luidsprekerkabel welk materiaal?

Gestart door Tjerk, april 13, 2008, 15:03:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjerk

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb na heel wat meelezen de indruk gekregen dat ik hier een duidelijk antwoord kan verwachten op de volgende vraag:

Om te beginnen de set:
Marantz cd 6002 cd speler
Marantz sr 4600 surroundreceiver
Marantz pm 7001 stereoversterker via de pre outs aangesloten als eindversterker voor de fronts
Mission m34I front luidsprekers
mission m70 achterluidsprekers
en een Canton centerspeakertje (wegens ruimte gebrek)

Nou is mijn vraag de volgende:
De m34I frontspeakers zijn met dubbele bekabeling (bi wire?) aangesloten op de pm 7001.
Bas (lf) op speakers A en mid hoog (hf) op speakers B met oehlbach kabel.
Met het geluid ben ik tevreden, bij films zeker(maar niet zo belangrijk) maar bij stereoweergave heb ik weleens het gevoel dat de hoge tonen iets te nadrukkelijk worden weergegeven.
Kan ik hier wat aan doen door bv de speakerkabel van speakers B op de pm 7001 te vervangen door een kabel van een ander materiaal?
De gebruikte kabels zijn nu van koper.

Hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is....
Tjerk

Leonneke

Hoi;

Een eerste eenvoudige poging zou je kunnen doen door een iets dunnere kabel te nemen die naar het hoog gaat.

Daarnaast kun je een poging wagen door van materiaal te switchen, bijvoorbeeld een kabel met zilver.

Het werkt helemaal toppie als je dat bij slechts 1 speaker doet.
Bijvoorbeeld rechts vervangen en links de oude "set-up" behouden. Vervolgens op MONO stand afspelen.
Dan kun je in je eigen omgeving een redelijk serieus opgezet luisteronderzoekje doen ............

Vergelijken werkt altijd beter dan domweg vervangen. In het laatste geval DENK je namelijk al snel iets anders te horen.
In het eerste geval kun je de oortjes wat meer aan het werk zetten.
Groetjes Leonneke .  . ...

gerard

Hallo,

Je luidsprekers staan waarschijnlijk ingedraaid, gericht naar de luisterplek.
De hoge tonen zijn het meest richting gevoelig, dus wanneer je de luidsprekers iets meer naar buiten draait (iets meer langs je heen in plaats van recht naar je toe) zal voor je gehoor het hoog iets afnemen. Kost niets, gemakkelijk te proberen.

Eigenlijk wil je in je set geen kabels die je geluid dof maken. :wink:
Misschien zijn er wel kabels die het laag iets meer benadrukken waardoor het hoog wat gelijkwaardiger wordt.

Leonneke heeft het ook over kabels met zilver; klinken die juist niet helderder dan alleen koper?  :? :?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Maurice

Citaat van: gerard op april 14, 2008, 12:55:08
Leonneke heeft het ook over kabels met zilver; klinken die juist niet helderder dan alleen koper?  :? :?
Naar mijn gehoor wel, maar niet persé feller. Er zit geloof ik ook verschil tussen massief koper en koperstrengen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

oi

Er zit absoluut verschil in klank tussen massief koper en strengen, wat voor verschil :? Ik denk dat iedereen dat zelf maar moet gaan horen. Maar ik vind massief rustiger in de zin van minder korrelig :yes:

Verschil zilver en koper; met zilver ( zoals sommige qed kabels) lijkt het of er idd iets meer hoog en zowel laag door komt. Maar ''puur'' zilver staat aan de andere kant ook bekend om een terughoudend midden, echter kan juist deze combinatie in sommige set's juist weer van pas komen.



grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Leonneke

Citaat van: gerard op april 14, 2008, 12:55:08
Hallo,
Je luidsprekers staan waarschijnlijk ingedraaid, gericht naar de luisterplek.
De hoge tonen zijn het meest richting gevoelig, dus wanneer je de luidsprekers iets meer naar buiten draait (iets meer langs je heen in plaats van recht naar je toe) zal voor je gehoor het hoog iets afnemen. Kost niets, gemakkelijk te proberen.
Eigenlijk wil je in je set geen kabels die je geluid dof maken. :wink:
Misschien zijn er wel kabels die het laag iets meer benadrukken waardoor het hoog wat gelijkwaardiger wordt.

Leonneke heeft het ook over kabels met zilver; klinken die juist niet helderder dan alleen koper?  :? :?


Jawel Gerard; Zeker waar. Maar het ging mij er vooral om dat de topic starter aan de slag gaat met eenvoudig uit te voeren experimenten. Bovendien heb ik zelf al meerdere malen mogen vaststellen dat mensen onder hoog bijvoorbeeld nog steeds tonen vanuit het middengebied bedoelen. Kabels met zilver klinken in elk geval beduidend anders dan kabels met koper.

Kortom .......... Proberen en zelf luisteren ......... En dan komt het moeilijkste ...... Wat wil je eigenlijk precies horen tijdens dat luisteren  :-D :-D
Groetjes Leonneke .  . ...

scanspeakman

probleem dat hoog een beetje scherp was heb ik ook gehad. op dat moment gebruikte ik 2,5mm2 verzilverd koper voor het hoog en mid en 2,5mm2 voor het laag (beide van intertechnik). als experiment heb ik toen voor de lol een keer een UTP cat5 gebaseerde kabel gemaakt en dat scheelde een slok op een borrel. Dat heb ik nu nog steeds naar volle tevredenheid spelen.

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

kost werkelijk geen drol dus waarom probeer je dit niet eens?

Scanspeakman

dmeerpa

Citaat van: scanspeakman op april 16, 2008, 13:54:16
probleem dat hoog een beetje scherp was heb ik ook gehad. op dat moment gebruikte ik 2,5mm2 verzilverd koper voor het hoog en mid en 2,5mm2 voor het laag (beide van intertechnik). als experiment heb ik toen voor de lol een keer een UTP cat5 gebaseerde kabel gemaakt en dat scheelde een slok op een borrel. Dat heb ik nu nog steeds naar volle tevredenheid spelen.

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

kost werkelijk geen drol dus waarom probeer je dit niet eens?

Scanspeakman


Deze heb ik een paar jaar gebruikt, tot ik de Monster Sigma 2 voor een prikje heb kunnen kopen. En die was toch de beter ten opzicht van mijn UTP CAT5 kabel
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Lapti

Citaat van: Maurice op april 14, 2008, 18:19:57
Naar mijn gehoor wel, maar niet persé feller. Er zit geloof ik ook verschil tussen massief koper en koperstrengen.

Is het niet zo dat de buitenkant van een kabel hoog doorlaat en de binnenkant mid en laag? En dat er daarom bij de meeste kabels er heeeeeel veel gedraaide dunne draadjes zitten? Zodat het mooi in evenwicht zit  :?

Oftewel bestaat er massief koperen speakerkabels, en klinkt dat?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

gerard

#9
Citaat van: Lapti op mei 19, 2008, 17:28:19

Oftewel bestaat er massief koperen speakerkabels, en klinkt dat?

:yes:  Bijvoorbeeld: Nordost Flatline Gold (single wire) en Super Flatline (is de biwire versie)
Voldoet mij zeer goed. Lees ook maar eens;
http://www.audioreview.com/mfr/nordost/speaker-cables/PRD_116566_1584crx.aspx

De duurdere versies zijn verzilverd.

Verder geen idee of er meer massieve koperkabels zijn (behalve installatie draad...) :-D :-D


edit: deze zijn er ook nog;   http://www.anticables.com/home.html
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes