Nagalm beheersing

Gestart door Marantz 81, december 05, 2010, 14:21:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

Mooi he die panelen  :schater:

misschien ga ik er in de toekomst nog wel eens verder mee  :wink: zal zeker goed werken wat jij hebt staan  pompom

voorlopig wel tevreden zo  :yes:

lo

Goed gedaan Arjan. pompom
Je hebt deze situatie niet meer getest met demping achter je speakers denk ik. (zal nu wel op zijn schat ik zo)
Idd net zoals bij andré, met diffusers, zal dat mogelijk ook nog een verbetering gaan brengen.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HiFi gek

#32
Arjan

Ik zou als ik jou was eens direct achter je komplete set een gordijn tegen de muur aan hangen met plakband of zo iets , enkel maar om te tetsen wat het resultaat eventueel kan wezen .
En gooi tevens weer net als toen je nog bij je ouders woonde een laken over de beeldbuis van je tv heen , een tv tussen je boxen in is zoals je destijds zelf ondervonden hebt een ramp .
Want waar je nou echt de directe reflexies krijgt op je achtermuur daar doe je helaas niets mee .

Maar je moet uiteraard niet dat komplete stuk achter je set met die dempingsplaten gaan dempen , dat is weer veel te veel van het goede denk ik .

Je kan van mij wel een niet in gebruik zijnde veloers gordijn komen halen om tijdelijk te lenen , ik heb er een aantal niet meer in gebruik .
Dan kun je veel grotere oppervlaktes uittesten en het dempt niet zo overdreven met gordijnen .

Als je een aantal gordijnen wilt lenen dan kun je ze komen ophalen bij mij .




Groeten  EDWIN  B

Marantz 81

#33
Edwin,

Bedankt voor het aanbod ,maar vindt het prima zo  :yes:

ik ga geen gordijnen middenin men woonkamer ophangen ,vindt ik geen gezicht  :no:

@Lo

Jawel heb het ook achter de speakers gehad ook verschillende combinatie,s van wanden plafond en hoeveelheid platen op sommige locatie,s leek het net of er een deken over de speakers lag  :no: hoog en mid slipt dicht en minder diepte in het geluid

dit geeft het beste resultaat zoals het nu hangt  pompom  het is ook een behoorlijke vooruitgang moet ik zeggen ,meer rust diepte en detail in het geluid  het laag klinkt ook wat warmer nu  :yes: :yes: pompom 

lo

Ik snap um. Goed uitgedokterd  notworthy

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

cz79

Citaat van: drees62 op december 24, 2010, 17:31:10
Mooi stukje huisvlijt  :wink:. Goed om te horen dat je wel degelijk resultaat boekt.
Ik denk dat je pal achter je speakers veel meer baat hebt met diffusers. Bij mij maakte dat een behoorlijk verschil. Veel meer diepte en 3D in het geluid. Ook van de zgn. "versmering" van de sound heb je veel minder last.

Beste Drees,

heb jij ervaring met het zelf maken van diffusers? Ik wil binnenkort hier wat mee gaan doen maar heb nog geen idee hoe en hoe ik dit ook mooi krijg (=minder lelijk volgens mijn vrouw), ik heb best wat gelezen op soundscapes maar tips van mensen die eerder zoiets zelf gemaakt hebben is altijd welkom.

drees62

#36
Citaat van: cz79 op december 28, 2010, 19:30:58
Beste Drees,

heb jij ervaring met het zelf maken van diffusers? Ik wil binnenkort hier wat mee gaan doen maar heb nog geen idee hoe en hoe ik dit ook mooi krijg (=minder lelijk volgens mijn vrouw), ik heb best wat gelezen op soundscapes maar tips van mensen die eerder zoiets zelf gemaakt hebben is altijd welkom.

Yep,

Ik heb ze zelf gebouwd. Aan de hand van foto's en maten op de site van Toine kun je een heel eind komen. Anders kun je de kant en klare bouwtekening bij Toine (Soundscapes) verkrijgen tegen vergoeding.
Is wel tijdrovend, maar goed te doen. Vervolgens heb ik ze zwart gespoten met bussen verf van de Action  shutup

WimPeu

Je moet Ronald (thepioneer) even PMen. Die kan hele mooie dingen bouwen van IKEA spul... :-D Zonder dollen. Heb het zelf ervaren. :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

PSCD80

Zeer interessant onderwerp. Ben zelf tegen nagalm problemen aangelopen en me pas gerealiseerd wat het probleem zou kunnen zijn toen ik hier op het forum wat stukjes m.b.t. akoestiek had gelezen.

