Tweaken

Gestart door kdt, april 07, 2010, 10:07:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bearke65

Hoi KDT

Uiteraard is het een kwestie van luisteren. Glas is echter allesbehalve "dood" hetzelfde geldt ook voor veel hardsteen, het heeft een eigen klank / frequentie. Beter zijn composietmaterialen, die hebben nauwelijks eigen klank. Maar hoe dan ook, waar je voor kiest moet voor jou het beste resultaat bieden.

Have fun

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

renes59

Citaat van: kdt op april 07, 2010, 17:05:47
Speciaal voor renes
doe maar eens een test als volgt   laat een lp draaien en geeft een tik op het plateau waarop de platenspeler staat, geheid dat je deze tik hoort via het element uit je speakers. Met deze test toon je aan dat trillingen doorwerken in het geluid. Het is niet voor niets dat er spikes zijn die on der speakers en racks worden gezet.

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat glas niet goed zou zijn, glas is een uiterst dood materiaal, uiterst stijf en homogeen. Het lijkt mij bij uitstek een goede basis voor apparatuur.

Dat is onder een platenspeler, een mechanisch apparaat, dat kan ik begrijpen. Als ik er tegenaan tik kan de plaat overslaan. Maar nu onder een cd speler of versterker, een ander principe, wat is daar het nut? Hoe komen die trillingen in de electronenstroom van de versterker. Door trillingen ( zware) gaat een cd-speler echt niet anders klinken, die slaat over.  Over wat voor trillingen praten we?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

kdt

Hoe je die trillingen zou moeten noemen, ik ben geen technicus in de zin dat ik daar het antwoord op weet. Wel weet ik, en de literatuur is daar ook duidelijk over, dat veel high-end merken erg veel zorg besteden aan dempen van trillingen van buitenaf naar bv een CD speler (of zelfs versterker). Ik denk dat muziek (en dat is toch ook trilling) veel kan bederven wanneer dit terugkomt in de afspeelapparatuur. Ik ben het met je eens dat een CD speler niet zoals een platenspeler over kan/zal slaan.

Overigens is het mooie van onze hobby dat een ieder vrij is in de dingen die hij/zij hoort door verbeteringen van betere (lees vaak duurdere) apparatuur of door simpele ingrepen, zoals een stukje glas onder de apparatuur of speciale kabelsteunen ...... :wink:
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

bonbon

Citaat van: renes59 op april 07, 2010, 10:28:35
Voor het beschadigen van de vloer of kast kan ik mij het indenken, voor verbetering van het geluid geloof ik niet in dit soort dingen. Heeft mij ook nog niemand kunnen uitleggen wat het precies doet met de electronenstroom in de diverse apparaten.
Omdat je het eerst moet proberen om er over te kunnen oordelen heb ik ook "dingetjes" onder apparaten gehad, ik hoor geen verschil.

dat valt ook niet uit te leggen maar je kunt het wel horen ......................
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

renes59

Citaat van: bonbon op april 07, 2010, 20:43:22
dat valt ook niet uit te leggen maar je kunt het wel horen ......................
Jij kunt het horen, ik niet. Het is misschien suggestief, dan is het heel persoonlijk en niet algemeen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Een joint is ook een goede tweak. Dan hoor je dingen die je anders niet hoort.  :mrgreen:

renes59

Citaat van: Mexicaanse Hond op april 08, 2010, 09:14:21
Een joint is ook een goede tweak. Dan hoor je dingen die je anders niet hoort.  :mrgreen:
Ik hou het op Westmalle Triple, hoeveel hangt er van af. :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Een joint roken deed ik rond mijn twintigste. Nu houd ik het bij een glaasje wijn of bier.
Wat ik maar wilde zeggen is dat de toestand waarin je hersenen verkeren invloed heeft op hoe je geluid ervaart. Het zit dus wel degelijk voor een deel tussen de oren.
Gelukkig hoor ik verschillen bij sommige tweaks. En ik denk dat dat niet altijd tussen de oren zit als ik er geen verklaring voor heb.

