindt niet alles goed wat hij doet maar nummer voor nummer is net even wat meer gepolijst.

Erg leuk en leerzaam om te zien hoe dit in zijn werk gaat en natuurlijk ook erg leuk om muziek aan te leveren en te horen wat er gebeurt zodra de nummers het MW Coding proces hebben doorlopen.
Het wordt een knaller, met ontzettend verrassende muziek die de meesten onder ons wellicht niet zullen verwachten, het wordt zeker geen opvolger van de Dynamic Experience 2 met een toch wel heel erg stevige bas, maar lekkere muziek met veel diepte en mooie plaatsing.

Ook leuk om zelf te ervaren wat er gebeurt met de muziek zodra je er (iets) galm toevoegd, meerdere keren hebben we allebei opgekeken van het effect wat dat kpn hebben op de diepte van de muziek, dus in plaats van dat alles (zanger/es en instrumenten) op één lijn staat voor de luidsprekers, kan er met een kleine toevoeging een enorme diepgang bewerkstelligt worden, waardoor de instrumenten achter de zanger/es komen of juist andersom.
Wat ook gebeurde was dat nadat het specifieke nummer was 'behandeld', de klanken van bepaalde instrumenten meer gaan zingen, in plaats van een klap van bijvoorbeeld een Xylofoon die snel uitdooft komt er nu een soort vloeiende klank uit dat instrument die blijft 'nazingen'.

Een kleine selectie (war ik een kleine bijdrage aan geleverd heb):

- Muddy Waters
- Illinois Jaquet
- Hugh Masekela
- Laurence Juber & Preston Reed
- Melody Gardot
- Jack Johnson
- Loreena Mc Kennitt
- John Campbell
- Eleanora Mc Evoy
- Marc Berthoumieux
- Marcus Miller

Sommige nummers hiervan zullen verschijnen op de 15e editie en een paar waren duidelijk meer voorbestemd voor de Dynamic Experience 3, maar dat er verrassende muziek op komt te staan is wel zeker, het kon wel eens de beste editie tot nu toe gaan worden (imo  :angel:).

Whisper.nl

Leuk verhaal CZ79,

Ben benieuwt naar het eind resultaat.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

xander32

Wat ik mooi vind: dat jij zo enthousiast bent :yes:.
Wat ik minder vind: dat Mr. FdW nu op deze wijze hier toch weer een podium weet te vinden :yes:.

cz79

Hoef je niet minder mooi te vinden, dat is toch geen enkel bezwaar. Ik schrijf iets waar ik bij geweest ben en wie het leuk vindt om te lezen die leest het, en wie het niet bevalt.....Tja dan niet

cz79

Citaat van: Whisper.nl op juni 01, 2012, 20:25:56
Leuk verhaal CZ79,

Ben benieuwt naar het eind resultaat.

Groet Whisper

Was ook echt een leuke, leerzame en vooral muzikale dag

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

cz79

Leuk nummer, moet je wel even bij Fritz aandragen hello

JohnWx

Gaan we met dit soort cd's niet verder vanaf de bron ? en er een geheel eigen sound word gemaakt die misschien niet zo bedoeld is door de uitvoerenden
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Nadat alles al gemixed is na de opname bedoel je  :-P Veel cd's zijn klinken zo plat als een dubbeltje, ik weet niet of ze zijn opgenomen op die manier of gemixed, maar als het mooier kan/wordt  hello

JohnWx

Citaat van: cz79 op juni 01, 2012, 21:17:41
Nadat alles al gemixed is na de opname bedoel je  :-P Veel cd's zijn klinken zo plat als een dubbeltje, ik weet niet of ze zijn opgenomen op die manier of gemixed, maar als het mooier kan/wordt  hello


Dan hebben we niet meer met HiFi te maken maar met een MiFi dus verder vanaf de bron en dan snap ik de hele term audiofiel niet meer


doet niets af aan de kwaliteit van Fritz
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Elke opname is toch al gemixed/gemasterd/bewerkt voordat deze uberhaupt op CD uitkomt, dus op dat moment ben je toch al van het origineel weg.

JohnWx

Citaat van: cz79 op juni 01, 2012, 21:27:59
Elke opname is toch al gemixed/gemasterd/bewerkt voordat deze uberhaupt op CD uitkomt, dus op dat moment ben je toch al van het origineel weg.

nou volgens mij is het de bedoeling om het zo natuur getrouw erop te zetten en zo ga je nog verder weg maar als dat de bedoeling is dan is het goed


als ik labels neem als Linn GRP Chesky B&W Stockfish die willen dat graag zo dicht bij het origineel


vroeger wel is pad geweest met Onno Scholze Jaap de Jong Tom Dunnebier 2 microfoons en Gergiev stond erop met niks er tussen alleen een mixertje

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Nou ja voor wat betreft Stockfish, ik vindt het echt mooie opnames maar heeft niets met het 'echte' te maken, er zit totaal geen diepte in, alles staat plat op één lijn.......enne met bijvoorbeeld meerdere instrumenten in een muziekstuk klopt dat dus niet. Erg mooi en helder opgenomen, maar dicht bij origineel? Klanj betreft misschien wel maar dynamiek en diepte totaal niet.

Maar goed het is gen echt discussietopic, ik wilde alleen even meedelen dat de 15e editie erg verrassend gaat worden. hello

JohnWx

Citaat van: cz79 op juni 01, 2012, 23:13:16
Nou ja voor wat betreft Stockfish, ik vindt het echt mooie opnames maar heeft niets met het 'echte' te maken, er zit totaal geen diepte in, alles staat plat op één lijn.......enne met bijvoorbeeld meerdere instrumenten in een muziekstuk klopt dat dus niet. Erg mooi en helder opgenomen, maar dicht bij origineel? Klanj betreft misschien wel maar dynamiek en diepte totaal niet.

Maar goed het is gen echt discussietopic, ik wilde alleen even meedelen dat de 15e editie erg verrassend gaat worden. hello

diepte hoeft toch ook niet als het is opgenomen op een podiumpje wat publiek, zoals je al zegt geen discussie topic zijn er al zat van  :evil:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

cz79

Diepte moet er altijd zijn, behalve als het echt aleen een singer songwriter is bijvoorbeeld (in zijn eentje op een kruk met gitaar), ook een podium zou je diepte moeten kunnen onderscheiden, vindt ik mooier en hoor je in het echt ook