Korte historie. Heb m'n Bose (vreselijk geluid) de deur uit getrapt, nadat bleek dat m'n oude Philips 800 serie die op zolder stond met goedkope Jamo boxen veel beter geluid gaf. In een keer luisterde ik weer met plezier CD's.  :-)
Besloten eerst andere luidsprekers te kopen, omdat deze duidelijk de zwakste schakel vormden.
KEF Reference 104.2 gekocht, heel oud, maar in zeer goede staat, een mooi neutraal geluid, niet overdreven veel laag, maar dat hoeft voor mij niet zozeer. Bas is wel strak.
Vervolgens viel de versterker natuurlijk een beetje door de mand (FA 880) hoewel deze niet echt slecht is. In een audiozaak een ingeruilde SC80+SM80 gekocht (met garantie, was ook nodig, inmiddels zijn alle Elco's vervangen).

Nu echter een teleurstelling. Enerzijds werden zeer veel details prachtig hoorbaar met de Marantz voor- en eindversterker, maar het luisteren was zeer vermoeiend en na een kwartier kreeg ik hoofdpijn. violent1 Met name het hoog was storend. Dit vond ik vreemd, want zowel de speakers als deze voor- eindversterker combi staan niet bekend voor overdreven hoog geluid. Met de PM80 van m'n vriendin eraan was het een stuk aangenamer (warmer geluid) maar een deel van de details viel wel weg.

Om nu terug te komen op akoestiek. Na hier e.e.a. gelezen te hebben, dacht ik het hier te moeten zoeken. Wat geschoven met de speakers, o.a. 15cm verder van de achterwand. Dit bracht wel iets, maar zeker niet voldoende.
In het midden voor de speakers heb ik een salontafel staan, met twee glazen bladen. In dit kader een hoogst verdacht item natuurlijk! :wink: Heb er een tafellaken overheen gegooid, zodanig dat ook geen geluid gemakkelijk tussen de twee glasplaten kan. Dit was reeds een flinke verbetering, maar nog steeds niet voldoende.
Rechts van de rechter speaker zit een deur. Dit leek me ook een goed item voor reflecties. Heb er een flanellen laken aan gemaakt. Ziedaar, goed en aangenaam geluid. En vooral geen hoofdpijn meer :yes:

Klein praktisch probleem, een laken over de deur is optisch niet een bijster fraaie oplossing. Heeft iemand misschien een suggestie voor een oplossing die ik aan de deur kan bevestigen, maar die achteraf redelijk makkelijk zonder dat lelijke sporen achterblijven verwijderd kan worden? Alternatief is een soort voorzetscherm o.i.d., maar dat is weer minder praktisch.


SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

stone


PSCD80

Stone,
Is een idee, ik zal het in gedachten houden.
De deur -opdek- is vrij hoog en je kunt er niet bovenop kijken. Heb me bedacht dat ik op de bovenrand bevestigingsoogjes oid zou kunnen maken, waar ik iets aan kan hangen. Misschien een Ikea muurkleedje? Ik ga van 't weekend eens wat experimenteren. 
SC80; SM80; CD80; FT880; KEF Ref. 104.2

Marantz 81

#41
vanmiddag naar de Gamma geweest  :yes:

4 mdf platen gehaald van 120 bij 60 mm

totaal 13,5 meter balken van 44 bij 44 mm 

16 ophang beugels en spuitbus zwarte verf , houtlijm

inmiddels toch al 100 euro aan materiaal kwijt om de 4 panelen te gaan maken  ,das inclusief het absortie schuim zijn 10 euro de 2

en komen er nog een paar tientjes bij voor het speaker doek wat er dan overheen gespannen zal gaan worden ,nog bij ikea en gamma gekeken hiervoor en laatst ook bij medai markt toen ik daar was maar hebben het geen van allen misschien kwantum nog maar dan moet ik daar weer speciaal naartoe

ga donderdag of vrijdag even naar speaker&co om het te halen  maandag en dinsdag zijn ze niet open

wordt vervolgd  pompom byebye

drees62

Citaat van: Marantz 81 op januari 11, 2011, 15:50:05


4 mdf platen gehaald van 120 bij 60 mm


Succes! Hoop alleen wel dat de platen 120 bij 60 cm zijn. :wink:
Ben benieuwd naar het effect.  :yes:

Marantz 81

ow ja klopt moest CM zijn  :wink:

Marantz 81

Inmiddels kan ik weer overnieuw beginnen  :schater: met het bepalen van de locatie en hoeveelheid panelen

want ik heb men hele woonkamer veranderd  ,deze is 6,2 bij 4,8 meter

speelde eerst in de breedte en dat kwam met men meubels eethoek ook niet lekker uit en uiteraard ook met de gedachte dat het in de lengte gewoon beter is ,dus heb ik de hele boel verplaats in de lengte ,en men bankstel een meter de kamer in gezet

klinkt echt duidelijk beter zo  :yes: pompom

veel meer rust in het laag ook duidelijk minder laag ,maar daarvoor komt de sub  hello

ook meer diepte in het geluidsbeeld en de kleine nuances zijn duidelijk beter waarneembaar  :-)

even een tekening gemaakt van de oude en nieuwe situatie  byebye