renes59

#23
Ik hoor ook verschil na een tweak. Deze tweaks hebben dan wel te maken met het apparaat zelf. Ik heb zelfeen SA7001 die aangepast is. Na veel luisteren tussen een gewone, een beetje en een helemaal aangepaste 7001 werd het de helemaal aangepaste. We ( vrouw en ik) wisten niet waar we naar luisterden maar wel wat we het mooiste vonden klinken. Ons is wel uitgelegd wat er aangepast is maar hoe en wat weet ik niet.
Ben wel benieuwd hoe de 7001 zich houdt ten opzichte van de toppers van Marantz.
Met bier op wordt bij mij de muziek wel anders het geluid niet.  :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op april 08, 2010, 11:19:17
Ik hoor ook verschil na een tweak. Deze tweaks hebben dan wel te maken met het apparaat zelf. Ik heb zelfeen SA7001 die aangepast is. Na veel luisteren tussen een gewone, een beetje en een helemaal aangepaste 7001 werd het de helemaal aangepaste. We ( vrouw en ik) wisten niet waar we naar luisterden maar wel wat we het mooiste vonden klinken. Ons is wel uitgelegd wat er aangepast is maar hoe en wat weet ik niet.
Ben wel benieuwd hoe de 7001 zich houdt ten opzichte van de toppers van Marantz.
Met bier op wordt bij mij de muziek wel anders het geluid niet.  :-D


wel geluid hik  clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Dennis E36

#25
Citaat van: renes59 op april 08, 2010, 11:19:17
Ik hoor ook verschil na een tweak. Deze tweaks hebben dan wel te maken met het apparaat zelf. Ik heb zelfeen SA7001 die aangepast is. Na veel luisteren tussen een gewone, een beetje en een helemaal aangepaste 7001 werd het de helemaal aangepaste. We ( vrouw en ik) wisten niet waar we naar luisterden maar wel wat we het mooiste vonden klinken. Ons is wel uitgelegd wat er aangepast is maar hoe en wat weet ik niet.
Ben wel benieuwd hoe de 7001 zich houdt ten opzichte van de toppers van Marantz.Met bier op wordt bij mij de muziek wel anders het geluid niet.  :-D

Ik heb zelf de SA7001 gehad en daarna de CD14 gekocht (denk dat de CD14 ook wel onder de categorie toppers van Marantz valt....) en die stap was naar mijn bescheiden mening wel duidelijk hoorbaar.

Wat Mexicaanse Hond aangeeft: "Wat ik maar wilde zeggen is dat de toestand waarin je hersenen verkeren invloed heeft op hoe je geluid ervaart. Het zit dus wel degelijk voor een deel tussen de oren" is zeker waar!!!
De ene keer kan ik goed naar bijv. Celine Dion luisteren en de andere keer denk ik pfffff wat een schreeuwerig gejank :-D
Het ligt er dus ook maar aan in welke stemming je verkeert...'s avonds rustig op de bank in het donker klinkt het ook veel mooier :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

renes59

Ik heb geen gewone SA7001 maar een omgebouwde. In de winkel speelde deze versie er een Lindemann en een Naim 5x eruit. Daarom ben ik wel benieuwd hoe zo'n omgebouwde zich verhoudt t.o.v. een topper uit het assortiment van Marantz.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op april 08, 2010, 18:39:04
Ik heb geen gewone SA7001 maar een omgebouwde. In de winkel speelde deze versie er een Lindemann en een Naim 5x eruit. Daarom ben ik wel benieuwd hoe zo'n omgebouwde zich verhoudt t.o.v. een topper uit het assortiment van Marantz.

Voor jouw speelde hij ze eruit  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Citaat van: jwx op april 08, 2010, 21:59:58
Voor jouw speelde hij ze eruit  :wink:
Er zijn luisterdagen bij Musifoon geweest, dat was de algemene tendens. Maar het blijft natuurlijk wel een persoonlijke voorkeur. Gelukkig ook voor mijn vrouw, anders heb je die discussie weer.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Mexicaanse Hond

Citaat van: Dennis E36 op april 08, 2010, 17:25:19

De ene keer kan ik goed naar bijv. Celine Dion luisteren en de andere keer denk ik pfffff wat een schreeuwerig gejank :-D
Dat laatste kan ik goed begrijpen, dat eerste vind ik ronduit knap.  :wink: