Digitale kabel van mini-jack naar coax

Gestart door Lapti, mei 07, 2008, 22:24:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lapti

Bestaat dat?

Ik zoek een digitale kabel om die straks van mn pc naar mn nieuwe DAC te sturen. Maar op die geluidskaart zitten alleen mini-jack aansluitingen (ook geen optisch).

Ik heb wel een coax naar mini-jack tussenstukje wat ik vroeger (toen mn sr5200 nog normaal digitaal kon ontvangen) gebruikte, dus dat kan ik wel weer doen. Maar ik kan me voorstellen dat het zonder zon tussenstukje mss wel stukken beter is.

Bestaan er kabels die aan de ene kant mini-jack heeft en de andere kant gewoon standaard coax (kweet niet hoe je die noemt... tulp?)?

Overigens ben ik nogal skeptisch wat betreft kwaliteitsverschillen met verschillende digitale kabels, kan iemand mij vertellen hoe je toch daar verschil in kunt horen? Ik bedoel het gaat toch om de ééntjes en nulletjes die doorkomen?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Wap057

Zelf heb ik mijn pc digitaal aangesloten op mijn versterker. Dit via een 3,5 mm Jack aan de kant van de pc, en alleen de witte (of je de rode) tulp in de versterker. (dig 1,2, of 3 :)

Vervolgens moet je nog instellingen op je pc wijzigen. Dit in een audio configuratie scherm. Zorg dat je hier instelt dat je gebruik maakt van een externe decoder (je versterker namelijk).

Persoonlijk denk ik niet dat er veel verschil zit tussen de touwtjes die je tussen de pc en de versterker legt. Maar het verschil tussen analoog en digitaal is zeker hoorbaar. En de moeite waard!

Laat weten of het lukt en Succes!  :mrgreen:

Maurice

#2
Je moet wel persé een 75 Ohm kabel hebben. Hier zijn ongetwijfeld geschikte kabels voor, kijk bijvoorbeeld eens naar een Profigold. De tulpkabel zou ik niet gebruiken voor digitaal. Is namelijk daar niet voor bestemd en kan (uit ervaring) problemen bij overdracht geven.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Lapti

Ik gebruik een ordinaire videokabel met daarop een verloop stukje naar mini-jack voor in de geluidskaart. Werkt volgens mij prima zonder problemen.

Volgens titus van speaker en co wordt een dure kabel pas interessant als je langere afstanden van 1 1,5 meter gaat overbruggen. Daar geloof ik ook nog wel in.

Maar kan iemand mij overtuigen dat als ik er een prestigieus uberklasse megamerk kabel tussen stop (ik zit te denken aan 1000 euro ofzo per meter) dat mijn geluid dan echt merkbaar beter wordt? Let wel ik heb het over digitaal, niet analoog. En de afstand is ook niet langer dan 1 meter.
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

JohnWx

Citaat van: Maurice op mei 08, 2008, 19:59:18
Je moet wel persé een 50 Ohm kabel hebben. Hier zijn ongetwijfeld geschikte kabels voor, kijk bijvoorbeeld eens naar een Profigold. De tulpkabel zou ik niet gebruiken voor digitaal. Is namelijk daar niet voor bestemd en kan (uit ervaring) problemen bij overdracht geven.


toch 75 ohm digitaal ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maurice

Citaat van: jwx op mei 14, 2008, 08:31:30

toch 75 ohm digitaal ?
Sorry!
Je hebt gelijk, 50 ohm is voor analoog!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Lapti

Maar ik begrijp dus dat meerdere mensen hierover struikelen met digitale kabels?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos